" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

15 October 2009

"TEDDY BEAR"

Assalammualaikum buat semua.Hari ni saya lampirkan hasil pertanyaan saya kepada ustaz pondok(Ustaz Rahim),pondok pasir Tumboh,Kelantan(pernah dok ngaji 2 minggu je di sana...hehe)


Halimah Jaapar
October 13 at 2:12pm

salam ust.ana nak tanya."teddy bear" tu ble ke?sbb remaja n budk2 permpuan mmg suka.ana ad dgr tzkirh hr 2,ust tu ckp bg busk2 harus.tp yg dh cukp umur haram.btl ke ust,ble tak jelskn.sykrn.

Ayimsya Mdshah October 14 at 1:29am

Saya dah jawab kat blog saya tu.nanti tengok .Kalau jawab kat sana kan banyak manfaat .ramai yang boleh tahu .bagus juga awak timbulkan soalan ni sebab banyak berlaku pada kanak2 yang dah besar (yang dah aqil baligh).tengok pada soal jawab sana k .

Ustaz menjawab:

Mainan anak patung diharuskan bermain oleh kanak-kanak yang belum baligh iaitu patung yang tidak berbentuk binatang .Alasannya supaya dapat melatih kanak-kanak itu untuk menyayangi dan menjaga kanak-kanak yang lebih kecil darinya .Adapun perempuan yang sudah aqil baligh maka haram hukumnya berpandukan pada alasan yang tersebut .

Ada yang menimbulkan lagi persoalan:

perempuan yang sudah akil baligh haram hukumnya berpandukan pada alasan tersebut,….apa alasannya ustaz.??hari tu ustaz ada ckp, aisyah r.a pun ada bermain dgn anak patung kn?so, macam mana tu ustaz?

Ustaz menjawab:

Masyaallah lihat pada alasan kanak-kanak tu.Adapun yg sudah aqil baligh tak ada sebab kerana sudah mempunyai aqal yg mantap .Takkan nak belajar mengasuh kanak-kanak dengan anak patung kot .Ada juga di tanjung rambutan .Apabila tiada mempunyai alasan , maka ketika itu patung itu merupai berhala .Aisyah ketika itu umur berapa ? Beliau kahwin umur berapa ? Kan umurnya 9 tahun dan ketika tu beliau belum baligh lagi .Wallahualam .


bye nemo...bye bear... :(

mujahidah:hmm sesiapa yang sudah akhil baligh,sudah jelas jawapan sudah...bagi sesiapa yang ada sebarang yang berbentuk "teddy bear" boleh lah buang atau bagi pada kanak-kanak yang tak akhil baligh lagi ye...:(

Free Signature Generator

Related Posts by Categories



3 comments:

  1. xtanya ka ustz kaw buat utk tidur cmna. maksudnya sebagai bantal@bantal peluk...
    bukan utk hiasan atau mainan
    jazakAllah.

    ReplyDelete
  2. klu ia dh haram bg akhil baligh,buat utk ap sekali pun,ia ttp haram.dn ad saya dgr jg,patung2 begini bukn tuk di jg aik,bckp dgnya,bmain dgnnya,tp ditendang,di letk kan lbh rendh keduduknnya.klu budk2,mereka slalunya begi2,campak2 je,mgkn sbb tu ia hnya hars bg kanak2.wallahua'lam.

    ReplyDelete
  3. wah! persoaln yg telah dirungkai satu ketika dulu enti tnya ana ya? Hehe... selamat bermujahadah tanpa teddy dan nemo...

    sedarlah bahawasanya enti dah besar... x perlu lg teddy2 nih... maybe enti perlukan bantal pelok yg lebih 'real' berbanding nemo dn tdy... dan yg 'real' tu akn membalas pelokan dgn kasih sayang... =D

    ReplyDelete