" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

30 June 2009

NASIHAT- MENASIHATI

wahai diri

wahai hati

Moga dengan itu...

Dalam kesakitan teruji kesabaran,
dalam perjuangan teruji ketabahan,
dalam ukhuwah teruji ketulusan,
dalam tawakal teruji keyakinan,
hidup amat indah jika semua ujian di lalui kerana ALLAH! dengan penuh ketabahan dan kesabaran"


أَحَسِبَ النَاسُ أَنْ يُتْرَكُوْا أَنْ يَقُوْلُوْا ءَامَنَّا وَهُمْ لاَ يُفْتَنُوْنَ
(Al-Ankabut 29:2)

Adakah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan,cukup dengan mengatakan mereka "kami telah beriman"tanpa diuji?

وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوْعِ وَنَقْصٍ مِنَ الأَمْوَالِ وَالأَنْفُسِ وَالثَّمَرَات وَبَشِّرِ الصَّابِرِيْنَ
(Al-Baqarah 2:155)

Dan kami pasti akan uji kamu dengan sedikit ketakutan,kelaparan ,kekurangan harta,jiwa dan buah-buahan.dan sampaikanla berita gembira kepada orang yang sabar.


mujahidah:perkongsian kata-kata pemujuk & penguat diri(*_*)biasalah kita manusia pasti ada ujian yang Allah timpakan,baik saya mahupun anda(*_*)ujian dalam perjuangan,ujian dalam ukhuwah dan sebagainya(kalau sebut semua tak habis lak nanti...;-) )apa-apa pun kuncinya adalah sabar..."fasabrun jamil"~rabbana afrigh a'laina sabra~(*_*)
Free Signature Generator

29 June 2009

PERGILAH MENENUN KAIN


"Pergilah kamu menenun kain!",bentak Ummu Aiman R.'Anha kepada tentera Islam yang melarikan diri ke belakang dalam Perang Uhud.Suasana dalam medan perang ketika itu tidak terkawal,ditambah lagi dengan perkhabaran terkorbannya Rasulullah S.A.W.

"Berikan pedangmu kepadaku,"Ummu Aiman yang ketika itu sudah berusia namun masih memiliki semangat yang sangat kental.Berbekalkan keberanian yang luar biasa,belaiu meluru ke medan tempur dan membantu tentera Islam yang tercedera dan memberikan mereka minum air.

Namun malang menyapa beliau apabila panah Hibban bin Al-'Ariqah merenggut nyawanya.
Kematian pengasuh Nabi S.A.W itu adalah di hadapan baginda sendiri. Ini membuatkan baginda amat bersedih.Lantas baginda S.A.W meminta Sa'ad bin Abi Waqqas RA untuk memanah musuh Allah itu.

Sa'ad berjaya memanah Hibban sehingga terbunuh.Rasulullah S.A.W ketawa sehingga menampakkan gigi geraham baginda kerana kematian Ummu Aiman akhirnya berbalas.

~Kerja menenun kain adalah kerja wanita.Ia merupakan 1 ejekan yang sinis daripada Ummu Aiman terhadap pejuang Islam yang melarikan diri daripada medan perjuangan.Ramai wanita telah lahir sebagai pemimpin,Khaulah Al-Azwar,dengan kelincahan dalam medan peperangan,Aisyah yang merupakan contoh wanita ilmuan yang menjadi rujukan ummah ketika itu,Ummu Salamah dan banyak lagi~


KITA MAHUKAN MUSLIMAT SEKARANG YANG:

  1. membaca bahan bacaan yang berat bukannya yang romantik.
  2. mampu membentangkan kertas kerja yang bersifat ilmiah dengan baik.
  3. mempunyai pemikiran yang kritikal serta berani mengeluarkan idea yang out of box.
  4. tidak mengalah dengan suasana dan tuntutan alam sekeliling.
  5. mampu ke hadapan sebagai pemimpin yang berwibawa dan tidak mudah mengalah dengan cabaran serta cemuhan.

rujukan daripada buku ini

mujahidah:Ayuh muslimat!take these as a challenge!pelbagaikan skill kita,terus mara bersama memperjuangkan Islam tercinta di samping menjadi sayap kiri lelaki(*_*)pesanan buat diri sendiri terutamanya dan buat muslimah yang lain juga:-)

Free Signature Generator

26 June 2009

2 TAGS

Sebenarnya ada 3 tags,tapi yang daripada kak izzah dan adik adalah sama,jadi jawab sekali...senang...(*_*)
  1. TAG DARIPADA ADIK AIN

Peraturannya:


Sahlan ginddan2.. Mai check this out..

Perkara2 yang perlu anda lakukan ialah:

1) Copy gambar amal Islam di bawah. Copy satu post ni pun tak ape. Mudah dan menjimatkan masa. harapnye gitu..

2) Kemudian pilih 10 orang sahabat anda dan wajibkan mereka melakukan perkara yang sama. Ingat! 10 orang tahu? Labih2, lagi bagus. Terlebih? Jangan melampau sudah. Calon-calon terpilih:



Alhamdulillah. Selamat dibereskan. Marilah bersama-sama menuju ke arah mesej yang gambar di atas sampaikan. InshaAllah. Semoga berjaya! Very simple!

