10 November 2008

ATUKKU YANG KU KAGUMI




Nama: Hj.Md Said Omar
Tarikh lahir:7 Februari 1936
Umur:72tahun
pekerjaan:pesara guru
Adik beradik:2 orang
Isteri:setia pd yg 1(*_*)
Cahaya mata:8orang termasuk mak saya



di atas tu serba sedikit mengenai atuk saya.apa yg specialnye?bese je 2...saba dulu.tu pengenalan ringkas je.kenapa saya kagumi atuk saya?antara sebabnya saya lebih hidup dengan atuk dan nenek:-)atuk saya dulu bekerja sebagai guru,guru matematik,english,agama...dan atuk saya juga pernah menjadi pengetua di salah sebuah sekolah di Melaka,dan yang paling bestnye ialah atuk saya juga pernah menjadi calon kaw.Serkam,kawasan kami tinggal...xsilap pada tahun 1980an gitu.saya tanya atuk,atuk pun tak ingat bila tahun sebenarnya...ish2...calon parti apa ek?pandai2 agak la yek...hehe.saya tahu atuk saya jadi calon pun...dari ustaz sekolah menengah dulu,kebetulan ustaz tu pun "hijau"...sampai die kene pindah hanya sbb "hijau"apa punya pikiran la diorang ni...itu pun bermasalahkah?bukan ustaz tu je,ustaz dan ustazah lain pun ada yang kene...hmm sabar je la.rezeqi hak milik Allah...biar la diorang nak buat apa pun...


sambung semula,ustaz saya cerita la,kebetulan masa tu saya pegi rumah ustaz tu,namanya ustaz Fuad(da lama xjumpa ustaz semenjak kene pindah)ustaz ni rajin buat kelas kat rumah dia hujung minggu dan cuti sekolah.siap ada surau dan tmpt penginapan sekali.dulu masa kat sekolah ustaz suka buat kelas setiap hari jumaat lepas waktu sekolah.sapa nak pegi,pegi.sapa xnak rugi...guna kitab"matlaul badrin"sebut pasal kitab ni,teringat pulak ustaz suh hafal kitab"matan jurumiah"nahu punye buku.sampingan je kitab tu,tak ada dlm silibus sekolah pun.ustaz cakap,sapa dapat hafal habis ..tasmi' kat dia,ustaz bagi rm50...saya xdpt nak habiskan pun:-(kawan saya Sharlina Osman dapat habiskan...jeles!bukan sbb duit tu,sbb cpt tol die dpt ingat...


eh jauh lak ceritanye,ni da masuk pasal orang lain.sambung2...ustaz saya cakaplah yang atuk saya pernah jadi calon,terkejut saya masa tu,sebab xpernah yg ada cerita kat saya,mgkn sbb da lama kot dan xperlu dibertahu agaknya.sambung balik...ustaz cakap atuk saya jadi calon sampai ada seorang tu dengki dia buat gambar atuk saya dengan seorang perempuan...ujian bila berjuang mengakkan kebenaran.tak dinamakan perjuangan kalau tiada mehnah & tribulasi.betul tak?pastu ustaz kata orang tu meninggal accident...ha kan da kene!...balasan buat khianat!


atuk saya ni saya kagum kat die,walaupun dia tak sihat dia tetap bersemangat mengajar di surau,di sana sini dia pegi...sama ada orang tua mahu pun orang muda.tetap rajin pegi solat berjemaah dan menjadi imam di surau.nek dan beberapa anaknya suruh je berehat kat rumah,tp dia ttp degil...degil nak lakukan bende baik xpe.i2 tandanya atuk saya berfikiran positif...mcik saya yang doktor pun ckp,bila berfikiran positif kalau sakit pun dia mampu nak buat satu keje dgn baik...dan sakit die pun cpt baik;-)atuk saya juga aktif dalam PAS kawasan dan Melaka sendiri.yang lagi bestnye atuk saya ni,kalau jalan dengan dia mesti byk berhenti makan...hehe.adik saya omar suka tu....hai la adikku tu la ko ingat...hik3 dan juga mesti ramai kenal dia...popular...mungkin sbb ex guru kot.kalau nak tau,YB Ali Rustam tu anak murid atuk saya dulu...alhamdulillah jadi menteri besar da dia yek...sampai warna hijau pun sensitif bagi dia...kelakar tol...benda remeh temeh je pun.sekolah saya dulu kain warna hijau,pastu kene tukar sebab kononya warna tu bersifat politik...hmm ikutlah...lain kali warnakan je sume pokok kat melaka ni warna selain hijau ae...biru la kot yg terbaik bg die;-)


lagi mengenai atuk saya,dia ni peramah.xkira orang melayu,cina atau india,sume dia masuk...yg bestnye lagi atuk saya boleh jugak ckp bahasa diorang sampai pernah cina tu cakap"wa bagus lu a...boleh phm dan ckp bahasa cina"atuk...atuk...atuk saya ni garang...kalau dia tengah berang la...takut...tapi dia jugak suka berlawak sampai anak2 & cucu2 die pun suka kdg2 ikut lawak die tu...atuk saya ni pun macam tukang ubat jugak...atuk saya jual ubat homoepaty...ubat yg paling laku kaliphos(untuk minda)saya belajr la sikit gak...sbb atuk kata sennag kalu dia xde kat rumah ble saya tlg buatkn..hehe.dpt jd Dr sat...hehe.dr tak bertauliah...atuk saya gak ubat orang yg ada penyakit buatan2 org ni...jd rumah ni kalau tak org dtg rumah bl ubat...diorang datang untuk berubat...mcm2 atuk saya ni kan...kagum.

saya nak cuba ikut jejak atuk saya dalam perjuangan dia,dgn sifat dia yg berfikiran positif,peramah,tabah dan mcm2 lagi.hehe.ni pun dia tengah tak berapa sihat,but he still do his work... even in surau and party...doakn kesejahteraan atuk saya:-)semoga atuk terus thabat dalam perjuangannya.ameen.




raya tahun lepas ...atuk dan mujahid(*_*)

No comments:

Post a Comment

UNBREAKABLE

Bestlah buku ni,mulanya risau juga nak beli buku omputih,sebab risau pengunaan perkataan di luar kotak fikiranku😂Tapi sebab pernah d...