" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

19 June 2012

HIJAU DI MELAKA



mujahidah : Semoga ada ruang dan peluang dariNYA,seolah nampak tiada ruang pada tarikh ni buat ketika ini,dengan beberapa urusan family yang memang tak dapat elak.Allah...!beriku ruang dan peluang!Ku serahkan segala urusanku kepadaMU.

15 June 2012

MURRABBI



Allahuakbar!Allahummaghfirlahu warhamhu wa'afihi wa'fu'anhu.

Al-fatihah!

[MURABBI ITU TELAH MENGHADAP ILLAHI,KITA HANYA MENUNGGU MASA UNTUK 'PERGI']

14 June 2012

SEGARNYA JIHAD MEREKA

Kadang-kadang tertanya-tanya.Di bumi Palestine,bumi Syria rakyatnya tentu banyak ingat akan KEMATIAN.Tak ada lah agaknya ingat pasal nak kahwin ke,berhibur,bershopping ke.Sebab barangkali mereka yakin dan berpegang perkahwinan,hiburan dan shopping sebenar di 'sana' kelak. Mereka diserang dengan terang-terangan oleh musuh Islam.Kita diserang secara 'sembunyi-sembunyi' oleh musuh Islam.Terfikir jugak,lebih untung mereka kerana jelas Islam cuba ditindas.Lalu ruh jihad segar di kalangan mereka.Berbanding kita,hanya insan yang celik hati sahaja jelas betapa Islam diperkotak katikkan di Malaysia ni!Moga kita tergolong dalam golongan yang celik,dan bertindak! Hanya sekadar andaian yang terbayang dan terfikir dibenak fikiran. Sungguh!salah sebuah negara yang teringin sangat diri berpijak ke sana, iaitu bumi Palestine!Mudah-mudahan ada ruang dariNYA buat diri nanti.

"Allahummansuril Islammawal muslimin fi palestin,fi surya,fi kashmir,fi malizia fi kulli makan wafi kulli zaman!"

SARAT,KENA SOLAT JUGA...

Ada 1 hari tu terfikir,kenapa perempuan yang mengandung tetap wajib solat...kadang-kadang bila tengok insan-insan yang dah 'terbeban' dengan kandungan,'terasa macam waduh sakitnya,larat ke...'tapi ilham dari Allah,lalu bermonolog sendiri"nak didik anak kan,kena dari awal,sebelum dia lahir ke dunia lagi,nak melahirkan anak kan azabnya... DIA je tahu,mestilah nak bergantung dengan Allah,kalau tak solat?mana pergantungan kepadaNYA?kalau tak solat,bagaimana nak melahirkan generasi yang akrab dengan Allah,yang takut akan Allah,yang buat apa yang disuruh,tinggal yang dilarang...!"

Allahua'lam,sekadar perkongsian monolog itu...


mujahidah : 'cuti' yang maksimum 15 hari sebulan pun tak tentu arah dengan tak solat,inikan pula 9 bulan...Allahuakbar!solat tiada alasan lagi manusia untuk meninggalkannya...!

NAFSU DALAM BERIBADAH

Ibnu Athailah As-Sakandari:"Nafsu dalam beribadah,ialah di mana seseorang yang melebihkan ibadah sunat daripada ibadah wajib!"

Contoh : 
-menangguhkan solat isya' lalu tidur dulu dengan berharap dapat menjadi asbab bangun qiyamulail.

-melebihkan solat sunat2 lain,tidak pulak bagi solat sunat 5 waktu.

-Bawa hati,khusyu',jaga sungguh-sungguh solat sunat berbanding solat wajib.



-bersedekah,tapi tidak keluar zakat.


 mujahidah: perkongsian daripada mendengar radio ikim bersama ustazah Hafizah beberapa minggu sebelum ni.

Sollu...

12 June 2012

KU LIHAT HIJAU

Alhamdulillah,tercapai jugak hasrat nak ke Kedah,baru je beberapa sebelum tu cakap dengan salah seorang anak usrah,dah lama sungguh tak ke Kedah,teringat masa zaman di DQ je pernah sekali.Alhamdulillah,Himpunan Hijau antara perkara menjadi asbab diri dapat jugak ke sana,bestnya berkonvoi 3 buah bas dari Sri Gombak.Saya dan the geng 5 orang.Alhamdulillah Allah atur jadual kami di sana cukup-cukup cantik,cukup-cukup baik,cukup-cukup bermakna tanpa diduga tanpa dipinta. Bertolak pada Khamis malam Jumaat,sampai di Kedah jam 6am.SubhanaAllah sampai-sampai di Kedah,terus nampak sawah sekelilingnya.Dulu tak nampak sangat,sebab naik kereta api,ni yang best naik bas.Indah ciptaan Allah,hijau dan terus menghijau bumi jelapang padi Malaysia itu,ditambah lagi dengan pemerintahan hijau sekarang...hehe.