2.TAG DARIPADA K.IZZAH & ADIK


a) Copy badge "Vespa 3logger Award Friendship" di atas untuk diletakkan di blog anda:


b) Link/ceritakan kembali siapa yang memberikan award ini kepada anda:
  • kak izzah:akak daripada jordan,kenal melalui blog & YM,ex-UIA
  • adik:adik-beradik usrah,saya alangnya:-)

c. Setiap blogger mesti menyatakan 10 fakta/hobi diri.

  • anak 1/2
  • tinggal dengan nenek dan atuk semenjak darjah 1(faktor keselamatan)
  • suka main badminton
  • suka warna biru & ungu:-)
  • pelajar UIA
  • tarikh lahir 14 September 1986
  • anak jati Melaka
  • kepunyaan mak & abah;-)
  • suka buku motivasi
  • ada rumah di Johor(mak & abah tinggal di sana)


d) Anda perlu memilih 6 penerima award seterusnya dan menyatakan nama mereka di blog anda.

  • maaf,dah tak tahu nak tag sesiapa dah:-(

mujahidah:syukran kepada kak izzah,adik dan Ain...harap lepas ni tidak ada tag da untuk blog ni(*_*)
Free Signature Generator

24 June 2009

REJAB



Info Rejab:Sila klik di bawah
Free Signature Generator

23 June 2009

2/3


"exam" tak lama je lagi,25 & 26,tapi saya ni pelik sikit,seperasan saya,saya ni lagi nak dekat "exam"lagi lazat "update" blog.Hari tu,tak "exam" pun,tapi sampai seminggu tak "update" blog.Bagi saya ia salah satu hilangkan rasa berdebar saya:-),ye ke hilang perasaan tu...hehe tak de lah sepenuhnya;-)sebab insyaAllah ia bukan kerja sia-sia...dalam memperingati orang lain,peringatkan diri sendiri juga(*_*),kali ni saya nak kongsi 1 e-mail yang saya dapat di "yahoo group" yang saya "join".


SEMBAHYANG TAHAJJUD MEMBAWA KEPADA LIMPAHAN REZEKI


Sembahyang tahajud iaitu sembahyang sunat dua rakaat, merupakan di antara pelbagai shalat sunat yang disyariatkan oleh Allah. Ia ditunaikan apabila seseorang itu terjaga daripada tidur sementara waktu yang paling sesuai melakukannya adalah di antara sepertiga malam iaitu kira-kira dari pukul 2:30pagi hingga menjelang subuh. "Kalau nak sembahyang sebelum tidur, iaitu selepas sembahyang isyak pun boleh, tapi lebih eloklah pada sepertiga malam kerana waktu itulah yang paling sesuai untuk seseorang itu membersihkan jiwa serta mendekatkan diri dengan Allah" kata Ustaz Muhd Shafie, setiausaha penasihat syariah sebuah syarikat makanan antarabangsa.

Sebagai seorang yang banyak membuat kajian berhubung shalat tahajud, Mohamad memberi penjelasan lanjut mengenai sembahyang itu ringkas tetapi padat. Beliau memberitahu, walaupun sembahyang tahajud dua rakaat sahaja, ia boleh ditunaikan lebih daripada itu mengikut kemampuan masing-masing. Bagaimanapun sebelum sembahyang tahajud, adalah lebih elok jika ia didahului dengan sembahyang sunat mutlak dua rakaat dan di akhiri dengan sembahyang sunat witir (jika tidak sempat menunaikannya sebelum tidur).

Mengenai surah yang sepatutnya dibaca selepas al-fatihah, Mohamad memberitahu, tidak ada surah tertentu yang ditetapkan. "tapi biasannya kita baca surah al-Kafirun pada rakaat pertama dan surah al-ikhlas pada rakaat kedua. Surah al-Kafirun itu menurut Nabi fadilatnya mewakili 2/3 daripada al-Quran. Surah al-Ikhlas pula mewakili 1/2 al-Quran".

Selain untuk meningkatkan keimanan, shalat tahajud disyariatkan Allah kerana ia mempuyai banyak hikmah dan keberkatannya. Allah menetapkan waktunya pada sepertiga malam kerana suasana ketika itu amat hening, paling sesuai untuk beribadah, bertaubat dan mendekatkan diri kepada Allah. Perkara itu kata Mohamad, ditegaskan oleh Allah dalam surah al-Muzammil ayat 6 yang bermaksud; Sebenarnya sembahyang dan ibadah malam lebih kuat kesannya (kepada jiwa) dan lebih tetap betul bacaannya.

"Selepas shalat tahajud, mohonlah ampun kepada Allah". kata Ustaz Mohamad sambil merujuk kepada hadis Nabi s.a.w yang bermaksud, "Allah turun (kuasa/perintah) pada tiap-tiap malam langit dunia. wahai malaikat, kamu periksa semua makhluk-makhluk di muka bumi. Sesiapa yang bermohon kepadaKu (di sepertiga malam), maka makbulkan doanya. Sesiapa yang meminta kepada Aku, beri. Sesiapa yang meminta ampun kepada Aku, maka ampunkanlah ia".
Kesempatan itulah ujarnya, yang perlu di raih oleh setiap muslim. "Jadi gunakan waktu itu untuk bertaubat, hampirkan diri dengan Allah supaya menjadi orang beriman. Orang yang selalu sembahyang malam, hatinya bersih, suci, hubungan dengan Allah cukup kuat, patuh perintah Allah dan dikasihi Allah.

