" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

27 August 2013

Well said


18 August 2013

LA TAI ASU MIN RAUHILLAH!



Memperjuangkan Islam di muka bumi Allah ni,tidak dibentangkan dengan 'permaidani merah.Tapi akan dibentangkan dengan 'permaidani merah' di akhirat kelak.InsyaAllah!

Jangan berhenti berharap kepada Allah,DIA Maha mengetahui waktu yang tepat memaqbulkan rintihan hambaNYA. Maka,jangan berhenti berharap,mendoakan saudara2 seIslam kita di Palestin,Syria,Mesir,Rohigya,Kashmir,Malaysia dan seluruh dunia.

Jangan berhenti berharap kepada yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui!

Seruan buat diri terutamanya,dan sahabat2 seluruhnya.
Astaghfirullah wanastaghfirullah!Bismillahi tawakkalna!




09 August 2013

TAHUN DUKACITA

Bismillah... 

Allahuakbar!Allahuakbar!Allahuakbar!

Tahun ni,mungkin boleh digelar tahun dukacita buat kami sekeluarga.Hilangnya 2 ahli keluarga kami bertemu Illahi.Menjelangnya 2 raya terbesar di Malaysia.

Arwah mak cikku,Fatimah Nordin,42 tahun,dijemput Illahi,ketika mana kesibukan menjelang Pilihan Raya ke-13.
Arwah mak cikku,Fatimah Nordin bertudung kuning...

Arwah mak cikku Rohana Mohamad,46tahun,dijemput Illahi di penghujung Ramadhan(26 Ramadhan) bakal melaburkan tirai,di saat eidul fitri menjelang tiba.


Arwah,mak cikku Rohana Mohamad,bertudung kelabu purple... 

Allahurabbi,sungguhlah Mati itu rahsia Illahi,Sungguhlah janji Illahi,tidak lambat,tidak cepat, bila dah sampai tarikh expired untuk kita berada di dunia fana ini,tidak kira tua,muda untuk kita meninggalkan segala kepunyaan sementara di dunia sementara ini.

Mereke menyusuli arwah atuk yang merupakan ayah mertua mereka,yang pergi lebih kurang 2 tahun yang lalu.Kesemua mereka pergi,pada hari yang sama,iaitu hari Ahad.Semoga pemergiaan mereka,menjadi peringatan buat kami sekeluarga berkaitan mati.


"WAKAFA BIL MAUTI WA'IZHON"


"Allahummaghfirlahum warhamhum wa'afihim,wa'fu'anhum..."Al-Fatihah!


03 August 2013

IKHLAS DALAM BERPUASA

Bismillah...

Allahuakbar!Ramadhan bakal melaburkan tirainya.Semoga segala kebaikan yang kita lakukan di bulan barakah ini,dapat kita teruskan dalam menempuhi bulan-bulan seterusnya.Sesungguhnya kita hamba Allah,bukan hamba Ramadhan.Jika didengar kisah para sahabat,mereka amat sedih dengan pemergian Ramadhan,bagaimana kita?Tepuk dada tanya iman kita...

Suka saya ingin memperingati diri dan para sahabat sekalian,dengar perkongsian yang saya pernah kongsi di laman blog ini sebelum-sebelum ini,cuma sebelum ni agak santai,kali ni,saya cuba menggunakan isi yang sama cuma ditambah sedikit perisa,tapi dalam susunan yang berlainan sedikit.Sebelum Ramadhan melaburkan tirai...mari kita renungi...


Ikhlas,sesuatu perkara yang mudah disebut,sukar diterjemah dalam hidup.
Saidina Ali berkata : " Janganlah kamu risau dengan amalan yang sedikit,tetapi risaulah apakah amalan itu dapat diterima oleh Allah!

