17 May 2020

UNBREAKABLE



Bestlah buku ni,mulanya risau juga nak beli buku omputih,sebab risau pengunaan perkataan di luar kotak fikiranku😂Tapi sebab pernah dengar short talk daripada Bro Aiman ni dan agak mudah dan boleh faham.So beli + nampak menarik buku ni untuk diambil ilmunya.

Baru done baca bab 1.

Kita share sikit ek point bab 1,eksen sikit guna bahasa omputih😅😂

Establish your principle : A way to filter your options.

1.Have A Filtering Mechanism

We must first determine what our life principles are because they will serve as our filtering mechanism when we want narrow down the options of choosing the best person to marry.

2.Choose For Your Children

The Prophet said "Choose a spouse for your children..." (Ibn Majah)

When searching for a potential spouse,you must think beyond your own self and think for your future children because this sets up for a strong foundation in your marriage.

3.Building Future Members Of The Society

Marriage is more than just between you and your partner,it is way for you to build a mini-society from within your home.To prepare for this responsibility,we must first change ourselves and the change starts now.

*When you are thinking about preparing for marriage,put 80% of your focus on learning how to build and maintain a long lasting and meaningful relationship.The other 20% can be focused on learning about what happens when a marriage breaks down.

Bab 1 baru ye,ada 9 lagi chapter + ada juga diketengahkan 1 bahagian untuk beberapa isu yang sering timbul.So far,nice book🌹


27 April 2020

Bolehkah ku curi sedikit rahasia-Mu?

Kalau benar kita akan dipertemukan,bolehkah kucuri sedikit rahasiaNya?Agar aku tahu bahawa aku sedang menunggu yang baik sekaligus yang terbaik bagiNya.Agar kekhawatiranku mereda.

Aku khawatir jika aku diuji melalui pernikahan.Aku selalu bermimpi melalui pernikahan kudapati orang yang bisa berjalan seiring,sesisi,bisa menenangkan jalan ke depan.Namun,melihat bagaimana jalan hidup di sekitarku,banyak di antara temanku diuji melalui pasangannya,yang berkhianat,yang kasar,yang tak bertanggungjawab,semua hal yang ku takutkan.

Kalau benar kita akan dipertemukan,bolehkah ku curi sedikit rahasiaNya?Agar aku yakin,bahwa apa yang ku persiapkan sampai hari ini tidak menjadi sia-sia.

Aku telah menyiapkan banyak hal untk menyambutmu,apa jadinya nanti kalau segala bentuk persiapan ini menjadi tiada artinya bagimu?Bagaimana jika semua persiapan ini tidak bisa ku ceritakan kepadamu,juga tidak mendapatkan sambutan yang hangat.

Kadang ku rasa,ketakutan ini berlebihan.Namun,bagaimana ceritanya,hidup memberiku gambaran yang berbeda dari anganku.

"Bolehkah Kau ceritakan sedikit rahasiaMu?'doaku suatu malam,sembari menangis.

Petikan buku Arah Musim nukilan Kurniawan Gunadi

23 April 2020

LANGKAH TADABBUR AL-QURAN



8 langkah Tadabbur Al Quran (Ustaz Syaari Abdul Rahman)

T- Teruja,hendaklah ada rasa teruja.Seperti orang yang sakit nak sangat sembuh,seperti orang lapar nak sangat makanan.Seperti orang yang dalam kegelapan nak sangat kepada cahaya.
A-Ambil berat bacaan Al Quran.Makhraj huruf,tajwid.
D-Dapatkan terjemahan yang diiktiraf.
A-Ajukan soalan .(Siapa,bila,di mana) untuk buat kita rasa nak dapatkan rujukan.
B-Belek tafsir,share dengan orang lain. seperti Ibnu Kathir,Al Azhar.
B-Bertanya faedah /pengajaran untuk diri sendiri.
U-Usaha beramal hasil kita tadabbur.
R-Rasai perubahan jiwa.Rangsang juga orang lain untuk berubah.
Peringatan : Sepanjang tadabbur,perlu ada rasa rendah diri dengan ayat Allah.
#Selamat Menyambut Bulan Ramadhan dengan penuh kehambaan dan ketaqwaan.
#Semoga ada rezeqi bertemu Ramadhan.Semoga Ramadhan tahun ni lebih baik daripada sebelumnya.
#Ramadhan bulan ibadah,Ramadhan bulan Al Quran.

