" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

24 September 2011

MENUNTUT ILMU,MENAGIH AMAL...

Assalammu 'alaikum.Alhamdulillah kita semua masih dikurniakan nikmat iman dan nikmat Islam.Alhamdulillah hampir 2 minggu diri ini berada kembali di bumi taman ilmu dan budi,UIAM Gombak.Apa yang diharapkan diri,semoga sem kali ini menjadi 1 titik perubahan buat diri terutamanya dalam hal akademik,dalam serious menjalankan tanggungjawab sebagai salah 1 tanggungjawab sebagai seorang hamba, seorang penuntut ilmu disamping dengan beberapa amanah lain.Tuntuni daku ya rabbi!

Dalam beberapa kelas yang telah dihadiri,beberapa mutiara kata daripada beberapa orang bukan sahaja bergelar seorang pengajar bahkan jua pendidik.Kerna era masa kini,terlalu melambak yang bergelar seorang pengajar tapi sayang tiada jiwa pendidik!

Ada dua mutiara kata,yang saya kira ia sebagai muhasabah dan jua penguat semangat buat diri untuk terus thabat di medan pencarian ilmu ini,serba sedikit yang saya dapat tangkap maksud mereka yang disampaikan dalam bahasa arab.

"ilmu itu memang wajib bagi semua dari kita kan?sebab ada hadis yang menyebutkan 'menuntut ilmu itu wajib bagi semua orang Islam 'jika seseorang tu,penebar roti canai,jadi penebar roti canai yang berilmu,jika suri rumah,jadi suri rumah yang berilmu.Itu dah memang tugas kita dan kena berterusan,bukan dah habis exam,dah cukup sampai situ je belajar,belajar untuk apa tu?untuk dapat result bagus je?lupakanlah pasal cikgu ni kedekut markah la,cikgu tu garang la,banyak bagi assignment la,sebab tu yang menjadi fokus pelajar sekarang ni dalam nak menuntut ilmu... "dush!

Dalam 1 kelas lagi jua,seorang pendidik ini sering menyelitkan kata-kata mutiara berharga dari dirinya,walaupun dengan nada perli,kadang-kadang kita sebagai pelajar cikgu perli pun kita sengih-sengih lagi,macam tak insaf pun,mentertawakan diri sendiri sebenarnya.

"kebanyakkan pelajar zaman sekarang ni,jika menulis untuk catatan ilmu hanya sekadar "fi qalamikum laysa fi qulubikum" hanya menulis dengan pen,tapi tidak cuba bawa hati bersama...Allah...!"dush!

Fenomena dan realiti yang kita tidak boleh nafikan sekarang ini,terlalu ramai pelajar yang bijak pandai dari sudut tersuratnya tapi dari sudut tersiratnya?Terlalu ramai kuantiti yang mampu dapat keputusan cemerlang dalam pelajaran,tapi dari sudut kualitinya?Bicaralah dalam apa sahaja bidang terlalu sedikit yang menuntut ilmu meletakkan ilmunya fi sudurihim,hanya berilmu dari sudut teori tapi dari sudut amalan dan pratikalnya?maaf saya katakan hampeh!
Dalam bidang saya sahaja,iaitu bidang agama pengkususan quran dan sunnah,tak perlu cerita jauh,hal berkaitan aurat sahaja sudah cukup membuktikan kehampehan dalam mengamalkan ilmu yang dipelajari,di dalam kelas faham,ketika menjawab exam,jawab aurat dari sini hingga sini,kemudian keluar keputusan dapat gred A++ ,tapi bila cerita mengenai sudut menghidupkan apa yang difahaminya dan dipelajarinya dalam kehidupan,gred Z--,cerita mengenai ikhtilat,budaya couple tu tak perlu cakap la...bahkan ada juga yang berani menafikan pulak kebenaran.Allahuakbar!Allahummastagfirlahum!

Duhai diri dan sahabat-sahabat yang masih lagi diberi kekuatan oleh Illahi untuk kita terus terokai ilmu milikNYA ini,menuntut ilmu wajib,sering juga dalam mengamalkannya.Mendapat keputusan yang baik juga adalah 1 keperluan,tapi dalam menghidupkan di sebalik result yang cemerlang itu lagi menjadi 1 kemestian.

Saya sebenanrnya tidaklah layak untuk berbicara mengenai hal ini kerna masih sedang cuba berusaha untuk membaiki yang mana masih ada kelompongan dalam diri dalam menjalankan tanggungjawab sebagai seorang penuntut ilmu.Tapi ini menjadi 1 koreksi diri dan muhasabah kita bersama dalam berusaha menjadi orang yang berilmu dan beramal.InsyaAllah!

"Ya Allah,ya Tuhan,berikanlah kami manfaat dengan perkara yang ENGKAU telah berikan pengetahuan kepada kami.Berikanlah pengetahuan yang bermanfaat kepada kami.Tambahkanlah pengetahuan kepada kami.Segala puji bagi Allah dalam segala keadaan,dan kami mohon berlindung daripada keadaan ahli neraka"

mujahidah :Alhamdulillah akhirnya dapat memberi serba sedikit buat diri dan anda,setelah lebih kurang 2 minggu tidak memberi di laman ini.Semoga membawa manfaat dan keinsafan bersama.


Related Posts by Categories



No comments:

Post a Comment