Hal ini kerana Rasulullah SollaAllahu 'alaihi wassallam pernah bersabda kepada Muaz Bin Jabal :
"Ikhlaskanlah amalanmu & sudah mencukupi untukmu amalan yang sedikit asalkan dilakukan dengan ikhlas "
Allah SubhanaAllahu Ta'ala berfirman :
"Ingatlah! (hak yang wajib dipersembahkan) kepada Allah ialah segala ibadat yang ikhlas(bawaan yang suci bersih daripada segala rupa syirik)![Az-Zumar : 3]

Begitu juga Ikhlas kita dalam berpuasa...
Nak kongsi daripada buku 'Ajaibnya puasa senjata mengawal nafsu' oleh Adil Akyar.
Ali bin Abi Talib r.a menceritakan,bilamana ketika mana Rasulullah SAW sedang duduk bersama para sahabat muhajirin dan ansar,1 rombongan Yahudi bertanyakan soalan kepada Nabi dengan keangungan yang ada pada Nabi.
Yahudi :"Wahai Muhammad,terangkan kepada kami mengenai ganjaran pahala yang diperolehi daripada berpuasa.?"
Sabda Rasulullah:"seorang hamba yang berpuasa dalam bulan Ramadhan dengan IKHLAS kepada Allah,dia akan diberikan Allah 7 perkara":
1-Dicairkan daging haram yang tumbuh dari badannya-kita pada hari ni,tak perasan kadang-kadang ada juga makanan yang haram kita termakan.Itu yang agaknya susah nak dengar nasihat2 baik.
2-Rahmat Allah sentiasa dekat dengannya-teringat ketika mana ustaz Hadis ,Ustaz Abu Laith masuk-masuk dalam kelas dia bertanyakan kepada kami mengenai hadis yang mengatakan 10 awal Ramadhan rahmat,apa yang dimaksudkan dengan rahmat di situ?
Jawapan Ustaz,rahmat Allah ni,bilamana,contohnya sebelum ni kita ni jenis liat solat awal waktu,tapi dalam bulan Ramadhan ni mudah pulak,sebelum ni baca quran waktu tertentu maghrib je ke ,tapi dalam bulan ramadhan ni,tiap-tiap lepas solat rajin pula baca quran dan macam-macam lagi,pendek kata ada peningkatan dalam amalannya.
3-Diberi oleh Allah sebaik-baik amal-amalan puasanya ini dikira sebaik-baik amalan.
4-Dijauhkan daripada merasa lapar & dahaga.
5-Diringankan baginya siksa kubur.
6-Diberikan cahaya oleh Allah pada hari kiamat untuk menyeberang Titian Sirath.
7-Allah akan memberinya Syurga.
"Ya Allah,berikan kami IKHLAS"
Susah nak ikhlas ni,kita semua maklum.Imam Al-Ghazali dalam kita Ihya' 'Ulumuddin ada bagi tau,yang mana ikhlas ni teruji,sebelum,ketika dan selepas kita melakukan sesuatu.
Apa-apa pun,sama-sama kita usaha untuk menjadi manusia yang ikhlas dalam seluruh aspek kehidupan.
Bak kata Mat Lutfi dalam video sebelah sayap " kalau tak dapat pahala berhenti buat dosa,dapat pahala usaha untuk jauh daripada dosa pun jadilah"
Begitu juga dalam ikhlas "Kalau tak dapat ganjaran ikhlas,mudah-mudahan kita peroleh ganjaran usaha untuk ikhlas"

02 August 2013

SYAITAN @ NAFSU?

Bismillah...

Nak kongsi apa yang dapat masa menonton rancangan di TV Al-Hijrah sempena Ramadhan minggu lepas,tak ingat tajuk program.Tapi,penceramahnya yang menjadi host untuk rancangan Law kana bainana.Ok,Ustaz tu kongsi daripada seorang Ulama' tafsir,bagaimana kita nak tahu,sesuatu perkara itu daripada syaitan atau nafsu.

1.Jika ia daripada syaitan,bila kita digoda dan tergoda,kita buat dosa jarang,atau kadang-kadang,bukan 1 kekerapan,kebiasaan atau perkara yang dah sebati dengan diri kita.Contohnya,kita biasa solat di awal waktu,tapi ada 1 hari tu,kita gagal dengan bisikan syaitan,itu dikira daripada syaitan.TAPI,jika sesuatu perkara itu,memang telah menjadi rutin,sebati dan kebiasaan dengan diri kita,itu adalah nafsu kita sendiri,bukan daripada syaitan.Contohnya,apabila merokok adalah rutin harian kita,solat lewat juga, kebiasaan bagi kita,maka jangan nak salahkan syaitanlah,itu adalah daripada nafsu.

Hmm...,sebab Allah pun dah berfirman dalam Al-Quran,yang syaitan ni musuh yang nyata bagi manusia dan dia akan goda anak adam untuk ikut dia,dan Allah juga kata,yang nafsu itu mengajak manusia melakukan keburukan...

