" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

06 September 2008

TARBIYATUNNAFS


salam ramadhan kareem kpd semua umat islam...alhamdulillah,marilah bsama2 kita ucapkan kesyukuran yg teramat sangat kerana masih dapat merasai nikmat iman & islam & tambahan lagi berada di bulan yg penuh keberkekatan,rahmah & maghfirah bulan ramadhan kareem.sayu rasanya bila balik rumah hari tu...rupenye sudh ramai yg meninggal sebelum sempat ramdhan menjelma...jadi kita yg masih Allah bg nikmat hidup ini,rebutlah sehabis baik...kita tidak tahu,entah sekejap lg ke...sok ke...thn depn ke...kita tidak dapat menemui ramadhan...Allahuakbar...


bulan ramadhan....kalau ingin kita mengenali diri kita,di bulan ramadhan la...kerana apa?syaitan tiada...sudah dibelenggu...jadi yg ade hanyalah nafsu yg selama ini banyak ditarbiyah oleh syaitan...ha...tarbiyah dr sape?syaitan...selama ni cuba kita fikirkan...kita yang pandu nafsu?atau nafsu pandu kita?kalau kereta kita yg pandu...bukan kereta pandu kita^_^tbalik 2...hehe...begitulah juga dgn hal nafsu ni...kita la yg patut pandunye ke arah yg baik...bukan jd lembu kene cucuk hidung...ikut je nafsu suruh...klu ikut je nafsu suruh...mcm lembu la ek?hmmm...no komen:-)


sahabah sahabiah sekalian,gunakanlah sebaik2 30hari yg Allah kurniakan ini untuk turn kita pulak yg tarbiyah nafsu kita ke arah yg diredhai...30hari drpd 365/366 hari ni sekiranya dapat kita didik nafsu & diri ke arah yg baik...cnthnye sebelum ni kuat sangat nafsu tido...jadi masa ramadhan ni didik diri kita tido bila perlu sahaja...kalau malas mengaji...didik nafsu kita untuk mengaji...hasil tarbiyah sebelum ni kita kuat boros...didik diri kita masa bulan tarbiyah ni,berjimat cermat...dan sebagainye.sekiranye digunakan30hari tu dengan sebaik2nye...insyaAllah kita dapat bawa diri kita yg baru tu(hasil tarbiyah ramadhan) kepada bulan2 yang selepasnye:)insyaAllah...syaitan pun pelik..."eh apasal die tak ikut ckp aku ni"...hehe...agaknye la syaitan kata gi2...;)jadilah kita seorang yang tidak mudah terpedaya dgn bisikan syaitan...insyaAllah...,nasihat tuk diri ni terutamanye...


masalah dalam masyarakat kita sekarang ni pulak.bulan ramadhan jd pesta makan...mcm2 maknan ada,klu ikut nafsu tu,sume nak dibelinye...jd masa nilah didik nafsu makan yg melampau...nanti berat elok2 da...naik lak...makin chubby jdnye^_^tp xpe comel...hehe...eh gurau je...jadi kawallah nafsu makan,bukn mksd siang hari kita bpuasa kita bedal mcm2 bila berbuka...teringat pada pak cik saya sorang ni...saye pggl die pak jol...die kalau berbuka hanya dgn air masak & kurma sahaja...subhanallah...pas2 terus g solat...kita lak...erm...sumbat sampai penuh dlm perut tu...pas2 berat nak g solat...berpada2 dan bersederhana sahaja lah...slh 1 tujuan puasa ni jugak untuk kita merasai kesusahan org yg susah...ok...?:-)

sebenarnya baru balik dari usrah bersama shbt2 seperjuangan,ada tadarus,tazkirah setiap sorg 2 minit:-)n iftor bsama...yg di atas antara perkongsian tazkirah kami bersama & dapat jugak info tbaru dr tazkirah sorang sahabt ni,die dpt dr internet...selain ada peristiwa perang badar,nuzul quran di buln ramadhan...ada 1 perang namanye perang yaqlis yg mana tentera islam 34,000 dan tentera rusia(kerajaan tathar)seramai 740,00 org...ia menjadi peristiwa penting umat islam yg mana islam menang dlm mempertahankan islam...Allahuakbar...wallahua'lam...ni shbt tu dpt sumber dr internet...

hendaklah kita ingat bahawa Allah berfirman dalam surah al-baqarah ayat 183 yg mafhumnye
"wahai org2 yg beriman aku wajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana org2 sebelum kamu...
supaya kamu menjadi org bertaqwa" jadi dari ayat ini menunjukkan bahawa puasa boleh mendidik kita menjadi org bertaqwa...setinggi2 ranking...subhanallah...so ape lg...jom berlumba2 menjadi org bertaqwa...

setiap perkongsian saya di atas saye cakap lebih untuk diri yg menaip ini...dan juga buat sahabah sahabiah sekalian...kita sama2 manusia kene ingat mengingati untuk manfaat bersama ,asalkan cara yg betul...insyaAllah...

teringat satu slogan di darul quran dahulu"ramadhan yg sama,natijah berbeza"...hasil kata2 & tazkirah terakhir dr seorang pelajr darul quran Allahyarham farham...yg mane kata2 ni diterbitkan dlm tazkirah terkahirnye di msjd darul quran,tak silap saya 10 mlm terakhir ramadhan...die mengimamkan solat subuh dan paginye bertolak untuk mgambil adiknye di pahang dan mengalami kemalangan dalam perjalanan mangambil adiknye,maaf jika ada salah cerita...sbb ana tak sempt dlm batch beliau,ia diceritakan oleh sahbt2 batch beliau...al-fatihah kepada Allahyarham farham semoga ruhnye dicucuri rahmat & ditempatkan bersama2 org soleh...ameen

wallahua'lam

Related Posts by Categories



No comments:

Post a Comment