" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

25 March 2011

KU MAHU DIA DI HATIKU!

Alhamdulillah berkesempatan ke Johor Bharu bersama adik beradik seusrah saya(USRAH ANAK-ANAK UMMI),angah,ateh,adah dan jie pada jumaat jam 1130am untuk menghadiri walimah mak usrah kami Syeril Nadia Rosli(ummi) dan Sheikh Umar Bagharib(mula-mula dengar nama macam foreigner…hehe maaf ummi,nama abi unik sangat)Berkesempatan ke rumah adah dan bermalam di rumah ateh..BarakaAllahulakuma,doakan anak-anak ummi pulak. Ditaqdirkan Allah,kembara kami “tersampai “di Melaka kerna hujan yang amat-amat lebat.Rumah saya dan angah nisa’ menjadi serbuan seterusnya.Lepas maghrib bertolak pulang ke taman ilmu dan budi,Alhamdulillah sampai jam 11pm(angah drive sepenuhnya sebab saya terlalu letih,cayalah angah,saja nak dera angah,sebelum-sebelum ni alang drive sorang-sorang je :(,ni dah ada orang lain boleh drive,kira qada’ la ae…hehe gurau je ngah,memang letih sangat malam tu,terima kasih angah)

edited by jie nazirah


20/3/11(UKM BANGI)

bersama panelis U.Pahrol & pengasas IluvIslam,Imran koyube



Alhamdulillah ruang dan peluang olehNYA untuk menghadiri majlis Ilmu yang tajuknya Berjaya menarik hatiku,”DI MANA DIA DI HATIKU” dan Alhamdulillah memang selayaknya lah hatiku terpaut kuat untuk ke UKM bangi menghadiri program FEWWIT anjuran ILUVISLAM kerna ada suntikan semangat pujukan buat diri rupenye daripada Illahi dengan bersandarkan kalam insani .Kalam daripada wardina,ustaz pahrol dan ustaz kadir aljofree.Sebelum ini jelajah mereka di bumi UIAM dengan tajuk “BEBAS DARI DI BELENGGU” tapi tidak berkesempatan hadir kerna “peperangan di bumi Merlimau” perlu di awlakan masa itu.Di sini ingin sedikit saya coretkan sedikit mutiara-mutiara kata yang sempat saya kutip.Alhamdulillah

BELAJAR AGAMA ,TAPI TAK MASUK DALAM HATI

-Kerana kita memindahkan ilmu kita dari pada kepala ke kepala bukannya daripada hati ke hati(tidak bertindak sebagai murabbi)kita banyak mengajar tapi tidak kepada mengajak.Ramai cikgu mengajar sembahyang kepada pelajar secara teori,tapi tidak ramai yang mengajak dan menunjukkan untuk mereka praktikkan sembahyang.

-jangan jadi “ mahasiswa pen drive “apa yang dipelajari lebih berbentuk ilmu pendrive atau ilmu 'copy paste'. Ilmu yang dipelajari tidak lebih dari pengetahuan agama, ilmu yang diletakkan di kepala, yang tidak menjadi kemahuan agama (ilmu yang masuk dihati).Pentingnya berjiwa murabbi itu,kerna kita bakal menghadapi university yang lebih besar,university kehidupan.

-Berapa ramai yang mengaku memperjuangkan agama,tapi sebenarnya dia perosak dalam agama!

-Hati yang baik membawa dua maksud,satunya secara fizikal hati tersebut dan satu lagi bebas daripada penyakit hati(berhati-hati menjaga hati).



“Apabila menyelesaikan urusan kita dengan Allah,Allah selesaikan urusan kita dengan manusia”


BAGAIMANA NAK MENGAWAL DALAMAN(HATI)

-Hati dalam bahasa arab qalb(berbolak balik).Sifat hati secara fitrahnya berbolak balik.Perkatan lain bagi hati dalam bahasa arab “fuad”(lembut),”sanburi” atau dalam bahasa melayu kita sebut sanubari.Hati terlalu banyak disebut di dalam Al-Quran,mengenai hati yang buruk ,Al-Hajj ayat 46:


"oleh itu, Bukankah ada baiknya mereka mengembara di muka bumi supaya - Dengan melihat kesan-kesan Yang tersebut - mereka menjadi orang-orang Yang ada hati Yang dengannya mereka dapat memahami, atau ada telinga Yang dengannya mereka dapat mendengar? (tetapi kalaulah mereka mengembara pun tidak juga berguna) kerana keadaan Yang sebenarnya bukanlah mata kepala Yang buta, tetapi Yang buta itu ialah mata hati Yang ada di Dalam dada"


Dan juga mengenai hati yang baik,Ar-Ra’d ayat28:

"(Iaitu) orang-orang Yang beriman dan tenang tenteram hati mereka Dengan zikrullah. ketahuilah Dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia"

-masyarakat kita yang sering salah konsep mengenai hati.

