" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

02 July 2013

CORET MORET INTERVIEW

Alhamdulillah 24 Jun 2013 hari tu,diri telah pun menghadiri temuduga JAIM untuk jawatan guru sekolah rendah agama.Pertama kali dalam hidup,menghadapi temuduga untuk kerja.Temuduga diadakan di Auditorium Masjid Negeri,Masjid Al-Azhim Melaka.

Sampai sahaja terus daftar nama dan dapat 'task' daripada AJK untuk menjawikan bahasa rumi.Alhamdulillah,ok :) Sedang menanti dalam audi,diri disapa,rupanya yang duduk sebelah ,kawan sekolah menengah dulu,cuma tak sekelas je,dia menyapa sebab terpandang nama yang terpampang pada kertas yang perlu dijawikan tadi,

"halimah jaapar,macam aku pernah dengau tu aku tegur",

aduhhh masalahnya aku pulak lupa namanya,muka memang pernah tengok,maklumlah dulu kat sekolah tak rajin mengenal orang :p (getus dalam hati)

Memang kelemahan utama bab nama,bab muka,ingat muka,mungkin lupa nama,ingat nama,lupa pula muka,hanya berdoa dalam hati,semoga Allah mengingatkan namanya melalui perbualan kami supaya dia tak terasa jika diri tak ingat namanya.Alhamdulillah,akhirnya cerita punya lama,dia sendiri menceritakan sesuatu perkara yang membuatkan dia menyebut namanya,Saidah Mahmud :)

Alhamdulillah,turn untuk interview awal.Turn nombor 16,Saidah jauh sungguh,nombor 67.Mungkin kena sebelah petang.Sampai sahaja turn,diri dan 4 orang yang lain dibawa oleh AJK ke bilik sebelah kanan audi,yang 5 lagi,di sebelah kiri audi.Panel ada 4 orang,dengar khabarnya ada 2 panel yang akan cakap ikut suka mereka,ada 2 panel yang ok.Masa tu,sebenarnya masih blurr,jadi terbayang akan berhadapan dengan keempat-empat ahli panel,so diri ready je la,kalau nak kena marah ke,nak itu ke,ini ke.Yang penting cuba yang terbaik.

Sepanjang menunggu di luar bilik temuduga,berbual dengan calon di sebelah,rupanya dia dah banyak kali menghadiri interview bawah JAIM,dia cerita serba sedikit pengalamannya,ada yang ok,ada yang tidak.Dia belajar sampai SPM sahaja.Dia pula jenis gugup,kadang-kadang dia tahu jawapan tu,tapi sebab takut tu menguasai dirinya,lalu selalu sangat tak dapat jawab,diri ni hanya memberi sedikit semangat ke adik tu yang termampu.

Alhamdulillah,kami dijodohkan dengan 2 ahli panel yang baik.Seorang wanita dan seorang lelaki.Panel wanita tersebut lebih banyak bertanya mengenai latar belakang setiap daripada kami,dan pengetahuan am,seperti nama Ketua Menteri Melaka,Nama pengarah JAIM,SUK Melaka,kebanyakkan kami dapat jawab,tapi cuma kurang tepat,sebab panel nak yang lengkap dengan gelaran dan jawatan yang disandang.

Dengan ahli panel yang kedua,lebih kepada bidang mengajar itu sendiri.Ustaz yang lulusan LLB Mesir ini,bermain di sekitar,berkaitan dengan task tukar rumi kepada jawi,kemampuan mengajar Al-Qur'an,Fardhu ain,feqah.Personally,soalan yang dilontarkan oleh ustaz amat basic,tapi amat menyedihkan,ramai tak dapat menjawab.Soalan yang ustaz ajukan,apa dia fardhu ain,fardhu kifayah,apa dia idgham maal ghunnah,sampai ustaz mengajukan soalan perli kepada salah seorang peserta"Aaron Aziz tu sape?" boleh lagi peserta tu kata"rasanya nama sebenar dia Haron" ,tanpa dia sedar yang dia sedang diperli oleh ustaz.Ustaz pun smash lagi sambil senyum sinis,"yang tu siapa tu?yang bawa awak kenal apa?yang entah bukan-bukan,ini yang saya tanya pasal basic agama,yang selamatkan awak dunia akhirat awak tak ingat!,maaflah kalau saya cakap begini,saya anggap awak-awak semua adik-adik saya je,kita betulkan sama-sama,kalau cikgu tak betul,apa jadi budak-budak kat sekolah nanti?"

Allah...Allah...Allah...realiti sekarang,memang agama makin jauh daripada hidup manusiawi sekarang,cuma masih bersangka baik,mungkin mereka tu tahu apa fardhu ain dan yang lain,cuma mereka tak tahu nak jelaskan bagaimana,Allahua'lam..Diri ini kedua terakhir diajukan soalan,"Halimah,awak bidang Quran Sunnah tadi kan? tolonglah kawan-kawan awak yang lain ni,apa dia idgham maal ghunnah"ingat cukup sekadar tu,"fardhu ain tu apa,fardhu kifayah tu apa?mengajar tu, fardhu kifayah ke fardhu ain"Cuba menjawab sehabis baik,Alhamdulillah untuk diri sendiri puas hati,Allahua'lam :).'Ala kulli hal,alhamdulillah,amat suka interview matang begini,walaupun saya dimaklumkan akan ada soalan berkaitan politik yang tak matang berdasarkan pengalaman kawan,mak cik pak cik sebelum ni.Alhamdulillah tak ada,barangkali disebabkan oleh Ketua Menteri baru agaknya,mudah-mudahan:)

Mujahidah : Nice moment :)

Related Posts by Categories



No comments:

Post a Comment