" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

06 September 2011

MERAGUI SEJARAH,SALAH?

Sejak beberapa menjak ni kecoh la isu berkaitan sejarah.Lantas kotak fikiran ni sibuk la tertanya-tanya dan sedikit pandangan juga terbit dari minda ni.Sebenarnya lah kan,salah ke jika kita meragui fakta sejarah?Baik sejarah Malaysia atau dunia seluruhnya.Bagi saya secara peribadi,LANGSUNG TIDAK!sebab dalil 'aqli saya(hujjah) saya,kajian&pendokumentasian dibuat oleh manusia.Barangkali ada berlaku penyelewengan,kelompok tertentu.Dan lagi bagi saya,hanya Al-Quran dan As-Sunnah yang tidak perlu diragui.Al-Quran dan As-Sunnah pun manusia sanggup selewengkan,inikan pulak fakta sejarahkan?Allahua'lam.

Perkara ini turut saya diskusikan di laman facebook saya(dengan pertanyaan & hujjah yang sama),dan beberapa pandangan yang bagi saya menarik untuk dikongsi:

Menurut pendapat Bro Bob,beliau berpandangan bahwa "tu wujudnye pakar...tp pakar sejarah x disaring macm pakar hadis... Kalu cmtu la cre penerimaan sejarah kite, dikaji dari periwayatnye, akan bersihlah sejarah itu, paling kurng lebih jitu...:)"

dan juga paandangan yang menarik daripada Raja Johari "sumber sejarah dan ulasan sejarah adalah 2 perkara yang berbeza.. sumber sejarah adalah bahan mentah daripada peristiwa yang telah berlaku manakala ulasan sejarah adalah komentar terhadap sumber sejarah bergantung daripada kacamata mana pengulas sejarah itu melihat.. tidak salah kita mempersoalkan sejarah yang ada sekarang kerana sesiapa pun berhak untuk mengulas sejarah berdasarkan persepsi dan hujah serta bukti masing2 lebih2 lagi di negara demokrasi seperti Malaysia.. tidak ada mana2 pihak yang berhak mendakwa bahawa sejarah adalah hak eksklusif milik mereka... sejarah yang 100% tepat hanyalah sejarah yang disebut di dalam Al-Quran & Sunnah.."

mujahidah : Beberapa menjak ni baru terasa pentingnya sejarah.Dulu masa di sekolah ni la subjek paling bohsan dan tak seronok bagi saya,tapi bosan-bosan pun dapat A :) Tapi tidak cukup dengan dapat A,dan terima bulat-bulat daripada yang kita belajar,kene mengkaji sebenarnya,kalau tidak tertipu dan bergelak sakanlah si penipu dan si penyeleweng sejarah.Tapi rasa-ranya memang kita dah banyak tertipu,sebab musuh-musuh Islam sentiasa akan pastikan bahawa mereka adalah wira,merekalah perintis Ilmu dan sebagainya bagi memastikan kehebatan Islam tidak terserlah dan orang Islam tidak dikagumi.Mereka dah jalankan tugas untuk hancurkan Islam dan menguasai dunia ni zaman berzaman dah.Kene kena ingat,musuh Islam bukan orang bukan Islam sahaja,boleh jadi juga orang Islam,melambak je kan sekarang orang yang memusuhi dan emnyelewengkan Islam adalah terdiri daripada orang Islam sendiri.Allah...!berstrateginya diorang kan walaupun jahat.Saya setakat ni memang kagum dengan Mr.Mat Sabu :) Beliau ni,daripada fizikal, sudut lantunan suara tu dah hebat dah,kalau dengar ceramah beliau pasti tak terlepas untuk dia kaitkan dengan sejarah.Memang namapak kefaqihan sejarah,sejarah Malaysia,sejarah dunia.MasyaAllah hebak,hebak.Itu yang puak-puak UMNO kecut perut sangat kot :p Alhamdulillah orang hebat sejarah ni berada di dalam perjuangan Islam,silap-silap habis sejarah Malaysia dan dunia yang palsu dan diselewengkan dibongkarnya nanti ;)


Related Posts by Categories



No comments:

Post a Comment