20 April 2020

Intermittent Fasting Journey



Perjalanan Intermittent Fasting.
Ia masih diteruskan walaupun ada masa culas juga,apa kita panggil tu,cheat day,kadang2 bukan cheat day,cheat days🙊😆
Bermula IF Disember 2018-sekarang.Alhamdulillah,asbab percubaan usaha melalui IF ni,selain turun beberapa kilo,IF juga memberi kesan baik kepada masalah kesihatan yang pernah dihadapi dan sedang dihidapi.Nak kurus tu memang 1 hal sebab pernah overweight(ni pun dulu sebab ada orang tegur,kalau tak, memang perasan diri ni kurus😁,terima kasih kepada yang menegur).
Pernah cuba pelbagai cara lain,tak makan nasi,eat clean,cara tu semua ok,cuma bukan terbaik untuk saya yang suka makan nih😂IF,tak ada halangan untuk kita makan apa pun,selagi halal lah kan,hehe.Cuma ia ada penetapan waktu berapa lama perlu kosongkan perut,berapa jam untuk makan.Selalu buat 16jam puasa(just minum air putih),8jam makan.Isnin, Khamis puasa betul+Jangan dilupa juga exercise walaupun sedikit.
Semoga apa yang dituai,tak sia-sialah sebab PKP ni yek 😂Almaklum semangat mencuba masak macam2 time pkp ni lain maciem,saje bagi peringatan ke diri sendiri,nasib baik IF tak ada pantang larang nak makan apa pun.🙊
Stay home,Stay safe,stay healthy semua😉🌹

15 April 2020

KAEDAH MURAJAAH

 Pertama
Saya akan bahagikan 3 bahagian.
Bahagian 1 : Juzuk 1 - Juzuk 10
Bahagian 2 : Juzuk 11 - Juzuk 20
Bahagian 3 : Juzuk 21 - Juzuk 30

 Kedua
Saya akan ambil satu muka sahaja setiap bahagian tersebut. Kiranya setiap hari hanya 3 muka saya akan mengulang baru.
Contoh :
Bahagian 1 : Juzuk 1 (Muka surat 2).
Bahagian 2 : Juzuk 11 (Muka surat 201 )
Bahagian 3 : Juzuk 21 (Muka surat 402)

 Ketiga
Saya akan bahagikan mereka mengikut kesesuaian masa.
Contoh :
Bahagian 1 : Selepas zohor - sebelum maghrib (Sebab bahagian ni dah ingat kan? Maka saya letak waktu kemuncak penat dan malas)
Bahagian 2 : Selepas maghrib - sebelum tidur (Sebab ni bahagian sederhana ingat)
Bahagian 3 : Selepas subuh - sebelum zohor (Sebab bahagian paling tenat💆🏻‍♀)

 Keempat
Berapa kali ulang?
Terpulang kepada diri sendiri.
Contoh saya buat :
Baca dan tengok : 20 x
Hafaz : 10 x
Ulang tanpa tengok : 10 x.
Total : 40 x setiap muka.
Kiranya kita akan ulang setiap 1 juzuk sebanyak 40 x.
Banyak? Sikit? Haa terpulang pada diri sendiri. Ukur baju di badan sendiri.

 Kelima
Yang lepas punya, nak ulang bila?
Ini terpulang kepada kemampuan tersendiri. Kalau saya, saya akan ulang sebelum saya mula hafaz muka baharu ataupun saya akan ulang ketika solat-solat sunat harian.

 Keenam
Pening?
Kan dah cakap dari awal kaedah ni pening tapi dari DQ saya buat sendiri kaedah ni dan saya seronok sebab tak terlalu berat dan tak terlalu ringan bagi saya.
Sambil-sambil tu boleh baca terjemahan al-Quran.

 Kelapan
Ukur baju di badan sendiri. Kalau rasa ringan, boleh tambah lagi. Kalau rasa berat, boleh kurangkan.