Setibanya kami di sana,kami dibawa ke madrasah tahfiz,kami dilayan seperti...seperti tetamulah :) sarapan dan khidmat diri di sana.Setelah itu terus bertolak ke Stadium Darul Aman,kononnya nak melencong tempat lain,tapi disebabkan driver bas ada urusan di Perlis terpaksa terus ke Stadium. Kami berlima yang budak-budak ni macam biasa,ada je la auta kami,salah seorang daripada kami orang Kedah,apa lagi nak melencong ke sana la,pergilah ke rumah yang kebetulan dia pun anak usrah sendiri,Shafiyah Khodri.

Sesampai sahaja ayahnya mengambil kami,kami tak terus dibawa ke rumah,kami dibawa menyatap santapan rohani dulu,baguih sungguh pak cik khodri,dan bagusnya Kedah loni (tak tahu pun sebenaqnya dulu lagu mana~~) majlis ilmu mencurah-curah.Dapatlah kami mendengar sedikit pengisian dari 10am-11am.

Adab bersahabat,ada 4:
 -kasih sahabat sebab suka zatnya,contoh cantik.
 -kasih sahabat kerana keadaan dirinya,contoh dengan kawan dengan dia,boleh dapat projek.
 -kasih sahabat,sebab sahabat dapat mengingatkan dia akan akhirat,pasal solat n etc.tahap ini dikira ,ukhuwah fillah.
 -yang tertinggi,dia kasih sahabatnya hanya kerana Allah dan dalam agama Allah. 2 peringkat yang di bawah itulah sebenar-benar sahabat.Kita yang mana 1 la agak2nya?

[Ustaz Ahmad Fahmi Zamzam]


Hujung majlis ustaz dapat soalan mengenai ayaq penawaq,orang tu nak tau sejarah dan hadith berkaitan tu.Saya tak nak sentuh sangat la hal tu,ustaz pun bagitahu sikit-sikit je sebab ustaz cakap kena tanya ustaz Haron Din.Cuma yang buat saya suka sangat,persoalan saya yang bermain-main di fikiran sejak akhir-akhir ni terjawab.Sebab arwah atuk pun kira 'pawang' la...Tertanya-tanya ketika kecil-kecil dulu,saya amat ingat arwah suruh saya minum bekas seorang yang arwah kata golongan soleh,ustaz tu datang bertandang ke rumah...masa tu kecik-kecik tak tahu apa,mula-mula geli gak tapi ikutkan saja permintaan atu,seingat masa tu air sirap,hehe.Arwah kata,ambil berkat.Saya dapat jawapan daripada ustaz,Saidatina Aisyah suka lihat,nabi minum di bahagian mana di gelasnya,lalu aisyah akan minum ditempat yang sama dan gelas yang sama nabi minum tadi.Jadi terjawablah saya berkaitan berkat tu dan juga dalam masa yang sama ia juga ilmu romantik dalam rumahtangga.

Setiba di rumah,pak cik Khodri buat saya kagum,turun-turun kereta dia cakap nak masak tengah hari dah pulak,ingat main-main je,rupanya memang makan tengah hari kami disediakan chef khodri,hebatlah pak cik.Isterinya pulak,kebetulan terlibat sebagai AJK himpunan hijau.Masuk-masuk rumah rasa macam berada di pondok.

Cadangnya,kami akan bertolak ke Stadium lepas asar,tapi Allah penentu segalanya,terpaksa dianjak waktu kerna adiknya yang belajar di Yaman yang sedang cuti,menjemput tuan syeikhnya jemput ke rumah,jadi kelam kabut family tersebut menyediakan juadah,mula-mula kami cuba juga usaha untuk minta sahabat-sahabat yang dah berada di stadium untuk ambil untuk tidak menyusahkan pak cik,tetapi atas permintaan mak cik untuk kami stay,kami fikir ia memang amat berbaloi,kerna dapat jumpa tuan syeikh,dengarnya beliau ada kaitan dengan habib Umar,nama syeikh tersebut Habib Salleh.

