" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

13 July 2012

INGAT TAK?


 Mak &abah : ingat tak?mak & abah serahkan anakandamu ini dalam jagaan atuk dan nek sedari darjah 1 dulu?Terima kasih mak dan abah,jika dulu anakmu ini merasakan mak dan abah tak sayang,tapi sebab sayanglah mak dan abah letakkan anakdamu ini di bawah penjagaan atuk dan nek.Bahkan anakdamu mu amat bersyukur,dengan asbabnya di bumi Melaka,anakdamu ini memiliki insan-insan berharga...Terima kasih mak abah!mak abah tiada galang gantinya!

Nek : ingat tak?dulu masa kecik,nek selalu bising suruh cucumu ini sembahyang,suruh mengaji qur’an,suruh ke surau belajar,suruh itu dan ini yang mana semuanya baik,dan nek ingat tak?ada masa nek bawa cucumu ini ke ceramah politik,ada masa cucumu ini tinggal di rumah sendirian sahaja disebabkan esoknya sekolah.Terima kasih nek!ia tarbiyyah ibadah!tarbiyah mengenal politik,tarbiyah berdikari .

Adikku Omar : ingat tak?dulu masa kakamu ini sekolah menengah,kau pernah tegur kakakmu ini sebab dah lama tak pakai bertudung labuh dan berjubah?kakakmu ini benar-benar tersentap,sehingga saat ini kalau dah lama tak bertudung labuh dan berjubah,tentu lain rasanya…terima kasih adikku!

Mak cikku Saadah : ingat tak?kita pernah perang besar?hal tu mengajar anak sedaramu ini untuk belajar lebih menghormati dirimu,dan ingat tak?mak dah pernah bagi gelaran yang best tu?anak sedaramu terasa diri ini lah anak buah yang paling disayangi?dan ingat tak?mak dah ceritakan yang mak dah pernah jaga anak buahmu ini masa kecil sehingga makan sesuatu tu…anak sedaramu ni tak terasa,tapi rasa beruntung!

Pak cikku Hassan : ingat tak?masa kecik dulu,pak bai bila nakmpak anak buahmu ini tak bertudung di luar rumah,pak bai marah dan terus suruh ambil tudung,terima kasih pak bai,berkat pak bai marah tu,buat anak sedaramu ini faham penting menutup aurat .

Sepupuku Hazwani : ingat tak?dulu akak suka marah ani masa kecik2?marah tanda sayang…hehe.ingat tak?ani pernah cerita,ani kumpul duit dan simpan duit nak bawa ayah dan mak pergi haji,hasrat ani tu sungguh murni,buat akak untuk turut serta ikut sama,belajar nak menabung dan cuba belajar berjimat.Terima kasih ani dengan sifat anda tu,akak terasa nak ikut buat!

Insan yang pernah menyakiti hatiku : ingat tak?anda pernah tak jujur dengan diri ini?anda penyumbang ujian hati dan sakit hati hati ini?tapi diri ini juga tak lupa anda pernah ajar saya perkara yang baik,hatta sehingga kini saya mampu mengekalkan apa yang anda ajar diri ini secara langsung atau tidak.diri ini telah pun memaafkan anda,terima kasih,boleh dikatakan disebabkan ujian itu,ia banyak menyumbang penghijrahan diri ini dan mengenal akan banyak hakikat hidup ini bahkan mengajar banyak perkara.Diri ini yakin,anda bukan anda yang dulu bahkan lebih baik daripada sebelumnya!insyaAllah,semoga bahagia dengan kehidupan yang sekarang .

Angahku Khairunnisa’ : ingat tak?alang pernah menangis dan mengadu macam-macam kat angah?ada masa angah pujuk,ada masa angah marah,ada masa angah tak tahu nak cakap apa.Ingat tak?angah sanggup datang UIA walaupun dah grad untuk teman alang nak final exam?alang amat terharu…dan ingat tak?ayat ni “alang kan penyabar dan angahkan baik hati “ hehe.dan angahlah tempat alang senang meluah rasa dan menyimpan rahsia.Terima kasih angah,moga sentiasa sudi dengan karenah alangmu ini.

Adikku Halimaton : ingat tak ? imad pernah cakap,sedikit ,mana pun gaji yang kita dapat,tapi jangan lupa diberi juga kepada mak abah kita.Mudah-mudahan ada keberkatan walaupun sikit,bagilah.Terima kasih!Ia benar-benar kata-kata yang terkesan pada akak,Alhamdulillah dan insyaAllah kekal dipraktikkan.