Shalat tahajud mempunyai pelbagai hikmah dan fadilatnya. Fadilat itu, ujar Mohamad, antara lain djelaskan Allah dalam surah al-Israa' ayat 79 bahawa orang yang bersembahyang tahajud akan dibangkitkanNya (di akhirat) di tempat yang terpuji. Ini dijelaskan lagi dalam hadis Rasullulah s.a.w yang bermaksud;

" Wahai manusia, bayakkanlah memberi salam, beri makan kepada orang susah, sembahyang di tengah malam di waktu orang lain sedang tidur, maka kamu masuk syurga. "

Janji Allah itu cukup jelas kerana orang yang gemar menunaikan tahajud adalah orang yang cintakan Allah, bersih hatinya dan sentiasa memohon ampun kepada Allah untuk menyucikan dirinya daripada dosa. Mereka akan kembali kepada Allah dalam keadaan mulia dan dimasukkan ke syurga", tegasnya.

Dengan tingkat keimanan yang tinggi, tambah Mohamad, orang-orang yang gemar bershalat tahajud akan mendapat satu lagi keistimewaan yang diingini oleh semua muslim iaitu diambil nyawanya dalam husnul khotimah (mati beriman). Kerana mereka orang-orang yang mulia, malaikat akan mengambil nyawa mereka dengan memberi salam dahulu. Kemudian barulah di ambil nyawanya di dalam keadaan dia tidak berasa sakit", ujarnya. Demikian untungnya mereka yang gemar bersembahyang tahajud.

Selain dijanjikan syurga, kata Mohamad, orang yang gemar bersembahyang tahajud juga akan dianugerahi Allah dengan pelbagai rezeki seperti hati yang tenang, ilmu yang banyak, murah rezeki, harta terpelihara, kesihatan yang baik, anak-anak berjaya dalam kerjaya dan dihormati masyarakat. Tegas beliau, kerana besarnya fadilat sembahyang tahajud itulah Nabi s.a.w mengajak umatnya menunaikan ibadah tersebut pada setiap malam, tetapi jika tidak mampu, sekali seminggu, sekali sebulan, sekali setahun atau sekali seumur hidup.

Memandangkan besarnya fadilat sembahyang tahajud, tetapi sukarnya untuk menunaikan sembahyang tersebut, Mohamad memberikan 'petua' bagi membolehkan kita melakukannya iaitu;

  • Tingkatkan keimanan. Ingatlah, sembahyang ini menjadi sesuatu yang berat melainkan bagi hati yang kyusuk. Untuk dapatkan hati yang kyusuk, perlulah dibina dahulu iman di dalam jiwa. Dan seperti satu rantai, orang yang beriman akan bertambah kuat iman serta keyakinan diri mereka apabila kerap bersembahyang tahajud
  • Sebelum tidur, sematkan ke dalam fikiran kita untuk bangun pada sepertiga malam, pukul tiga pagi misalnya untuk sembahyang tahajud. Insyallah pada waktu yang dikehendaki itu kita akan terjaga
  • Jadikannya ia suatu kebiasaan. Walau kita tidur lewat macam mana pun, buatlah amalan bangun pada waktu yang dikehendaki untuk sembahyang tahajud.

mujahidah:betul ke apa yang dikatakan oleh encik Mohammad tu?nak tahu...jom tahajjud!jom amalkan petua di atas tu(*_*)di kesempatan ini juga,permohonan dari diri ini:-)doakan saya dan sahabat-sahabat dalam menghadapi peperiksaan supaya dipermudahkan,dan ilmu yang kami pelajari dapat kami amalkan;-)


Free Signature Generator

22 June 2009

4 GERGASI

Konsert Antara Dunia

Tema :
Menyemarak Kebangkitan, Meneraju Ummah

Tarikh & Masa :
1 Ogos 2009 (Sabtu) ; 7.00 - 11.00 malam

Tempat :
Stadium Malawati, Shah Alam

Anjuran :
Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia &
Rabbani Productions (M) Sdn Bhd


Dengan Kerjasama :
Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan &
Majlis Bandaraya Shah Alam


Sila dapatkan tiket melalui wakil-wakil berdekatan anda.

USIM Nilai
Ainul Faridah binti Abdullah : 013-2497420

UKM Bangi
Shukri : 019-3672554

UPM Serdang
Nur Shalihati Mohd Yusof : 019-4358727

POLISAS Kuantan
Mohd Fakhrullah bin Mohd Ghazali : 013-9953341
Zaim

UTHM Johor
Fardhullah bin aminuddin : 013-7598624

RCMP Ipoh
Husni Zain bin Ab Latiff : 019-4082994

USM Pulau Pinang
Mohd Hanif Bin Alias : 013-4422839

UPM Bintulu
Nor Hafizah Binti Abu Koshin : 013-5695562

maklumat lanjut:Konsert Antara Dunia '09

berhibur tiada salahnya
kerna hiburan itu indah,
hanya pabila salah memilihnya
membuat kita jadi bersalah.


