" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

15 June 2011

USTAZAH PILIHAN?

perasmian oleh Dato' Mashitah

Ketika terlihat iklan nama rancangan ini disiarkan di Television,tertanya-tanya la jugak,sebab nama rancangan tu menarik perhatian saya.Ustazah pilihan?macam Imam Muda ke?ke untuk cari calon isteri?Sehinggalah ia dilancarkan dan dengar khabarnya sejibik lebih kurang Imam Muda la jugak,dalam erti kata samanya ialah mengasah individu dalam berdakwah tetapi kali ini di kalangan 'bunga'.

Ok,saya secara personal nya ok je dengan tujuan sedemikian,memandangkan sepanjang pemerhatian(diri sendiri pun sama je) perempuan ni bila berdakwah dari sudut isinya kureng berbanding lelaki.Jika lelaki mampu berhujjah dengan sirah,dalil-dalil kuat daripada Al-Quran dan Hadis tapi bagi perempuan,masih lagi biasa-biasa aja.Jadi,dengan disebabkan itu saya bersetuju dengan rancangan ini diadakan bagi memberi kefahaman dan ilmu-ilmu yang lebih jijok,bak kato oghe kelate (iye-iye je betul loghat kelate nih,maaf la jika salah deh) kepada para pendakwah muslimat untuk persediaan mereka berdepan dengan keluarga dan masyarakat.Dengan tujuan untuk memperkukuh ilmu,saya amat-amat setuju,bahkan saya sendiri terasa nak masuk(opsss lawak ja).

Cuma mungkin saya kurang setujunya,bilamana ia diadakan sepertimana Imam Muda.Al maklumlah perempuan ni kan,hiasan dunia,banyak kena berjaga-jaga,nak-nak dunia yang penuh fitnah sekarang nih.Bilamana menontonkan peserta-peserta di kalangan perempuan ni,mesti berhias-hias nya lebih lagi,apatah lagi syarat penyertaanya pula dibuka buat orang muda berumur daripada 18-27tahun tak silap,erm lagilah.Yang menontonnya bukan hanya di kalangan wanita sahaja.Nanti jadi lain pula,jadi pulak rancangan 'Ustazah pilihan hati ...'

Tak reti nak komen lebih-lebih,apa-apa pun ia 1 alternatif yang baik,cuma harapnya method nye berbeza dan lebih terjaga batas-batas yang sepatutnya seorang muslimah perlu patuhi.Jika nak dipertontonkan pun,yang seharusnya sahaja la,tak perlu lebih-lebih daripada itu,nanti jadi sama macam gadis melayu je la.Allahua'lam!
mujahidah : Di kampus ada juga ruang sebegini,tapi secara 'tertutup',amat menarik bilamana saya mengikuti silibus-silibus dan perkara yang bakal dikupas amat-amat buat saya teruja,cuma kelas tersebut belum mula dengan cara konsisten lagi.Saya amat-amat yakin!jika ia mampu dilaksankan dengan baik,insyaAllah akan menghasilkan da'ie muslimah yang berilmu dan mampu berhadapan dengan masa hadapan,keluarga,masyarakat dengan baiknya.InsyaAllah!

Related Posts by Categories



No comments:

Post a Comment