Saya sertakan jadual yang saya dah edit untuk kalian jika berminat untuk gunakan kaedah ini. Antara kelebihannya ialah boleh ingat depan belakang kiri kanan bawah tengah tepi setiap muka surat al-Quran.

Tak percaya? Cubalah 😁

Oleh :

Saudari Iwana Aisyah Ab Halim
Sehingga al-Quran terpahat di hati


Nota: Boleh cuba ni,selalu lebih suka ikut turutan,cara ni boleh cuba,sebab tak delah tertinggal juz-juz yang tenat :D

13 April 2020

TENTANG AKHLAK

Tentang Akhlak,salah satu tajuk yang disentuh di dalam buku Surat Cinta Untuk Pendosa oleh Ustaz Adnin Roslan.Buku ni aku baca tak ikut turutan,yang mana tajuk yang aku rasa menarik, dan terasa nak baca,aku baca.Dan tajuk akhlak ni nampak macam biasa,tapi bila aku baca subhanaAllah,aku memang dapat sesuatu walaupun baru intro pasal akhlak dan aku tertidur lepas tu hehe,tapi aku nak tidur tu dalam rasa kepuasan sebab aku dapat deep point ,sekarang ni antara penulis yang aku rasa tak sia-sia dan aku boleh terima penulisannya ialah Ustaz Adnin,mesti dapat sesuatu,hatta tazkirah ringkasnya di instagram beliau pun sangat memberi sesuatu.Bolehlah cari.

Ok kita masuk kepada isi utama,tak nak kongsi banyak pun,biar sedikit,tapi membekas,gituuu...Aku hanya nak kutip semula apa yang ustaz kongsi dalam buku Surat Cinta Untuk Pendosa bawah bab Tentang Akhlak.Jom la kita.

.
.
Dalam mengejar redha dan syurga Allah,hakikatnya kita bukan sahaja kena menjaga hubungan dengan Allah SWT,bahkan hakikatnya,kita perlu juga menjaga hubungan dan akhlak sesama manusia.

Hatta,wahai kawanku,Nabi diutus ada 2 sebab besar.

Pertama,kerana ingin mengajak manusia untuk menyembah Allah,mentauhidkan Allah dan meninggikan hukum Allah,mentauhidkan Allah dan meninggikan hukum Allah di dunia,serta menjatuhkan taghut.

Allah berfirman :

"Dan sesungguhnya Kami telah mengutus dalam kalangan tiap-tiap umat seorang rasul (dengan memerintahkannya menyeru mereka): "Hendaklah kamu menyembah Allah dan jauhilah Taghut".Maka di antara mereka (yang menerima seruan rasul itu),ada yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan ada pula yang berhak ditimpa kesesatan.Oleh itu mengembaralah kamu di bumi,kemudian lihatlah bagaimana buruknya kesudahan umat-umat yang mendustakan rasul-rasulNya.(Surah An Nahl 16:36)

Kedua,Nabi juga diutuskan untuk menyempurnakan akhlak kita.

Nabi SAW pernah bersabda : Sesungguhnya aku telah diutuskan untuk menyempurnakan kemuliaan akhlak." (Hadith riwayat Imam Malik)

Sekiranya kita tidak menjaga akhlak,takut-takut disebabkan buruknya akhlak kita,menjadi asbab kita masuk ke neraka,walaupun ibadah kita banyak.

Sebab tu,kalau nak berubah ni,buat ibadah dan tinggalkan maksiat sahaja tidak mencukupi,tetapi kita juga perlu menjaga akhlak kita,wahai kawan.

KENAPA PERLU BELAJAR TENTANG AKHLAK?

1.Kerana Akhlak nabi diutus.

Nampaknya kau macam terkejut!Mesti kau rasa pelik,kenapa nabi diutus kerana akhlak?Penting sangat ke akhlak ni sampai Allah kena utus Nabi?

Rileks...sebab memang itulah antara tujuan nabi diutus,wahai kawanku kerana nak perbaiki akhlak manusia!

Mungkin kau rasa macam tak masuk akal yang nabi diutus kerana akhlak.Bahkan,kalau kau nak tahu wahai sahabatku,hakikatnya solat,puasa,doa,zikir,haji zakat,dakwah dan sebagainya bertujuan untuk perbaiki akhlak!Bahkan,hampir semua ibadah adalah bertujuan untuk perbaiki akhlak!Tak percaya?