mujahidah:tolong promote(*_*)dakwah melalui hiburan...ada kumpulan soutul harakah...hebat!raihan,hijjaz & rabbani pun ada.terbaik;-)
Free Signature Generator

21 June 2009

KEPASTIAN

Ujian Tuhan kepada semua insan
Adalah kehidupan ini
Yang baik menjadi tuntutan
Yang buruk dijauhkan

Syurga yang dijanjikan
Bukanlah suatu khayalan
Tentang nikmat berpanjangan Ilahi

Neraka yang tercipta
Menghimpun azab derita
Tangisan kesengsaraan insan

Syurga adalah kelazatan
Terbentang buat hamba beriman
Yang kasihkan Tuhannya
Yang kasihkan Rasulnya
Yang kasih agamanya

Neraka tempat kemurkaan
Antara kedurjanaan insan
Yang lupakan Tuhannya
Yang lupakan Rasulnya
Yang lupa agamanya

Siapakah yang lebih mulia
Dari mereka yang tidak lupa
Janji Allah adalah kepastian!
Dan nikmat syurga adalah indah



~nikmat syurga dan azab neraka amat banyak disebut di dalam surah Ar-Rahman & Al-Waqiah,cuba hayati setiap kali membacanya,dan jadikan ia bacaan harian kita supaya kita termotivasi untuk melakukan amal ma'ruf nahi munkar dan takut nahi ma'ruf amal mu'nkar~

ALBUM:ALLAHU RABBI

ARTIS:IN-TEAM
TAJUK:KEPASTIAN

mujahidah:lagu kegemaran terbaru saya,syahdu,menjetik hati saya...yang menekankan mengenai janji Allah adalah pasti(syurga & neraka).nak syurga(yang kasih Allah,Rasul,Agama) atau neraka(yang lupakan Allah,Rasul dan Agama).Tentulah nak ke syurga,tapi setakat mana persediaan kita ke sana?...pertanyaan untuk diri yang mempersoalkan terutamanya dan semua pengunjung(*_*)


p/s:untuk dengar lagu ni,klik "button right arrow" di halwa telinga:-)
Free Signature Generator

20 June 2009

KARTUN NASIHAT

Jom ambil pengajaran daripada komik di bawah(*_*)

situasi 1
situasi 2
situasi 3
situasi 4

p/s:sila klik gambar untuk lebih jelas:-)
Free Signature Generator

19 June 2009

FASTABIQUL KHAIRAT!

Alhamdulillah,syukur kehadrat Allah masih dalam 2 nikmat terbesar,iman dan islam dan juga tidak lupa,nikmat berada dalam kelompok yang memperjuangkan Islam.Kali ni ingin saya kongsikan,antara amalan yang sama-sama kita boleh lakukan dalam kehidupan seharian kita,sekurang-kurangnya lakukan ini:-

Ayuh berlumba buat kebaikan!
  1. Baca Al-Quran 2 m/s sekurang-kurangnya setiap hari
  2. Zikir 100x
  3. Selawat 30x
  4. Ma'surat pagi dan petang
  5. Puasa sunat isnin & khamis
  6. Qiamullail 1x seminggu
  7. Sedekah
  8. Telefon mak abah 1x seminggu(buat yang jauh daripada mereka)
  9. Solat sunat rawatib
  10. Bacaan ilmiah
  11. Solat berjemaah
  12. Sunat Dhuha

mujahidah:mari berlumba-lumba membuat kebaikan!yang di atas tu hanya antara yang boleh kita amalkan.kalau ada lain dan lebih daripada kekerapannya lagi bagus!lagi hebat!lagi terbaik!(*_*),yok!ajakan buat diri sendiri terutamanya dan buat semua pengunjung:-)
Free Signature Generator

16 June 2009

SENJATA KITA

Kali ini saya ingin berkongsi artikel di dalam majalah solusi isu no.7 yang bertajuk sistem sokongan positif dalam mendidik anak.Untuk ke arah itu antara yang perlu dilakukan oleh ibu bapa ialah mengawal anak-anak dari terdedah dengan unsur-unsur yang negatif seperti media massa terutamanya filem-filem dari barat,internet dan lain-lain.yang kedua:

BERDOALAH SUPAYA...

  • berdoalah untuk jiran agar mereka menjadi lebih positif untuk merangsang anak-anak ke arah positif.
  • berdoalah kepada kawan anak-anak kerana mereka banyak menghabiskan masa bersama kawan-kawan mereka.

  • berdoalah untuk guru-guru anak-anak ,semoga mereka mendidik anak-anak menjadi insan positif.
  • berdoalah semoga persekitaran di sekeliling yang negatif tidak mempengaruhi minda dan perilaku anak-anak.

    mujahidah:selalunya ibu bapa terlepas pandang untuk berdoa sedemikian rupa.selalu bedoa untuk anak-anak sahaja tanpa mendoakan orang dan keadaan di sekelilingnya.dalam Islam juga menggalakkan kita mendoakan orang lain.jadi buat ibu bapa dan bakal bergelar ibu bapa,mari sam-sama membiasakan dalam doa kita mendoakan orang lain,bukan dalam hal anak-anak sahaja tapi lebih dari itu juga(*_*)

    DOA SENJATA ORANG MUKMIN!
    Free Signature Generator

14 June 2009

MUTIARA BERHARGA

Allahyarham Dr.Fathi Yakan

Head of Islamic Labor Front in Lebanon Fathi Yukon passed away Saturday afternoon after he was hospitalized for serious health problems on Friday night. Yakan was announced dead Saturday morning, but an Islamic Action Front statement later denied the Sheikh was dead, but acknowledged he was in serious condition.


