" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

14 December 2008

LUAHAN HATI

Macam jiwang je kan tajuk tu...ni bukan masalah jiwang atau ape...tapi saya luahkan ia melalui hati saya yang bergelar perempuan.bila perempuan pasangannya lelaki la kan...ke lain?lelaki la kan...semenjak akhir-akhir ni saya jumpa 3 perangai orang lelaki yang sama,kalau perangai baik,tak kisahlah,tapi...hmm sebaliknya.ia berlaku depan mata saya sendiri,walaupun bukan terkena pada diri sendiri...tapi sebagai seorang perempuan saya amat menyampah,benci dan geram dengan perangai lelaki sebegini.

Apa perangai mereka yang menyebabkan saya geram dengan diorang ni?mereka mengaku telah mempunyai pilihan hati sendiri(calon isteri),tapi dalam masa yang sama boleh tanya pasal perempuan lain untuk dijadikan calon.sayalah salah seorang orang tengahnya...boleh tanya pulak kat saya,"si polanah tu da berpunya ke?"masa tu saya tak tahulah dia da ada calon da...kalau tahu...memang nak kena berus budak tu.dan dalam masa yang sama,saya pernah berborak dengan sahabat nak pergi tasmi' ke ustaz,cerita dengan dia pasal kenapa lelaki mudah ingat quran walaupun ada masalah hati?...tiba2 masuk la hal sorang ni(org yg sama)...pastu tibe2 sahabat saya tu kata,yang si polan tu(lelaki yg sama) pernah minta dia tuk jadi calon isteri dia...ha?terkejut sangat2 saya dan masa tu memang saya da tau die da ada calonnye ...makin bertambah geram saya dengan sikap lelaki ni...



Di matrik dulu pun begitu jugak,ramai gak da tahu hal mereka berdua...tapi dalam masa yang sama boleh buat survey lak tanya pasal perempuan lain.hai la lelaki...ada yang sampai peringkat family da tau...yang bertambah2 sakit tu...bukan dari golongan orang yang lekeh2...bahkan bertitlekan baik2 sume...memang orang lihat atau dengar title2 tu perfect la,orang thiqahlah(ble percaya)...tapi bila diuji dengan ujian hati...macam gini pulak akhlak mereka!!!apa kes?dan saya perasan gak,mereka ni tergolong dari orang2 yang ramai peminat...ramai perempuan suka...diorang tak sedar agaknye itu adalah 1 ujian tuk diorang...janganlah salah gunakan nikmat diminati ramai orang tu...hai la lelaki...nak dapat perfect macam mana pun tak tahulah...pandang diri tu dulu...akhlak macam tu nak dapat calon isteri sebaik Khadijahlah,Aisyahlah dan srikandi2 islam dulu!!!...bersyukurlah dengan pemberianNYA.kalau rasa tak tahu nak buat pilihan,dah ramai sangat pilihan tu...buatlah istikharah dulu!!!ini tidak...pilih dulu,da buat si polanah tu sayang,family da tahu,dah berharap...dalam masa yang sama boleh lak tanya2 perempuan2 lain tuk dijadikan calon...ingat perempuan ni apa???kalau ingat perempuan ni sebagai barang untuk dipermainkan...nanti korang akan dapat perempuan yang mempermainkan korang jugak...dan bagi saya juga lelaki macam ni bukan jenis setia...

Kadang-kadang saya terfikir kenapa Allah tunjukkan semua ni depan saya?lama-lama baru ana sedar ada hikmah semuanya...untuk saya lebih mengenali serba sedikit perangai lelaki...sebab saya sendiri masalah jugak memahami lelaki ni...tapi saya tahu tak semua lelaki macam tu...tapi!!!ia juga menyedarkan saya betapa sukarnya untuk dapat yang soleh...dan juga solehah akhir zaman ini...amat-amat sukar...selama ni saya fikir banyak je...maklumlah golongan yang faham agama ni banyaklah jugak dalam Malaysia ni....tapi bila da berlaku depan mata sendiri...baru ku sedar pikiranku meleset...nasihat untuk diriku dan untuk semua...tuk kita dapat yang soleh...kita kenalah jadi solehah dulu,dan untuk dapat yang solehah kenalah jadi soleh dulu...

Lupakah janji Allah!!! perempuan baik untuk lelaki baik,lelaki baik untuk perempuan baik,perempuan jahat untuk lelaki jahat,lelaki jahat untuk perempuan jahat...pegang je janji Allah tu...yakinlah dengan apa yang telah Allah tentukan untuk kita.



Buat pengajaran semua lelaki dan juga perempuan...tak dinafikan juga ada juga perempuan yang berperangai begini.tapi jarang...sebab perempuan ni kalau dia da sayang sorang tu...sorang tu lah...tapi lelaki ni mungkin sebab dia rasa dia boleh kahwin sampai 4 tu yang potensi dia dalam perangai begini tinggi.