SOLAT,tujuan solat adalah untuk perbaiki akhlak!

Allah berfirman :

"Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu daripada Al Quran dan dirikanlah sembahyang(dengan tekun);sesungguhnya sembahyang itu mencegah daripada perbuatan yang keji dan mungkar;dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya) dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan..."(Surah Al Ankabut 29:45)

Bermakna,kalau solat yang kita buat tak berjaya mencengah diri kita daripada perbuatan keji dan mungkar,hakikatnya solat kita tak sempurna dan tiada manfaat kerana sepatutnya kesan solat adalah akhlak kita akan jadi baik!

PUASA,tujuannya adalah untuk perbaiki akhlak!

Nabi SAW bersabda :

"Jika salah seorang di antara kamu melaksanakan puasa,maka janganlah berkata kotor dan menipu.Jika seseorang mencelamu atau hendak membunuhmu,maka katakanlah,"Sesungguhnya saya sedang berpuasa!" (Hadith riwayat Muslim)

Subhanallah!Rupa-rupanya puasa pun tujuannya adalah untuk perbaiki akhlak kita!

ZAKAT,juga bertujuan untuk perbaiki akhlak kita !

Allah berfirman :

"Ambillah (sebahagian) daripada harta mereka menjadi sedekah (zakat),supaya dengannya engkau membersihkan mereka (daripada dosa) dan mensucikan mereka (daripada akhlak yang buruk);dan dooakanlah untuk mereka kerana sesugguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka;dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar,lagi Maha Mengetahui" (Surah At Taubah 9:103)

Terkejut,kan?

Rupa-rupanya semua ibadah ni,kesannya adalah untuk perbaiki akhlak kita.

Nak bukti lagi?Boleh.Hehe

HAJI,pun antara objektifnya adalah untuk perbaiki akhlak kita,wahai kawan.

Sebab tu Allah berfirman :

"(Masa untuk mengerjakan ibadat) haji itu adalah beberapa bulan yang termaklum.Oleh yang demikian sesiapa yang telah mewajibkan dirinya (dengan niat mengerjakan) ibadat haji itu,maka tidak boleh mencampuri isteri;dan tidak boleh membuat maksiat dan tidak boleh bertengkar,dalam masa mengerjakan ibadat haji;dan apa jua kebaikan yang kamu kerjakan adalah diketahui oleh Allah;dan hendaklah kamu membawa bekal dengan cukupnya kerana sesungguhnya sebaik-baik bekalitu ialah memelihara diri (daripada keaiban meminta sedekah);dan bertaqwalah kepadaKu wahai orang-orang yang berakal (yang dapat memikir dan memahaminya).' (Surah Al Baqarah 2:197)

Sebab tu,belajar akhlak ni penting.

.
.
Ok Alhamdulillah,selesai berkongsi sedikit tulisan Ustaz Adnin tentang akhlak.Sebenarnya panjang lagi tajuk akhlak yang ustaz ulas,tapi saya kongsi yang sempat saya baca sahaja dahulu dan yang buat saya rasa (a'aa ek,kenapa boleh tak perasan selama ni,hanya kerana tak ada tulis perkataan akhlak,jadi kita tak nampak hubungkait yang sangat rapat akhlak dan ibadah,astaghfirullah).Semoga perkongsian ini memberi manfaat dan kesan kepada kita semua,semoga lebih lazat lagi dalam ibadah dan membuahkan akhlak yang baik.InsyaAllah ^^



02 April 2020

MENGALAH DAN BAHAGIA

Suatu hari kita akan paham bagaimana rasanya mengalah dan bahagia.Saat kita tidak lagi berpikir  tentang menang dan kalah dalam hidup ini.Saat kita tidak lagi sibuk membangun anggapan tentang diri.Saat kita memiliki hati yang sudah pandai untuk bersyukur.

Diri yang bersedia untuk berjuang dan berkorban,tapi ikhlas terhadap ketetapan.Semua itu akan ada masanya.Untuk mencapai masa itu,kita perlu melewati setiap detail perjalanan kita saat ini,sebaik-baiknya.Meski,kadang kita pun tidak mampu menilai sebaik apa perjalanan yang telah kita lakukan.

