" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

31 December 2009

WANGIAN KASTURI

Sabda nabi S.A.W:"belajarlah al-quran serta bacalah kerana perumpamaan al-quran bagi orang yang mahu belajar,membaca dan melaksankannya adalah seperti 1 bekas yang dipenuhi dengan wangian kasturi yang baunya menyebar pada setiap tempat.Dan perumpamaan orang yang mahu memperlajarinya dan ia lupa(mengamalkannya),maka di hatinya seperti ada 1 bekas wangian kasturi yang masih tertutup."(Riwayat at-Tarmizi)
SYOKNYA BACA AL-QURAN BILAMANA...

  • mulakan dengan ta'awuz dan bismillah
  • baca al-fatihah setiap kali sebelum membaca apa-apa surah
  • menjenguk terjemahan ayat(boleh timbulkan rasa insaf,sayu,gembira dan sebagainya)
  • sediakan rekod ayat atau muka surat yang dibaca setiap hari untuk tahu pencapaian
  • hafal beberapa ayat untuk dibaca dalam solat
  • ulangi ayat yang dirasai berbekas di hati sebanyak 3 kali,contoh ayat,surah albaqarah ayat 216:"...boleh jadi kamu menyukai sesuatu tapi bukan itu yang terbaik buatmu,dan boleh jadi kamu tidak menyukai sesuatu tapi itulah yang terbaik buatmu..."(*_*)
  • mendengar bacaan al-quran daripada pelbagai qari di mana-mana sahaja melalui teknologi terkini
  • jadikan al-quran sumber penawar keresahan dan sumber ketenangan(*_*)
  • setiap kali menghadapi masalah,berwuduqlah,buka al-quran dan baca isi kandungan ayat yang dibaca,insyaAllah jawapan kepada masalah akan kita ketemui dalam al-quran(betul sangat penyataan ini... )
mujahidah:jadikan al-quran sebahagian daripada hidup kita,rujukan kita,kekasih kita ;)

Free Signature Generator

29 December 2009

AKU & YB IR MOHAMMAD NIZAR ;)

Mohammad

trima kasih halimah. truskan uaha dan perjuangan menegak keadilan di bumi tercinta ini.

9:50amHalimah

:)yb jg hrp trs istiqamah dlm pjuangn

9:51amMohammad

Doakan kami trus istiqamahSalam hijratul rasul dan azam tahun baru.

10:06amHalimah

:)sykrn

yb n fmly org pilihn Allah tuk trima plbgi ujian

10:08amMohammad

kita redha dan istiqamah inshaAllah

10:09amHalimah

insyaAllah

tbaik yb

10:10amMohammad

mereka memenag tak bolih diharap. enjin jet F5E pun bolih lesap.

10:11amHalimah

demi duit

diorg sggp je buat keje bodh ap pun

jap

ni btl ke sy tgh bbual dgn yb?

o PA yb?

10:14amMohammad

Ya saya yb ds Nizar. pagi ni ada masa sikit bagi respond kepada semua tetamu . truskan perjuangan mu.

10:14amHalimah

:)

ya Allah btuahnye sy

doakn kami

yg d uia ye yb

10:17amMohammad

Ya saya memang ramai pelajar danpensyarah UIAM yang menghubungi saya , salam perjuangan. mereka mahu lihat Perak kembali semula dibawah PR. Truskan Doa.

10:18amHalimah

yah

memg kami nk sgt perak berada dlm gngamn PR embali

trutam,a d bwh pmrthn yb

10:20amMohammad

saya cuma kerdil, tetapi pentadbiran dasar Islam yang mahu kita laksanakan di Perak inshaAllah. Iti jauh lebih Awla, dokan.

10:20amHalimah

yup btl 2

10:21amMohammad

Takpe janji hapuskan rasuah tumbangkan UMNO BN yang busuk sampai ke usus!

10:23amHalimah

Allahuakbar!!!

10:23amMohammad

roger and out!

10:24amHalimah

hehe ;)

smga yb n family n semua yg mpjungkn Islam sntiasa dlm lindunganNYA

dn thbat d jalanNYA

10:24amMohammad

Ameen.

10:25amHalimah

ameen


mujahidah:macam tak percaya mula-mula,sebab tiba-tiba yb Ir Nizar tegur...ingatkan siapa...Alhamdulillah dapat semangat daripada orang hebat!
Free Signature Generator

JEMPUT MAI NA...

mujahidah:ayuh penuhi expremintal hall!!!pelbagai agenda menarik terutamnya tayangan konspirasi dajjal.
Free Signature Generator

25 December 2009

TOPI SANTA CLAUS


KUANTAN: Orang Islam bukan saja dilarang, malah haram memakai topi Santa Claus sempena kedatangan Hari Natal atau Krismas pada 25 Disember ini berikutan ia sebahagian pakaian menggambarkan sambutan terhadap perayaan agama lain.

