" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

17 January 2009

PR(KECIL&KAMPUS)

sudah lama rasanya tak mencoret sesuatu di sini...tak adalah lama sangatkan...nak kata sibuk...perasan sibuk je...orang lain lagi banyak keje.jom nak kongsi tajuk di atas.

Isu semasa di Malaysia sekarang ni bahang pilihanraya,pilihanraya kecil dan kampus.Panas….Alhamdulillah hari ini sudah selesai pilihan raya kecil kuala terengganu,yang mana keputusannya memihak pada calon PAS iaitu YB Abd Wahid Endut:32,883,BN:30,252,BEBAS:193, dengan majoriti yang besar…2631mengalahkan parti yang menang sebelum ini,UMNO dan juga calon BEBAS.Allahuakbar!!!

Pilihanraya kampus juga tidak kurang panasnya…bermula tarikh 13/1/09 Universiti Teknologi Malaysia telah menjadi pembuka gelanggang “election” tahun 2009,yang mana keputusannya,10-Pro Mahasiswa daripada 45 kerusi,selebihnya Aspirasi.Di sebelah utara pula Universiti Sains Malaysia(USM),Pro Mahasiswa memenangi 3 kerusi,di Lembah Klang Pro Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia(UKM)menang 12,33 Aspirasi….semuannya kalahtapi apa-apa pun ada peningkatan kerusi di situ.

Tak mengapa harapan pada 3 kampus di Lembah Klang,iaitu Universiti Malaya(UM),Universiti Putra Malaysia dan penutup gelanggang Universitiku tercinta

Universiti Islam Antarabangsa Malaysia…nak tahu cerita tak tarikh “election” UIA sudah 2 kali berubah.pada…macam mana lah boleh jadi macam tu.macam-macam je.mula-mula dah keluar notis pagi tu yang 15hb mengundi,tiba-tiba petang tu batal pula.hmm agak-agaknya kenapa ye???dengar khabar ada satu “group” tu tak cukup calon lagi…tengah dok sibuk mencari.wallahua’lam kesahihannya.jadi keluar semula notis yang 19hb mengundi,yang peliknya dan tak seronoknya,16 denominatin(penamaan calon) 17 dan 18 hari berkempen,hari sabtu dan ahad pulak tu,dapat berkempen di bilik je la…dan masalahnya “student”hari minggu selalunya di mana???mestilah keluar…hmm tak faham lah pentadbiran ni…lepas tu tiba-tiba tak jadi juga tarikh tersebut,kerana UIA dilanda krisis ketiadaan air,jadi 16hb yang sepatutnya penamaan calon terpaksa tertunda kerana UIA cuti darurat.jadi akhirnya 22 haribulan tarikh mengundi,19 penamaan calon,20 dan 21 kempen,hikmahnya bolehlah berkempen di kuliyyah-kuliyyah dan “student” pun berada di kampus;-)

Photobucket

Sepanjang pilihanraya kampus ni,macam-macam lah dengar cerita contohnya yang berlaku di UPM, pihak HEP UPM tak bagi kempen guna risalahlah,gambar atau apa-apa je lah bahan bercetak…(macam mana nak kenalkan calon macam tu,susah la…hmm),dan yang terbaru di UM,ketika seorang mahasiswa ingin menunaikan solat subuh di surau pengajian Islam,didapati kepala khinzir yang terbelah 2 dan dialasi dengan bendera PAS,tak silap ditulis di bendera tersebut Pro-M,PMI,yang geramnya binatang tu adalah khinzir!!!dan diletakkan di tempat solat pula tu…apa kes???bintang yang kotor diletakkan tempat suci???apa motif diorang sebenarnya…siapa punya angkara masih dalam siasatan.wallahua’lam.macam-macam je dugaannya…selalunya siapa yang diuji dan dikhianati lebih tu lah yang berada di jalan yang benarkan?nak lawan,lawanlah betul-betul…kita semua kan golongan intelek,lawan dengan cara intelek…bukan main kotor,tukar ini,tukar itu,buat khianat itu,ini…dan macam-macam lagi.lawan dengan cara orang bijak.Ingat!!!menjadi pemimpin bukan untuk suka-suka,untuk menang semata-mata,tapi ia adalah amanah.bila amanah, tunaikan ia,bukan khianati…munafiklah nanti jadinya…nauzubillah.

Semoga 3 kampus terakhir ini akan mencapai kejayaan buat Pro-M.insyaAllah.bagi memastikan yang haq tertegak dan tertumbangnya yang korup.



p/s:jangan berkata tentang perjuangan sekiranya tak sanggup berkorban dan menghadapi dugaan dalam perjuangan.nasihat buat diri terutamanya dan anda semua(*_*)


Related Posts by Categories



No comments:

Post a Comment