Hampir maghrib,tuan syeikh tiba bersama isteri,anak dan anak muridnya setelah melalui kesesakan lalu lintas.Solat maghrib diimamkan beliau dan dapat sedikit tazkirah,masa tazkirah tu baru dapat lihat jelas wajah syeikh,memang ada iras habib Umar,beliau share berkaitan Uwais Al-Qarni ,ni share setakat yang terdengar ada yang terberangan:

-beliau tidak dikenali oleh makhluk dunia,tapi terkenal di langit.
-beliau amat menjaga hubungan dengan orang tuanya.
-"ibu bapa kita boleh jadi neraka atau syurga buat kita"

Bukan itu sahaja,bahkan kami dapat dengar bait lagu dalam bentuk qasidah kot daripada 2 orang murid syeikh dan didoakan daripada syeikh dan isteri tuan syeikh moga berkat doa orang soleh ada kebaikannya buat kami.Alhamdulillah,alhamdulillah,alhamdulillah.Lebih kurang jam 915pm kami bertolak seluruhnya ke Stadium.Sesampai je,seperti diduga jalan sesak dan manusia melimpah ruah sampai ke luar,mula-mula terbayang dah mesti kena duduk luar ni,tapi terlupa mak cik,isterinya pak cik khodri ajk,jadi...hehe,Alhamdulillah dapat duduk tempat ala-ala VIP gak,sebaris dengan pentas,mula-mula malu la pulak dok menghadap rakyat jelata depan mata,cewah..,alhamdulillah perencanaan yang memang langsung tak sama dengan perancangan kami,Maha Suci Allah hadiah perencanaan Allah cukup-cukup cantik(bila ok,baru nak kata cantik ek...hehe,jangan macam tu,perencanaan Allah semua cantik walaupun pada zahir pandangan kita ia menyakitkan dan tak cantik).

Alhamdulillah,dapat dengar Mat Sabu berucap,dah lama sangat tak dengar dia berucap,tak tahulah salah 1 insan yang teringin nak dengar berucap malam tu,adalah beliau.Alhamdulillah,cukup 'sikit' manusia kat sana...ramai tau...sebab kami 'dibayar',banyak cantik,sape yang cakap macam tu...isk3 tak patut cakap macam tu,nasib baik tak cakap yang BERSIH hari tu pun kena bayar...ha tu kami 'dibayar' dengan pemedih mata adalah...'Semoga kerajaan yang zalim akan jatuh,tertegaknya pemerintahan Islam diseluruh Malaysia,di Melaka jua!tempat utama Islam bertapak 1 masa dulu..."

Jumpa la Kedah,insyaAllah ada andai ada umur:)


Ajmal yang keletah,dia pun berjuang,anda bagaimana?



Go Green,Go Green!




09 June 2012

BULATAN BULAT


Bulatan bulat itu... 
diberi nama usrah ibu & mama ^_^ kelu awalnya dengan gelaran masing-masing... 
tapi akhirnya menjadi sebati dan tidak asing... 
Alhamdulillah ya Allah... 
thabatkanlah kami kekal teguh terus utuh... 
terus bersama di dalam saff yang sama... 
tiada lain hanya untuk agamaMU ya Allah...! 
tiada lain untuk terus menyubur cinta pada junjunganMU... 
Allah...Allah...Allah...!
 cinta,kasih dan sayang kami hanya demiMU dan Rasullullah S.A.W.
Perkenankanlah.
Sayang anak-anak semua ;)


kredit to alang & ateh ;)

05 June 2012

PELUANG KE-2?



Semoga ada ruang dan peluang dariNYAbuat kali ke-2 untuk mengutip mutiara ilmu daripada mereka semua,insyaAllah!

HUBUNGAN DENGAN DIA

Teringat ketika jumpa seorang ustaz di biliknya,ustaz ada bertanya "kenapa ada orang,dia cakap perkara yang biasa je,tapi ia mampu memberi kesan pada diri,adakalanya mengalir mampu membuat airmata kita mengalir,contoh 2 orang yang berlainan,bercakap berkaitan sabar,seorang tu bila kita dengar,Allah...!tersentap,terkesan,memberi kesan,zouq bahkan mengalirkan airmata,tapi yang seorang lagi,bila dengar biasa je,masuk telinga kanan keluar telinga kiri..."

Jawapannya " Kuatnya pergantungan,jaganya dia hubungan,dan akrabnya dia dengan Allah...!"