" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

28 April 2010

KOD PEROSAK HATI


mujahidahputeri:kod di atas ialah kod-kod makanan yang mengandungi ehem ehem,hehe faham kan ;)maka berhati-hatilah sentiasa dengan pemakanan anda,'check' dulu makanan yang hendak dibeli,tersenarai atau tidak dalam kod-kod di atas.Kita kena berhati-hati sebab pihak sepatutnya "tak bertanggungjawab" untuk berhati-hati...opppsss...hehe.

Free Signature Generator

24 April 2010

حلالا طيّبا

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua(*_*).selamat mengundi juga buat penduduk sekitar Hulu Selangor.hari ni nak cerita mengenai tajuk di atas.halalan thoyyibah(halal lagi baik).Firman Allah:

"wahai manusia!makanlah dari(makanan)yang halal&baik yang terdapat di bumi..."(Al-Baqarah:168)
&
"dan makanlah dari apa yang telah diberikan Allah kepadamu sebagai rezeqi yang hala&baik,dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu beriman kepadaNYA"(Al-Maidah:88)

Ada di antara kita,yang menganggap remeh akan hal makan ni,makan...makan je lah,ada depan mata semuanya 'sapu',asalkan ada tanda halal,bedal...Dalam hal pemakanan kita kena memandang hal HALAL nya 1 hal,ramuan-ramuan dalam pemakanan itu juga perlu kita ambil kira.Sebab apa saya membawa ia sebagai perbincangan?sebab kadang-kadang kita nampak ia sesuatu yang remeh dan tidak penting sangat untuk dijaga,asalkan makan,boleh hidup,tak kebulur,maka nak makan apa...ikut suka hatilah...hmm nauzubillah.Sedarilah duhai ummat manusia...Islam amat-amat memandang berat hal pemakanan!

MASALAH YANG TIMBUL

Melalui ayat di atas,jelas menunjukkan kepada kita bahawa aspek pemakanan amat-amat penting,bukan sekadar HALAL,tapi juga BAIK!.Permasalahan bagi masyarakat kita sekarang,mereka hanya mementingkan aspek HALAL sahaja.Bila nampak sahaja label halal tanpa memikirkan akibat buat diri,terus makan,terus beli...contohnya makanan segera pun tak adalah baik sangat seperti maggi,burger,air berkarbonat,KFC (RFC termasuk tak...hehe...insyaAllah thoyyibah )& lain-lain.

Tambah malangnya lagi apabila label HALAL sekarang ini, banyak disalahgunakan oleh pihak-pihak yang mementingkan keuntungan dan berkepentingan tertentu.apa nak jadilah,hmm...


KEPENTINGANNYA

~IBADAT & DOA~


Rasulullah S.A.W diriwayatkan Abu Muslim dari Abu Hurairah:"Di antara nilai hukum yang diisyaratkan ialah peri mustahaknya MAKANAN YANG HALAL bagi orang yang beriman dalam hubungannya dengan IBADAT&DOAnya kerana untuk penyempurnaan tidak sahaja dikehendaki kepada kebaikan apa yang dikerjakannya TETAPI memerlukan pula kepada HALAL MAKANAN & pakaian yang digunakan setiap hari"

Daripada hadis di atas jelas menunjukkan kepentingan menjaga pemakanan.Ibadat&doa tidak sempurna bilamana makanan tidak dijaga dari sudut halal haramnya,boleh jadi ibadat tidak diterima dan juga doa tidak termakbul.

Pada zaman Nabi Musa A.S,seseorang yang berdoa bersungguh-sungguh tapi malangnya doanya tidak diterima,kerana apa?kerana perutnya ada benda haram,belakangnya benda yang haram(pakaian),bahkan rumahnya juga dipenuhi dengan benda-benda haram.MasyaAllah takutnya kita,barangkali doa-doa kita selama ini tidak bersambut dek kerana pemakanan dan hal-hal yang kita tidak jaga selama ini,waiyya zubillah!