2.Bilamana  mengucapkan ta'awuz,A'uzubillahiminayaitanirrajim,syaitan akan pergi,dan kita takkan tergoda dan tak lakukan maksiat.Tapi,bilamana kita ucap ta'awuz,langsung tak beri kesan,contohnya merokok,bacalah apa benda pun,tapi tak beri kesan,tetap merokok juga,itu dikira nafsu.

Allahua'lam...

SETANGGI SYURGA

Terdengar semula lagu ini sejak 3 bulan sebelum ni ,lalu terteliti bait lirik lagu ini...tak seperti sebelum-sebelum ini,yang hanya dengar,hayati,tapi macam kurang rasa,tapi,kali ni,bila dengar,diteliti,hmm Allah menyampaikan 1 mesej melalui lagu ni,memang 1 aturan yang Allah aturkan barangkali...Ramadhan kali ni,didetikNYA kembali untuk teliti kembali lirik ini,hmm ternyata ada 1 lagi mesej yang sebelum ni terlepas pandang...Alhamdulillah.Semoga setiap apa sahaja di sekeliling diri,menjadi asbab motivasi,peringatan,keinsafan,kekuatan bekalan mematangkan dunia kehidupan dalam menggapai redhaNYA.Allahua'lam...


Percaya kata janjiMU
Kerna ku yakin apa di genggamMU 
Keharuman setanggi syurga 
Bukan kilauan sebilah belati 

Tersiksa jiwa merindu 
Bagai terkurung dibasah tengkujuh 
Kewangian aroma bunga 
Tak menggugah keteguhan iman 

Cinta tak pernah terbunggar dan terlebur 
Pada redup renung mata yang menipu 
Tuntas ku mendaki 
Puncak cinta teragung 


Izinkan aku melafazkan kata 
Bicara hati yang mudah diterjemah 
Betapa aku gerun pada teduh untuk bernaung 
(Kerna awan itu rapuh) 

Bahagia buat mereka 
Yang bertemu cinta yang teragung 
Yang membawa ke syurga hakiki dan abadi 

Dendam tak marak menyala dan membakar 
Oleh putih salju yang berguguran 
Kerna dosa itu 
Lebih hitam dan kelam 


Ku anyam rindu menjadi hamparan 
Kerna ku pasti adanya pertemuan 
Di sana nanti bukti cinta suci dilafazkan 
Tak bertemu pengucapan 



Ya Allah pilihlah aku bertemu dengan Lailatul Qadr!

01 August 2013

DOA NABI DAUD 'ALAI HISSALAM

“ Ya Allah, kurniakanlah daku perasaan cinta kepada-Mu, dan cinta kepada orang yang mengasihi-Mu, Dan apa sahaja yang membawa daku menghampiri cinta-Mu. Jadikanlah cinta-Mu itu lebih aku hargai daripada air sejuk bagi orang yang kehausan, Ya Allah, sesungguhnya aku memohon cinta-Mu, Dan cinta orang yang mencintai-Mu serta cinta yang dapat mendekatkan aku kepada cintaMu,
Ya Allah, apa sahaja yang Engkau anugerahkan kepadaku daripada apa yang aku cintai, Maka jadikanlah ia kekuatan untukku mencintai apa yang Engkau cintai. Dan apa sahaja yang Engkau singkirkan daripada apa yang aku cintai, Maka jadikanlah ia keredaan untukku dalam mencintai apa yang Engkau cintai, Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu sesuatu yang paling aku cintai daripada cintaku kepada keluargaku, hartaku dan air sejuk pada saat kehausan.
Ya Allah, jadikanlah aku mencintai-Mu, mencintai malaikat-Mu, Rasul-Mu dan hamba-Mu yang soleh, Ya Allah, hidupkanlah hatiku dengan cinta-Mu dan jadikanlah aku bagi-Mu seperti apa yang Engkau cintai, Ya Allah, jadikanlah aku mencintai-Mu dengan segenap cintaku dan seluruh usahaku demi keredhaan-Mu.”
(Hadis riwayat At-Tarmizi)
Rasulullah SAW bersabda, “Inilah doa yang biasa dipanjatkan oleh Nabi Daud a.s.”