" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

30 April 2009

CALONNYA IALAH...

Dr.Mansor Othman

Exco kerajaan Pulau Pinang sebulat suara menerima cadangan Mansor Othman mengisi kekosongan timbalan satu ketua menteri jika timbalan pengerusi perhubungan PKR itu menang di Penanti.

Ketua menterinya Lim Guan Eng berkata keputusan itu dicapai dalam
perbincangan yang diadakan semasa mesyuarat exco semalam, lapor Bernama.

"Exco menerima sebulat suara cadangan itu sekiranya Mansor menang dan menjadi ADUN Penanti pada pilihan raya kecil itu
nanti," beliau dipetik berkata.

Lim diminta mengulas kekosongan jawatan itu selepas Mohammad Fairus Khairuddin melepaskannya pada 8 April lepas.

Selasa lepas, penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan Mansor sebagai calon parti itu pada pilihanraya kecil DUN Penanti yang akan berlangsung 23 hingga 31 Mei ini.

Pada pilihanraya umum, Mansor bertanding di DUN Pulau Betong menentang Muhamad Farid Saad dari BN tetapi tewas dengan majoriti 294 undi setelah mendapat 4,696 undi.

mujahidah:macam-macam dengar pasal PRK di Penanti ni,ada yang bersiap siaga dah nak teruskan peperangan,tak kurang juga ada yang macam dah takut nak hantar calon,sebab asik kalah je dalam PRK sebelum-sebelum ni,hehe.sape la tu ek;-)apa-apa je la...(*_*)wallahua'lam.

Free Signature Generator

29 April 2009

PERANANKU DAN KAMU...

Tugas kita dekat muka bumi ni banyakkan dan antaranya semua sinonimkan dengan perkataan berdakwah...mengajak orang buat baik dan suruh tinggalkan yang tak baik.persoalannya siapa yang layak berdakwah ye?ustaz ustazah je ke? orang yang pernah sekolah agama je ke?orang yang baru habiskan pengajian dari timur tengah sahaja ke?

Kita biasa juga dengar orang kata..."ala...tak layaklah nak berdakwah kat orang,aku bukan sekolah agama,xcukup ilmu lagi"dan macam-macamlah keluhannya.hmm...apa-apa je la orang yang dok mengeluh macam tu,kalau nak tunggu ilmu tu sempurna,hmm alamatnya tak ada seorang pun layak nak berdakwah kat orang lain.mana tidaknya,memang mustahil kita nak "cover" semua ilmu kat dunia ni.ok cuba renung muhasabah di bawah ni.


MENGAPA AKU DIHIDUPKAN DI DUNIA INI?

UNTUK SUJUD MENYEMBAH ALLAH...

"pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNYA,lagi tetap teguh di atas tauhid dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat dan yang demikian itulah agama yang benar"
(Suran Al-Bayyinah: 28)

UNTUK AKU SEBAGAI KHALIFAH DI MUKA BUMI INI...

"dan DIAlah yang menjadikan kamu khalifah di bumi dan meninggikan setengah kamu atas setengahnya yang lain beberapa darjat,kerana DIA hendak menguji kamu pada apa yang telah dikurniakanNYA kepada kamu.sesungguhnya Tuhanmu amatlah cepat azab seksaNYA dan sesungguhnya DIA Maha pengampun,lagi Maha mengasihani"
(Surah Al-An'am :165)

UNTUK AKU MENYERU KEBAIKAN,MEMBANTERAS KEJAHATAN...

"dan hendaklah ada di antara kamu 1 puak yang menyeru(berdakwah)kepada kebajikan dan menyuruh membuat segala perkara yang baik,dan melarang segala yang salah,dan mereka yang bersifat demikian adalah orang yang berjaya"
(Surah Ali Imran :104)

ALLAH TIDAK JADIKAN AKU SIA-SIA...

"Maka adalah patut kamu menyangka bahawa kami hanya mencipta kamu(dari tiada kepada ada)sahaja dengan tiada sebarang hikmat pada ciptaan itu?dan kamu menyangka pula tidak akan dikembalikan kepada kami?"
(Al-Mukminun :115)

Jadi jelas peranan semuakan sekarang ni.tak kiralah siapa kita pun,dah namanya hamba,dah namanya manusia jadi tu lah peranan kita...tak payah lah nak dok mengeluh bukan budak sekolah agamalah,bukan kerja saya lah,tak cukup ilmu lah...cukup-cukuplah dengan alasan-alasan tu ye.Cuma mungkin yang jadi masalahnya,orang terlalu jumud fikir,yang berdakwah ni hanya dengan cara dok bagi ceramah,dok pergi ketuk rumah orang,jadi ada yang rasa tak mampu nak buat macam tu.kita kena ingat,kemampuan kita terhad.

saya tak ingat matan dan sanad sebuah hadis,yang ada menyebutkan,yang kita ini adalah penjaga setiap penjuru,maka jagalah penjuru kamu masing-masing daripada musuh-musuh Islam.apa yang dimaksudkan dengan penjuru di sini?penjuru ni,bidang masing-masing,kemampuan masing-masing.kalau kita "engineer",berdakwahlah di bidang tersebut,contohnye doktor,masa sedang "check"pesakit tu tunjukkan nilai-nilai Islam dalam keje tu,macam baca bismillah ke,ketika nak bagi "injection",pastu cakaplah pada pesakit tu,ni ujian daripada Allah,nak makan ubat baca doa,dan bidang-bidang yang lain pelajar ke kamu,kerani ke kamu,engineer ke kamu dan macam-macamlah lagi.

