" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

04 June 2011

MEI 2011

MEMORI DI AKADEMIK Al-QURAN CINTA MADINAH

MEI :Alhamdulillah,perancanganku seiring perancanganNYA.Diberi ruang dan peluang dalam mencari semula momentum mengulang quran & mengingat semula ayat-ayat Quran yang pernahku hafal satu masa ketika dahulu di bumi barakah,Darul Quran JAKIM,Kuala Kubu Bharu pada tahun sekitar 2006-2007(yang tidak pernah kufikirkan dan ku idamkan,perancanganNYA jua).Sungguh ia 1 amanah yang berat,boleh kerana menjadi huffaz ini,diri akan mendapat syafaat,insyaAllah dan barangkali juga mengundang laknat!jika sengaja melupakannya,nauzubillah!Tempoh masa yang ku beri pada diri ini hanya lebih kurang sebulan,dan target ku bukanlah dapat mengingat 100% isi kalammullah itu,kerna bagiku agak mustahil ditambah lagi dengan faktor-faktor tertentu(alasan je kan?bukan alasan,tapi itulah hakikatnya dan ku sedar akan kemampuan diri ini,tak nak tergopoh-gapah mengingat tapi lama-lama lupa kembali sebab tidak diikat dengan ampuh!)

Tempat yang menjadi pilihan hati di Akademik Al-Quran Cinta Madinah,Semenyih,Selangor.Pengambilan untuk pelajar perempuan sebenarnya betul-betul baru dibuka,sebelum ni hanya lelaki sahaja.Ada pelajar sepenuh masa dan ada separuh masa sahaja.Umur juga tidak menjadi ukuran di sini,palin kecil tak silap tadika dan saya yang paling dewasa :) (ketika itu) ustazah pun muda lagi daripada saya.Kelas daripada Isnin-Sabtu.Sabtu(separuh masa, untuk adik-adik yang ambil kelas tajwid dan bahasa arab).Alhamdulillah di sini banyak tentang ku pelajari mengenai jemaah lain,setakat sepermehatianku fikrah di sana,fikrah Islam itu pasti dan jemaahnya ialah tabligh,ia mengajarku dan membuka mindaku bahawa dakwah dan jemaah yang wujud di Malaysia ini,'complete each other',ada jemaah yang berdakwah di lapangan politik,ada yang dengan orang Asli dan pelbagai lagi,maka ia menyebabkan dakwah itu sampai pada seluruhnya.Mudah-mudahan!

Alhamdulillah juga,Allah juga memberiku peluang bukan sekadar untuk fokus Al-Quran,bahkan mentarbiyyahku dalam perkara 'tarbiyyatul awlad'(mendidik anak).Biarlah ia menjadi rahsia :) Jadual di sana amat 'pack' kelas bermula jam 7.30-10am.1030am-12pm.2.30pm-4.30pm.745pm-8.30pm & 9pm-10pm.11pm wajib berehat dan jam 5pagi bangun(jadual setiap hari).Ukhuwah yang terbina takkan dilupakan,dengan adik-adik comel,dengan mudirah di sana yang amat prihatin dan memberi kepercayaan yang baik.Sehingga dapat peluang kerja daripada mudirah untuk meningkatkan lagi sistem pengurusan di sana,bagi membantu ustazah,gaji pun alhamdulillah agak lumayan RM500 sebulan(setakat ni masih tidak memberi kata putus sebab family minta untuk bekerja guru sementara di Melaka sahaja,juga masih menunggu jawapan.)

Mengulang Al-Quran di Cinta Madinah tidaklah membuatku tertekan,kerna barangkali undang-undang di sana masih lagi tidak ketat,].Barangkali juga kerna ada 2 hari waktu rehat,iaitu sabtu dan ahad.Diri ini pun,kadang-kadang dapat 'melarikan diri' untuk menghadiri meeting anak negeri di Melaka.Alhamdulillah juga,di sana juga ku telah mendapat 1 jawapan,Allahua'lam sama ada ia benar atau sebaliknya,cuma perlu bersabar akan keputusanNYA itu,tidak mahu terburu-buru,ku serahkan segalannya padaNYA,kerna hanya DIA yang tahu jawapan akan rahsia itu.

Al-Quran sudah menjadi amanah yang perlu ku kendong hingga akhir hayatku.Untuk jangka masa panjangnya,ku mengharapkan untuk masa hadapanku nanti,orang sekelilingku,dan bakal pendamping hidupku nanti adalah insan yang mampu membuatku istiqamah memegang amanah ini.Yang mampu mengingatkan aku dan sama-sama mendisiplinkan aku dalam menjaga ayat-ayat cinta ini.Allah...Allah...Allah...Ku mohon dengan amat ya habibi ya Illahi!Ku amat takut jika aku mengabaikan amanah ini!

WALIMAH SYUHADAH & KAMAL

21 MEI: tarikh keramat buat adik seperjuangan saya ni,Nurul Syuhadah Izwar Arfani.Sempat lagi saya memenuhi jemputan walaupun masih berada di Akademik Al-Quran Cinta Madinah.Dengan merancang konvoi beramai-ramai dengan adik-beradik seperjuangan di UIAM Gombak,sebanyak 6 buah kereta semuanya untuk ke majlis beliau,akhirnya alhamdulillah kesampaian juga memenuhi jemputan beliau.BarakaAllahulakuma,moga perkahwinan kamu berdua diberkahiNYA,diredhaiNYA dan dirahamatiNYA (*_*)

UMRAH,ATUK,NEK,MAK CIK & PAK CIK

27-28MEI : Alhamdulillah hasrat nenda untuk menunaikan umrah akhirnya tercapai.Nenda pergi bersama atukda,mak cik yang bongsu(teman bergaduhku :) ) dan pak cik sulungku.Alhamdulillah mereka bertolak dengan selamatnya daripada Melaka pada mulanya dan kemudian bertolak ke rumah pak cik di Nilai pada esoknya(28hb) untuk mengelakkan sebarang kelewatan ke KLIA.Alhamdulillah abahku dapat mengazankan,untuk keberangkatan mereka daripada rumah.Seronoknya,apabila melihat semua ahli keluarga berkumpul dan bersama-sama menghantar mereka ke KLIA :)

Beberapa hari ini dapat tahu,kesihatan atuk yang tidak menentu,masalah kakinya.Mak cik-mak cik dan pak cik-pak cik amat risau akan hal ini,insyaAllah atuk mampu hadapinya dengan baik kerna atuk seorang yang amat positif dan tidak banyak merungut jika dia sakit(pemerhatian bekas nurse dia hehe),dan dapat menunaikan ibadah umrah dengan baiknya kerna Allah tahu atuk mampu menanggung ini semua.Mak cikku @ teman gaduhku jangan lupa ya doa yang ku pinta untuk didoakan :)

mujahidah : alhamdulillah,alhamdulillah,alhamdulillah! "Nikmat TUHAN yang mana lagi mahu kau dustakan! " (Surah Ar-Rahman)

Related Posts by Categories



No comments:

Post a Comment