19 December 2008

#campurtangan di medan pendidikan

Sistem pembelajaran Al-Quran diketepikan.sedikit demi sedikit telang hilang pelajaran berteraskan Quran & sunnah terutamanya di peringkat menengah dan juga di universiti2 yang akhirnya menatijahkan kepada kerosakan aqidah sebagaimana yang berlaku di Turki.

Al-Azhar sebagai institusi yang mengekalkan sistem berteraskan Quran dan sunnah,juga yang melahirkan tokoh ulama' Islam telah dicampurtangan oleh puak westernisasi ini.Mereka menekan agar Al-Azhar mesti menerima pembaharuan.Di sini jelas kelihatan apabila tenaga2 pengajar di Azhar sendiri mula terkesan dengan pemikiran barat ini.Bahkan tokoh2 yang terkenal di Al-Azhar sendiri pada asalnya,menjadi pencemar dan perosak kepada Al-Azhar.Maka lahirlah karangan-karangan yang merosakkan pemikiran umat Islam sendiri antaranya kitab Adwa' ala As-Sunnah Al-Muhammadiah(Dr.Mahmud Abu Riyat) dan Min Huna Nabda(Dr.khalid Mohamed Khalid).begitu juga di Universiti kaherah,lahir tenaga pengajar yang terkesan dengan pengaruh barat hingga mengenepikan terus rujukan daripada nas Quran dan sunnah,bahkan bagi beliau manusia adalah bebas untuk menggunakan akalnya.akibat daripada pencemaran pemikiran yang berlaku di institusi pengajian ini dan di Al-Azhar khususnya,tradisi keilmuan al-Azhar yang unggul terhakis serta hilang keizzahan(keagungan)status ulama' yang keluar darinya.

p/s:how to settle down and bring back the islamic education system?think about it...next entry,insyaAllah... kejayaan puak jahat terhadap Islam dalam medan seterusnya.

6 comments:

  1. hairan.

    tajuk ni, jarang pula orang berebut-rebut nak masuk ye.

    fikir malas. seks mau.

    gila.

    ReplyDelete
  2. terangkan sikit tentang puak westinisasi?? nak tahu gak puak apa tu?? orientalis ke?? atau freemasion

    ReplyDelete
  3. cuba layari laman tsebut tuk kenl westernisasi.wallahua'lam-http://www.mymasjid.net.my/forum/display/215546/kenali-musuh-islam-orientalis

    ReplyDelete
  4. salam
    sorry menyibuk kat erntry saudari ni..boleh tak kalau saudari nytakan intipati karangan buku tersebut yang pada pandangan saudari terikut dengan budaya barat..nak tahu gak intipati buku tersebut mgkin saudari pernah membacanya...

    ReplyDelete
  5. salam.:-)tak myibk pun.antara intipati buku ini,penuls menyetuh mgenaiproses pmbaratn thdp islam n umat,yg tjk cb saya kongsi ni adlh under part ni.,lg,pgmbiln kaedh bart ke dlm islm,kesn sitm brt thdp sistm islam dan pbandingn antara tokh2 ulama' islam n pemikir islam.ni sume tjk besrnye...stp tu ade ank2 tjknye.wallahua'lam.

    ReplyDelete
  6. salam..

    oh..macam tu so.. boleh tak kalau saudari nyatakan..isi kandungan pengarang berkenaan yang pada pandangan saudari telah terpengaruh ngan budaya barat...nak tahu gak... apa yang pengaruh barat yang cuba di ketengahkan oleh pengarang buku tersebut..

    ReplyDelete

UNBREAKABLE

Bestlah buku ni,mulanya risau juga nak beli buku omputih,sebab risau pengunaan perkataan di luar kotak fikiranku😂Tapi sebab pernah d...