Ude Yani : ingat tak?ude pernah hadiahkan akak sisir ketika di matrik dulu?sehingga hari ini ada lagi dan masih akak gunakan.Ia mengajar akak,barangkali ude ikhlas dalam memberi sebab tu ia kekal hingga hari ini :)

anjang mar,ucu nurul,nija,ateh hafriza,hajar,fatimah,syikin,farha,ude yani : ingat tak?kita pernah ditarbiyyah bersama?ketawa,merajuk,menangis,tolong-menolong bersama?diri kalian amat akak rindui,setiap daripada kalian,pernah menyumbang sesuatu.akak ingat sangat,akak sentiasa diingat oleh kalian bila nampak akak "akak...senyum :) " saya rindu saat-saat itu!Terima kasih menjadi sudi menjadi adik-beradik akak !

Surayya & Julia : ingat tak?kita pernah berjaulah bersama?setiapa gerak geri anda berdua,anda berdua mengajar saya supaya menjadi kakak yang matang dan matang dalam bertindak. terima kasih awak berdua! anda mengajar saya untuk matang,sebab saya lah kakak paling tak matang antara kita bertiga ;)

Ude Sara : ingat tak?baru-baru ni ude Tanya berkaitan Saidina Ali?terima kasih,menjadi penyumbang untuk kak long rasa teruja nak mendalami berkaitan ini,dan hakikatnya diri ini memang banyak lagi sirah yang perlu dibaca.Terima kasih ude!Terima kasih juga banyak membantu gerak kerja anak negeri.dan ingat tak?ude hadiahkan kak long sempena hari jadi kak long buku yang ude sayang?ude mengajar kak long dan mengingatkan kak long mengenai ayat "tidaklah dikatakan pemberian sehinggalah anda memberi sesuatu yang anda sayang!"ude mengajar kak long untuk berilah sesuatu yang kita sayang pada orang bukan sebaliknya!

Adikku Jie : ingat tak?awal-awal dulu kita selalu berkepit?hehe.Lepas ni tak boleh dah...dan ingat tak akak pernah marah jie dulu di matrik?naishat yang terlalu syadid?Kini akak belajar untuk wasatiyyah :) dan apa yang akak boleh cedok dari jie,dalam berkaitan ukhuwah dan dakwah.Terbaik,terima kasih sudi jadi adik saya !

Adikku laila : ingat tak?awal-awal perkenalan kita dulu?terlalu banyak kenangan kita...kini ibu telah pun menjadi isteri orang...semoga kekal istiqamah di jalanNYA bersama mujahid pilihan :) terima kasih ibu,menjadi partner pegang usrah:)

Anak-anak usrah Ibu & mama : ingat tak usrah2 kita? ;) mama suka sangat usrah kali ni...setiap kalian mengajar mama banyak perkara...terima kasih sudi memilih mama dan ibu sebagai naqibah pilihan hati kalian ;)

Adikku Tuan Habsah : ingat tak?semalam kita keluar menyelesaikan banyak hal,akak rasa seronok sangat semalam,tak tahu kenapa.Dan ingat tak?kita selalu bercerita berkaitan anak murid kita yang pelbagai karenah?ke sana dan ke sini bersama?fikir nak masak apa?pergi pasar sama-sama dan kenangan paling tak leh lupa,di taman laying-layang ;)semoga kita cekal dan seronok dengan medan ini!Terima kasih menjadi antara insan yang sentiasa dengan saya di baitul sofea.

Adikku Iftitah & Ruzaini : ingat tak?akak pernah marah if?tapi if sikit pun tak marah akak,senyap je,padahal akak marah if depan beberapa adik beradik kita,tapi  if lepaskan marah dengan menulis sepucuk surat pada akak.Hal itu, menyedarkan akak tentang bagaiman mengawal marah dan melepaskan marah yang baik.Ruz pulak,akak marah by mesej,ia buat akak untuk belajar mengurus marah dengan baik .Terima kasih pernah buat akak marah satu masa dulu! dan seronok dengan anda berdua juga di baitul sofea ini ;)

Nazirah,G-ah : ingat tak?g-ah pernah minta akak jadi driver g-ah ke USIM,sebab g-ah nak bagi talk berkaitan lalang tak silap.Akak seronok tengok g-ah beraksi dalam memberi dengan penuh keyakinan di pentas,diri sendiri masih tak mampu.Terima kasih jadikan akak driver masa tu!akak belajar sesuatu

Ustazah Nadzirah : ingat tak?ustazah pernah minta saya dan beberapa orang menemani ustazah ke Perak,ke rakaman Tanyalah Ustazah?seronok melihat ustazah beraksi dengan yakin dalam memberi di kaca Televisyen..Terima kasih ustazah,memberi peluang itu untuk memberi gambaran dan motivasi memberi pada masyarakat!

