" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

22 April 2009

MUHASABAH SAT YOK!

Sebagaimana kita tahu,fitrahnya iman manusia boleh jadi turun atau naik.Bila naik,alhamdulillah,dari segi percakapan,amalan,dan segalanya terjaga...rasa tenang dan suka... baik je diri ni.tapi bilamana ia mula menurun,kadang-kadang kita bertindak daripada luar tindakan dan fikiran kita,kerana nafsu menguasai diri,sebagaimana kita tahu,nafsu sentiasa mengarah ke arah tidak baik.menyebabkan kita bukan menjadi diri sendiri,hati pun rasa tak tentu hala,tak tenang.

Pernah tak terjadi,diri kita atau orang di sekeliling kita,keluarga kita,sahabat kita yang kita kenal punya lah baik daripada percakapan...tapi tiba-tiba bercakap yang bukan-bukan dengan kita,atau kes yang lainnya... dia bagus amalannya,ibadahnya,tapi tiba-tiba dia kata dia malas pula nak buat ibadah yang selalu dilakukannya tu.tu tanda-tanda iman dia dah mula berkurang la tu.


Kadang-kadang diri kita penyebab iman orang lain goyah,iman orang lain turun(diri ni sendiri pun tak terlepas begitu:( )sekiranya kita sedar kita dalam zon kurangnya iman,cepat-cepatlah "topup"kembali iman kita dengan berzikir,mendengar tazkirah,mengingat mati dan perkara-perkara yang mengingatkan kita kepada Allah yang mampu membawa kita kembali ke jalan sebenar.

Iman selalu dikaitkan dengan hati,maka segeralah bersihkannya,pulihkannya...ditakuti lambat kita ubatinya,maka makin mudah dan seronok nafsu memandu diri kita ke arah tidak baik dan lebih tidak baik,dan lebih menakutkan dan merugikan lagi,ditakuti kita mati dalam keadaan diri yang banyak dosa dan noda,yang dalam kelalaian dunia,dan dalam keadaan orang iman yang kurang.nauzubillah.

"hadirku untuk menjadi sahabat pemberi ingatan,
bukan untuk melalaikanmu,
adanya diriku sebagai penghembus semangat jihadmu,
bukan penggoyah imanmu,
namun andai kau rasa diriku ibarat embun,
muncul kala dinihari,
hilang kala terbitnya matahari,
maka ingatlah aku masih di sini,
sentiasa berdoa kau terpelihara sepanjang hari,
walaupun rembulan menyepi,
ingat!perjalanan kita tersangat jauh,
ingat!kita adalah insan yang telah Allah muliakan dengan IMAN"

mujahidah:maafkan imah,saya,ana,akak,aku sekiranya sepanjang perkenalan,sepanjang perbualan,sepanjang berukhuwah dengan diri yang banyak kelemahan ini,yang kadang-kadang dalam kelalaian,yang memang tak terlepas daripada melakukan dosa membuatkan diri anda semua dalam kelekaan,dalam kelalaian,yang mungkin sedikit sebanyak mengurangkan iman anda semua.sungguh diri tidak berniat begitu:-(hanya maaf yang mampu ku pohon,sama-samalah kita perbaiki diri kita dan ingatilah sesama kita sekirannya dalam kelalaian dan kelekaan,sama-samalah kita mendoakan sesama kita supaya beroleh kejayan di dunia dan akhirat,supaya kita bertemu denganNYA dalam husnulkhatimah(mati dalam keadaan baik)amin.
Free Signature Generator

Related Posts by Categories



6 comments:

  1. salam.
    k.imah sayang.
    syukran.. sedih plak yan..
    huk2~ nak balik uia cpat2.. dok kt umah memag lgsg x tgk tv... tp, ntah..rasa ada bnda sgt kurg sbbkn hati pn x tntram...
    k.imah sayang...
    bagi byk lagi tazkirah ttg iman dn hati...yan nk dgr..opps, yan nk bce...cpt2..lapar ni..huk2~

    p/s:kalu rjin trun qlate meh la g dgr cramah tok guru..k.ji dan k.yani yg ajak..jom2~ hehe~

    ReplyDelete
  2. kunci hati ini tlah hilang menyebabkan ia susah untuk dibuka..
    tlong carikan k.imah.trima ksh..
    kalu x jmpe jgk mcm kunci blik yan tu... harap2 dpt dipecahkn mangga hati ni.. dn dpt beli mangga dn kunci baru..
    biar hati ni snang dbuka bila si baik nk masok, senang trsentuh dgn ayat2 cinta drpd Allah.