Kita tidak lagi mengukur kebahagiaan dan kesedihan dari memiliki sesuatu atau tidak.Alasan-alasan kebahagiaan menjadi lebih sederhana.Kita tidak lagi terusik pada apa kata orang,pada hal-hal yang orang lain capai,pada hal-hal yang orang lain begitu berambisi untuk mendapatkannya.

Perjalanan hidup kita bisa menjadi lebih hati-hati dan waspada,dua hal yang terlewat saat kita tergesa-gesa.

Petikan buku :Arah Musim
Penulis : Kurniawan Gunadi


24 March 2020

COVID-19

Image result for covid19

Assalammu'alaikum.Hari ni merupakan seminggu Perintah Kawalan Pergerakan Di Malaysia.Namun,jumlah kes makin meningkat,dan alhamdulillah juga,jumlah yang pulih juga meningkat.Jika sebutkan virus ini,apa yang bermain di fikiran kita?Banyak positif ke,negatif?Harapnya kita lebih positif.

Mengapa kita patut rasa begitu?

1.Wujudnya Perintah Kawalan Pergerakan yang walaupun nampak macam menyekat dan merana,tapi bagi saya dengan keadaan di Malaysia yang semakin meruncing masalah kekeluargaan,masa inilah masa terbaik pulihkan semula keadaan keluarga,boleh susun jadual aktiviti bersama,keluar pelbagai idea untuk memasak hehe,kita mungkin lebih alert tentang keadaan rumah ,pasangan dan anak-anak kita(eh,cakap macam dah ada pasangan dan anak je kan :p ).

2.Banyak masa terluang,selain dengan keluarga,kita boleh spend masa kita dengan buku,dengar kuliah,keluar peluh di rumah dengan aktiviti tabata,cardio dan banyak lagi.

3.Bantu membantu sesama manusia.Ada di kalangan masyarakat yang sumber rezeki mereka terpaksa stop sebentar bagi memberi laluan wabak Covid 19 ini reda.Namun alhamdulillah,kerajaan dan masyarakat kita sangat prihatin dengan pelbagai usaha dilakukan untuk memastikan mereka yang memerlukan bantuan diberikan bantuan makanan,dan duit.MasyaAllah tabarakaAllah,terbaik rakyat Malaysia.

4.Bagi orang single bolehlah digunakan masa yang ada dengan usaha mencari calon,membaiki diri dan improve diri buat kerja-kerja rumah dan seangkatan dengannya :p (nak jugekkk,hihi).

Oklah terlalu banyak positive side nye berbanding negatif.Apa-apa pun Covid-19 ini daripada Allah.Allah juga yang mengizinkan ia mendarat di bumi ini,dan Allah juga yang berkuasa menghapuskan ia daripada bumi ini.Covid 19 ini menyebabkan kita kena jarakkan diri kita daripada manusia,tapi dengan Allah tidak sama sekali!

Suka nak kongsi salah 1 ayat motivasi diri apabila ada masalah ,daripada Surah At-Thagabun ayat 11 yang bermaksud : 

"Tidaklah Allah timpakan sesuatu kesukaran melainkan dengan izinNya,sesiapa yang beriman kepada Allah,Allah akan pimpin hatinya (untuk menerima dengan tenang dan sabar) dan Allah Maha Mengetahui atas setiap sesuatu yang berlaku"

21 March 2020

TAFSIR ALQURAN NIK ABDUL AZIZ NIK MAT (AL FATIHAH)

"TAFSIR AL QURAN NIK ABDUL AZIZ NIK MAT SURAH AL FATIHAH"🌹

MasyaAllah tabarakaAllah.Semoga pahala terus mengalir buat Al marhum Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat dan juga buat yang berusaha dalam menghasilkan buku yang sangat bermanfaat ini.

Tafsir ni wajar dimiliki oleh kita semua.Surah Al Fatihah,surah yang amat dekat dengan kehidupan kita.Tapi adalah lebih baik,ia bukan sekadar lekat di bibir,tapi turut lekat di hati dan tindakan.Mudah-mudahan.

