12 April 2009

MOGA BAHAGIA

Jumaat 10/4/09-2,3 hari ni ku rasakan ada rasa kurang selesa dan ketidaktenangan di hati,ku tahu asbabnya… sebab diri sendiri yang “cari pasal”.Tapi tak mengapa,apa yang berlaku 2,3 hari tu amat bermanfaat dan agak merungkai persoalan dan kekhuatiranku selama ini..syukran;-)

Petang,dalam jam 6pm.Adikku Naim mesejku,menanyakan khabar dan sedikit perkara kepadaku,dan juga boleh dikatakan “sharing moment”,dalam masa yang sama ku bersama adikku Aimi menuju ke masjid dalam keadaan hujan masa tu.Kami bercadang ingin “study’ di library.

“arghh ,dah lama rasanya tidak ku kunjungi tempat suci itu semenjak “exam”,asyik “study” di bilik sahaja.

Sebelum tiba masjid,kami pergi membeli makanan dulu di Kuliyyah Ekonomi,kami jangkakan ada makanan berat-berat,selalunya makanan yang popular di kuliyyah tersebut petang-petang begini,nasi ayam berempah,nasi kerabu dan lain-lain.Tapi nampaknya rezeqi orang arab,kami membeli makanan arab,kerana hanya gerai itu sahaja yang “available”.

Dalam perjalanan ke perkarangan masjid,kami berbual tentang makanan,Aimi,seorang yang amat menjaga pemakanannya.contohnye,ketika membeli di gerai arab tu pun,dia cuba memastikan makanan yang hendak dibelinya itu ada cheese atau tidak,dan cuba memastikan jenama apa.kerana ada je cheese yang tak boleh dimakan,itulah adikku Aimi,yang bagiku ada keistimewaannya yang tersendiri yang boleh ku contohi.

Kemudian,kami singgah di Information Technolgy Division(ITD),tempat surf internet secara percuma yang amat-amat berdekatan dengan masjid.Aku macam biasa “check” email dan blog,dan juga “carry mark”yang baru dimasukkan oleh pensyarahku dan dalam masa yang sama ku membalas mesej pertanyaan Naim.Aimi pula nak “print” kertas soalan tahun-tahun lepas.Sedang khusyuk dengan internet,dapat panggilan daripada orang tersayang,;-)makku yang tercinta,menayakan perihalku,agak lama juga berbual.maklumlah dah lama tak jumpa.Lebih kurang jam 7.25pm kami selesai semuanya.kesian Aimi hanya 2 kertas yang ter”print”,entah apa masalah “printer” hari tu.hmmm.

Di rakaat terakhir solat maghribku, tiba-tiba hatiku menjadi sayu,kelopak mataku mula di basahi air,lalu menitis sedikit demi sedikit,hatiku berbisik,”mungkin dah lama tak mengunjungi tempat suci ini,dan dah lama tak solat secara berjemaah ditambah lagi dengan 2.3 hari ni,diriku telah mencari nahas sendiri sehingga hatiku tidak tentu arah.

Setelah selesai solat sunat ba’diah maghrib dan hajat,ku nencari 1 sudut untuk membaca Al-Quran.Ku sambung bacaanku seterusnya,Surah Al-Qasas bermula ayat 1.Dalam ku membaca Surah tersebut,tiba-tiba ku terbehenti sebentar meneliti 1 ayat,sehingga menyebabkan airmataku mengalir lagi,ayat 13 di mana antara kandungan ayat tersebut

“Janganlah kamu bersedih,hendaklah kau ketahui sesungguhnya janji Allah itu adalah benar”,yeee janji Allah itu pasti,dan pasti!ayat itu telah memujuk hatiku yang gelisah,ia benar-benar memujuk hatiku…memang mukjizat Al-Quran

Ku teruskan bacaan,tiba-tiba ada seorang adik comel,anak orang kulit hitam,yang agak sinonim bagiku di masjid,anggaranku berumur hampir setahun merangkak mendaptkanku,dia berdiri di bucu-bucu rehalku,seolah-olah menyatakan sesuatu,dengan senyumannya yang hanya nampak gigi putihnya(*_*),dan juga seolah-olah memujukku supaya jangan bersedih,ku layani karenah dirinya sebentar,ibunya mungkin menunaikan solat sunat.Dia menunjuk-nunjuk ke arah quran dan memegangnya.Lalu ku sambung sedikit bacaanku,mungkin itu maksud dan pintaannya^_^.Sempat lagi ku gapai handsetku menangkap gambar si comel itu

inilah si kecil itu(*_*)

