" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

28 December 2008

BACK TO "SCHOOL"



Alhamdulillah,subhanallah...asykurulaka ya rabbi,syukran lillah...itulah ungkapan yang mampu ku ungkapkan.sudah 2 kali saya dalam dilema untuk membuat keputusan...alhamdulillah Allah permudahkan buat saya...pertamanya hari itu saya mahu ke program anak negeri dan program sempena nak 'perang':-)tapi dalam masa yang sama mak saya ajak balik johor...maklumlah da lama tak balik,program program gak,hati mak kita perlu juga dijaga,atas nasihat dan pendapat beberapa sahabat,saya memutuskan untuk ikut mak balik...kalau ada rezeki dapatlah saya turun ke 2 program tersebut.Alhamdulillah dengan izin Allah,dapatlah saya mengikuti kedua-dua program tersebut walaupun ada skip.itu pun da memuaskan hati saya(*_*)amat-amat puas hati.

satu lagi dilema minggu lepas ni,saya nak turun matrik,nak jenguk adik-adik di sana,dan hari sabtu nye pula ada gathering alumnai darul quran.saya nak sangat turun ke darul quran sebab da lama sangat tak kembali merasai biah bumi barakah darul quran.lagipun da susah nak masuk.tanya-tanya sahabat di Gombak mereka semua ada masyaqqah(kesulitan) dan hal-hal masing-masing.jadi saya kuburkan sajalah niat saya untuk ke darul quran,jadi saya turun ke matrik petang jumaat dengan 3 orang adik-adik saya:-)dalam perjalanan mesej dengan anak usrah saya di darul quran dan matrik,saya paggil dia achik...dalam borak-borak dia tanya saya"angah pegi ke gathering dq"saya cakaplah tak ada kawan.pastu dia jawab matrik ada sediakan bas untuk ke darul quran untuk esok harinya.masyaAllah,betapa gembiranya saya masa tu,saya terus minta dia bagi kan nama saya kepada 'person in charge'.Alhamdulillah,daptlah saya 'back to school' ke matrik dan darul quran(*_*)teringat firman Allah"wamakaru wamakarallah wallahu khairul makirin" kita merancang,Allah juga merancang,tapi perancangan Allah lah yang terbaik."inna maal 'usri yusra"setiap kesusahan ada kesenangan"...

Maka minggu lepas saya, 26-28/12/08 saya habiskan di matrik dan darul quran.hati merasa puas,kerana da lama tak menjenguk adik-adik di matrik dan da lama tak kembali ke darul quran.Alhamdulillah dapat bermalam di matrik dan darul quran.Bertolak ke matrik dah nak dekat maghrib,sampai memang da maghrib cepat-cepat kami ke musollah mahallah Zainab,selesai je solat...sorang-sorang adik kami turun.kami tunggu isya' sekali dan lepas tu makan sama-sama.ada orang belanja...langkah kanan.tapi tak tahu siapa...moga dilimpahkan rezeki yang luas pada adik tu:-)sambil-sambil tunggu makanan siap, tanya khabar adik-adik dan perkembangan gerak kerja dakwah mereka.alhamdulillah melihat wajah-wajah mereka yang ceria dan gembira membuat hati saya tenang dan senang.walaupun mereka dalam fatrah sibuk dengan kerja dan midterm exam...kerana Allah tahu mereka mampu, maka merekalah orang pilihan Allah untuk berada di jalan dakwah ini.semoga mereka terus thabat di jalannya.



Keesokkan paginya saya bertolak bersama adik-adik bekas darul quran yang lain,saya sorang je yang batch 06,mereka semua batch 07,saya menumpang kasih je...hehe.alhamdulillah rezeki dapat juga ke darul quran.adik-adik saya dari Gombak pula ada agenda mereka yang lain...nak ajak ke darul quran pun saya segan pula,sebab tu untuk pelajar bekas darul quran,nanti orang kata saya pandai-pandai buat kepala sendiri.lagi pun mereka pun ada agenda mereka masing-masing lepas tu.