Dr. Fathi Yakan is a prominent Islamic scholar and caller. he was born in Tripoli, north of Lebanon, on the 9th of February 1933. With a Ph.D. in Arabic and Islamic Studies, Sheikh Yakan was among the pioneers of the Islamic movement in the 1950s. He was also the General Secretary of the Lebanese Al-Jamaa Al-Islamiya from 1962 until 1992 when he won his seat in the Lebanese parliament. He is a key activist on the political stage, which was very clear during the 1996 elections.


Sheikh Yakan initiated a political effort between PM Fouad Saniora and his allies on the one hand and the opposition in a bid to end the rule crisis in the wake of the 2006 Israeli war on Lebanon. As a key figure in the Lebanese National Opposition, he headed prayers for Sunnis and Shiites on Friday, December 8, 2006 and called in his speech for the unity of Muslims against Israeli plots and schemes.


Dr. Yakan was married to Mrs Mona Haddad with whom he had established a private Islamic university (Al-Jinan University). He has four daughters and a son.
Sheikh Yakan was known for his support for resistance movements in Lebanon and the Arab and Islamic worlds.
He described the 2006 victory as one for Lebanon and the whole nation, Sunnis before Shiites, “because the project of the resistance is not only Lebanese project but a global one.”


The Islamic scholar also played a significant role in mending fences between political parties in the region. He was the mediator between the Islamic brotherhood in Syria and President Bachar Assad. He also played the same role between Syria and Turkey between 1998 and 1999, in the wake of the Syria-Turkey crisis.

The books that written by Dr.Fathi Yakan:
- Apa Ertinya Saya Menganut Agama Islam?
- Ke Arah Kesatuan Gerakan Islam
- Komitmen Muslim Sejati
- Bagaimana Kita Menyeru Kepada Islam

sumber:link

mujahidah:setelah dikejutkan dengan pemergian adik Ammar Zulkifli(ex-darul quran 06/07,medic mesir)semalam pula dapat lagi 1 lagi berita kematian.mutiara berharga daripada yang Maha Esa,telah pun kembali menghadapNYA.menghadapNYA dalam keadaan memperjuangkan agama Islam tercinta.kita bagaimana?bagaimana pengakhiran kita?di mana pengakhiran kita?sebagai apa pengakhiran kita?adakah kita sudah bersedia ke "stage" itu?apa yang pasti,saat itu PASTI!-ALFATIHAH-


WAKAFA BILAMUTI WA'IZHAN!
-cukuplah sekadar mati itu menjadi peringatan!-

Free Signature Generator

11 June 2009

AL-HAYA'

الحَيَاءُ مِنَ الاْءِيْمَان
-malu itu sebahagian daripada Iman-
setakat mana sifat malu beraja dalam diri kita???
kita sering malu tidak bertempat!

malu untuk berkata benar,malu kehadapan,malu menegur orang buat salah!,
malu amal makruf nahi munkar!sedangkan itu yang dituntut!

tapi bila melakukan maksiat kepada Allah,
langsung tak ada malu dalam diri kita!
lewatkan solat,lawan cakap ibu ayah,malas belajar,nahi makruf amal munkar... sedangkan itu yang dilarang!
sedarkah kita...yang malu juga berkait dengan turun naik iman kita...

betapa pentingnya sifat malu ini rupanya... yang kita sering terlepas pandang...
marilah menjadikan malu sebagai benteng dalam menjaga iman kita!

mujahidah:malu selalu dikaitkan dengan wanita...tapi lelaki juga perlu ada sifat itu dalam menjaga iman .kita sering malu pada perkara tidak sepatutnya...perkara yang akan merugikan diri kita...tapi pada perkara yang memberi faedah dan natijah buat kita...kita lepaskan...inilah kita manusia...sering alpa dan leka.sama-samalah kita malu bertempat lepas ni ye...nasihat yang teramat terutama buat diri yang menaip ini...dan buat semua pengunjung:-)

Free Signature Generator

2 KATA

Alhamdulillah setelah dekat seminggu tak "update"blog,Allah memberi kekuatan kepada saya untuk "update"pada hari ni.kali ni,ingin saya kongsi 2 kata,yang boleh menjadi semangat dan muhasabah buat kita.Dua-dua kata ni daripada 2 orang guru saya,cikgu bahasa melayu,Cikgu Nurma dan tutor tuisyen bahasa Arab saya,Ustaz taofeek daripada Nigeria.