Setelah beberapa ketika,ibunya pun mari mendapatkan anaknya dan mengatakan pada anaknya”You are disturbing sister”(macam budak tu faham je,hehe)sambil tersenyum kepadaku,dalam hatiku,tidak sedikit pun si comel tu menggangguku bahkan menjadi sedikit penawar hati bagiku.Itu mungkin penangan seorang yang masih bergelar “baby”,masih suci daripada dosa,mungkin dia tidak mengerti apa-apa tapi mampu menceriakan dan mengubati hati manusia yang sudah dewasa yang penuh dosa dan noda.

Ku teruskan lagi bacaanku,ku terbehenti lagi di 1 ayat,ayat 16 yang antara maksudnya”Ya Tuhanku ku menzalimi diriku,maka ampunilah aku”,yang mana ini doa Nabi Musa,dan sambung ayat itu lagi,”Maka Allah telah mengampuninya,Sesungguhnya Allah Maha Pengampun Lagi Maha Penyayang”….yeee…Allah Maha Pengampun Halimah,jadi janganlah bersedih,kene bina kekuatanmu,Biarlah kita lemah di sisi Allah,tapi kuat di sisi manusia.

Sedangku menghabiskan bacaan harianku,Surah Ar-Rahman di ikuti Al-Waqiah,Aimi mendapatkanku,dan menanyakan nak makan sebelum Isya’ atau selepas.Aku “prefer”sebelum isya’.dan dia menyatakan ada kawan yang minta pertolongannya untuk menghantar ke sesuatu tempat.Dia memintaku untuk pergi ke “library”dulu sekiranya dia lambat,tapi ku katakana padanya,yang aku rasa nak “study” di masjid sahaja.Dia meraikan.


"Ya Allah,KAU jadikan AL-QURAN yang agung itu sebahagian dari hatiku,cahaya jiwaku,pengusir dukaku dan penolak kesedihanku juga deritaku wahai Yang amat Mengasihi & amat Pemurah daripada segalanya"

Setelah selesai solat Isya’dan sunat,ku mencari tempat yang selesa untuk belajar.Tiba-tiba dapat mesej balasan daripada Naim,yang mana kami berhenti sebentar kerana solat.Ku balasi mesejnya,mesej dia yang berbentuk pertolongan dan dalam masa yang sama aku juga meminta pandangan dia dan mendoakan aku dah kebetulan dia yang memesejku masa tu.Dia antara adik yang aku thiqah(percaya).Aku memintanya mendoakan aku”tolong doakan akak dalam exam dan “exam”.2 perkataan yang sama tapi mempunyai maksud tersendiri”dia membalas”wah.makin berfalsafah akak,ye lah maan najah buat akak,InsyaAllah moga akak bahagia dalam dakapan tarbiyahnya”masyaAllah kata-ini sedikit sebanyak mendatangkan kesan kepadaku,”MOGA BAHAGIA DALAM DAKAPAN TARBIYYAHNYA”.

Alhamdulillah kehadiranku ke masjid,amat-amat mencas kekuatanku semula.SubhanaAllah,sungguh barakahnya bila mendampingi rumahMU Ya Allah.syukran lillah.

mujahidah:Ku syukuri nikmat rasa sedihku,rasa ketidaktenanganku,bagiku ia tanda amaran Allah kepadaku yang dalam kealpaan lagi lalai,jadi aku sebagai hamba kenalah sekadar segera menjahit semula sejadah imanku supaya ku tidak terus melakukan perkara yang dibenciNYA.Banyaklah kita bergantungan dengan Allah,jagalah ibadah kita,pasti Allah tidak akan lupa akan kita,pasti Allah menyayangi diri kita dengan memberi pentunjuk kepada hambaNYA tanda sayangNYA kepada kita.Kita sebagai hamba takkan terlepas daripada dugaan,jangan pandang negative setiap ujian yang ditmpakan pada kita,tapi pasti dan pasti ada hikmah di sebaliknya.wallahua’lam.

