" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

25 September 2009

RIANG RIA RAYA

Alhamdulillah dengan nikmat Iman dan Islam dan nyawa dapat lagi ku menemui bulan selepas Ramadhan,bulan Syawal,hari kemenangan umat Islam selepas selesai dengan menjalankan ibadah puasa di bulan mulia,bulan Ramadhan.Macam mana dengan Ramadhan yang baru berlalu,adakah lebih baik dan bermakna daripada sebelum ini atau sebaliknya.tepuk dada tanya iman kita,kita sendiri dapat nilainya dan sebaik-baik penilainya ialah Allah(*_*)

Bagiku hari raya kali ni agak memenatkan,memang selalunya hari raya pertama jarang dapat beraya,sebab rumah atuk dan nenek ni,pagi-pagi raya orang dah ramai berkunjung,dan secara tradisinya akan ada marhaban selesai sahaja solat hari raya.Jadi nak tak nak tuan rumah kenalah sediakan juadah istimewa untuk lebih kurang 40 orang.Kali ini,ada chef daripada Kelantan ;),menunya ialah laksa penang,ketupat,rendang,sambal udang pun ada juga dan juadah sampingan yang lain,maka bertungkus lumuslah pagi tu.

hari raya ke-3 barulah saya mula beraya,ada jga sahabat-sahabat sekolah menengah dulu bertandang ke rumah,Raudah,Fathiyah dan Hafizah,mereka ajak beraya sekali ke rumah sahabat-sahabat yan lain,memang itu selalunya aktiviti tahunan kami,sebab masa tu je nak jumpa sahabat-sahabat yang lain,maklumlah masing-masing di kampus lain,tapi malangya kali ini tak dapat nak join sebab pak cik mengadakan rumah terbuka khusus untuk keluarga kami.

Pada hari raya ke-4 barulah dapat saya beraya bersama sahabat-sahabat anak-anak Melaka,muslimin dan muslimat,kami berkumpul di rumah Ustaz Azam lebih kurang jam 9.30 pagi,kami berkonvoi,beraya ke rumah sahabat-sahabat yang menjemput ke rumah,rumah saya pun ada juga,tapi pada keesokkan harinya,hari raya kelima,itu pun bagi tahu lambat sebab tak tahu pula kena bagi tahu awal...hehe maaf :(

Gambar di bawah,gambar ketika kami beraya ke rumah sahabat-sahabat anak melaka,kami daripada pelbagai tempat pengajian,kami selalu dapat berjumpa ketika program yang melibatkan negeri tercinta kami,MELAKA(*_*),bagi memastikan adanya penyambung rantai-rantai perjuangan Islam di Melaka khususnya da Malaysia amnya.insyaAllah.konvoi raya sampai 2 hari,tapi saya hanya dapat join raya ke-4,beraya sakan kami masa tu,sampai malam.
menjamu selera di rumah ustaz aidil

ketika di rumah Syaziela

mujahidin melaka

mujahidat melaka

ketika di rumah saya(*_*)

Alhamdulillah yang menariknya buat keluarga kami kali ini,1 mesyuarat khas telah diadakan untuk menubuhkan 1 organisasi keluarga dalam menjalankan pelbagai aktiviti kekeluargaan.Yang terharunya itu adalah idea kami,cucu-cucu,tak sangka dapat kerjasama yang baik daripada mak cik-mak cik da pak cik-pak cik.Pengerusi untuk organisasi keluarga ini ialah pak cik kami yang paling tua,kami panggi pak nor,naib pengerusi adik saya,omar,setiausaha...hehe saya sendiri,dan bendahari mak cik bongsu kami,mak adah untuk kutipan yuran setiap bulan,untuk yuran,bagi yang bekerja rm 100 sebulan(nak lebih pun tak pe..hee)dan yang tidak bekerja rm20 sebulan.

Bersemangatya pak cik-pak cik dan mak cik-mak cik kami ni,sampai meeting atas katil hehe,menarik kan,sampai setiausaha pun rasa kelakar je nak tulis tempat meeting diadakan...malam tu macam-macam yang kami bincangkan untuk aktiviti khuwah keluarga kami,punya tmbah semangat lagi,saya dah kena buat borang keluarga malam tu,atas arahan tuan pengerusi kami(*_*),dan ada juga yang tak sabar-sabar membayar yuran.terima kasih mak cik dan pak cik kerana sudi terima idea kami(*_*),semoga apa yang telah dan bakal rancangkan dan adakan aktiviti keluarga lepas ni,akan diberkati Allah dalam mengukuhkan ukhuwah sesama keluarga kita,ameen.

Gambar di bawah,gambar meeting & gambar beraya ke rumah tuan pengerusi,hee pak nor...di Bachang.

meeting atas katil...

apalah yang diborakkan tu,yang duduk tu tuan pengerusi(*_*)

mak&abah

wajah kecil yang memeriahkan suasana rumah(*_*)


mujahidah:Moga pertarbiyahan ramadhan lepas dapat kita kekalkan,moga berjumpa lagi ramadhan yang mendatang.salam lebaran buat semua keluargaku, sahabat-sahabat,adik-beradik seperjuangan.maafkan kesilapan sepanjang perkenalan.makin lama perkenalan,makin banyak silap yang sedar atau kita tidak sedar.maaf zahir & batin dan semoga syawal ini dapatlah kita merebut pahala dengan menjalani ibadah puasa 6.insyaAllah.
Free Signature Generator

Related Posts by Categories



2 comments:

  1. bukn xnak diajak...dh along dh xde ms 2...dh blk subang,kitarang je la yg ade nye,ms tu g uma pnor beraya....;;)

    ReplyDelete