" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

14 April 2009

KHAS BUAT NENDAKU






Nama :Hjh Maimunah Abd.Hadi

Tarikh lahir :14April1943
Tempat lahir :rumah di serkam:-)
Adik beradik :2/2,tapi abang sudah tiada
Anak :8 orang,termasuk mak saya;)











“Assalammualaikum mak...,dah sampai rumah mak kin ke?"


“belum,tunggu mak adah balik dari sekolah,dah habis exam...”

“ni nak pergi la ni”

“ooo bukan pagi tadi habis,adik start 21 hb exam,kol bape exam?

“kol 3pm”

“semoga Berjaya ye...,jawab elok-elok”

“insyaAllah,mak kene baca yassin sampai imah habis exam,hehe,hmm mak …nak cakap dengan nek jap”

“ntah apa dia nak cakap dengan nek dia…,mak cucu mak nak cakap ni ha”

“ha,ada apa halimah…”

“hehe,hari ni hari lahir nek kan?”

“eheh,aaa apa nak ucap kat nek ni?”

“selamat hari lahir”

“moga beroleh kesihatan yang baik”

Nek menyampuk,“doakan nek mati dalam iman”(pilu seketika)-nek sudah mula menangis

Aku menyambung,"erm aa ye la,moga bertambah amalan dan ibadah nek”-nek makin sayu

Suara-suara di belakang(mak)”eh apa pulak yang dinangiskan tu”

Nek menyambung sambil berlawak”drama airmata dah mula,eheh”

“kau dah makan…lauk apa?”

“dah nek,lauk ikan keli”

“ooo sedap ikan keli,”

“sodap,kat sini banyak ikan keli”

“nek g umah mak kin kau lepas mak dah abis sekolah,dia ada kelas tasmi’ anak-anak murid dia”

“ooo,o ok nek imah nak g exam da ni,doakan ye,kirim salam dengan semua nanti”

“aaa ye la,jawab exam elok-elok”

“ok assalammualaikum”

“waalaikumussalam”

mujahidah:selamat hari lahir nek,dengan pertambahan ilmu ini bertambah taqarrubnya kita kepada Allah,wakafa bilmauti wa'izhan(cukuplah sekadar mati itu menjadi peringatan!)


"hari ini hari lahirmu,hari ini bertambah lagi usiamu,
hari ini akan bertambah jua tanggungjawabmu,
hari ini akan menjadikan dirimu lebih matang,dek
ujian yg bakal mendatang,hari ini akan mejadi saksi dirimu
mengharung onak&duri,hari ini Allah telah memendekkan
lagi jarakmu denganNYA,semakin berkurang untuk
beramal,semakin kubur mempersiap tempat untukmu,
semakin bersedia malaikat maut datang menjemput,
semakin dekat masa amalan dihitung,dan semakin
hampir harumnya firdausi dan azabnya jahannam
(nauzubillahiminzalik)"

Free Signature Generator

Related Posts by Categories



3 comments:

  1. salam nek..selamat hari lahir juge..moge sentiase dlm keredhaan Allah..

    ReplyDelete
  2. salam..selamat ulang tahun nenda..sesungguhnya tarikh lahir kita sama..eehehe...nenda,semoga panjang umur,murah rezeki...amin...

    ReplyDelete
  3. aduh, sedih bile bace"doakan nek mati dalam iman”.. serius, nak nangis.. :'(

    ReplyDelete