Free Signature Generator

4 comments:

  1. salam kak..la tahzan..innaAllah ma'ana..

    ReplyDelete
  2. Salam, aktivis UIA, sekian lama tidak mendengar dan perkongsian masalah antara kita.. jgn bersedih setiap apa yg berlaku ada hikmahnya tersendiri, dgn bertaqarub kita pd ALLAH swt dengan sentiasa mengingatinya akan membuat kita menjadi tenang dan terlalu kerdil disisinya..apabila mengenag segala dosa, mkasiat yg telah kita lakukan tanpa disedari.. sygnya ALLAH swt pd kita dgn beri peringatan dgn beri sedikit teguran dgn buat kita sedih..maka dgn itulah ALLAH swt nak kita kembali pd fitrahnya dgn mengunjungi rmhnya yg bila kita terlalu sibuk urusan dunia kita terlupa dtg ke rmhnya.. maka ALLAH swt terlalu rindu mendengar rintihan hati seorg HAMBA...rindunya p[d hambanya apabila sekian lama hambanya tidak menitiskan airmata dgn menadahkan tangan yg hina ini memohon keampunan atas segala yg dilakukan tanpa disedari.. Sabar, doa moga ALLAH beri kekuatan pd kita utk hadapi setiap ujian dgn tenang & redha.. Rindu pd guraun imah rasa kita semakin jauh pula dgn masa yg tak mengizinkan kita utk bersama lagi..namun pun begitu akak doakan moga ada ruang 2 utk kita bersama spt sediakala meraptkan ukhwah jika kita renggang disebabkan masa yg ALLAH bagikan tidak mengiznkan.. insya-ALLAH semoga diberi peluang utk itu.. bak kata Imah.. 1 ketika dulu.. lebih baik kita jarang jumpa pasti rindu itu akan lebih kuat lagi & menyebabkan kita semakin syg pd org tu.. memang benar.. rindu mengajar segalanya rindu jg meraptakan kita pd RABBnya dgn mendekati pdnya bagi menuju cinta ILAHI.. tetapi diri akak kurang bersetuju spt apa yg disaran oleh Nabi saw & beberapa pakar motivasi apabila kita semakin jauh dgn shbt2, tidak ada pertemuan maka ukhwah semakin renggang, bgmana kita mengatakan diri kita & seseorg itu adalah shbt jika tidak memahami anatara 1 sama lain krn tidak adanya pertemuan antara sahabat utk mengenali hati budi masing2.. dan sejauh mana kita mengenali shbt & keluarganya..adakah kita pernah terpikir ssh senangnya, mkn/ tidak shbt kita, saat dia perlukan bantuan kewangan dll adakah kita pernah bertanya itu semua pd shbt kita.. apa tujuan kita HIDUP sebanarnya, apa tujuan ALLAH berikan pertemuan dgn shbt kita.. ??? tp bila kita discuss bab camni kdg2kala akak pula rasa sedih.. & imah pula yg cepat memujuk hati akak.. sengaja nak menguji shbt & adk j... tp itulah hakikat sbg insan & hamba ALLAH yg sentiasa mencari kedamain hati & ksh syg antara shbt ..ukhwh dlm j terlalu bermkna spt adk brdk... moga ukhwa ini dipelihara oleh ALLAH swt.. insya-ALLAH...salam rindu dari insan dhaif.. iITTAQUALLAH.. DGn mengingati ALLAH hati2 akan menjadi TENANG..

    ReplyDelete
  3. salam.syukran adikku laila,syukran akakku k.sue:-)sedih plak bc kata2 akk tu,rindu kat akk gak(nak sakat akk,hehe)

    ReplyDelete
  4. salam ziarah n juang..
    smg Allah beri kekuatan dalam segala urusan
    barakallahufiik..
    hayakillah ya ukht..

    ReplyDelete

UNBREAKABLE

Bestlah buku ni,mulanya risau juga nak beli buku omputih,sebab risau pengunaan perkataan di luar kotak fikiranku😂Tapi sebab pernah d...