" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

11 November 2012

ALLAH MEMBERI UNTUK KITA MEMBERI

Begitu banyak Allah memberi,begitu sedikit manusia yang bersyukur.Tetapi,Maha Hebatnya Allah terus menerus memberi.Justeru,siapa kita yang memberi hanya sedikit,tetapi mengharapkan terima kasih yang banyak?

 Memberi bukan ditentukan oleh banyak atau sedikitnya harta.Tetapi oleh baik atau buruknya rasa di dalam jiwa.Bukan soal kuantiti harta yang kita miliki,tetapi oleh kualiti hati yang ada di dalam diri.

Memberilah dengan penuh gembira & kasih sayang.Iman berkadar terus dengan kasih & sayang.Cinta dan kasih sayang kepada Allah dalam diri seseorang akan merangsang kasih sayangnya kepada manusia.


Kita miskin,kaya,ada rupa,bangsa apa sekalipun,berpangkat apa sahaja dan sebagainya,kita sebenarnya sentiasa ada sesuatu untuk diberikan.Cuma perluaskan pengertian rezeki.Rezeki itu bukan hanya pada wang ringgit,yang berbentuk material,tetapi juga meliputi segala nikmat termasuk ilmu,kesihatan,sahabat,masa,tenaga,hidayah & banyak sangat lagi.

Nikmat Allah itu terlalu banyak,sehingga kita pun tak terhitung.Jadi Nikmat Tuhan yang mana lagikah ingin kita dustakan?Maka,saya dan anda sentiasa ada peluang dalam memberi.Tiada alasan lagi untuk memberi mengikut kemampuan dan kondisi diri.

Memberilah dengan gembira & ikhlas.Lalu kita akan melakukannya dari hati,bukan sekadar ambil hati :)

[ALLAH MEMBERI UNTUK KITA MEMBERI]

-COPIED BY USTAZ PAHROUL MOHD JOUI,EDITED BY MUJAHIDAH PUTERI-

Related Posts by Categories



No comments:

Post a Comment