01 November 2011

Si Penegur & Ditegur

Kadang-kadang niat kita baik untuk menegur seseorang.Tapi tak semua orang boleh terima cara kita tegur.Ada yang suka menegur secara senyap,ada yang melalui orang tengah,ada yang menegur direct terus pada yang ditegur dan tidak kurang juga laman sosial dan laman web,blog digunakan juga untuk memberi nasihat dan teguran.Penegur dan ditegur 2 elemen penting dalam hal ini,seorang memberi nasihat/mengkritik dan seorang menerima nasihat/kritikan.Tapi bagaimana?Sedikit perkongsian daripada hasil pertanyaan di sebuah blog.

a) Si penegur; Kena memahami dan cuba mendekati yang ingin ditegur dengan pendekatan yang sebaik mungkin yang boleh diterima yang ditegur. Mungkin mengambil masa, tapi lebih penting untuk menyampaikan sedikit demi sedikit supaya yang ditegur tidak lari si penegur. Penegur @ Da'ie tidak boleh merasakan dirinya sempurna dan lebih baik dari yang ditegur. Tegurlah kerana Allah, kerana mahukan dan sayangkan yg ditegur supaya menjadi lebih baik dalam satu aspek yg kita nampak tidak menepati syariat. Letakkan dalam hati sipenegur bahwasanya (mungkin darjat orang yang ditegur itu jauh lebih baik dan mulia disisiNya). Moga2 dengan teguran 'cara' dan 'isi' yg baik sipenegur sampaikan, akan kembali balik kepada si penegur. Kalau buruk cara yang disampaikan sang penegur, mungkin reaksi buruk akan kembali semula kepada yang ditegur. "What you give you get back". Perbahasan tentang ni banyak dibahaskan ulama'2. Salah satu buku yang baik untuk perbaiki sikap dan cara kita mengajak kepada kebaikan ialah buku 'uslub dakwah; Dr Abdul Karim Zaidan'.


b)Yang ditegur; ingatlah dan berlapang dadalah. Orang menegur kita biasanya kerana orang sayangkan kita. Kalau orang membiarkan kita sesat dan terus dalam kemaksiatan itu tandanya orang bencikan kita. Moga Allah terus letakkan kita dalam lingkungan orang-orang yang disayangi-Nya melalui perantaraan kasih sayang hamba-hamba-Nya yang ditunjukkan kepada kita melalui teguran2 pembaikan kepada kita.


mujahidah : Apa yang penting budaya ingat mengingati,jika salah dibetulkan,jika betul diikuti adalah amat penting dalam kehidupan seharian kita.Ia membawa manfaat buat individu atau kelompok tertentu.InsyaAllah!~Alhamdulillah satu lagi paper lepas :) InsyaAllah esok pagi 1 lagi paper,doakan! :) ~


No comments:

Post a Comment

UNBREAKABLE

Bestlah buku ni,mulanya risau juga nak beli buku omputih,sebab risau pengunaan perkataan di luar kotak fikiranku😂Tapi sebab pernah d...