" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

28 January 2009

SOLAT SUNAT ISTIKHARAH


hari selasa malam rabu... ada seorang adik ni datang bilik saya(org kedah)...dia nak hantar dan pulangkan barang je...tapi kami tersembang pula mengenai istikharah la,Unit Baitul Muslim(UBM) dan macam-macam lagi...tapi banyak mengenai dengan jiwa remaja sekarang la....naluri insani...perbincangan dan perkongsian kami tu menyebabkan saya dan dia dapat "something".

jadi,saya ingin berkongsi serba sedikit mengenai solat sunat istikharah.istikarah ni selalunya orang buat untuk cari jodohkan...supaya jodoh yang dipilih tu tak salah.samaada kita ada pilihan lebih dari satu atau kita ragu-ragu dengan orang tu...

istikharah maksudnya pilih....bukan tuk dalam pilih jodoh je...jangan kecilkan skopnye.contohnya nak pilih kos apa yang terbaik untuk kita...macam yang pernah saya buat:-)akhirnya jawapan yang saya dapat...saya lari dari kos saya yang dulu,dari sains melompat ke sastera la pulak.contoh yang lainnya,kita banyak pilihan atau tawaran belajar ke,keliru nak belajar di mana dan macam-macam lagi.bukan untuk jodoh je....ingat tu!

tapi saya lebih suka cerita dalam skop jodoh,kerana apa???kerana itu yang selalunya diperbincangkan dan yang memnag saya dan adik sembangkan mengenai skop tu;-)...saya teringat seorang sahabat darul quran yang sudah berkahwin,saya seronok dan thiqah dengan cara mereka mengatur bibit ke alam rumah tangga.saya memang suka cerita masalah dengan dia sejak dari darul quran lagi...tapi sekarang dia dah di kuantan dan dah bergelar isteri dan ibu,takkan saya nak sibukkan dengan hal-hal atau masalah-masalah saya...di uia gombak ni tak jumpa lagi orang yang dapat ganti tempatnya:-( dia pernah berkongsi dengan saya hal mereka...mulanya si lelaki sudah buat isthikarah dan memang ia jelas si perempuan tersebut,kemudiannya si lelaki ini meminta si perempuan tersebut juga untuk sama-sama buat istikharah...dan si lelaki pesan dalam membuat istikharah tu,perlu jaga diri kita dari buat perkara lagha,perkara-perkara maksiat,perkara-perkara yang membawa kepada dosa.kerana apa???ditakuti sebab dosa-dosa,kelalaian tersebut menyebabkan Allah tunjukkan kita pilihan yang bukan terbaik buat kita(lagha ke tak ye masa buat istikarah dulu???)
dan setelah yakin,mereka membawa berita kepada keluarga dan sehingga "step" seterusnya.MasyaAllah baguskan macam ni???rasa suci dan bersih je daripada sebaliknya...yang penting bagi saya lelaki yang kena pandai mengaturkan ni semua...atur dengan cara yang sebaiknya...nak jaga hati...amatlah payahnya.

sedikit mengenai UBM,lagi rasa amat terjaga...kerana mereka boleh katakan mereka dengan seredhanya menerima pasangan mereka,cantik atau sebaliknya lain cerita,tapi yang penting yakin,jadi kita akan lega dan tenang.macam-macam juga la semalam cerita...tapi sikit-sikit je la ye saya kongsikan...

sebaik-baiknya buatlah istikarah masa qiamullail 2/3 malam,rakaat pertam al-fatihah-al-kafirun,rakaat kedua alfatihah-al-ikhlas.
kesan atau tanda selepas istikharah,ada dalam bentuk mimpi,ada yang kita memang rasa tenang sangat dengan pilihan kita tu...dibawah ni bacaan doa istikharah.

Ya Allah! Aku mohon pemilihan Mu menerusi pengetahuan Mu dan aku mohon kekuatan Mu menerusi kudrat Mu serta aku minta pada Mu sebahagian dari limpah kurnia Mu yang sangat besar. Sesungguhnya Engkau amat berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa, Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan sesungguhnya Engkau amat mengetahui segala yang ghaib. Ya Allah kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini (…sebutkan hajat..) adalah baik bagiku dalam urusan agama ku juga dalam urusan penghidupan ku serta natijah pada urusan ku, kini dan akan datang, maka tetapkan lah ia bagi ku dan permudahkanlah ia untukku, serta berkatilah daku padanya. Dan kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini (…sebutkan hajat..) membawa kejahatan kepadaku dalam urusan agamaku, juga dalam urusan penghidupanku dan natijah urusanku, kini dan akan datang, maka elakkanlah ia dariku dan tetapkanlah kebaikan untukku sebagaimana sepatutnya, kemudian jadikanlah daku meredhainya. (Dari hadis riwayat Imam Bukhari)

p/s:isthikarah menunjukkan bahawa kita mahu pilihan yang sebenar daripada Allah,Allah yang mengetahui apa yang terbaik untuk kita...kadang2 kita suka sesuatu,tapi Allah kata ia tak baik pun tuk kita,dan sebaliknya...jadi istikharah ni ada pentingnya dalam kehidupan kita,kerana ia pilihan yang terbaik dari Allah.jadi lepas ni...buat istikharah dulu baru buat keputusan untuk melamar atau menerima lamaran atau hal lain-lainnya...wallahua'lam.pesanan buat diri yang menaip dan pengunjung yang membaca(*_*)

Related Posts by Categories



No comments:

Post a Comment