12 November 2013

"Boleh ke belajar baca quran?"

Semalam,masuk ke kelas baru,menggantikan seorang ustaz,mengajar yang bukan bidang pulak tu,sabau jela,Pegajian Malaysia...Di hujung kelas...ada seorang Indian student,menanyakan soalan secara personal dengan saya.

S : Miss,saya nak tanya soalan boleh tak?

Saya : boleh,apa die?

S:Boleh ke orang bukan islam macam saya belajar baca quran?

Saya : (Allahurabbi,terkedu sebentar,sebab 1st time dapat soalan daripada non muslim berkaitan islam),boleh,tiada masalah,bagi saya yang seorang islam ni,seronok sangat kalau orang bukan islam nak belajar berkaitan islam..ia peluang untuk orang tu kenal islam,tu bagi saya lah,cuma nanti saya cuba perincikan next class.Kenapa,awak nak belajar ke?

S : saya memang dah belajar dah ustazah,belajar iqra',dah habis dah pun.

Saya : (MasyaAllah!) kenapa awak nak belajar quran?

S: (sambil tunjuk tangan yang saya faham maksudnya,seolah-olah nak menuju kenal islam..)a....macam tu la(tersenyum2),lagi pun saya pernah lihat dalam tv,yang bill clinton,pernah bagi ucapan dan ada baca quran.Tu,saya terfikir tu,boleh ke orang bukan islam belajar quran.

Saya : (SubhanaAllah!) Secara personal,itulah jawapan saya tadi :) (Hatiku tersentuh sedari dikatakannya die telah pun habis belajar iqra'!Ya Allah bantulah dia,berilah hidayahMU kepadanya)

Allah...Allah...Allah...!Kelas kali ni,unik rasanya,baru 1st ngajar dah dapat soalan meruntun sanubari...da dapat tahu juga daripada ustaz sebelum ni,yang kelas tu ada seorang kristian yang dah peluk islam tapi terpaksa rahsiakan keislamannya untuk keselamatan dirinya.

Ya Allah...apa semua ini ya Allah...

Orang Islam sedari kecil Islam...makin jauh dari Islam!
Orang bukan Islam...cuba mendekati Islam!
Orang baru peluk Islam,terpaksa sembunyi2 beribadat demi Islam!
Kita orang Islam,boleh terang-terang beribadat dengan amannya,tapi terang-terang berbuat maksiat,mendekati jahiliah!
Allah...Allah...Allah...

Makin lama berada di bumi KAYM,makin rasa bermakna...kalau nak fikir pasal pentadbiran,dah lama agaknya cabut juga...tapi tak boleh nak buat apa,ia dah macam badi,bila pentadbiran negara pun hancur,dan pentadbiran yang bawah-bawah ni pun menjalankan agenda pihak tertentu,so sama je,hancus!Bahasa kasar nye,lantaq pi la kat depa...banyak benda lagi nak fikir dan nak kene buat...

Bila dah macam ni,rasa dah mula berani nak letak matlamat nak juga ada yang berjaya diislamkan nanti!Sebelum ni,just berangan nak ada kawan orang bukan islam...ha ambik la,dengan posisi yang ada sekarang ni,memang terbuka luas,insyaAllah!

"Ya Allah kuatkan aku untuk terus menebarkan keindahan Islam di muka bumiMU ini,ya Allah berilah taufiq dan hidayahMU buatku,keluargaku,sahabat-sahabatku,seluruh orang Islam dan bukan Islam ya Allah...!

Kita barangkali,dihidupkan sebagai Islam lain-lain coraknya,ada yang mudah,ada yang susah,ada daripada kawan,ada yang bila dengar kuliyyah sahaja,tapi apa-apa pun yang penting,kita menuju matlamat yang sama,menuju Allah...Biarlah Islam kita,bernilai di sisi Allah,berkualiti menuju abadi.

1 comment:

  1. Assalamualaikum...

    Mungkin pelajar itu benar-benar ikhlas niatnya utk "belajar" Al Quran, terlangsungnya mencari kebenaran dalam hidup beragama / bersyariah... Orang sebegini telah diberi hidayah.. Namun ada orang lahir dalam keadaan keluarga Islam tetapi tidak merasai rahmat dilahirkan dalam keluarga Islam... dan bila membesar, jika tidak diberikan petunjuk dan hidayah, maka kehidupannya juga akan sama seperti "orang lain"...

    Beberapa tahun sebelum ini ada kes seorang kristian mempelajari Al Quran untuk mencari kesilapan dalam kitab kalam Allah SWT itu, agar dia boleh gunakan untuk tujuan dakwahnya namun semakin lama dia membaca dan mencari, bukan kecacatan atau kesalahan yang dia jumpa sebaliknya kebenaran yang menjelma yang membuatkan hatinya makin lemah untuk meneruskan niat asal....

    Tetapi dalam sedar atau tidak, ada juga ejen2 dakwah tertentu yang membuat pelbagai cara untuk memurtadkan orang Islam pada zaman kini, antaranya dengan cara :

    -Melalui perkahwinan (sasaran terutamanya kepada wanita Islam)
    -Melalui hubungan cinta / persahabatan
    -Hiburan
    -Pertandingan kecantikkan
    -Seminar yang kononnya motivasi
    -Makanan, minuman

    Mereka seperti di atas ini juga mempelajari Islam tetapi bukan niat untuk mencari kebenaran sebaliknya mencari perkara yang boleh menimbulkan keraguan kepada umat Islam terutamanya generasi muda atau belia yang lemah dalam pengetahuan agama.


    -----------------------


    Kamus Tafsir Mimpi : kaedah Al-Quran

    ReplyDelete

UNBREAKABLE

Bestlah buku ni,mulanya risau juga nak beli buku omputih,sebab risau pengunaan perkataan di luar kotak fikiranku😂Tapi sebab pernah d...