    kunci 2 pnting jga supaya hati ni dpt dikunci kemas bila si lagho nk masok menumpang...

    tp, jangan compound eh...hehe~

    hilang knci bilik kna compound rm50.. hilang kunci hati.. kna compound apa?

    oowh my.. yan da mengarut..huhu~ bo layan...

    salam. =)

    ReplyDelete
  3. salam adikku yan cayang...sama la dik.lain lak rasanya bl dok umah ni,tp kena kena cari jg 1 perkara yg myebbkn kita tenteram berada di rumah,kerana itulah tmpt kita sbnrnye,kampus hnya semntara...hehe.jauh nu...nak g kelate,ingt nak turun gak,nak jumpe buah hati akk wan mujahid tomei,hehe,tp xdpt kot.

    ReplyDelete
  4. perumpamaan yg baik adikku.hlng kunci bilik,msh ble dibyr dgn wang,tp hlng kunci hati masyaAllah teruk akibat diri kita nanti,hilang arah diri,hilang tujuan yang hakiki(berpaling drp illahi)nauzubillah.semoga kita sentiasa jumpa kunci hati kita:-)

    ReplyDelete
  5. Salam muhasabah diri buat adk2 akak yg nakal mencuit hati, imah, yan.. moga kalian sentiasa dlm peliharaan ALLAH swt hendaknya..alhamdulilah walaupun dlm tempoh bercuti kita semua msh diberi peluang dpd ALLAH untuk bermusyawarah dlm blog. Ruang2 yg ALLAH sediakan utk merapatkan ukhwwah ksh sysg dlm jemaah. Moga dimanfaatkan bersama mengingati hati2 kita yg kdgkala mudah terlupa dek hal dunia. Bila balik Kampus kt dihidangkan dunia study, dunia j kampus tp kdg2 dijemput pula oleh tetamu yg tak diundang ini (K,Sue) dgn joint prg bila arahan dikeluar dpd pimpinan..ht berbelah bagi masa yg ALLAH bg terlalu suntuk 24jam, bgmana nak kita raikan masa itu dgn sebaiknya agar Baiah kt pd pimpinan kampus & pimpinan j luar dpt kita buat terbaik.. mmg betul bila akak trbaca dlm blog imah saat2 dlm imtihan bila imah rasa gelisah bila g dengar ceramah utz sentuhkan hal pembahagian masa kita. kitz sibuk dgn ulangkaji pelajaran tp kita lupa infaqkan masa seketika untuk j yg perlukan bantuan tenaga kita walapuun seketika,, alhamdulilah akak cuba nasihatkan imah, pulihkan semangat imah masa tu peranan akak pada kalian utk memberi suntikan pd roh2 kita yg kdgkala perlukan bimbingan & nasihat bila kita semakin jauh dgn rmh ALLAH, majlis ILMU dan j,. semoga sesi muhasabah diri, iman dan amalan sentiasa kita buat sebaiknya dgn adakan 1 waktu terbaik b4 tidur apa yg kita dh buat hr ini?? amlan ibadat kita, ada menyakiti hati org dll??, kalau kebaikan bnyk alhamdulilah tp sebaliknya istigfar kt bnyk2.. moga hari esok adalah lebih baik dpd hari ini..

    hehe.. yan... masih hilang lg kunci.. teringat kes kunci ni semasa akak nak bertugas di Perak, Bukit Gantang... kesian adk sorg ni.. mgkn akak diperlukan waktu itu tp akak dh bertolak ke perak namun apa yg mampu dinasihatkan agar dibuka pintu pertolongan & kemudahan dgn membaca surah alamnasyrah... setiap kali kita hadapi kesukaran..ayat2 Al-quran jgn kita tidak lauangkan.. itu segala ubat pintu hati kita.. saat suka & duka sentiasalah kita berintimkan al-quran.. bukan dgn Blog & SMS sokmo buat kt terleka... moga kita semua dpt perbaiki diri kita jd insan rabbani.. waallahhualam..

    p/s : imah.. syukran buat titipan ini,, mgkn imah buat blog muhasabah diri bil akak tnya imah sesi muhasabah diri... tp ada yg tak terjwb..

    ReplyDelete
  6. eh,tak lah kak.saya dapat ilham tiba2,dan mmg nak pos psl bnda ni sbg ingatan buat dr terutamanya,nak2 fatrah dok umah ni.honestly tiada kaitn dgn psl akk 2(*_*)

    ReplyDelete