  1. hari tu cikgu minta beberapa orang pelajar untuk terangkan tajuk yang diberi untuk diterangkan kepada kelas secara "on the spot",setelah selesai cikgu bagi komen,cikgu menegur "presentation"mereka dan "presentation"untuk sebelum-sebelum ni.cikgu kata kalau nak terangkan orang,kita kena faham dan terang dengan gaya bahasa kita sendiri,bukan membaca sahaja tanpa faham.dan cikgu kata lagi,kebanyakkan masalah pelajar sekarang ni,mereka rasa diri mereka tidak bagus.saya amat suka kata cikgu yang ni"kamu kena rasa yang kamu bagus,bila kamu fikir kamu bagus,segala anggota kamu akan turut sama bertindak untuk ke arah hasil yang bagus,awak nak harapkan orang lain kata bagus???belum tentu...kamu nak harap saya kata kamu bagus???pun tak tentu lagi saya akan kata kamu bagus!siapa lagi yang nak kata kita bagus,kalau bukan diri sendiri!"termotivasi kami sekelas.
    ustaz menyampaikan pandangannya

  2. seorang daripada rakan sekelas tuisyen arab berkongsi mengenai masalah yang berlaku di Universiti kami dan masyarakat sekarang,kebetulan ustaz yang berasal daripada Nigeria ini berborak dengan pelajar tu mengenai undang-undang syariah.bila mendengarkan permasalahan itu berlaku ustaz terus berkata"Have you pray for the ummah???how many times you pray for the ummah???please pray for the ummah,don't be selfish!"langsung ustaz tak ulas lebih mengenai tu.tapi terus persoalkan balik kepada kami.mungkin ustaz fikir,nak salahkan lebih pada mereka pun tak boleh,nak tak nak ada kaitan dengan kita sebagai orang yang sedar akan permasalahan masyarakat sekarang,masalah sosial terutamanya...muhasabah untuk kita semua.

mujahidah:1 motivasi ,1 muhasabah diri.kita kena fikir yang kita bagus dalam sesuatu perkara"aku pandai!aku boleh!aku bagus!dan sebagainya...bukan bangga diri atau perasan bagus pulak,ia sebagai pemangkin untuk kita bertindak bagus dalam melakukan sesuatu.dan untuk hal ke 2,jangan kita pentingkan diri kita,doalah untuk orang lain juga,ibu bapa,sahabat-sahabat,masyarakat dan semua umat manusia.
Free Signature Generator

05 June 2009

2009-2011

Presiden PAS: Datuk Seri Abdul Hadi Awang,
Timbalan Presiden: Ust. Nasharuddin Mat Isa,
Naib Presiden YB. Salahuddin Ayub , Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan Datuk Mahfuz Omar

DEWAN PEMUDA

Ketua: Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi
Timbalan Ketua: Ustaz Azman Syafawi
Naib Ketua: Ahmad Sabki Yusuf


AJK
1) Ust. Ridhuan Mohammad Noor
2) Ust. Nik Mohamd Abduh Nik Abdul aziz
3) YB Ust. Mohd Firdaus Jaafar
4) Ust.Mohd Nazri Chik Zain
5) Suhaizan Kaiyat
6) YB Ust.Nasir Zakaria
7) Ust.Kamal Ashari
8) Ust.Kamaruzzaman Mohamad
9) Khairul Faizi Ahmad Kamil
10) Mohamad Adram Musa
11) Abdullah Abdul Karim
12) Dr.Raja Ahmad Iskandar


DEWAN ULAMA'
Ketua: Ustaz Harun Taib
Timbalan Ketua: Ustaz Tuan Ahmad Yaakob
Naib Ketua: Dr Mahfodz Omar


AJK
1) Ustaz Husin Awang
2) Ustaz Abdul Ghani Shamsudin
3) Ustaz Nik Zawawi Salleh
4) Ustaz Saleh Sani Harun
5) Ustaz Abu Bakar Abdullah
6) Dato' Ustaz Mohd Daud Iraqi
7) Ustaz Abdullah Abd Razak
8) ustaz Hasan Mohamad
9) Ustaz Ismail Noh
10) Ustaz Mohd Zain Abd Rahman
11) Ustaz Mohamad Mustafa
12) Ustaz Abdullah Husin



DEWAN MUSLIMAT

Ketua: Ustzh. Nuridah Mohd Salleh
Timbalan Ketua: YB .Siti Zailah Mohd Yusoff
Naib Ketua: Senator Mumtaz Md Nawi


AJK
1) YB Wan Ubaidah Omar
2) YB Dr. Halimah Ali
3) Mastura Hj Mohamad
4) Aiman Athirah Al Jundi
5) Dr. Najihatussalehah Ahmad
6) YB. Dr. Siti Mariah Mahmud
7) Dr.Rosni Adam
8) Ustzh. Azizah Khatib Mat
9) Salbiah Abd Wahab
10) Nurul Huda Yusof Rawa
11) Wardatul Jannah As Sofea
12) To’ Puan Fatimah @ Zainab Ibrahim

Free Signature Generator

55


SHAH ALAM, 5 Jun : - Muktamar PAS kali ke-55 membuka tirai dengan kini para perwakilan mula memenuhi Stadium Malawati sementara menanti saf pimpinan tiba.

Kelihatan Mursyidul Am, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat sedang bersedia memulakan pemeriksaan perbarisan Unit Amal sebagai pembuka tirai perasmian Muktamar PAS Pusat.

Kira-kira 2000 tetamu mula membanjiri stadium, sementara di luar perkarangan stadium kenderaan mula berpusu masuk.Perasmian dijangka akan dimulakan dalam masa terdekat oleh Tuan Guru Nik Aziz sementara Ucapan Dasar Presiden akan menyusul selepas itu.