~KESIHATAN~

Bila makan yang Halal lagi baik,insyaAllah penyakit pun tak mudah dapat,mudah untuk lakukan amal dan ibadah.Hidup pun bahagia dan ceria kerana makan makanan yang diredhai Allah (*_*)
KESANNYA

Apa yang akan terjadi bilamana pemakanan kita tidak halal dan tidak baik?kita semua mesti maklum akan hadis yang melalui sahabat bernama al-Nu'man:

"Ketahuilah,sesungguhnya di dalam badan itu ada seketul daging,apabila ia BAIK maka BAIKLAH SELURUH BADAN.dan apabila BURUK,BURUKLAH SELURUH BADAN.Ketahuilah,itulah hati"(H.R Al-Bukhari&Muslim)

Makanan yang kita makan akan menjadi darah daging kita,bilamana kita makan makanan yang baik mahupun buruk,maka ia akan memberi kesan terhadap badan kita lagi hebatnya...pada hati kita.Bila baik, menghasilkan hati yang baik dan cenderung melakukan kebaikan.Malang jika sebaliknya,bila buruk,daging busuk,bahkan hati kotor maka kecenderungan melakukan keburukan dan kejahatan amat-amat besar.MasyaAllah,besar kan peranan makanan dan perkaitannya dengan hati dan tindakan kita?

Faktor inilah juga,bagi saya antara penyumbang masyarakat kita lebih suka kepada kemungkaran,kemaksiatan daripada menyukai perkara yang ma'ruf dan yang diredhai Allah.Fenomena yang seringkali kita dengari dan saksikan...bilamana anak-anak dinasihati orang tuanya,mereka melawan.Pelajar-pelajar bilamana di sekolah tidak menghormati guru-gurunya dan banyak lagi gejala-gejala yang kurang enak bahkan lebih teruk daripada itu...SubhanaAllah,Maha Suci Allah yang menjadikan dan mewujudkan sesuatu hukum dan arahan bukan sia-sia,tetapi untuk kemaslahatan hambaNYA!

HARAM MENJADI BOLEH DIMAKAN

Firman Allah dalam Surah Al-An'am ayat 145:

"Katakanlah,tidak kudapati di dalam apa yang diwahyukan kepadaku,sesuatu yang diharamkan memakannya,kecuali daging haiwan yang mati(bangkai),darah yang mengalir,daging babi,kerana semua itu kotor,atau haiwan yang disembelih bukan atas nama Allah.TETAPI BARANGSIAPA TERPAKSA BUKAN KERANA MENGINGINKAN & TIDAK MELEBIHI(BATAS DARURAT),MAKA SESUNGGUHNYA TUHANMU MAHA PENGAMPUN,MAHA PENYAYANG"

Kesimpulan daripada ayat di atas,walaupun Allah telah menetapkan akan haramnya sesuatu makanan,tapi ia boleh dimakan apabila timbulnya darurat yang membolehkan mereka memakan bangkai,babi dan selainnya tanpa wujudnya dalam hati mereka redha dan teringin untuk memakan makanan tersebut,tidak lain tidak bukan untuk mejaga kemaslahatan diri,barangkali menggelakkan daripada mati.wallahua'lam.

MAKAN>DARAH DAGING>HATI>PERILAKU.

JAGALAH PEMAKANAN ANDA,KERANA DIRIMU CIPTAAN BERHARGA(*_*)

:mujahidahputeri,sabtu,24.4.2010 bersamaan 9 Jamadilawal 1431H, 10:10am.:

Free Signature Generator

22 April 2010

P94


25 haribulan ini, seluruh pengundi Hulu Selangor akan membuat keputusan siapakah bakal menjadi wakil mereka di parlimen. Siapakah bakal membela nasib mereka yang tidak dibela meskipun sudah lebih dari 50 tahun Malaysia merdeka.

Kami diperingkat MAHAsiswa menyeru kepada semua pengundi untuk memilih pemimpin yang terbaik. Pemimpin yang mampu mengangkat suara mereka yang selama ini tidak dihiraukan. Suara mereka yang selama ini di hanya dipandang sebelah mata.

