" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

15 March 2009

MENU:SAMBAL BELACAN;-)

Tengah dok pilih lauk nak makan tadi,terpandang lah sambal belacan.tapi tak ambil pun sebab... nak tau kenapa?sebab sambal belacan luar dari melaka ni kurang menyengat,hehe jangan marah orang bukan melaka.kalau di rumah, "family"memang suka kalau saya yang buat sambal belacan,sedap katanya(perasan la pulak,hik3).dah lama tak pos entri pasal menu kan,kalau dulu menu kita sup,kali ni sambal belacan,mudah je.yok kita belajar buat sambal belacan(*_*)

Bahan-bahan:
  • Lesung batu :-D
  • 3-4 keping lada merah.
  • sedikit belacan(separuh dari genggaman tangan) yang dibakar sedikit.
  • 3-4 ulas bawang merah.
  • garam halus.

Cara-caranya:

  1. tumbuk bawang merah sehingga lumatdalam lesung batu .
  2. selepas itu tumbuk lada merah bersama dengan bawang merah tadi(sebatikan).
  3. tumbuk belacan bersama lada merah&bawang merah tadi(sebatikan).
  4. masukkan garam secukup rasa(sebatikan).
  5. siap:-)boleh hidangkan.



p/s:kalau nek saya dia minta masukkan tomato,sedap juga.tapi bagi saya masukkan mangga lagi sodap;-)kalau nak buat sambal belacan telur pula,lepas dah siap tu goreng sambal belacan tu bersama dengan 1 atau 2biji telur(macam telur hancur).itu pun sodap,hehe.selamat cuba,"test",try" ye(*_*)

Related Posts by Categories



4 comments:

  1. wah,,ni yang nak balik kampung ni.. teringat sambal belacan mak..lagi sodap..sambal belacan kedah lagi sodap!hehe

    ReplyDelete
  2. sama...nak balik kg jugak.sbb rasa nak balik n da rindu sgt tu tulis psl sambal belacan ni:-(tak...sambal belacan melaka jugak sodap,hingga menjilat jari...terimalah kenyataan adikku;-)nak tanya...laksa goreng tu macam mana ek...hik3.nak tau gak,pasni boleh post pasal menu laksa goreng lak,mesti ramai practice pasni(*_*)

    ReplyDelete
  3. salam..

    mak oi!! sambal belacan, uwaa!! lama tak merasa.. masak asam pun sama..

    uhuh.. kira lulus bg org luar nak jadi org melaka, tahu buat belacan.. yg paling best, bau belacan pada jari lepas makan, mak oi.. menyelerakan..

    ReplyDelete
  4. salam.kira lulus bg org luar nak jd org melaka...hmm...samapi mcm tu sekali panahan belacan:-)

    ReplyDelete