" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

06 November 2013

The way of life

Ada 1 perkara,dah lama mengunjungi minda ni...Setiap kali  lalu atau ternampak kubur-kubur Non-Muslim,agak-agaknya lah kan,kita orang Islam ni bakal dipersoalkan,dan disalahkan oleh Non-Muslim,yang kita orang Islam ni tak pernah pun ajak masuk Islam,dan seumpamanya.Ditakuti disebabkan hal begitu,kita orang Islam ni terhalang daripada memasuki syurga.'Takut...Auzubillah wa na'uzubillah!

Berdakwah terhadap Non-Muslim,mengajak berbuat baik dan mencegah kemungkaran terhadap orang Islam.Teringat Ustaz Ebit Lew pernah share,dengan mewakili dia yang sebagai bekas non-muslim,kita ni sebagai orang Islam hendaklah memandang non-muslim dengan kasihan,bukannya bila tengok india,kata gelaplah,pusat ternampak la,bila nampak cina,kata matanya sepet la,itu la,berfaedah tak kita cakap macam tu?Cuba lah kita buat suatu yang bermanfaat dengan mendoakan ke,contohnya,bila nampak mereka,doalah dalam hati "Ya Allah,kasihannya mereka,jika mereka mati dalam mensyirikkanmu,mereka bakal menjadi bahan api neraka,Ya Allah kasihanilah mereka dengan memberi taufiq dan hidayahMU buat mereka"

Kalau tak mampu direct ajak masuk Islam,tunjukki akhlak yang baik.Kalau kita dengar kisah-kisah Nabi dulu pun,ramai convert to Islam sebab terpegun,terpikat dengan akhlak Nabi SollaAllahu 'alaihiwasallam sahaja.Kita umat Islam era kini?Cakap diri sendiri terutamanya.Allah...akhlak kita ni tak cukup indah lagi agaknya,sebab tu orang non-muslim ramai lagi tak terpikat dengan Islam,yang amat sedih lagi,yang  Islam,murtad!

Sepatutnya,orang Islam makin nampak keindahan Islam.Bersyukurlah dengan nikmat yang tak tahu kita nak gambarkan bagaimana.Marilah menjadi hamba yang bersyukur.Dalam masa yang sama,kasihanilah mereka yang non-muslim.


Related Posts by Categories



No comments:

Post a Comment