Pemimpin yang dipilih seharusnya adalah yang rapat dan dekat dengan mereka. Bukan sekadar hanya menabur janji-janji manis. Memberi harapan palsu kepada rakyatnya.

Pemimpin yang baik juga adalah pemimpin yang sanggup berkorban demi rakyatnya. Pemimpin yang sanggup berubah perangainya dari seorang yang buruk akhlaknya kepada baik budi pekertinya.

Lihatlah bagaimana Khalifah Umar Abdul Aziz sanggup meninggalkan kemewahannya demi rakyat tercinta. Beliau juga tidak menggunakan harta kerajaan dalam urusan peribadinya.

Pemimpin sebeginilah yang boleh dipercayai dalam membela rakyatnya. Bukan pemimpin yang gilakan harta. Bahkan sanggup memakan harta rakyatnya demi kepentingan peribadinya.

Hulu Selangor seharusnya menjadi medan terbaik bagi para pengundinya memilih pemimpin yang betul-betul mahu membela mereka. Seterusnya mereka mampu menikmati kehidupan yang lebih baik.

Harapan kami diperingkat MAHAsiswa agar pengundi Hulu Selangor memilih pemimpin yang betul untuk membela mereka. Semoga keputusan pilihanraya kecil Hulu Selangor akan mengangkat kembali suara rakyat Hulu Selangor yang sekian lama terpinggir.


sumber:mahasiswakini


mujahidahputeri:anda semua mesti tahu siapa yang terbaik antara 2 calon di Hulu Selangor,hanya berbaki 3 hari sahaja lagi,pastikan mengundi calon yang selayaknya!
Free Signature Generator

05 April 2010

BICARA SI KALAM ITU...


kalam itu aku punya
dia juga punya
mereka juga punya
hakikatnya KALAM itu
si BICARA DIA

destinasi itu tempat yang sama
aku di situ
dia juga di situ
bumi barakah itu tersergam indah di kubu bharu
menjejaki NIKMAT berkasih dengan si kalam itu
bumi barakah tempat itu
biarpun .
ahh..aku kira..jauh,pedalaman
pekannya umpama si pekan koboi

lantas
masjid itu
aku rindu...
indah masjid di penuhi si mujahid mujahidah
setiap 5 waktu.berkumandang azan syahdu

laluan di muka pintu tempat itu
kedengaran sayu bacaan si kalam itu
saat ketika berkerumun KAMI di disitu

mujahadahnya bukan main kepalang
bila saat imtihan menjelang
tahriri dan syafawi di pohon janganlah "hilang"
di dalam kotak minda si pengulang

namun..aku diam seketika
bila ku lihat kini di hati aku
jua di jiwa
semkin lupus dan semakin pudar
si kalam itu
ahhhhhhhhhh

ekspresi kalut..kusut..serabut

ku pinta dariNYA

Tuhan..
bantulah kami..
benar..kami yang pinta
jiwa ini yang meronta
kami ingin mnjadi ahliMU
ingin kekal si kalam itu bersarang di qalb ini

Yang Maha Tahu
Kami mohon sirna keimanan seketika kami
di destinasi itu
kian CERAH di penuhi lubuk hati ini
tetapkan ia dengan kerinduan si kekasih hati
si kalam itu

Jauhkan kami dari punya keadaan si qalbi mati
Lindungi kami dari punya keadaan jiwa si laknat shaitani

jerangakap si syaitani
sungguh hebat
kadang kala kami hilang pertimbangan
hati yng dulu thabat
kini di serang si ZULUMAT PEKAT

.
pinta kami...
si kalam itu
sebagai perisai kami..

Ohh tuhan ya rabbul izzati

kembalikan HATI kami
kepada TARBIYAH dn TASFIYAH
di destinasi itu
detik masa kami
merasa kehangatan CINTA dengan si kalam itu


::kami bersaksi TUHAN demi KASIH dn CINTA kami padaMU si kalam itu kami pelihara :: amiin


Free Signature Generator