" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

14 June 2019

PENILAIAN BAIK DAN BURUK

Janganlah kita menafikan kebaikan orang lain disebabkan sesuatu kekurangan yang kita lihat. Ini tidaklah bererti menjustifikasi dosa yang dia lakukan, tapi kita dituntut untuk adil dalam menilai orang lain. 
.
.
Dosa dinilai dosa, baik dinilai baik. Ada dosa tidak semestinya tiada kebaikan. Ada pahala tidak semestinya tiada dosa. 
.
.
Akhirnya, hendaklah kita sedar, kita semua sebenarnya pendosa. Cumanya, antara yang diketahui orang dan tidak ketahui oleh orang lain. 
.
.
Seperti mana kita mahu orang adil kepada kita,  maka adillah kita terhadap setiap orang.
.
.
Apa yang salah ia tetap salah tetapi tidak bererti menafikan kebaikan yang lain jika ada. Apa yang baik tetap baik, tetapi tidaklah menjustifikasi dosa yang lain.
.
.
-Quote Dr.Maza-
.
.
Setuju sangat,pernah nak membuah rasa berkaitan hal ini,tapi mungkin sebab dah tak rajin membaca sangat,dah tak tahu nak susun ayat huhu,suka penulisan Dr.Maza ni,soalan penuhnya berkaitan "tak tutup aurat tapi buat baik".
.
.
Kita terlalu banyak menilai manusia dari luaran sedangkan tempoh perkenalan kita pula singkat,ringkas dan ala kadar.Namun begitu berani kita membuat kesimpulan tentang peribadi empunya diri.
.
.
Laman sosial seperti IG ni antara laman yang membuka mata dan hati,setiap manusia itu ada baik dan buruknya,begitu juga kita.Tak kisahlah rakyat marhaen ke,para pendakwah ke,artis ke,pemimpin ke,pasti ada baik dan buruknya,tapi silapnya kita sering pandang buruk dan baik,lagi tambah silapnya kita apabila kita terus membuat kesimpulan dan menghukum siapa yang baik dan siapa yang jahat tanpa meneliti dan menembusi realiti sebenar seseorang itu.Sedangkan kita pun ada wangi dan busuk kita sendiri!,kenapa tak lebihkan untuk nilai diri sendiri berbanding nilai orang lain ye?
.
.
#Muhasabah
#SalamJumaat
#GambarTakDeKaitanHehe
#Jalan2Raya

Related Posts by Categories



No comments:

Post a Comment