Surah Al Fatihah,dinamakan sebagai ummul kitab(emak bagi segala kitab).Bukan abu kitab(bapa kepada kitab).Kerana manusia ini,jika dibandingkan emak dan bapa,mak lebih disayangi daripada bapa.

Menariknya,antara bab awal buku ini ialah penekanan peri penting tentang "air sembahyang sebelum membaca Al -Quran".Al Quran kaedah membacanya tidak sama seperti buku2,majalah,surat khabar.Kita perlu ada wudhu' untuk membersihkan diri kita daripada syaitan dan karut marut kerana Al Quran ini adalah ajaran.Bukan terhenti di telinga,tapi kena sejat masuk ke hati.

"Cawan,apabila kita bubuh pasir.Selepas tu kita nak bubuh teh dan air.tidak boleh begitu,kerana telah ada pasir.Jadi kalau nak bubuh air,kenalah buang pasir dulu." Begitu juga dengan hati kita,nak bagi apa yang kita baca masuk ke dalam hati,ambil wudhu' terlebih dahulu bagi menyucikan hati yang terlalu banyak 'kekotoran' melekat padanya.

Ayat 1 (bismillah...) sehingga ayat 5,ia adalah ayat pujian kepada Allah.Bukan berbentuk doa,tapi ayat ke 6 (Wahai Tuhan,pimpinlah/tunjukkanlah aku ke jalan yang betul) itulah ayat berbentuk doa.Kita berdoa ini kerana kita menunaikan solat.Solat itu adalah doa.

Kita berdoa supaya Allah beri hidayah.Kalau Allah bagi kita anak2 yang kaya raya, bijak,banyak duit tetapi tiada hidayah,maka anak itu akan jadi lawan kita apabila kita balik ke Akhirat kelak.Berilah apa sahaja,kalau tidak diringi dengan hidayah maka segala2nya akan memusnahkan kita.Maka,benda yang paling besar ialah minta hidayah,dengan hidayah,harta kita insyaAllah halal,anak pun anak soleh.

Sekian.Sedikit perkongsian.Selebihnya boleh dapatkan buku ini.Sangat wajar dimiliki.Menarik untuk bedah buku,usrah dan sebagainya.

DAKWAH ATAU DIDAKWA?

Bicara ilmu oleh saudara Firdaus Wong malam tadi bertajuk Dakwah atau didakwa?
.
.
Dakwah ialah mengajak manusia mentauhidkan Allah dan menjauhi syirik.
.
.
Kezaliman yang paling besar ialah mensyirikkan Allah.Firman Allah di dalam Surah Luqman ayat "ketika Luqman berkata kepada anaknya "wahai anak kesayanganku,janganlah engkau mempersekutukan Allah,sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah kezaliman yang besar".

Maka,kita perlu jauhi syirik dan menyeru orang lain menjauhi syirik kepada orang Islam dan belum Islam.
.
.
Setiap daripada kita ada bakat untuk digunakan di jalan Allah.
.
.
Ada yang mampu berceramah untuk berdakwah,ada yang boleh menulis,ada yang boleh melukis,mengajar,bisness dan terlalu banyak bakat yang lain.Yang pasti,semua orang Islam ada bakat tersendiri dan setiap daripada kita dah 'dicop di dahi'dengan pendakwah,tak kira siapa anda,ustaz ustazah atau bukan,semua orang Islam umat terbaik,semua adalah pendakwah!.
.
.
"Kamu adalah sebaik-baik umat.."

Tiga syarat menjadi terbaik :
1.Mengajak kepada kebaikan.
2.Mencegah kemungkaran.
3.Beriman kepada Allah.
(Surah Ali Imran :110)
.
.
Apabila niat untuk berdakwah,Allah akan lorongkan jalan.
" segala perbuatan bermula dengan niat"(al-hadith)
.
.
"Kejahatan berleluasa bukan sebab banyaknya orang jahat,tapi diamnya orang baik"(Quote)
.
.

24/2/2020(Isnin)
Lepas maghrib

UNBREAKABLE

Bestlah buku ni,mulanya risau juga nak beli buku omputih,sebab risau pengunaan perkataan di luar kotak fikiranku😂Tapi sebab pernah d...