Jam 9.20 pagi, seluruh saf kepimpinan mengambil tempat, Presiden, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang; Timbalan, Ustaz Nasharudin Mat Isa; Naib Presiden, Dato' Husam Musa, Ustaz Ahmad Awang dan Mohamad Sabu berada di atas pentas bersama AJK PAS Pusat yang lain dan ketua-ketua Dewan sambil mendengar alunan ayat suci Al-Quran yang diperderdendangkan Qari, Ustaz Mustafa.
Antara tetamu kehormat yang hadir ialah, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim; wakil-wakil parti komponan Pakatan Rakyat dari DAP dan KeADILan, pemerhati, wakil NGO dan wakil dalam dan luar negara serta petugas media.

Jam 9.40 pagi, pengacara majlis menyerahkan sidang kepada Pengerusi Tetap, Ustaz Abu Kassim Abdullah bagi memulakan Muktamar yang bertemakan 'Islam Memimpin Perubahan'.Abu Kassim memulakan sidang dengan pantun yang membuatkan perwakilan dan tetamu tertawa.

Sejurus selepas itu, Setiausaha Agung PAS, Dato' Kamarudin Jaffar mengambil tempat bagi membuka muktamar dengan kata-kata aluan.

Dalam ucapannya, Kamarudin mengucapkan selamat bermuktamar kepada sidang perwakilan dan pimpinan selain mengalungkan ucapan tahniah dan terima kasih kepada pengelola dan tuan rumah, Selangor yang menyediakan tempat dan kemudahan untuk bermuktamar.

Sumber Harakahdaily.

Free Signature Generator

04 June 2009

SEBAB TU RUPENYE...

Hari ni nak kongsi sikit tazkirah yang saya sampaikan dalam usrah dengan adik-beradik seperjuangan saya semalam.yok!

Ketika Ibrahim bin Adham(seorang ahli tasawwur yag masyhur)berada di tengah-tengah pasar Basrah,beliau dikerumuni oleh orang ramai.Di antara mereka ada yang bertanya:mengapakah doa mereka tidak dimakbulkan padahal mereka sering berdoa pada Allah.Beliau menjawab:kerana HATI BUTA disebabkan 10 PERKARA,iaitu:

  1. Mengaku mengenal Allah,tetapi tidak menunaikan haqNYA.
  2. Mengaku cintakan Rasulullah,tetapi tinggalkan sunnahnya.
  3. Membaca Al-Quran tapi tidak beramal dengannya.
  4. Telah makan dan rasai nikmat-nikmat Allah,tapi tidak bersyukur.
  5. Tahu syaitan itu musuh,tapi beramal untuknya(ikut telunjuknya)
  6. Sedar syurga itu benar dengan nikmat,tapi tidak beramal untuknya.
  7. Sedar neraka itu benar dengan azab,tapi tidak lari daripadanya.
  8. Tahu mati itu benar,tapi tidak bersedia baginya.
  9. menceritakn aib orang lain,tapi lupa aib diri sendiri.
  10. Kebumikan mayat-mayat manusia,tapi tidak ambi pengajaran daripadanya.

mujahidah:inilah rupa-rupanya perkara yang menyebabkan doaku,dan mungkin doa pengunjung sekalian terhalang...tapi jangan jadikan ia asbab untuk tidak berdoa lepas ni,kadang-kadang Allah lambat tunaikan hajat kita sebab Allah nak uji kesabaran kita dan Allah nak beri yang lebih baik untuk kita.teruskan berdoa kepada Allah,insyaAllah Allah makbulkan(*_*)
Free Signature Generator

01 June 2009

BIDAN TERJUN

Dah 3 kali hujung minggu berturut-turut saya turun negeri kelahiran saya,Melaka untuk urusan gerak kerja di Melaka bersama adik-beradik seperjuangan yang sama negeri.yang baru minggu yang lepas ni,saya balik untuk "liqa' khas"bersama-sama adik-beradik seperjuangan,Sabtu & Ahad.Saya,angah saya Nisa' dan sahabat saya, Nasirah yang belajar di UM, bertolak balik daripada Kuala Lumpur lebih kurang jam 6petang,menaiki kereta Nasirah.
moga tertegak Islam sebenar di Melaka,Allahuakbar!

Pelbagai kisah yang agak menarik minggu ni buat kami,selain daripada menghadiri "liqa khas"bersama adik-beradik seperjuangan.Dengan Nas dan angah Nisa' ada kisah mereka tersendiri,yang agak membuat mereka fobia.Saya terlepas pula merasai saat itu bersama mereka(bukan nak,tapi Allah mungkin tahu saya tak mampu menghadapi saat itu,wallahua'lam).Dan saya sendiri ada kisah menarik saya sendiri...hehe apa dia...entri saya kali ni "BIDAN TERJUN"...

Setelah menghadiri "liqa' khas" ke-2 pada hari Ahad,kami adik-beradik,baik muslimin dan muslimat,kami bertolak ke majlis walimah sahabat senior seperjuangan kami,iaitu kak Aina.Rupanya ada 2 majlis,majlis kak Aina dan adiknya sekali.Mulanya Nas kata nak bertolak balik ke KL dalam tengah hari setelah selesai liqa',tapi terhalang kerana...kerana ustaz Aidil yang kira abang bagi kami mengatakan sesuatu pada Nas,hehe panahan perkataan UKUWAH menyebabkan Nas batalkan niat nak balik terus(saya setuju dengan ustaz Aidil...hehe jangan marah Nas).Bukan apa nas memikirkan jalan sesak nanti,maklumlah Ahad banyak kereta ke KL.