Kami tiba di darul quran lebih kurang jam 1opagi,ketika di darul quran dulu saya suka mersai suasana bila sudah berada di kawasan kuala kubu bharu,udaranya yang nyaman dan di kelilingi tasik,belum masuk dalam darul quran lagi...kalau bas tu ada tingkap da lama saya buka;-)da sampai di darul quran kami masuk ke dewan dulu untuk sedikit majlis...kalau ikut hati nak terus ke tempat paling digemari...tempat penuh ketenangan...masjid darul quran.antara tentatifnya forum untuk hamlatul quran,tak ingatlah tajuk ape...tapi yang saya ingat antara isi forum tersebu yang memberi kesan yang amat pada saya ialah,"perjuangan para huffaz ialah dalam menjaga al-quran supaya dekat di hati dan setiap perbuatan kita mesti berakhlakkan al-quran,sebagaimana saidatina Aisyah ditanya mengenai akhlak nabi,lalu beliau menjawab akhlak nabi adalah al-quran".seorang forumer yang lain pula menceritakan "bagaimana adik Mohammad Ahmad Zahin,adik yang telah hafal quran sejak dari kecil yang baru memenangi hafazan peringkat antarabangsa baru-baru ni,adik mohammad ditanya berapa juz dia ulang quran satu hari?adik mohammad menjawab 2juz sehari untuk hari sekolah dan 5juz sehari untuk hari cuti,ini menunjukkan betapa dia ada disiplin dalam menjaga al-quran"masyaAllah kagum bercampur malu dengan diri sendiri.macam mana dengan aku???dan kamu wahai hamlatul quran yang lain???

Selepas forum,ada resolusi sedikit dan perasmian oleh Ketua Pengarah JAKIM dan alunan bacaan al-quran oleh adik Mohammad Ahmad Zahin.bacaan yang mampu membuat orang menitiskan air mata,dan menjentik hati-hati mereka yang lalai.subhanallah.insyaAllah bakal mujahid dan mujahidahku jua akanku didik sebagaimana adik Mohammad, bahkan lebih baik...insyaAllah.



Mengimbau kenangan di darul quran,bumi tarbiyyah bagiku.bumi yang mengajarku erti perjuangan islam sebenar.syukran jiddan ilaallah.di sinilah mengenalkanku usrah,mengasah bakat kepimpinanku walaupun tak cukup tajam...hehe,mengajarku senyum(*_*)hehe saya ni, selalu 1st impression orang kat saya,saya ni garanglah,sombonglah...memang betul pun,dulu nak bergambar pun tak pandai nak senyum...nak beramah dengan orang pun tak reti.alhamdulillah berkat tarbiyyah di darul quran macam-macam skill saya dapat.skill jadi naqibah,jadi exco tarbiyah,skill boleh bercakap depan orang ramai,skill senyum...hehe...tu yang penting tu.saya kene marah sebab tak boleh senyum je...ingat lagi kata-kata ni"muka kau kenapa macam toye je....tak boleh nak senyum ae?macam mana nak berdakwah dengan muka macam ni?mad'u tengok muka kau lari tau tak..."kata-kata tu takkan saya lupakan...;-)lepas tu semua sahabat-sahabat saya kalau jumpa saya diorang akan cakap..."akak...senyum"...dapat bermalam sehari je di tempat yang ku sayangi manalah cukup...ku gunakan sebaik-baiknya meronda sekitarnya...tak banyak sangat perubahannya.alhamdulillah dapat ku tunaikan solat 5 waktu di masjid...di tempat ku mencari ketenangan,mencari 'modal' untuk dihafal depan ustazah;-)masa masuk je masjid automatik saya cari tempat yang selalu menjadi port saya cari 'modal'...mengimbau kenangan manis dan pahit.semoga ketemu lagi darul quran...

Related Posts by Categories



No comments:

Post a Comment