" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

19 July 2011

PUTUSKAN JE!

Assalammualaikum.Lama rasanya laman ini tidak 'berleter' mengenai baitul muslim kan?Kali ni,saya suka untuk kongsikan video yang saya dapat di laman facebook .Antara pesanan yang paling memberi kesan di hati saya ialah,lebih kurang bunyinya :

"jika jelas masa tempoh pertunangan,pasangan kita jelas menunjukkan perangainya yang sebenar,berakhlak buruk maka jangan teragak-agak untuk memutuskan pertunangan,kerana masyarakat kita zaman sekarang ni takut untuk putus tunang,sebab rasa ia memalukan dan consider sebab rupa,harta,pangkat dan sebagainya yang berbentuk keduniaan.Bertunang tujuannya untuk ta'aruf,untuk kenal pasangan masing-masing(mengikut syara'),jika sepanjang tempoh bertunang tu dah sah-sah memamg tak ok,putuskan sahaja"



Saya amat bersetuju.Mutakhir ini masyarakat kita terlalu mengangap perkahwinan ini sesuatu perkara yang remeh,dipandang enteng,jadi tak pelik la bilamana terlalu banyak penceraiaan berlaku.Baru-baru ini saya pernah terbaca mengenai 2 kes,yang melibatkan hal baitul muslim ini.1 kes di keratan akhbar,dan 1 lagi di laman blog.

Kes pertama,tak silap saya tajuk keratan akhbar tersebut "tunang saya kahwin dengan perempuan lain",isinya antaranya berbunyi,pada tarikh perkahwinan mereka,si lelaki bukan berkahwin dan hadir ke perkahwinan mereka,tapi berkahwin dengan perempuan lain.Allahurabbi!begitu mudah lelaki zaman sekarang ini mempermainkan hati dan perasaan perempuan.Anda ingat,hati perempuan ini untuk diberi harapan palsu dan menggunung tinggi lalu setelah memberi impian indah,lalu anda mempermainkan dia!Allah besar lagi ujian bagi perempuan tersebut.Benar,kalau dah bukan jodoh,tapi adakah begini caranya si lelaki itu melepaskan dirinya daripada perempuan tersebut.

Kes ke-2,di sebuah laman blog.Maaf tak dapat nak bagi link blognya krana lupa linknya.Post di blog tersebut,adalah di mana penulis menjawab persoalan daripada pengunjung blog tersebut.Tajuknya yang memang benar-benar saya ingat "Bakal tunang saya suka permainkan perempuan lain".Di mana akhirnya dia dapat tahu,rupenye lelaki tersebut pernah dikecewakan oleh perempuan lain sebab itulah beliau suka permainkan perempuan,dan ok sikit daripada kes di atas,lelaki tersebut meminta putuskan hubungan dan tidak teruskan untuk bertunang dah berkahwin.Tapi,apa-apa pun hal hati dan perasaan ni,bila sekali dipermainkan dan diberi harapan palsu,amat ambil masa untuk mengubatinya.

Hakikatnya,banyak sangat hal yang berlaku depan mata saya sendiri.Maaf,tak sanggu dah untuk berkongsi perilaku hodoh beberapa kes berkait.Saya cuba untuk tidak terlalu emosi menulis entry ini.Secara jujurnya,ia berlaku depan mata saya sendiri.Beberapa kes juga,setelah '1 peristiwa 10 bulan lalu',makin banyak Allah tunjukkan saya dan orang adukan kepada saya perkara berkaitan yang lebih kurang sama dan Allah pertemukan dengan menampakkan masalah ini.Maafkan saya,memang yang ramainya,adalah golongan lelaki yang selalu membuat masalah ini.Saya pernah berhadapan dengan masalah perempuan yang suka permainkan lelaki setakat ini,baru 1.Itu di sisi saya,di sisi lain,ramai juga wanita yang bersikap demikian.Yang bagi saya,amat mendukacitakan,dan mengecewakan lagi,pemangsanya ialah orang yang beragama.Saya memberi perkara yang memang berlaku depan mata sendiri.Sehingga saya pernah membawa isu "playgirl dan playboy Islamik" di laman facebook saya.Tolonglah duhai kaum Adam,sedarlah anda sedang diuji,letakkan iman di hadapan,bukannya nafsu,dendam di hadapan.Selalunya,perempuan kalau dah 1,1 itu jualah.Jangan disebabkan kalian diberi anugerah oleh Allah untuk beristeri 4,anda memperlakukan perempuan dengan cara hodoh begini!Begitu juga duhai kaum hawa,berhati-hatilah dalam memberi hati pada manusia,dan jangan sekali-kali mempermainkan hati lelaki,.Jujurlah,berakhlak mulialah,berakhlaklah sejajar dengan ilmu agama yang kalian miliki dan yang paling penting sejajar dengan ajaranNYA.

