02 August 2011

MATA PENA ISLAM

Alhamdulillah,kita masih diberi ruang dan peluang dariNYA untuk sampai ke bulan yang penuh dengan 'tawaran istimewa' dariNYA.Maka,gunakan peluang yang diberiNYA ini sebaik-baiknya,bahkan lebih baik dari sebelumnya seolah-olah inilah Ramadhan terakhir kita.

Hari ini,suka saya untuk kongsikan hasil penyertaan saya dan beberapa lagi adik-beradik seperjuangan daripada Melaka ke Bengkel Membangun Penulis Muda ,yang di adakan di Hotel Concorde Inn,Sepang bertarikh 30-31 Julai 2011 baru-baru ini.Yang mana ia hasil usaha Kerajaan Selangor umumnya dan beberapa 'badan' lain daripada negeri lain khasnya.Pada mulanya,kena buat bayaran sebanyak RM30,alhamdulillah akhirnya free sahaja.Majlis dirasmikan oleh Dr.Halimah Ali,kali kedua saya dapat bertemu dengannya,1 ketika dahulu di PRK di Kelantan.
Perasmian oleh Dr.Halimah Ali

Suka saya nak kongsikan salah 1 tajuk dalam bengkel tersebut,iaitu bengkel blog yang disampaikan oleh pengasas iLuvislam, Imran Koyube.Jika kita adalah salah seorang blogger,maka beberapa perkara perlu diambil kira :

  • Niat,tujuan menghasilkan blog.
  • Target group: tulis blog fokusnya pada golongan apa?remaja,orang tua,budak-budak,orang politik atau siapa?
  • Demand group : setelah dah ada target group,pastikan apakah yang patut dan perkara yang sesuai untuk dibincangkan dan dikongsi dengan mereka.
  • Minat dan kepakaran :Jika ada kepakaran dalam skill tertentu,gunakan ia dalam penulisan di blog.Contohnya gambar yang di edit sendiri atau video yang dihasilkan sendiri atau apa sahaja.
  • Membina identiti atau brand kita sendiri.
  • Istiqamah : Tetapkan kekerapan untuk update blog,dan berdisiplin.Contoh: katakan 1 minggu sekali,maka disiplin dalam melakukannya.
Cuma,on behalf diri saya berpendapat juga,tiada salahnya jika kita melihatkan followers kita.Jika pelbagai golongan,maka tiada salahnya bagi saya kita meraikan mereka dengan berkongsi bersesuaian setiapa peringkat golongan tersebut.Maka,adil buat semua followers saya.Allahua'lam.
antara penceramah&pengendali bengkel(Imran Koyube,Pak Dinsman,Dr.Raudah,Salina Ibrahim)


Selain itu,juga yang suka saya nak kongsikan,dalam penulisan jangan kita syok sendiri dan dalam memastikan apa kita sampaikan itu dapat menjentik hati pembaca,maka hati kita kena bersih,pastikan sebelum 'memberi' kita solat,membaca quran atau apa sahaja yang membawa kepada hati yang suci dan murni.Sebaiknya juga,pengisian yang kita kongsikan itu memang kita biasakan dan kita amalkan dalam kehidupan kita.

mujahidah :Salah 1 sebab saya ke bengkel ini,adalah kerana salah satu hasrat saya yang ingin saya capai ialah menghasilkan buku.Maka saya ingin mendapatkan sedikit gambaran 'jalan menuju ke arah itu'.Bagi saya,banyak lagi yang perlu saya belajar,dan perlu mengikuti kurus-kursus berterusan.Moga ada lagi ruang dan peluang ke arah itu.InsyaAllah.Alhamdulillah,kursus 2 hari ini berjaya menghimpunkan lebih kurang 90 peserta, bukan sahaja dihadiri oleh golongan muda,bahkan kanak-kanak dan juga golongan tua,golongan politik,sasterawan,penulis skrip.Alhamdulillah,masih ramai mereka yang ingin berjuang dalam medan penulisan ini yang berfikrah Islam.

1 comment:

  1. Semoga Allah mudahkan urusan ukhti untuk menghasilkan buku... Sekarang ramai orang menghasilkan buku, yang bedanya apakah pengisian yang disampaikan...

    Amin. Moga disegerakan dan dipermudahkan urusan

    ReplyDelete

UNBREAKABLE

Bestlah buku ni,mulanya risau juga nak beli buku omputih,sebab risau pengunaan perkataan di luar kotak fikiranku😂Tapi sebab pernah d...