sahabatku Izzati : ingat tak?ana suka minta pandangan anti?ana pernah luah perasaan dan menangis depan anti?kata-kata anti yang ana genggam " apa yang anti hadapi ini,ada baiknya untuk orang lain nanti"terima tie!rindu awak!saya suka anda yang keibu-ibuan gitu dan berkeyakinan walaupun lembut :)

Adikku Ain Sha : ingat tak?ain suka buat orang gembira dengan berlawak contohnya,antaranya akak.Ain mengajar akak untuk ceria dan belajar untuk berlawak juga.Itu juga bagi akak 1 sumbangan yang baik buat akak.dan ingat tak?ain baru-baru ni suggest untuk mendekati anak murid akak bagaimana.sehingga hari ni,akak menanam hasrat nak buat,cuma tak terbuat lagi,maklum la saya ni bab2 modul bukan orangnya:) terima kasih dik menjadi antara salah seorang daripada hidup saya!

Huda : ingat tak?kita pernah chat masa saya awal-awal ditanggungjawabkan sesuatu di Melaka?Awak suggest saya dengan beberapa perkara.Terima kasih awak,sudi membantu saya yang banyak tak tahu pape.Saya suka diri awak yang tenang dan matang.Itu juga buat saya belajar sesuatu!

Nasirah : ingat tak?dulu kita pernah berprogram bersama dengan huda sekalli?bila tak ada awak,rasa macam tak meriah.Dulu saya kenal awak seorang yang ceria,lepas tu saya kenal awak seorang yang sentiasa optimis dan berkeyakinan!Terima kasih awak,saya dapat sesuatu daripada awak yang sentiasa bersemangat waja!

adikku elany : ingat tak?pertama kali nany ajak akak pergi kuliyyah majlis murtadza di masjid muadz jabal setiap jumaat malam?sungguh sehingga hari ini,akak rasa ketagih nak pergi mendengar kuliyyah Habib Ali Zainal Abidin.Jangan serik ajak akak ye.Terima kasih mengenalkan akak dengan kuliyyah ilmu itu!

anak usrahku shafiyah : acik,ingat tak?masa perhimpunan hijau hari tu berkampung kat umah acik?SubhanAllah mama gembira sangat,dapat macam-macam manfaat.Dengan dapat jumpa habibnya,dengan dapat duduk di bahagian hadapannya hehe.Terima kasih acik!

anak usrahku najiha : ingat tak?kita pi demo syria?mama sebenarnya tak tahu pun perkara tu,sehinggalah alang ajak pi sama.Terima kasih alang!semoga kekal istiqamah untuk memperjuangkan Islam !

Insan yang memberi inspirasi untuk diri untuk baik dalam pelajaran : insan-insan ini terlalu ramai.Secara langsung dan tidak langsung.Antaranya ustaz ustazah,sahabat-sahabat yang mengambil master dah sekarang.Disebabkan itu,saya makin ada rasa semangat dan ketagih untuk maju dalam pelajaran.Doa'kan saya mampu sampai ke peringkat yang tinggi!insyaAllah!Mengharapkan,insan-insan di sekeliling orang yang suka mencari ilmu dan menggalakkan diri terus mendalami ilmu di muka Allah ini sehingga mati!

Mereka antara menjadi asbab untuk sedikit sebanyak menyumbang pada kehidupan ini,asbab itu pinjaman Allah buat diri untuk melayari kehidupan ini. Hakikatnya terima kasih yang ku wajib berTERIMA KASIH,iaitu ALLAH!SYUKRA YA ALLAH!Alhamdulillah Allah kurniakan mereka-mereka ini,untuk sedikit sebanyak saya mencedok menjadi resepi kehidupan hidup ini.Sebab saya sedar,hakikat kita manusia,tak sempurna,ada seseuatu yang boleh saya ambil daripada kelebihan dan kekurangan orang lain...dan hakikatnya terlalu ramai lagi sebenarnya…dan insan yang bagiku yang paling ku takkan lupa,!insan itu pernah memukulku kerna tak nak solat,insan itu yang membawaku belajar dan mengajarku di pengajian kelasnya setiap ahad,insan itu yang pernah menghantar dan mengambilku pulang dari sekolah,insan itu juga yang sedikit sebanyak membawaku mengenal perjuangan Islam!insan yang mengambil berat,dan sesungguhnya tak terungkap dengan kata-kata!insan itu,arwah atukku Hj.Md Said Omar.Al-Fatihah!

 “NIKMAT TUHAN YANG MANA LAGIKAH INGIN AKU DUSTAKAN?” 
 BAIK PAHIT,BAIK MANIS IA NIKMAT!

Related Posts by Categories



No comments:

Post a Comment