“walaupun dia tak baik,tapi saya tahu hati di baik”
“walaupun dia tak tutup aurat,hati dia baik”


Lantas dengan sewenangannya menggunakan dalil “ Allah tidak melihat luaran manusia tapi dalaman” Tapi kenapa tidak melihat penjelasan dalam hadis Nabi S.A.W yang menyatakan “Allah tidak melihat kecantikan wajah tapi hati “ maksud “ luaran” itu sebenanrnya adalah dari sudut cantik atau tidak manusia.Dan jangan dilupa dengan hadis yang mengatakan bahawa antara mafhumnya “bila baik,baiklah seluruhnya,bila buruk,maka buruklah seluruhnya,itulah hati “

-hati baik,akan terzahir juga di luar,daripada sudut akhlak dan sebagainya.Kalau luaran baik tapi dalaman hati kotor,munafik!Kerrna mentaati Allah dan Rasul adalah nombor 1,maka kalau tak ikut perintah Allah,maka automatic hati kita masih problem.


-hamzah yusof dalam bukunya : ada ubat hati,tapi tiada orang boleh memaksa memakannya.

-takbur itu,merasai dirinya bagus,merendah-rendahkan orang lain dan menolak kebenaran.

-Spritual Quation,3 persoalan buat diri,dari mana aku dating,untuk apa aku diciptakan dan ke mana aku selapas ini(mati)

-DI MANA DIA DI HATI KITA? Apabila sesuatu yang hendak dicapai itu tinggi dan berharga,maka banyaklah halangannya.Jalan ke neraka seronok,jalan ank ke syurga penuh onak dan duri.


PROSES MUJAHADAH

bisa,biasa dan halawah.


Peringkat mujahadah pula berubah dari "I have to pray" ( BISA) - rasa seperti beban. Maka kita akan merasa lega setelah selesai solat. Seterusnya akan naik kepada "I need to pray" (BIASA). Akan merasa bahgia ketika solat. Seterusnya meningkat kepada mendapat halawah (rasa manis ketika solat) dan mereka akan menjadi Pembela Kebenaran.




“berapa ramai yang mampu melakukan ibadah,tapi tidak merasa kemanisan dalam beribadah!”



-Kita adalah pendakwah bukannya penghukum.Kalau ada orang masih tak mampu berubah,terus dan terus menyeru,bukannya menghukum mereka tak tentu pasal.

-Mula-mula cara untuk menglap hati yang kotor,mula-mula kita rasa bersalah,dan bila buat pulak kita rasa bersalah,dan terus rasa bersalah dan bersalah,akhirnya naik bosan lantas bermujahadah untuk tidak mengulanginya.



“bersyukurlah apabila kita merasa resah dalam melakukan dosa,itu menandakan hati kita hidup”


-nafsu ibarat bayi yang menyusu susu ibu.Bilamana kita mahu berhentikan dia daripada terus menyusu,maka bayi akan menangis dan meraung-raung supaya ibunya memberi juga susunya.Kalau diberi,maka tak berhentilah bayi itu daripada terus menyusu susu ibunya.Tapi jika ibunya membiarkan anaknya menangis dan meraung-raung,lama-lama anak itu akan penat juga menangis kerna dia tahu ibunya tidak akan bagi juga susunya,Maka berjayalah si ibu memberhentikan anaknya daripada menyusu .



FIKIR-FIKIRKAN

-Allah menilai “effort” bukannya “effect”

-Walaupun kalah,jangan mengalah!

-Kita kadang-kadang menyembah agama,bukannya Allah.

-Cintailah orang yang mencintai kita,bukan kita yang mencintai dia.iaitu ALLAH!

-Jangan pernah rasa cukup dalam beribadah!

-Hal berkaitan ibadah,ilmu dan akhirat lihatlah orang yang lebih tinggi dan banyak daripada kita.Tapi dalam hal keduniaan,lihatlah orang yang lebih rendah daripada kita.


“Dalam hidup,ada perkara yang kita dapat dan hilang.Pastikan perkara yang kita dapat adalah sebuah yang berharga daripada yang hilang.Tapi!yang kita hilang dan tak berharga itulah sebenarnya lebih berharga!"

"ole-ole" buat diri
untuk perkongsian lebih teratur di :IluvIslam


mujahidah: alhamdulillah wa syukrullillah,boleh dikatakan setiap minngu hujung mingguku terisi dengan "event-event",selalu ghaib daripada bumi UIA .Alhamdulillah dengan adanya MAX 4261 memudahkanku untuk meneruskan langkahku,moga diterimaNYA.Sebelum-sebelum ini aku disibukkan untuk turun ke negeri,kerna amanahku juga ada di situ untuk memberi serba sedikit di sana,kali ini musafir secara agak santai barangkali tapi bagiku ada banyak perkara yang amat-amat mengajariku,apa yang penting kesimpulan buatku untuk segala permusafiran itu ,terpahat di hatiku untuk terus memburu cinta orang yang mencintaiku.Tuntuni daku ya habibi ya Illahi!
InsyaAllah banyak perancangan khas buat diri selepas ini yang terbaik insyaAllah.Moga DIKAU terus memberiku ruang dan peluang itu.Mohon dengan amat!

Related Posts by Categories



No comments:

Post a Comment