17 November 2008

FIQH WANITA:MEMOTONG KUKU

Sabda Rasulullah S.A.W:
"Dari Abu Hurairah r.a.katanya:"Nabi S.A.W mengunting kumis & memotong kuku
setiap hari Jumaat,pagi-pagi sebelum beliau pergi solat Jumaat"
(HR Thabrani&AlBazar)


Para Ulama' Fiqih sepakat,memotong kuku hukumnya sunnat dan tidak di mestikan pada waktu tertentu,tetapi sunnat memotong pada hari Jumaat.

Mencelup kuku dengan warna merah,memberi shadow dengan warna hitam dan memanjangkan kuku,hukumnya haram jika tanpa izin suami.Sekalipun suami izinkan,ada 2 pendapat,dan pendapat paling kuat mengatakan HARAM.

Wanita Muslimah patut berpegang dengan sunnah Rasulullah S.A.W. dan sekaligus meninggalkan perbuatan bid'ah yang datang dari barat seperti mencelup kuku dan membela kuku sehingga panjang.


Imam Nawawi berkata:"sunnat memulai dengan memotong kuku kedua tangan sebelum memotong kuku kaki.Mulai dengan telunjuk kanan-jari tengah-jari manis-jari kelingking-jari ibu,begitu juga dengan tangan kiri.Sesudah itu di bahagian kaki pula,di mulai kaki kanan,mulai dengan jari kelingking dan disudahi dengan kelingking kiri".

Makruh membuang potongan2 kuku sembarangan tempat seperti di tanah atau tong sampah,kerana bahagian anak Adam adalah mulia.Diriwayat oleh Ahmad,bahawa Nabi S.A.W memrintahkan supaya ditanam potongan-potongan rambut dan kuku.Dan tidaklah pantas membiarkan kuku sampai panjang,kerana dapat menjadi tempat kotoran dan sarang kuman yang berbahaya".

(Rujukan buku Fiqih Wanita oleh Muhammad Athiyah Khumais)

p/s:tak cantik dan betapa kotornye kalau bela kuku.sape2 yang tak rajin potong kuku tu,rajin-rajinlah potong pasni ye.kotor...syaitan suka.wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment

UNBREAKABLE

Bestlah buku ni,mulanya risau juga nak beli buku omputih,sebab risau pengunaan perkataan di luar kotak fikiranku😂Tapi sebab pernah d...