06 December 2008

Hadiah Buat diriku

Alhamdulillah...dengan nikmat nyawa,iman dan islam yang Allah masih berikan pada hambanya ini,dapatlah diri ini untuk meneruskan karya di blog ini:)hari ini 6/12/08 baru saja saya sampai di Melaka setelah berada di Kelantan mengikuti pengajian di pondok bersama sahabat seperjuangan UIA,UPSI,USM(Kub.Kerian)dan IPT yang lain....selama lebih kurang dekat 3minggu.sampai saja di melaka central dok dulu rumah kawan yg saya pggl "angah"...nisa' sbb nak terus ke bukit katil ade liqa' anak negeri di sana jam 10am.

di sini inginlah saya kongsi serba sedikit pengalaman ketika pengajian saya di sana.bagi saya program begini saya nantikan sebagai 1 titik untuk penyucian hati...dan menimba ilmu akhirat di tempat bernama Pondok Pasir Tumboh.saya bertolak ke kelantan bersama angah nisa' dan adinye mohd khidir pada 19/11/08 jam 8pm...awal2 lagi kami telah ditarbiyah di dalam bas...kenapa saya kata gitu...bas yang kami naiki tu tak ade air cond...nasib baik saya dok di seat depan sekali dapt jugak tempias angin semulajadi...orang belakang la kesian...tapi Allah uji setiap org tu ikut kemampuan masing2 kan...diorang xde plak bising2 xde air cond...cuma ade cina tu je la yang bising gak awal2...tapi lama2 ok je...alhamdulilah sampai di Kelantan jam 6.30am...kami cepat2 cari surau berdekatan...selps solat akh Fathi dan akh Taqiyudin pun sampai ambik kami...dengan hujan sekali lagi mengiringi perjalanan kami...katanya akh Fathi Kelantan da start hujan...mmg musimnye dan mungkin banjir besar...hanya mengiyakan...

antara kitab yang dipelajari

program ni ade 2jenis...btl ke ayt tu ek?mcm xbest je...hm xpe la...satu tuk budk2 sekolah,1 lg tuk budak2 IPT.budak2 sekolah sempena cuti sekolah ni la diorg join prog2 mcm ni...diorg ade prtandingan hafazan,khutbah dan mcm2 lg kot..,sayu hati melihat masih ramai ibu bapa yg mpunyai kesedaran tuk menghantar ank2 mereka ke program2 bbntk agama.stp ibu bapa pasti inginkn yg tbaik untk ank2nye kan...program ni disertai dr pelbagai negeri...yg sedihnye neg melaka xde wakil lngsung...sdh tol...hu...johor n neg9 pun ade gak wakil...hai...diorg xdpt maklumat ke...hmm

setibanya di pondok tu kami dok dulu rumah mcik sorang ni...mcik ni asalnye org Perak...awal2 lagi saya dan angah saya da dpt halwa telinga...bgs mcik tu die pun pelajar di situ...di pondok sistem pembelajarannya bukan macam di IPT o sekolah2...pembelajaran diorang bukan berdasarkan exam oriented semata2 tapi pengamaln ilmu itu yg penting...di situ juga tiada had umur untuk masuk di situ...tiada kedatangan kehadiran di ambil...ikut masing...fikir sendiri la kan...sapa nak belajar...kene datang dr diri sendiri...xperlu paksa2...ikhlas tu yg penting.di sana ade 3 madrasah...madrasah tinggi,tengah dan madrasah kubur...yang mengkagumkan lagi,tenaga pelajarnye juga(mualim mualimat)nak kata betapa ikhlasnye mereka mengajar mereka tiada pembayaran gaji ttp...sapa nak bagi...bagi.mereka ade juga yang ditawarkan ke pekerjaan yang berpendapatan tetap dan tinggi...tapi sebab mereka tahu kalau mereka pergi adalah sebab gaji sbnrnye bukn sbb ikhlas maka mereka terus memilih jalan ini.

Bila ikhlas...ilmu yang diajar pun mesti mudah masuk dan kita kan rasa seronok.itulah yg kami rasai...walaupun hujan setiap hari pengajian kami...tapi kami tetap sanggup ke kelas mereka sebab terasa rugi sekiranye tidak mengikuti pengajian para mualim yg ikhlas dan bersungguh dtg mengajar kami.mereka sedar kepentingan ilmu akhirat ini,mereka sanggup redah hujan...dan mengajar kami dgn penuh semangat...masyaAllah sungguh kagum kami melihat kesanggupan mereka mengajar walaupun tiada pendapatan tetap.dapat kami rasai keikhlasan mereka dengan wajah2 ceria dan semangat dalam memberi kefahaman kepada kami.walaupun haya lbh kurg 2 mggu di sana tp ukhuwah yg dibina seolah2 da lama kami kenal dan sedih dan sayu untuk berpisah.

