29 July 2011

أهلا وسهلا

Assalammualaikum.InsyaAllah tidak lama sahaja lagi Ramadhan bakal menjelma.Untuk sedikit persiapan daripada sudut batiniahnya,suka saya kongsikan perihal yang berkaitan puasa yang pernah saya kongsi pada Ramadhan sebelum-sebelum ini,IKHLASKAH?Cuma saya saya lebih meringkaskan daripada yang sebelumnya.
Ali bin Abi Talib r.a menceritakan,bilamana ketika mana Rasulullah SAW sedang duduk bersama para sahabat muhajirin dan ansar,1 rombongan Yahudi bertanyakan soalan kepada Nabi dengan keangungan yang ada pada Nabi.

Yahudi :"Wahai Muhammad,terangkan kepada kami mengenai ganjaran pahala
yang diperolehi daripada berpuasa.?"

Sabda Rasulullah:"seorang hamba yang berpuasa dalam bulan Ramadhan dengan IKHLAS
kepada Allah,dia akan diberikan Allah 7 perkara":
  • Dicairkan daging haram yang tumbuh dari badannya-makanan pada hari ini banyak yang tanpa kita sedari haram,telah menjadi sebahagian darah daging kita,yang mana bila daging haram ini bermaharajalela dalam badan kita,menyebabkan kita susah menerima teguran,susah membuat kebaikan bahkan mudah melakukan kemaksiatan...maka bilamana seseorang itu berpuasa dengan penuh keikhlasan,Allah akan hapuskan yang haram itu daripada tubuh badan seseorang itu-subhanaAllah,lagi mudah kita melakukan kebaikan,dan liat untuk kerjakan kejahatan lepas tu,insyaAllah!
  • Rahmat Allah sentiasa dekat dengannya-teringat saya ketikamana ustaz Hadis saya,Ustaz Abu Laith masuk-masuk dalam kelas dia bertanyakan kepada kami mengenai hadis yang mengatakan 10 awal Ramadhan rahmat,apa yang dimaksudkan dengan rahmat di situ( sebenarnya ustaz pun tak pernah terfikir soalan tu,tapi ada orang tanya ustaz)kami pun terkedu dan terdiam...,ustaz pun teruslah menjawab"rahmat Allah ni,bilamana... contohnya sebelum ni kita ni jenis liat solat awal waktu,tapi dalam bulan Ramadhan ni mudah pulak,sebelum ni baca quran waktu tertentu maghrib je ke ,tapi dalam bulan ramadhan ni,tiap-tiap lepas solat rajin pula baca quran dan macam-macam lagi,pendek kata ada peningkatan dalam amalannya(kalau sesiapa yang tak ada perubahan tu...hmm tak ikhlas la puasa tu kot.Allahua'lam.
  • Diberi oleh Allah sebaik-baik amal-amalan puasanya ini dikira sebaik-baik amalan,sebab apa?sebab keikhlasan tu.
  • Dijauhkan daripada merasa lapar & dahaga- tepuk dada tanya iman kita.seringkali mendengan dengusan yang berkata "lambatnya lagi bebbuka,lapar/haus dah ni...".muhasabah.
  • Diringankan baginya siksa kubur-MasyaAllah nikmat yang tak terkata!
  • Diberikan cahaya oleh Allah pada hari kiamat untuk menyeberang Titian Sirath-Allahuakbar!1 lagi nikmat yang tak ternilai,Allah akan memudahkan kita dalam melalui titian sirath.
  • Allah akan memberinya Syurga di kemudian hari-Subhanallah,Allahuakbar,impian semua orang...SYURGA...inilah pemberian yang paling besar buat mereka yang berpuasa dengan penuh keikhlasan.
    ku hadiahkan buat semua pengunjung.

    mujahidah :♥ Ia bakal membuka tirainya...Semoga kita semua berpeluang ketemunya.Jika ada kesempatan lagi dariNYA buat kita semua,warnailah setiap detik bersamanya dengan penuh rasa kehambaan dan keikhlasan ...barangkali ia yang terakhir buat kita.Sampaikan kami kepadanya ya Allah...!ketemukan kami dengannya ya Allah...!Rahmati kami dengan kehadirannya ya Allah...![RAMADHAN YANG SAMA,NATIJAH YANG BERBEZA] ♥

Menjadi sayu hati ini setiap kali terdengar bait liriknya.Allahua'lam!

No comments:

Post a Comment

UNBREAKABLE

Bestlah buku ni,mulanya risau juga nak beli buku omputih,sebab risau pengunaan perkataan di luar kotak fikiranku😂Tapi sebab pernah d...