09 October 2009

TAUBATLAH!

KHAS BUATMU...

ان الله لايغفر أن يشرك به ويغفر ما دون ذلك لمن يشأ
Inna Allaha la yaghfiru ainsyushraka bihi wayaghfiru ma duna zalika limaiyasya'...

Mafhumnya:Sesungguhnya Allah tidak mengampuni dosa syikrik,Dan Allah mengampuni dosa bagi siapa yang dikehendaki ...(An-nisa' 4:48)

ayat di atas menjelaskan pada kita bahawa Allah akan ampuni apa sahaja dosa terhadap sesiapa sahaja yang dikehendakinya,melainkan dosa syirik.Jadi bagi sesiapa yang pernah terlajak jauh daripada landasan sebenar,maka janganlah anda merasakan bahawa kamu tiada harapan dan peluang untuk dimaafkan.

JANGAN SEKALI-KALI MERASAKAN KAMU TIADA PELUANG UNTUK KEMBALI KE PANGKAL JALAN DAN TIDAK ADA MAAF BAGIMU,ALLAH MAHA PENGAMPUN KECUALI PADA ORANG YANG MENSYIRIKKANNYA.

A:Bagaimana untuk kita jadi orang pilihan Allah,orang yang diampunkan Allah.
B:Bilamana kita sudah melakukan dosa,kita perlulah bertaubat kepada Allah

A:Taubat yang bagaimana?
B:Taubat Nasuha...

A:Macam mana ciri-ciri taubat nasuha tu?
B:nak tahu?jom baca buku ni

A:buku apa?
B:buku ni...
A:ada apa dalam buku ni?
B:dalam buku ni ada sentuh pelbagai tajuk,salah 1 nya mengenai taubatlah...

A:ooo ye ke?apa ciri-ciri taubat ?
B:Nak tahu...jom!

Di sini saya sertakan mengenai CIRI-CIRI TAUBAT NASUHA yang dipetik daripada buku yang dalam simpanan saya "Ingat Tuhan sampai mati" ditulis oleh Aa Gym.

1.Menyesal

Taubat yang bersungguh-sungguh dilihat oleh Allah dengana rasa penyesalan yang begitu mendalam.Orang yang amat-amat menyesal akan menjauhi perkara maksiat yang pernah dilakukan sejauh-jauhnya,dia tidak mahu ingat akan dosa yang pernah dilakukan walaupun sesaat,dilemparnya jauh-jauh daripada ingatannya,dan dia buang semua benda yang boleh menyebabkan dia kembali dan melakukan kembali dosa tersebut.Begitulah sebaik-baik penyesalan pada sesuatu perbuatan dosa.Jangankan mengulanginya,terlintas di fikiran pun tidak dibenarkan sama sekali!

2.Meminta keampunan daripada Allah

Memohon keampunan daripada Allah dapat dilakukan dengan istighfar.Di sampin itu,meminta keampunan mestilah dilakukan dengan bersungguh-sungguh,lahir daripada lubuk hati yang dalam.Linangan air mata,esakan tangisan,dan getaran jiwa adalah terjemahan daripada rasa penyesalan yang mendalam.

3.Berazam tidak mengulangi dosa

Tidak sekadar mengulangi,difikirkan pun tidak dibenarkan sekali.Manusia secara semulajadi cenderung berbuat perkara-perkaraa buruk,tetapi bukanlah bermakna boleh dituruti begitu sahaja.Bahkan sebaliknya,kita hendaklah sedaya upaya melawan dan menentangnya,kerana dari situlah kita mendapat ganjaran daripada Allah.

"Ya Allah... ampuni kami,lindungi kami,tunjukki kami,kasihi kami,sayangi kami,ya rabbul 'izzati..."

mujahidah:sayangilah diri kita,jangan kita menzalimi diri kita dengan membiarkan diri kita dan berterusan mencampakkan diri kita ke arah kebinasaan dan dilumuri dengan dosa-dosa.Allah maha pengampun lagi penyanyang buat hamba-hambaNYA yang sentiasa mahukan petunjukNYA.Allah bersama kita,jika kita juga mahu denganNYA!khas buatmu...

:.dapatkanlah buku keluaran PTS ini,buku ini bersaiz kecil,boleh dimasukkan ke dalam poket(*_*),RM 10 untuk semenanjung & RM13 Sabah&Sarawak.InsyaAllah tak menyesal beli,banyak manfaatnya.:

Free Signature Generator

2 comments:

  1. hm..sebut tentang taubat..kerap bertaubat..tapi selang seminggu.wat lagi..hm..?????? %$#*&^%$? buntu..

    ReplyDelete
  2. Penulisan yang menarik!!!

    Salaam, saya ingin melantik anda menjadi ejen bagi produk saya berkaitan aktiviti & permainan islami..

    Komisyen ejen 30%-40%.

    Sampel produk boleh dimuat turun secara percuma di

    http://www.4shared.com/file/126105026/c5bc6234/25_Sample_-_Aktiviti_dan_Permainan_Kreatif_Islami.html

    Jika berminat, hubungi saya
    Bro Yusry 014-231 1856 / 019-632 0905 / yusryyusopp@gmail.com
    Lawati creativesifu.blogspot.com

    Bro Yusry @ CReaTiVe SiFu
    'Merintis Revolusi Pembelajaran Islam Luar Dari Biasa!'

    ReplyDelete

UNBREAKABLE

Bestlah buku ni,mulanya risau juga nak beli buku omputih,sebab risau pengunaan perkataan di luar kotak fikiranku😂Tapi sebab pernah d...