Kami pun bertolak dalam 4 buah kereta ,yang naik motor pun ustaz Aidil minta naik kereta.kereta Nas jadi penunjuk arah,sebab angah saya yang tahu jalan ke sana.Disebabkan kereta Nas jadi ketua,rakyat jelata yang di belakang mengikut sahaja ke mana pun Nas bawa.hehe...kami pergi mengambil seorang lagi penumpang,Farah di rumahnya...tu pun mereka ikut:-)sebab kami pun tak bagi tahu dulu,kami nak ambil seorang penumpang lagi...
menjamu selera

Alhamdulillah akhirnya sampailah ke rumah kak Aina,berseri wajah kak Aina dengan tema pakaian berwarna hijau,begitu juga adiknya.Kami makan-makan dulu,kak Aina mendapatkan kami di meja makan kami,berbual-bual lah sikit-sikit...pastu ambil gambar supaya boleh siapa-siapa ikut jejak lepas ni...oppps...gurau je...insyaAllah ada yang bakal menyusul tu...ada yang kata tahun 2010...yang rahsia-rahsia lagi pun ada...tunggu je la...(yang pasti bukan tuan blog ni)
adik-beradik seperjuangan muslimin bersama pengantin

Selepas bergambar,Nas kata,"jom-jom balik....jam...jam...jam"saya gelak je,sebab sahabat saya seorang ni memang selalu buat orang tak kering gusi,baik muslimin dan muslimat selesa dengannya.Disebabkan dasar perjuangan dan negeri yang sama,kami dipertemukan.sungguh indahnya ukhuwah atas dasar perjuangan Islam.Kami bertolak balik ke KL,yang lain ke satu lagi majlis sahabat kami,siti hadjar,kenduri khatan adiknya tak silap.
adik-beradik seperjuangan muslimat bersama kak Aina

kami bertolak balik lepas tu,hehe bermula kisah yang menarik bagi saya...mungkin bagi orang tidak...ni yang dinamakan "bidan terjun"Nas keletihan memandu,mengantuk saya dan angah risau tengok keadaan dia.saya dan angah ada lesen(hehe dok peram),tapi bukan sengaja tak nak pandu,sebab orang tak "confident" untuk bagi kita "drive" kita nak buat macam mana kan...hmm.sapalah tu agaknye yek...
terima kasih Nas kerana percayakan saya:-)

Tapi,kali ni saya bertekad nak "drive" juga,saya pun minta Nas kalau dia tak larat sangat biar saya yang pandu(wah...tak menahan "statement" tu...macam confident je,hancur kereta orang nanti) dan kebetulan saya tak mengantuk pula masa tu,(ana tidaknya,mendengar celoteh mak cik Nas seorang ni,sambil drive sambil bercerita,berlawak....mana nak ngantuknya...) tak sangka saya jawapan Nas begitu positif,"aaa memang saya tak larat sangat ni,awak kena pandu juga"...(masa tu seram sejuk juga dapat respon daripada Nas),masa tu di Nilai setelah isi minyak.Saya gagahkan juga,sebab kesian sangat pada Nas.dan saya terfikir kata-kata"bersedia untuk tidak bersedia",akhirnya teruji saya masa tu...
pandu cermat jiwa selamat(*_*)

Mula-mula nak "start" tu agak ok la,tapi tang masuk gear yang agak lemah tu,sampai Nas tolong mula-mula...mula-mula macam kereta kuda...hehe...Alhamdulillah akhirnya ok je.Tapi saya dah pesan ke dia,kalau jalan start jam atau da sampai tol,saya akan bagi dia drive semula,tahap tu saya tak sanggup lagi tuk berisiko...hehe.lain kali ek.Setelah Nas rasa agak cukup berehat,elok-elok je jalan mula sesak,saya pun memberhentikan kereta di bahu jalan,untuk serahkan pada yang pakar;-)
Align Center
lesen yang diperap dalam dompet...hehe

Alhamdulillah kami tiba pada jam lebih kurang 6petang di UIA,Nas "parking" dulu di UIA makan-makan dan rehat-rehat dan kebetulan hujan masa tu.Mula-mula di bilik saya,lepas tu di bilik angah saya,sampai syahid kami di bilik angah.tuan bilik da tak ada ruang nak join,dia dok edit gambar...sori tuan bilik;-)Nas bertolak balik ke UM dalam jam dekat 11 malam.mula-mula orang tu cakap nak balik jam 10,hehe sebab terlelap... terlajak dia...sian Nas(penat ye drive ni)...

"ukhuwah itu indah sekali,
sekali berkenalan selamanya dalam ingatan,
takkan terputus ikatan itu kerana jauhnya jarak ini,
kerana rindu kita,adalah kerana ISLAM,
dan segalanya indah andai semuanya kerana Allah!"


"BERSEDIA UNTUK TIDAK BERSEDIA"

Free Signature Generator