" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

09 December 2008

PERASAN BAGUS!!!


"Bush laknatullah...patut x kita cakap mcm tu?"tanya ustaz rahim pd kami.kami jawab"patut".ustaz kata xpatut!"kalau amerika,yahudi laknatullah xmengapa...sbb berbentuk general,yg tadi tu bbentuk individu...kita tak tahu keadaan bush satu hari nanti,boleh jd Allah bg hidayah ke dia,dia masuk Islam dan dia bkl mnjadi org hebat Islam 1 hari nanti...kita tak tahu apa perancangan Allah...septtnye kita doaknlah semoga dia diberi hidayah...begitu jg dgn diri kita,kita tak tau keadaan kita 1 hari nanti...sama ada kekal dgn 2 nikmat tbesar(iman&islam)atau sebaliknya...nauzubillah!!!"

Itulah antara ilmu yg saya dpt dr pondok...ingin saya kaitkan pulak dgn keadaan masa kini...kdg2 kita lihat orang buat maksiat,org tak tutup aurat...apa perkataan yg sering keluar dr mulut kita...terutama bg org yg fhm agama,tutup aurat?ada yg antara kita yg mgatakan"diorg tu tak takut kat Allah,sbb tu buat mcm 2","diorang tu ahli neraka sbb langgar suruhan Allah",diorg tu xde otak ke...xbeljr agama ke"dan mcm2 lg kata2.molek x ayat tu?sedap didengar x?sbb apa kita ckp mcm tu ye?sbb kita PERASAN BAGUS...PERASAN DA PERFECT...apalah salahnye kalau kita ckp baik2...doakan diorang berubah...diorang pun saudara kita,saudara seislam...jgnlah pentingkan diri!!!kita je ke nak jd baik.doa tu kan senjata bg org mukmin...Allah pun berfirman;"...berdoalah nescaya AKU perkenankan..."lambt atau cepat lain cerita.Allah berfirman lg:"Allah tidak memberi petunjuk kpd org yang kamu suka,sayang,cinta... tapi Allah menunjukki orang yang Allah kehendaki".

Ada seorang sufi atau wali xsilap saya...dia masuk ke dalam kelab malam...saja melihat kehidupan manusia skrg.beliau melihat keadaan mereka dalam keadaan melakukan maksiat dgn gembira dan riangnye hati mereka...maka beliau berdoa"Ya Allah semoga mereka bahagia dan gembira pd hari kelak(akhirat)sebagai mana terserlahnya kegembiraan mereka sekrg,dan KAU berilah hidayah kepada mereka,tunjukki mereka jln yg lurus"hmm...mcm mana?baik tak?molek tak kalau buat mcm tu?xde ruginye kan kalau kita ckp elok2.insyaAllah natijahnye besar.so,janganlah kita perasan diri da ckp baik,perasan bgs sgt...asik perasan...perasan...perasan!silp2 mereka yg sesat akan berada di jln yg lurus 1 hari nanti,tp sebaliknye kita...nauzubillah.begitu juga dgn hal2 lain,berkaitan politik atau ape2 saja.wallahua'lam.

"bencilah pada perbuatan yg buruk,tp janganlah dibenci si pembuat perbuatan buruk itu",

"bencilah pada kemungkaran,tapi janganlah dibenci si pemungkar itu",

"bencilah pada kemaksiatan,tapi janganlah dibenci si kaki maksiat itu",

~berdoalah agar hidayah Allah mengiringi mereka,tegurlah mereka secara berhikmah~


"Al-Hasan ra mngatakan,janganlah kau jadi orang yg mengumpulkan ilmu
ulama' & hikmah hukama' tetapi berakhlak seperti orang bodoh!!!"

p/s:enrty ini adlh dituju pd sesiapa yg rasa die kritik saja tanpa bertindak...mulut lancang berkata...drp dok kata bukn2 baik doakn tbaik buat mereka...sebaik2nye adlh apabila kita liht kemungkaran...kita gunakn kuasa(tgn),nasihat(mulut)dan selemhnye2 hati...muhasabah buat diriku dan sume pembaca.


Related Posts by Categories



1 comment:

  1. kita boleh jadikan As Syahid Imam Hassan Al Banna dalam jalan dakwahnya..bagaimana beliau berdakwah pada masyarakat..xperlu untuk membenci mereka yg silap tapi benci pada apa yg mereka lakukan..kerja dakwah juga harus dilakukan dan natijahnya hati2 itu milik Allah..

    ReplyDelete