" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

15 July 2011

PERGINYA Si Hitam :'(

Ya Allah...hari ini sedih sangat,baru kehilangan makhluk ciptaanNYA yang menceriakan di rumah ini ,maghrib tadi.si Hitam,anak kucing kepada zorro(maknya).Serba salah sebenarnya,hakikatnya benarlah kematian itu kehendakNYA jua,tapi adakah diri ini penyebabnya?Sebab pagi tadi mandikan dia dan si kecil yang seekor lagi,tambahan lagi cuaca di Serkam,Melaka siang tadi hujan,mendung dan sejuk,sempat mengeringkan dia dan yang seekor lagi,tapi dia cepat pula melarikan diri bermain kat tempat lain.Maklumlah,diorang(ke diekor?) ada sangkar sendiri,sebab pernah kes dulu,si zorrro tak beri anaknya susu,asyik berjalan je,jadi dengan masukkan dalam sangkar boleh la si ibu konsisten beri susu...tapi ada masa lepaskan juga diorang sebab diorang nak bebas jugak...jadi bila waktu bermain itu yang cepat je hilangnya....
perginya si hitam,sambil diperhatikan si zorro kecil :'(

Allah...sungguh aku tak maksudkan apa-apa,sungguh amat sayangkan si penceria dan si comel itu...sungguh aku tak dapat menahan kesedihan,ditambah lagi beberapa hari ni terlalu mudah nak menangisnya(symptom biasa untuk ke peringkat lain).Sesuatu perasaan yang buat saya rasa dan terfikir,ini baru seekor binatang,belum lagi insan-insan terdekat dan tersayang yang Allah ambil daripada saya.Sehingga saya terfikir,dah la adik beradiknya 2 ekor sahaja,dah mati seekor,tinggal dia seekor main sendirian je lepas ni,Allah sedihnya...cuba empatikan keadaan saya yang adik-beradik hanya 2 orang jua...kalaulah...owh tak sanggup nak melalut jauh-jauh(adeh,mujahidah2 mana sama manusia dengan binatang la...).Lepas-lepas kucing yang menghuni rumah ni,si omel,si zorro dan anaknya yang sekor lagi,si zorro kecil.Sebelum ni banyak je kucing,tapi ada yang terpaksa buang,sebab selalu buang air merata-rata.
antara anak-anak si zorro dulu,tapi semua dah mati sebab maknya tidak beri susu.

Apa-pun,walaupun ini hanya berkaitan dengan kematian dengan seekor binantang,tapi ia tetap mengingatkan saya tentang KEMATIAN yang bila-bila sahaja menjemput,mudah je Allah nak bertindak "Bila DIA kata jadi,jadilah..." Allahurabbi!

si omel yang kuat tido,makan pun kadang-kadang tak kisah.

Related Posts by Categories



No comments:

Post a Comment