" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

23 March 2011

SEBUAH KISAH

Ada satu cerita yang nak dikongsikan bersama...
Cerita ni takde kena mengena pun antara yang hidup dan mati la ye.Bercakap bab ukhwah,pernah tak kita terfikir seketika…...

Ada seorang lelaki,namanya ZAAOHIN baru pulang dari kerja setelah sehari suntuk dia berpenat lelah di pejabatnya menyiapkan tugasan yang boleh menyebabkan kepalanya rasa nak meletup je.Dengan bosnya si BAIM yang bobrok dan kuat berleter,menambahkan lagi tekanan kepadanya.

Tepat jam 6pm,tibalah masa yang En ZAAOHIN nantikan sehari-hari dalam hidupnya.'WAKTU TAMAT KERJA'.Dia berasa sangat happy,dan tidak sabar-sabar untuk pulang kerumahnya merehatkan fikiran ..Dalam perjalananya pulang kerumah dengan menaiki LRT, sebagai seorang ahli gerakan En ZAAOHIN tidak lupa untuk membeli akhbar bagi mengetahui isu-isu hot dalam negara dan sentiasa update dengan isu-isu semasa....
Sambil membaca akhbar,tiba-tiba masuklah seorang penumpang lelaki,RASHIDI bersama anak kecilnya berusia linkungan 6tahun,EESEA duduk di sebelah ZAAOHIN ini.

Pada mulanya tiada apa-apa yang berlaku sehinggalah tiba-tiba EESEA mula berlari-lari.Berlari ke sana,berlari ke sini dan kadang-kadang tersepak beg dan barang penumpang lain sehingga berselerak.Tidak cukup dengan berlari,dia melaung-laung menyanyi pula lagu dengan keriangan sehingga mengganggu ketenteraman orang lain. Melihatkan ayahnya,si Rashidi hanya diam tidak melarang dan berkata ape-ape membuatkan serabut ZAAOHIN datang lagi.Tidak habis di pejabat,serabut kat dalam LRT.Hatinya mula panas.Yang menambah kegeraman cik zaaohin lagi apabila akhbar yang dibacanya dikoyak-koyak pula sehingga rabak oleh kanak-kanak tersebut .

Tak tahan dengan ape yang dilihatnya di depan mata,En ZAAOHIN pun bangun berdiri dan mengadap RASHIDI dengan muka merah menahan marah.

Beliau berteriak ..`Assalamualaikum.Woi,x reti jaga anak ke.Dok biar anak ko berlari sana-sini,buat kacau.Yang ko pulak diam x larang anak ko. Kenapa tak tegur? . Ingat LRT ni,bapak ko punya?'…

Tiba-tiba jawab RASHIDI dengan wajah yang sedih.'Waalaikumussalam. Aku tahu anak aku buat bising.
Aku sedar anak aku mengganggu ketenteraman orang lain.Tapi di saat ini perasaan aku bercelaru. Maka aku terkedu.Aku tak tahu macam mana cara terbaik untuk menegur anakku dan memberitahunya supaya senyap kerana baru sekejap tadi,beliau telah kehilangan ibunya. Baru sekejap tadi aku mendapat berita isteriku meninggal'..

Perasaan GERAM dan BENCI En ZAAOHIN sekejap tadi terus bertukar kepada perasaan SIMPATI.

mujahidah : menarik cerita yang ada pengajaran ini.Tahniah buat seorang adik ni,walaupun nama-nama yang digunakan amat akak kenali,hehe.apa-apa pun pengajarannya?fikir-fikirkanlah-husnuzhon dalam berukhuwah-

Related Posts by Categories



2 comments:

  1. Benar lah...
    Dari ta'ruf --tafahum -- takaful(rukun usrah).
    lepas kenal@ tahu keadaan sebenar, menyebabkan kita saling memahami & seterusnya membuahkan tolong meneolong.

    Saya pernah terbaca artikel ini versi yg agak berbeza sedikit, sambungan... org di sekeliling td tlng m'hiburkan kanak2 td.

    waallahua'lam.

    ReplyDelete