Saya pernah menanyakan soalan,mengapa perkara ini berlaku pada seseorang,dan pandangan ialah:

1- kurang kasih sayang dari kecil
2- mahu perhatian dari semua wanita yang dia kenal
3- tidak cukup dengan seorang wanita, nak ramai2
4- memang jenis yang tidak serius n suka permainkan wanita
5- dendam
6- ada masalah jiwa

dan banyak lagi sebab2 yang lain.

Saya mengharapkan ada seorang insan ini berubah dan saya memang ingat dia dah berubah.Saya mendapat tahu yang dia nak bertunang bulan 5 yang lalu (tak tahulah bertunang sungguh dah ke belum),kecewanya tapi dalam masa yang sama dia masih mencari orang lain lagi.Allahurabbi!Saya mendapat daripada sumber yang saya boleh percayai.Jika benarlah,dirimu telah yakin dengan pilihan sekarang,maka cepat-cepatlah dan seriouslah ke arah perkahwinan.Cukup-cukuplah dengan sikap memberi harapan palsumu kepada banyak orang.Hadapilah ujian dengan cara yang diredhai,dirahmati dan diberkahiNYA.Allah suka akan hambaNYA yang bertaubat.Semoga Allah bersama anda!

Buat mereka yang diuji dengan hati disakiti,dipermainkan,dirobek-robek,bersabarlah,ia adalah kafarah dosa buatmu,bahkan bersyukurlah,"alhamdulillah... Allah sayangkan aku,alhamdulillah ia berlaku sebelum hidupku dikuasai dirinya dan dah hakikatnya,dia bukan untuk diri kita...,bertelekulah dalam menyingkap tabir hikmah keperitan ini terjadi,ia memang nampak sadis di sisi kita,di sisi seorang insan,tapi hakikatnya DIA ingin menghadiahkan pelangi yang indah buat dirimu,barangkali,bukan di dunia,mungkin di akhirat sana yang kekal abadi.

Buat mereka yang diuji,mempermainkan hati insani,tidakkah kalian sedar ia membuat anda tidak menjaga hubungan sesama insani?lupakah kalian,seruannya habblumminaAllah,wa habblumminannas.Jika benar sekali pun,kalian sedar akan dia bukan jodohmu,tapi aturkan ia dengan cara yang baik,bukan berbentuk kezaliman hati begini.Bersabarlah dalam melawan hawa nafsumu,jangan biar ia menguasai mu,biarkan imanmu yang sentiasa berbicara di hadapan.Sayangilah diri anda,kasihanilah ia dengan tidak menzalimi diri dengan perbuatan tidak jujur ini.Anda mampu berubah!Ingatlah,anda sedang 'bermain' dengan HATI,Jika sakit hati itulah,jika cinta,hati itu jualah,jika gembira,hati itu jualah,banyak perkara hanya dengan 1 hati sahaja...

~HIDUP TIDAK SELALUNYA INDAH,KERNA DI SITU KEINDAHAN HIDUP~

‎:. "... Jika ALLAH MENGETAHUI ada KEBAIKAN di ♥ mu,nescaya DIA akan MEMBERIKAN LEBIH BAIK DARI APA yang telah DIAMBIL darimu ...!"[SURAH AL-ANFAL 8:70]~DIA MAHA MENGETAHUI,MAHA PENYAYANG!~ .:

Related Posts by Categories



No comments:

Post a Comment