~Bertujuankan soleh jadilah solehah dulu wahai wanita,
bertujuankan solehah jadilah soleh dulu wahai lelaki~





p/s:perkongsian ni bukan saya bencikan lelaki tapi saya benci akan perangai lelaki yang begini.perkongsian ini buat diriku yang masih tidak matang mengenai hal-hal begini dan buat semua.pengajaran bersama,bukan berniat untuk memburukkan lelaki tapi sebagai pengajaran dan kesedaran bersama.

Related Posts by Categories



15 comments:

  1. al-syahid sabiilunaDecember 14, 2008 at 6:27 PM

    (",)...sabar,sabar
    sangat benarlah firman Allah:
    prempuan yg jahat itu utk laki2 yg jahat dan laki2 yg jahat itu utk prmpuan yg jahat.
    dan prempuan yg baik itu utk laki2 yg baik,
    dan laiki2 yg baik itu utk prempuan yg baik....

    salam ziarah

    ReplyDelete
  2. semoga imah akan dapat lelaki yg soleh sebagai suami kelak..ameen.

    ReplyDelete
  3. heehe nampak xsabr ke...geram jek.syukran both of u al syahid dan afzan.ameen...syukran afzan atas doa nti tu(*_*)semoga nti juga bakal dikurniakn insan soleh sebagai suamimu...ameen:-0

    ReplyDelete
  4. lina_nisa@lavender_suciDecember 15, 2008 at 3:53 PM

    hehehhehe..
    gelak dulu sblm comment...
    sori 2 say imah..lelaki ade yg mcm 2...
    x slh kalu aku katekan itu lumrah lelaki...
    kite sebagai muslimah hanye boleh buat ignore about this...sbb semua 2 sebhgn lumrah hidup manusia utk lebih matang...kalu lelaki kenal sape pompuan.tp pompuan kenal sape lelaki...terima seadanye...

    ReplyDelete
  5. ye linaku sayg...mmg lumrah lelaki...tp sebaik2 lelaki bukn begi2...dan xptt die begi2...nak cr yg xbegitu amatlah susah dlm dunia skrg nih...

    ReplyDelete
  6. x perlu dicari lelaki begitu

    adalah lebih bagus kita ni menjadi yg terbaik dulu baru la boleh dapat yg terbaik jugak

    ReplyDelete
  7. adalah lebih baik kita menjadi yg terbaik daripada kita mencari yg terbaik

    mana satu adalah anda?
    mencintai org yg dinikahi
    atau menikahi org yg dicintai?

    ReplyDelete
  8. slm..amboi mghntam llki nmpk! sy ni bkn r baik sgt, tp xslh klu sy kte awk ni mcm nk mmbuka aib org..wlupn sy bkn si fulan tu,tp sbg kwn sy rsa awk xprlu r nk kecoh2 psl mende ni..brdoa r byk2 agr dia brubh..klu nk tgor sklipn,jmpa r personal,jgn main kutuk dpn public..ade brani?klu awk rsa awk tu dh baik sgt,tggu jela llki baik dtg kt awk..xpyh r nk bising2 psl "llki y x baik' ni..

    ReplyDelete
  9. :-)time kasih.saya xmenghentam lelaki.dan saya juga tdk mghentam lelaki.saya msh sedar prmpuan perlukn lelaki dlm hidpnye.cuma saya ingin kongsi n sama2 amik pgajaran wahai akh.saya xmyebut pun nama mereka2 tsebut...jd xde la mgaibkan.

    ReplyDelete
  10. saya tak bmksd dgn posting tuk tnjkkan saya adlh baik...bahkan saya sedar saya xbaik.sbb tu saya tuls ni tuk peringtn diri saya yg utamanya...dan yg lain2.sama2 ingat mengingati....xslh kan?saya xmengaibkn sape2 di sini,general....dan honestly ia bukn dasar emosi...sbg 1 pgajrn n peringtn bersama:-)ape2 pun syukran.(xsangka posting ni dpt komen byk...xprnh kene hentam...kerana posting ni kene hentam...hehe)

    ReplyDelete
  11. kwn saya ade tegur...posting hal2 hati ni ramai lak komen yek...yg psl lain2 tu xnak komen lak...isu2 semasa,isu2 pemikirn xde la sehebt prbncgn entry ni....mari pk kan bsama.

    ReplyDelete
  12. mcm ne nk meriah entry yang lain..kalu semua x nk amik tau ttg isu semasa..hehehhehe.sori menyebok...

    ReplyDelete
  13. :-)xpe xmyibuk pun.mmg dibuka tuk sume:-)certain org suka certain bende.ade org suka mmberi pndpt dr ape yg dibaca,ade yg suka get the input je,ade yg menerima je,ade yg bg komen n suka diskus.dan kecenderungn thdp perkara2 o isu2 jgk bbeza....so conclusion ana...kita msh di tahap mementgkn isu yg kecil dr besar.ana post entry ni tuk iktibar bsama...tp xsangka dpt komen tbyk dr isu2 yg lain...hmm sama2 pikir...kita msh di tahap mana yekkk...sebaik2nye balance...mcm mana klu pbincgkn hal2 isu pemikrn cnthnye pd post2 yg berkaitan Islam dan negara dan ape2 je mgenai yg lbh ptt dibncgkn:-)wallahua'lam.strive 4 mardhotillah(*_*)

    ReplyDelete