" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

16 June 2011

BERSIH vs KOTOR

Jawapan untuk mengadakan demostrasi,bolehkah?lihat jawapn ustaz Zaharuddin di bawah:

Cuba anda bayangkan juga, anda bermain bola sepak di padang, tetapi menggunakan undang-undang ping-pong?

Fikirkan juga, anda mahu menghukum demonstrasi yang merupakan antara komponen demokrasi, tapi anda menggunakan asas peraturan sistem syura yang diamalkan dalam memilih pemimpin pada zaman dahulu.

Jangan ragu-ragu! Demonstrasi adalah halal! Bukan bid'ah dan bukan haram..


Antara isikandungan:

!Jangan terlalu kaku ketika berhadapan dengan teks syarak (nash) yang berkaitan dengan muamalat. Tidak seperti dalam hal-hal ibadah.

!Dalam hal muamalah mestilah bertepatan dengan maqasid atau roh syariah. Sedangkan dalam hal ibadah mestilah bertepatan dengan taks syarak atau nash.

!Cara perlantikan pemerintah pada zaman Rasulullah s.a.w. dan zaman selepasnya adalah berbeza dengan yang ada sekarang, iaitu demokrasi. Dahulu, untuk melantik khalifah tiada pilihanraya. Tiada pungutan suara dari rakyat.

!Islam tidak menghalang cara demokrasi dan segala komponen di dalamnya yang tidak bertentangan dengan syariat.

!Demonstrasi adalah salah satu dari komponen demokrasi yang tidak bertentangan dengan Islam.

!Hadis-hadis tentang menegur pemerintah dan ketaatan kepada mereka hendaklah difahami dalam konteks hadis itu. Ia tidak boleh digunapakai secara umum.

!Cara untuk mengelakkan demonstrasi ialah dengan kerajaan mendengar pandangan rakyat.
Dibenarkan mengadakan demonstrasi aman untuk memaklumkan kepada orang ramai tentang kelemahan kepemimpinan. Namun tidak boleh menyentuh kesalahan individu atau peribadi pemimpin.

!Apakah melaungkan bantahan terhadap pemerintah atau menegur mereka secara terbuka boleh dilabel sebagai Khawarij? Selagi rakyat menegur dan meluahkan perasaan marah secara aman tanpa angkat senjata, mereka tidak boleh dianggap sebagai khawarij.


mujahidah:kelakarlah melihat kenyataan PERKASA baru-baru ni,menunjukkan,erm menunjukkan apa ye?tak sanggup nak kata di sini.Haiyeee BERSIH tu 1 demonstrasi,korang pun nak lawan dengan cara perhimpunan(istilah je lain...hmm,sama je pun korang pun nak berdemonstrasi jugak masa hari tu kan...),tapi peliknya(tak pelik pun sebenarnye) halal pulak ye PERKASA nak buat demo.hmm jelas ketidakadilan di situ.TAPI kan,bagusnya,nak ucap terima kasih la jugak pada kerajaan BN,sebenarnya kan korang dah tolong promote BERSIH di media perdana yang milik korang tu,daripada rakyat tak sedar tentang adanya BERSIH ni,kepada tahu...toche,kamsahamida,arigato',syukria,syukran,thank you (*_*),lagi berduyun-duyun la manusia turun nanti.erm isu demo bising 1 dunia,isu murtad ape kes?tak ada siapa pun ulas!

Related Posts by Categories



1 comment:

  1. wah kakak! like lah 100x..

    kasi publish kat fb sikittt. sukanya lah pndgn akk tuh. tahu takper, isu murtad takde sapa nk ckp. ni kita nk wat keja mulia ni pon nk bising3. apalah dosanya demo ni pon. mcam3 lah krjaan ni. dan bgusnya diorng dah mention awal3 kat tv. bgus3. kasi bkk sikit mata rakyat jelata. hehe.

    ReplyDelete