" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

21 October 2011

صلاة الضحى

Firman Allah s.w.t :

Demi waktu Dhuha dan demi Malam apabila menjadi sepi. Tidaklah Tuhanmu meninggalkanmu dan tidaklah Dia membencimu. Dan Akhirat itu lebih baik daripada dunia ini. Dan pasti Tuhanmu akan memberi kepadamu kurniaan hingga kamu menjadi suka.

(Surah al-Dhuha : 1-5 )


" Pada diri manusia ada 360 ruas tulang, dituntut ke atasnya untuk memberi sedekah kepada setiap satu daripada ruas-ruas tersebut.

Para sahabat bertanya, 'Siapakah yang terdaya melakukan ya Rasulullah ? ' Lalu beliau bersabda, ' Boleh juga dilakukan dengan menanam kahak di lantai masjid atau menghilangkan halangan di jalan, kalau tetap tidak dapat dilakukan makan dengan melakukan dua rakaat solat Dhuha boleh cukup baginya."
( Riwayat Ahmad dan Abu Daud dan dengan lafaz lain oleh muslim )

Sesiapa sahaja yang bersolat sunat dhuha dengan rutin, maka Allah akan mengampunkan dosa-dosanya walaupun sebanyak buih di lautan
(Riwayat Tirmizi )

Sabda Nabi saw : Solat sunat Dhuha itu akan mendatangkan rezeki dan menolak kefakiran (kemiskinan) dan tidak ada yang akan memelihara sunat dhuha itu melainkan orang-orang yang bertaubat.

Solat sunat Dhuha ini dikerjakan pada ketika sedang naik matahari (anggaran 8.00 pagi hingga 11.00 pagi) hadis Nabi S.A.W. yang dirakamkan oleh Zaid bin Arqam. Rasulullah
S.A.W menjelaskan:

"Solat Dhuha ini afdalnya ketika matahari telah meninggi dan kian panas sinarnya"

* Imam
Nawawi menghuraikan masa tersebut sebagai masa
berlalunya seperempat tempoh siang hari iaitu pukul 10
pagi hingga 1 petang (Kitab al-Majmu’ karangan Imam
Nawawi).

Solat sunat Dhuha ini dilakukan sebanyak 2 rakaat. boleh juga dilakukan sebanyak 4, 6, 8 sehingga 12 rakaat dan setiap dua rakaat satu salam dan boleh juga setiap 4 rakaat satu salam.

Cara melakukan solat Dhuha:

a) Bacaan niat solat sunat Dhuha Ertinya: ” sahaja aku solat sunat Dhuha 2 rakaat kerana Allah Taala”.

b) Bacaan rakaat pertama surah Al-Fatihah dan As-Syam

c) Bacaan surah rakaat kedua surah Al-Fatihah dan Ad-Dhuha

d) Setelah selesai salam, lalu membaca doa :

"Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMU, kecantikannya adalah kecantikanMU, keindahan itu keindahanMU, kekuatan itu kekuatanMU, kekuasaan itu kekuasaanMU dan perlindungan itu perlindunganMU. Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah. Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMU, limpahkan kepadaku segala yang ENGKAU telah limpahkan kepada hamba-hambaMU yang soleh"


Allah berfirman:

" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

mujahidah:salah 1 caranya untuk mendekatkan diri kepadaNYA dengan solat sunat dhuha :)ingat ye,salah 1,banyak je lagi cara untuk kita mendekatkan diri kepadaNYA.Berjuang di jalanNYA tentulah pilihan utama untuk makin taqarrub IlaAllah!berjuang di jalanNYA lagi patutu mendekatkan lagi diri kita kepadaNYA! insyaAllah!

Related Posts by Categories



No comments:

Post a Comment