24 March 2020

COVID-19

Image result for covid19

Assalammu'alaikum.Hari ni merupakan seminggu Perintah Kawalan Pergerakan Di Malaysia.Namun,jumlah kes makin meningkat,dan alhamdulillah juga,jumlah yang pulih juga meningkat.Jika sebutkan virus ini,apa yang bermain di fikiran kita?Banyak positif ke,negatif?Harapnya kita lebih positif.

Mengapa kita patut rasa begitu?

1.Wujudnya Perintah Kawalan Pergerakan yang walaupun nampak macam menyekat dan merana,tapi bagi saya dengan keadaan di Malaysia yang semakin meruncing masalah kekeluargaan,masa inilah masa terbaik pulihkan semula keadaan keluarga,boleh susun jadual aktiviti bersama,keluar pelbagai idea untuk memasak hehe,kita mungkin lebih alert tentang keadaan rumah ,pasangan dan anak-anak kita(eh,cakap macam dah ada pasangan dan anak je kan :p ).

2.Banyak masa terluang,selain dengan keluarga,kita boleh spend masa kita dengan buku,dengar kuliah,keluar peluh di rumah dengan aktiviti tabata,cardio dan banyak lagi.

3.Bantu membantu sesama manusia.Ada di kalangan masyarakat yang sumber rezeki mereka terpaksa stop sebentar bagi memberi laluan wabak Covid 19 ini reda.Namun alhamdulillah,kerajaan dan masyarakat kita sangat prihatin dengan pelbagai usaha dilakukan untuk memastikan mereka yang memerlukan bantuan diberikan bantuan makanan,dan duit.MasyaAllah tabarakaAllah,terbaik rakyat Malaysia.

4.Bagi orang single bolehlah digunakan masa yang ada dengan usaha mencari calon,membaiki diri dan improve diri buat kerja-kerja rumah dan seangkatan dengannya :p (nak jugekkk,hihi).

Oklah terlalu banyak positive side nye berbanding negatif.Apa-apa pun Covid-19 ini daripada Allah.Allah juga yang mengizinkan ia mendarat di bumi ini,dan Allah juga yang berkuasa menghapuskan ia daripada bumi ini.Covid 19 ini menyebabkan kita kena jarakkan diri kita daripada manusia,tapi dengan Allah tidak sama sekali!

Suka nak kongsi salah 1 ayat motivasi diri apabila ada masalah ,daripada Surah At-Thagabun ayat 11 yang bermaksud : 

"Tidaklah Allah timpakan sesuatu kesukaran melainkan dengan izinNya,sesiapa yang beriman kepada Allah,Allah akan pimpin hatinya (untuk menerima dengan tenang dan sabar) dan Allah Maha Mengetahui atas setiap sesuatu yang berlaku"

No comments:

Post a Comment

UNBREAKABLE

Bestlah buku ni,mulanya risau juga nak beli buku omputih,sebab risau pengunaan perkataan di luar kotak fikiranku😂Tapi sebab pernah d...