" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

09 February 2009

BUAT YANG BERGELAR AYAH,SUAMI,BAKAL SUAMI & LELAKI.

(maaf gambar kurang jelas)


Semalam ahad 8/2/09 teman 2 orang sahabat ke UM dan majlis kahwin,bawalah bersama buku ni.Alhamdulillah beli 6hb hari tu,8hb mula baca,dah habis dah baca kat UM hari tu:-) (tak ada apa nak buat sbb tu habis:-) ).MasyaAllah,nak promote buku ni...memang bagus buku ni untuk panduan bagi khususnya yang bergelar"lelaki".selalu kita dengar mengenai wanita yang urus hal-hal rumah,tapi kali ni...akan membuka mata2 "arrijalu qawwamu na 'alannisa' " ni.insyaAllah.jadi lepas ni,dapatkanlah di pasaran... ..BEST SELLER buku ni,warna buku ni sebenarnya kelabu...kamera handset kawan ni tak berapa terang;-)

*Buku "CINTA DI RUMAH HASAN AL-BANNA" ini menjelaskan dan menyentuh mengenai persoalan mendidik anak2 adalah isu asas dalam kehidupan berkeluarga & masyarakat.Ia penting dalam menjaga kesinambungan generasi manusia.

*Bagaimana pandangan Islam melihat peranan ayah?Jika disingkap sejarah hidup para ulama' besar,para salafussoleh umumnya dilatar belakangi sentuhan pendidikan yang diberikan oleh ayah.

*Dalam al-quran sendiri banyak dialog antara anak dan ayah.contoh:kisah Nabi Ismail dan NabiIbrahim,kisah Nabi Yusof dan Nabi Ya'akub

*Buku ini menunjukkan bahawa bagaimana As-Syahid Hasan Al-Banna tidak memisahkan antara keluarga & dakwah,dan menyedarkan kita bahwa sentuhan dakwah yang pertama ialah keluarga.

*Antara cerita yang diceritakan dalam buku ini:
anak Hassan Al-Banna iaitu Saiful Islam:"perhatian ayah terhadap pendidikan anak2 amat2 teliti,ayah berhubung baik dengan guru2 dan kerap bertanyakan keadaan saya di sekolah.ayah meminta para guru menguatkan kami dalam beberapa aspek pelajaran,dan bila pulang malam,ayah akan bersoal jawab mengenai pelajaran di sekolah"

*Antara lain yang dikongsi oleh 6 orang anak2 tokoh agung ini,bagaimana mereka makan bersama,tiada suara keras oleh ayah,menasihati anak secara tidak langsung dan banyak lagi.

*Buku yang berhalaman 75 mukasurat ini boleh dihabiskan dalam setengah hari,tapi mampu atau tidak praktikkannya...mungkin mengambil masa.wallahua'lam.


p/s:Jom dapatkan di Pasaran sekarang.InsyaAllah tak rugi... Rm13 je(semenanjung MAS) RM15(Sabah/Sarawak).

Related Posts by Categories



2 comments:

  1. assalamualaikum..buku yg menarik bg rijal-rijal spt ana..;p..boleh tau di mana boleh dapatkan buku ni..area melaka atau johor atau mana2 la..

    ReplyDelete
  2. waalaikumussalam.ingatkan sapalah "me" ni.ust aizat rupanya.ptt la tanya sekitar melaka o jb je.maaf ust,ana tak pasti.ana dptkn buku ni pun masa ada jualan buku ari2.tp ana yakin klu buku2 bkaitan As-syahid Hasan Al-Banna mudah didapati di mana2 kdi buku agama.nak2 mmg best seller,mcm ayat2 cinta.klu kat melaka kat kdi buku Salleh Mohammad ade kot.cb la ust cr.klu d jb ana xpasti.xbiasa sgt dgn jb.kat angsana ade kot.

    ReplyDelete