03 November 2008

ADA APA DENGAN HARI INI(2NOV2008)

Hari ini saya mendapat 3 mesej yang memberi kesan dalam diri.bukan bermaksud mesej sebelum2 ni xberkesan atau tersentuh,tapi kali ini mesej yang mengingatkan saya sebagai seorang perempuan(muslimah),sebagai seorang anak dan sebagai seorang sahabat.pagi tadi lebih kurang 9am saya mendapat mesej dari adik saya sorang ni,yg banyak simpan rahsia saya:-)sbb thiqah(percaya) kat die...dia dari kampus kuantan menanyakan mengenai pengajian pondok nanti.ada la t'masuk bicara mengenai hal muslimat lantas he sends to me this message:


"malapetaka bagi seorang muslimah ialah apabila mengetahui dirinya diminati,ibadahnya akan terganggu kerana resah & gelisahnya dia memikirkan dirinya telah menjadi perhatian sang lelaki,dia resah kerana takut ada cacat cela pada perlakuannya sehingga menimbulkan rasa suka seorang lelaki,ibadahnya juga akan terganggu kerana bimbang ibadah lelaki yang meminatinya juga akan turut terganggu"
(2Nov2008,9:02am)

termenung dan terfikir sebentar diri ini membacanya...sama2 renungkan...syukran naim.dan last mesejnya "last for my sister","mencintai ALLAH beerti memiliki ALLAH beerti memiliki segalanya".

2nd message from my new friend in yahoo messenger...sofea .seronok berkawan dgn dia.dia pun kata rajin tgk blog saya katanya.banyak mutiara kata berharga dapat dari dia,dia send message pun masa tu saya "i'm on sms" ym.

dari kitab IMAM AL-GHAZALI:"janganlah kamu berteman kecuali dengan orang yang sembunyikan rahsiamu dan menutup kekuranganmu,lalu dia berada bersamamu pada segala dukacita,dia menyiarkan kebajikanmu dan menyembunyikan keburukanmu,Jika kamu tidak memperoleh orang seperti ini,maka janganlah kamu berteman melainkan dengan dirimu sendiri"
(2Nov2008,12:05pm)

pentingnya memilih sahabat yang betul.syukran alaiki ya ukhti sofea.seronok mengenali nti walaupun di "alam maya":-)saya yakin nti juga sahabat yang baik.insyaAllah.


last mesej dapat dari 2pupu saya dan mak cik saya.mesej yang sama.hampir menitis airmata ini,tapi cuba saya kekang sebab kat library masa tu.

"di saat ibumu tidur,cuba kamu melihatnya dan bayangkan matanya takkan terbuka selamanya,tangannya tak mampu lagi menghapus air matamu dan tiada lagi nasihatnya yang sering kita abaikan,bayangkan ibumu sudah tiada,apakah sudah kamu membahagiakannya???apakah kamu pernah terfikir betapa besar pengorbananya???"
(2Nov2008,12:46pm)

sejauh mana kita menghargai ibu kita?sejauh mana kita membahagiakan hatinya?sejauh mana kita mentaati nya di kala dia menyuruh melakukan perkara untuk kebaikan kita?syukran alaikuma ana dan mak adah.

sedang study di library tadi dengar mp4,rest jap,hayati sebuah lagu dari saff-one...bertajuk "rayuan nurani"antara bait lagunye:

terlupa aku pada pencipta ya ESA yang sentiasa melihat diriku...,
di mana di manakah diriku,dimana di mana ku berada,
adakah di jalan lurus atau di jalan yang berliku,
oh tuhan tunjukku jalan kebenaran,
ku tahu jalan bahagia,penuh onak jua cabaran,
oh tuhan beri kekuatan padaku...,
demi mendapat keredhaaan dariMu ,
sanggup ku tempuhi ranjau yang penuh berliku(adakah benar2 kita sanggup dan mampu menempuhi dugaanMU ya Allah...)




"ketenangan itu milik hati-hati yang beriman agar bercambah benih hikmah dalam perlakuan,orang yang banyak menderita, jiwanya akan perkasa&orang yang ditimpa kesusahan akan selalu mengingati Allah,BERTUAHLAH ORANG-ORANG YANG DIUJI, kerana jika sabar & tabah menghadapinya pasti ada kemenangan menanti"

No comments:

Post a Comment

UNBREAKABLE

Bestlah buku ni,mulanya risau juga nak beli buku omputih,sebab risau pengunaan perkataan di luar kotak fikiranku😂Tapi sebab pernah d...