kenangan yang lain jugak ialah bila kami sama2 meredah hujan ke kelas...hujan lebat lagi,tambah air memang naik...kalau kat U ni saya rasa,saya xg kelas...tp mgkn sbb keikhlasan mereka mengajar myebakn kami sggp redah hujan...begitu juga masa g ziarah rumah ustazah khadijah dan ust kamariah...mengharungi banjir...hehe...best.pengalaman tu.tambahan lagi yg mengembirakan saya dan angah saya...hehe...ustaz2 kat pondok tu ramai org melaka...bangga jap jd org melaka.selalu g mana2 mesti kedah,kelantan...kedah,kelantan...tgk2 g kelantan tbalik lak...hehe seronok3x;-)

bersama sahabat2 UPSI

1 pengalaman yang xdapat saya lupakan,saya sebelum ni tak pernah langsung fikir tuk pakai purdah...tp di pondok ini mjadi 1 titik permulaaan tdetiknye hati saya untuk memakai purdah...memang di pondok tersebut pelajar muslimatnye kene pakai purdah....wajib...nak tak nak kami kene ikut rules mereka,wlpn pd awlnye agk kekok.insyaAllah 1 hari nanti saya akan cuba untuk pakai purdah...bak kata ustaz itu harus tapi terbaiknye pakai sbb perempuan pnh dgn fitnah...pandangan lelaki lain2...kdg2 kita tgk die xcntk pun...tp org lain kata die cntk...tp pd pndgn or lain...mgkn die cntk...untk elak sume tu...better pakai...tapi yg utamanye aurat prmpuan yg wajib di tutup mcm dlm solat...dagu pun kene tutup...saye baru tahu...so bila da tau kene la ikut...so permulaaan ni saya berkeputusan tuk berekek dulu...tdk bpurdah lg...nak beubah kene slow2 xleh mendadak sgt...itulah pesanan ust rahim.teringat lak masa 1 hari tu,mak cik saya dtg melawat...buah hati saya mujahid tgk saya mcm terkejut...hehe mgkn die tgk k.imah die bukn mcm dulu kot(bpurdah)...hehe...nsb baik blk melaka die smbt saye..."imah..."pggl aid...ingt die tkt ke saya lg...hehe.cayang aid

di sana kami belajar dgn Ust.Rahim,Ust.Bahaudin,Ust.Fuad,Ust.Halim,Ust.Alias,Ustz Kamariah dan Ustz Khadijah.mereka sume best...da macam ibu bapa kami da...sampai ustz Kamariah masa hari terakhir kami di sana...ustz samapi xleh nak rskn pengajian...ustz nangis da myebabkn saya dan shbt2 yg lain jg turut menitikn air mata...

pengajian di pondok menyebabkan saya sedar betapa sedikit,cetek dan jahilnye lagi saya dalam ilmu akhirat ini...cukup sentuh bab solat sahaja...masyaAllah ruprnye teruk lagi solt aku selama ni...lintang pukang lagi...sedangkan solt la yg akn dihisab awl2 nanti...kalau teruk la soltku yaAllah...hbslh ibadahku yg lain"SIAPA2 YG MENJAGA SOLAT DGN BAIK,SOLAT ITU MEMBERINYA CAHAYA,CAHAYA2 ITU MENJADI BUKTI,JIKA SIAPA2 TAK JAGA SOLAT TIDAK ADA BAGINYA CAHAYA DAN PD HARI KIAMAT BERSAMA QARUN DAN UBAI BIN KHALAF (IMAM AHMAD&TABRANI)"...dan pengajian di pondok jugak myebabkn saya tersedar kita xboleh menerima bulat2 dari org2 yg alim ugama ni hanya kerana die pernah buat buku,die popular di tv dan radio...kite ble ikut membuta tuli sahaja pndpt mereka dan kata2 mereka...kene kaji dan buat rujukn...cukup di sini dulu kot...nanti saya teringat nak tls ape saye edit kemudian...last sekali pertama kali pengalamn pgajian d pondok ini...bg saya bukanlah yg pertama dan terakhir...insyaAllah akn mjadi aktiviti tahunan saya...dan insyaAllah sehingga dah berkeluarga sekalipun...insyaAllah...



2 comments:

UNBREAKABLE

Bestlah buku ni,mulanya risau juga nak beli buku omputih,sebab risau pengunaan perkataan di luar kotak fikiranku😂Tapi sebab pernah d...