" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

15 May 2009

WALIMAH 2009

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNYA ialah DIA menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri,supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya,dan dijadikanNYA di antaramu rasa kasih & sayang.Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir”
(Ar-Rum:21)

31MEI(UKHTI NABILA&AKH HAFIZ BAD)-UIA GOMBAK

30MEI(UKHTI HIDAYAH&AKH RASHID)-AHLI NISA'

20JUN(UKHTI AMALINA&AKH SHAHID)-UIA KUANTAN

SAHABAH-SAHABIAH LAIN
*4JUN(UKHTI TASNIM & PASANGANNYA) -UIA KUANTAN *

*TAK PASTI BILA(UKHTI ASIYAH&AKH AZREEN)-UIA KUANTAN*

Kad jemputan & nama-nama di atas antara sahabat-sahabat seperjuangan yang bakal mendirikan masjid dengan pasangan masing-masing,ada lagi sebenarnya tak silap.tapi tak ingat siapa.kalau-kalau dilihat dari segi mata kasar la kan,kampus mana yang mendominasi?hehe...UIA Kuantan(*_*)bagus-bagus,ni bukan masalah dominasi atau tidak,sebab dah sampai jodoh,kahwinlah penyelesaiannya.SEMOGA RUMAH TANGGA YANG BAKAL DIBINA SENTIASA DALAM RAHMAT DAN REDHANYA(*_*)


HIKMAH PERKAHWINAN

1)Perkahwinan adalah salah satu sunnah Nabi&Rasul

"Demi sesungguhnya kami telah mengutuskan beberapa sebelum kamu dan kami jadikan untuk mereka isteri-isteri&keturunan"(Ar-Ra'd:38)



2)Kurniaan Allah buat hambanya agar menerusinya akan lahir pula zuriat keturunan yang beriman & bertaqwa yang akan memakmurkan bumi Allah.

3)Ia dianggap 1 ibadah yang dapat menyempurnakan 1/2 daripada
agama seseorang
,dengannya dia dapat bertemu Allah dalam keadaan suci&diredhai.


Al-Baihaqi r.a meriwayatkan Hadis daripada Rasulullah S.A.W
"Apabila telah berkahwin seseorang itu,maka dia
telah memenuhi separuh agamanya.Maka bertaqwalah dia kepada Allah pada
separuh yang belum disempurnakan lagi"


4)Galakan nikah kahwin meliputi semua lapisan masyarakat termasuk mereka yang miskin,Islam ingin mengikis rasa takut,tidak mampu memikul tanggungjawab terhadap isteri&anak-anak kerana Allah menjamin rezeki mereka.


Ini diperkuat dengan hadis Rasulullah:
"sesiapa yang meninggalkan perkahwinan maka ia bukanlah di kalanganku"


5)sebaik-baik jalan memelihara maruah kesopanan diri seseorang ialah
melalui perkahwinan
.


Rasullullah bersabda:"Wahai para pemuda,sesiapa yang mampu berumahtangga,hendaklah ia berkahwin,kerana dengan berbuat demikian dapat menundukkan penglihatan& memelihara kehormatannya.Sesiapa yang tidak mampu,hendaklah ia berpuasa,justeru berpuasa dapat mengekang keinginan batiniah(nafsu syahwat)"


6)dapat menyuburkan rasa keibubapaan dalam memberi perlindungan,pendidikan dan kesejahteraan anak-anak.


7)melalui perkahwinan wujud disiplin rumah tangga melalui pengagihan tugas suami isteri,ibu&bapa yang membawa kepada disiplin dan kesejahteraan keluarga serta masyarakat.

Myspace Graphics
*CINTA sesama manusia hanyalah alat untuk mendapatkan CINTA ALLAH(matlamat),
jadi
untuk menjaga kesucian cinta,jadikanlah CINTA ALLAH sebagai dasar
untuk
mencintai manusia*


mujahidah:itulah antara hikmah perkahwinan yang saya petik daripada buku "Indahnya Hidup Bersyariat" disamping rujukan-rujukan yang lain.ada juga dikalangan adik-beradik seperjuangan saya,sahabah sahabiah dan orang di sekeliling saya yang mengatakan mereka rasa takut nak berkahwin dan tak nak ambil tahu mengenainya dan agak anti dengan hal-hal begini.kita kena ingat,kena ni manusia yang fitrahnya perlukan pasangan.jadi,dari sekarang kita kena ambil tahu,bak kata Senator Mumtaz ketika pernah saya menghadiri program STIGMA bawah HELWANI GAMIS,beliau kata,kena bermula dari sekarang, kita kena ambil tahu hal-hal ni,bukan bila dah ada pasangan dan dah nak kahwin baru nak berusaha ke arah itu,supaya tak berlaku masalah nanti,sebagaimana sekarang,kalau ada pun,risikonya kurang,wallahua'lam(*_*)

Free Signature Generator

Related Posts by Categories



6 comments:

  1. imah pun cepat2lah..hehe.

    nak betulkan sikit,kak asiyah tu dengan abg azreen, bukan azril...dua2 gen03 dq..

    ReplyDelete
  2. salam kak..wah..kak imah plak bile lagi? eheh.. moge cepat sampai seru yer kak^^

    ReplyDelete
  3. hehe,afzan la dulu bg laluan shbt2 kuantan dulu.hehe aci x?eh mmg nak btl kan td,prasan slh,tlupa...thanks afzan,pasni afzan lak ek,tuk adikk akk laila,laila la dulu bg laluan kan adk2 dulu(sume bg laluan...hik3)

    ReplyDelete
  4. salam.. ramai dh shbt2 dq se gen yg dh mendirikan masjid.. tahniah2.. smoga dirahmati hingga ke anak cucu

    ReplyDelete
  5. ooo saudara/ri dq jgk?aaa alhamdulillah rmi da nak berwalimah.

    ReplyDelete
  6. assalamu'alaikum.

    alhamdulillah,dah ramai yg nk bt walimah.kak imah nye ble lagi?
    salam rindu dari sahabat yg jauh ni:)

    ReplyDelete