Menurut Mufti Pahang, Datuk Abdul Rahman Osman, topi itu melambangkan agama Kristian dan pemakaiannya dengan sengaja boleh merosakkan akidah umat Islam kerana berniat mengagungkan agama itu.
"Kita bukan dilarang memakai pakaian atau cara sesuatu kaum bukan Islam, tetapi perlu dijaga supaya pakaian itu tidak menyerupai agama lain.
"Perlu ada beza antara budaya dan agama berikutan masyarakat negara ini yang mengamalkan hidup majmuk. Namun, tiada tolak ansur jika ia membabitkan soal agama Islam," katanya ketika dihubungi, semalam.
Beliau berkata, orang ramai perlu prihatin dengan pemakaian topi Santa Claus kerana mungkin ada yang tidak tahu mengenai hukum pemakaiannya.

"Ramai pekerja beragama Islam di pasar raya dan restoran diperintah oleh majikan mereka memakai topi Santa Claus disebabkan cetek ilmu agama.

"Justeru, perlu ada cadangan peraturan yang khusus dalam hal ini kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) bagi melarang majikan memaksa pekerja Islam memakai topi itu," katanya.

Abdul Rahman berkata, muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan (MFK) juga menyentuh bab ini yang hanya membenarkan umat Islam meraikan perayaan kaum lain kerana menghormati sahabat, namun menolak memakai pakaian yang melambangkan agama selain Islam.

"Orang Islam perlu banyak membaca buku agama berkaitan ajaran Islam sebenarnya supaya generasi akan datang tidak cetek dengan ilmu pengetahuan agama, "Mereka juga sewajarnya tahu membezakan yang mana berdosa atau tidak, justeru mereka perlu mendapatkan pandangan alim ulama sebelum mencuba sesuatu perkara baru yang diragui hukumannya dalam Islam," katanya.

mujahidah:"bagimu agamamu,bagiku agamaku"...ikutlah apa yang telah ditetapkan oleh agama kita,jangan terikut-ikut dengan agama lain.ISLAM IS THE WAY OF OUR LIFE,insyaALLAH.
Free Signature Generator

17 December 2009

AWAL & AKHIR


Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.

Wahai Tuhan, apa yang telah aku lakukan dalam tahun ini daripada perkara-perkara yang Engkau tegah daripada aku melakukannya dan aku belum bertaubat daripadanya. Sedangkan Engkau tidak redha dan tidak melupakannya. Dan aku telah melakukannya di dalam keadaan di mana Engkau berupaya untuk menghukumku, tetapi Engkau mengilhamkanku dengan taubat selepas keberanianku melakukan dosa-dosa itu semuanya. Sesungguhnya aku memohon keampunanMu, maka ampunilah aku. Dan tidaklah aku melakukan yang demikian daripada apa yang Engkau redhainya dan Engkau menjanjikanku dengan pahala atas yang sedemikian itu. Maka aku memohon kepadaMu.

Wahai Tuhan! Wahai yang Maha Pemurah! Wahai Yang Maha Agung dan wahai Yang Maha Mulia agar Engkau menerima taubat itu dariku dan janganlah Engkau menghampakan harapanku kepadaMu Wahai Yang Maha Pemurah. Dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad, ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan mengurniakan kesejahteraan ke atas mereka.(3x sebelum maghrib)


Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.

Wahai Tuhan, Engkaulah yang kekal abadi, yang qadim. yang awal dan ke atas kelebihanMu yang besar dan kemurahanMu yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang telah muncul di hadapan kami. Kami memohon pemeliharaan dariMu di sepanjang tahun ini dari syaitan dan pembantu-pembantunya dan tentera-tenteranya dan juga pertolongan terhadap diri yang diperintahkan melakukan kejahatan dan usaha yang mendekatkanku kepadaMu Wahai Tuhan Yang Maha Agung dan Maha Mulia.

Wahai Tuhan Yang Maha pengasih dari mereka yang mengasihi dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad. Nabi yang ummi dan ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan kesejahteraan ke atas mereka(3x selepas maghrib)


mujahidahputeri:salam ma'al hijrah buat semua,mari kita sama-sama muhasabah diri apa yang kita lakukan sepanjang tahun lepas,mulut bicara apa,hati terdetik apa,mata melihat apa,telinga mendengar apa dan segalanya...sepanjang hidup yang lepas.apa sumbangan kita buat Islam?atau hanya berharap Islam yang menyumbang sesuatu kepada kita?sama-sama kita muhasabh diri...moga tahun baru hijrah ini menghijrahkan kita daripada buruk kepada yang lebih baik,semoga tahun baru ini dapat menguzlahkan diri kita daripada melakukan maksiat kepadaNYA.ameen ya rabbal a'lamin.
Free Signature Generator

15 December 2009

RADAR AJAIB

Pernahkah anda rasa berdebar-debar, gelisah, tidak tenteram, tidak sedap hati dan sebagainya?
Semua fenomena itu sebenarnya adalah isyarat yang dipancarkan oleh hati seseorang bahawa ada sesuatu yang menjadi ancaman kepada diri manusia dan ianya dapat dikesan oleh hati.

