" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

06 June 2011

عباد الرَحمن

CIRI-CIRI HAMBA YANG DIKASIHI & DIREDHAI ALLAH
  • Berjalan atas muka bumi dengan rendah hati(tidak sombong) & apabila orang bodoh/kurang adab menyapa mereka(dengan kata-kata yang menghina) mereka mengucapkan 'salam'(selamat daripada perkara yang tak diingininya).
  • Tekun mengerjakan ibadat kepada Tuhan pada malam hari,sujud dan berdiri.
  • Mereka yang berdoa :"Wahai Tuhan kami jauhkanlah azab jahannam daripada kami,sesungguhnya azab siksa itu mengerikan.Sesungguhnya neraka jahannam itu tempat penetapan dan tempat tinggal yang amat buruk".
  • Membelanjakan hartanya dengan tidak melampaui batas(boros) dan tidak kedekut,tetapi mereka berbelanja sederhana antara (boros & bakhil) .
  • Mereka yang tidak menyembah selain Allah & tidak membunuh jiwa yang diharamkan membunuhnya,kecuali dibenarkan syara' & tidak berzina.
  • Tidak menghadiri tempat-tempat melakukan perkara-perkara yang dilarang & apabila mereka berada pada situasi yang melalaikan(sia-sia,lagha) mereka mereka menghidarinya.
  • Apabila diberi peringatan dengan ayat-ayat keterangan Tuhan,tidaklah mereka mendengarnya dan mengambilnya seperti orang yang pekak dan buta.
  • Mereka yang berdoa :" Wahai Tuhan kami,anugerahkanlah kepada kami pasangan dan keturunan yang menyenangkan hati kami & jadikanlah kami pemimpin bagi orang-orang yang bertaqwa".
:.Rujuk Surah Al-Furqan mukasurat 365-366 (25:63-77).:

"Katakanlah(wahai Muhammad kepada golongan yang ingkar): "Tuhanku tidak akan mengindahkan(menghargai)kamu,kalau tidak kerana doa dan ibadah kamu kepadaNYA(sedangkan kamu mengetahui.Bagaimana kamu beribadah kepadaNYA?)padahal sungguh kamu telah mendustakannya.dengan sebab demikian itu,sudah tentu azab akan menimpamu"
(Al-Furqan 25 : 77)


mujahidah : bagaimana?adakah ciri-ciri di atas ini ada pada diri kita?jika ada alhamdulillah,teruskan.Jika belum ada lagi,sama-sama kita cuba ke arah itu~STRIVE FOR MARDHOTILLAH~

Related Posts by Categories



No comments:

Post a Comment