Sabda Rasullulah s.a.w: 'Sesungguhnya di dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya. Tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Dan daging yang dimaksudkan adalah hati.'

Hati adalah ibarat raja bagi tubuh badan manusia. Di sinilah tersimpan tenaga yang hebat seperti pemikiran dan tenaga emosi. Jika hati seseorang itu diisi dengan sifat mahmudah(baik) maka hebatlah seluruh anggota badannya dan akan melahirkan seseorang yang berakhlak mulia. Jika hati telah dikotori dengan sifat mazmumah(keji) maka rosaklah peribadi dan akhlak seseorang itu.

Hati adalah radar yang hebat untuk mengesan perbuatan manusia, sama ada mengesan perkara yang baik atau buruk. Apabila kita melakukan perbuatan yang berdosa, kita akan mudah untuk rasa berdebar-debar dan cemas.Seterusnya ia akan menyebabkan kita rasa gelisah dan tertekan.
Isyarat ini sebenarnya bertujuan untuk menyuruh supaya seseorang untuk kembali pada Allah. Apabila kita memohon keampunan dan bertaubat maka hati kita akan kembali tenang.Hati yang berpenyakit dari segi batin perlu dirawat seberapa segera kerana ianya bukan sahaja memberikan kemudaratan pada ketenteraman jiwa malah boleh menyebabkan penyakit pada anggota badan.

Bagaimana hati mendapat tenaga dan kekuatan?

Makanan hati adalah taqwa kepada Allah.Zikir, membaca Al-Quran, menuntut ilmu agama, memberi zakat, bersedekah dan berbaik sangka adalah makanan hati yang enak dan lazat. Jika hati tidak diberi makan, maka seseorang itu akan menghidap penyakit batin dan zahir.Dengan cara memberikan makanan pada hati,barulah seseorang berhak untuk memperolehi kebahagiaan.

Apakah cara untuk merawat hati yang berpenyakit dan menghidupkan hati yang mati?

Caranya ialah dengan bertaubat.Meminta keampunan, mengingati kematian dan sentiasa melakukan amal kebajikan.Ini akan memulihkan dan menghidupkan semula hati.

Hanya dengan mengingati Allah seperti dalam firman Allah;

'(yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram.' (Ar-Ra'd :28)

Apabila hati kita mendustakan ayat-ayat Allah maka termasuklah kita dalam kategori hati yang berpenyakit sepertimana firmanNya;

'Dalam hati mereka ada penyakit, lalu ditambah Allah penyakitnya; dan bagi mereka siksa yang pedih, disebabkan mereka berdusta.' (Al-Baqarah:10)

Oleh itu,apabila hati kita mengesan sesuatu yang tidak menyenangkan maka marilah kita segera kembali kepada Allah sebelum hati kita menjadi keras.Ingatlah pesananNya yang bermaksud:

'Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk tunduk hati mereka mengingat Allah dan kepada kebenaran yang telah turun (kepada mereka), dan janganlah mereka seperti orang-orang yang sebelumnya telah diturunkan Al Kitab kepadanya, kemudian berlalulah masa yang panjang atas mereka lalu hati mereka menjadi keras. Dan kebanyakan di antara mereka adalah orang-orang yang fasik.'(Al-Hadid:16)

Free Signature Generator

11 December 2009

19 & 20



Free Signature Generator

09 December 2009

LANGKAH TERCIPTA

Semalam aku kelukaan,
Kecewa kehampaan,
Mencalar ketabahan,
Impian seringku harapkan menjadi kenyataan
Namun tak kesampaian,

Allah…
Inginku hentikan langkah ini
Bagaikan tak mampu untuk ku bertahan
Semangat tenggelam lemah daya,
Haruskah aku mengelamun jiwa
Ku berbisik inilah dugaan

Dan langkahku kini terbuka
Pada hikmah dugaan uji keimanan
Dan dilontarkannya ujian diluar kekuatan setiap diri insan

Allah…
Pimpini diriku,
Untuk bangkit semula meneruskan langkah perjuangan ini
Cekalkan hati dan semangatku
Kurniakan ketabahan........
Agar mimpi jadi nyata..
padaMu ku meminta

Dan ku mohon agung kudratMu
Wahai Tuhan Yang Satu
Segalanya dariMu

"saat KEKALAHAN itu bermula,apabila kamu merasa LEMAH di dalam perjuangan,saat KEMENANGAN itu bermula apabila kamu MELAWAN rasa lemah itu"

(sayid Qutb)

mujahidah:lagu ini khas buat mereka yang sedang dalam keadaan tertekan,"down" dan tidak bersemangat lagi untuk teruskan langkah dalam perjungan ISLAM.basha!inaAllaha ma'ana.


Free Signature Generator