Ok,dari segi pendekatan pula,ikutlah kemampuan masing-masing,ada di kalangan kita Allah kurniakan kelebihan dalam penulisan,jadi gunakan kelebihan itu untuk berdakwah dengan menulis artikel-artikel di surat khabar,hasilkan buku,novel,cerpen yang membawa kita ingat kepada Allah.Ada di kalangan kita kelebihan dalam melukis,ha...gunakan kelebihan tu lukis kartun,hasilkan manga,komik,lawan manga-manga dan komik-komik macam dragon ball dan macam-macam la lagi kat pasaran tu,selitkan unsur-unsur dakwah di situ.

Apa lagi?ha...ada yang suka layari internet kan.rasanya memang majoriti begitu sekarang ni.nak-nak remaja macam saya(eh remaja lagi ke ek,macam dah tua je...hehe),ada yang suka "join"web-web seperti "friendster,myspace,facebook,netlog,hi5"dan macam-macam la lagi sekarang ni...gunakanlah lama-laman begitu untuk berdakwah,hantar komen,mesej kata-kata,ayat quran,hadis ke.ikut kemampuan.ada yang suka "chatting",selain untuk berukhuwah,gunakanah ia sebagai laman untuk berdiskusi isu semasa ke,isu ummah ke...ada yang ada blog,macam saya...hehe,gunakanlah ia sebagai medan dakwah anda.macam-macam kan cara,macam-macam kemudahan sekarang ni.

Gunakan kemudahan yang ada,teknologi yang ada,idea-idea yang ada untuk kebaikan...kalau orang lain,musuh-musuh Islam guna kemudahan-kemudahan yang ada sekarang ni untuk sebarkan dakyah mereka,takkan kita ni pulak,nak dok diam sahaja,nak marah,membenci tanpa membuat apa.betul tak saudara seislamku sekalian."We have to do something,after this don't say"tak layaklah,tak cukup ilmu lah,dan macam-macamlah alasan lain,buat apa yang masing-masing mampu.wallahua'lam.

Free Signature Generator

ITULAH DIA...

WANITA

Kau digelar sebagai penyeri dunia
Hadirmu melengkap hubungan manusia
Bukan sahaja dirindui yang biasa
Malah Adam turut sunyi tanpa Hawa

Akalmu senipis bilahan rambut
Tebalkanlah ia dengan limpahan ilmu
Jua hatimu bak kaca yang rapuh
Kuatkanlah ia dengan iman yang teguh

Tercipta engkau dari rusuk lelaki
Bukan dari kaki untuk dialasi
Bukan dari kepala untuk dijunjung
Tapi dekat dibahu untuk dilindung
Dekat jua di hati untuk dikasihi
Engkaulah wanita hiasan duniawi


Mana mungkin lahirnya bayangan yang lurus elok
Jika datangnya dari kayu yang bengkok
Begitulah peribadi yang dibentuk

Didiklah wanita dengan keimanan
Bukannya harta ataupun pujian
Kelak tidak derita berharap pada yang binasa
Engkaulah wanita istimewa

Sedarilah insan istimewa
Bahawa kelembutan bukan kelemahan
Bukan jua penghinaan dari Tuhan
Bahkan sebagai hiasan kecantikan


mujahidah:Bila dengar lagu ni rasa sayu,sedih,gembira,bercampur-campur...suka sangat lagu ni,untuk motivasi diri sebab diri ni juga bergelar wanita,yang mudah tersentuh hatinya,yang mudah mengalirkan airmata,apa-apa pun itulah fitrahnya wanita.fahamilah duhai wanita itulah kita,fahamilah duhai lelaki itulah kami yang bergelar wanita.

Free Signature Generator

28 April 2009

AKAL & HATI

Pernah dengarkan pepatah mengatakan"ANDA ADALAH APA YANG ANDA FIKIRKAN",cuba tanya pada diri kita,apa yang kita selalu fikirkan?adakah kita fikir apa yang kita nak miliki,atau siapa yang kita nak jadi?

Jika kita banyak fikir apa yang kita nak miliki,sudah pasti kita akan fokus kepada siapa yang kita nak jadi,sedangkan ada ungkapan mengatakan siapa "SIAPA ANDA AKAN MENENTUKAN APA YANG ANDA BUAT & APA YANG ANDA BUAT ITULAH YANG ANDA AKAN DAPAT".Jadi kalau kita hendak hasil yang lebih besar,lebih hebat maka kita kena memikirkan kena memberi tumpuan kepada soal siapa kita nak jadi(*_*),nak jadi soleh,solehah ke,nak jadi kaya ke,pemimpin berpengaruh ke,itu ke,ini ke...

Apa-apa pun siapa yang kita nak jadi perlukan 2 PERKARA,HATI&AKAL.Kedua-dua ini perlu dibangunkan.Hati perlu dibangunkan supaya sihat dan akal perlu dibangunkan supaya cerdas dan cerdik.Kalau kita hanya menumpukan pada pembangunan akal dan kesihatan fizikal sahaja,tetapi mengabaikan pembangunan hati,maka kehidupan kita menjadi celaru,kerana kita tidak memiliki arah tuju yang tepat.Sedangkan syarat utama untuk seseorang itu berjaya dalam kehidupan,dia perlu memiliki arah tuju yang tepat dan jelas.Alat utama yang boleh memandu seseorang ke arah matlamat yang tepat dan jelas hanyalah HATI YANG SIHAT.


"pada hari yang mana harta dan anak-anak tidak berguna,kecuali orang-orang yang menghadap Allah dengan hati yang sejahtera"(as-syuara'88-89)

Anak-anak,harta,pangkat,kedudukan melambangkan kejayaan di dunia,tetapi tanpa disertai dengan hati yang sihat,ia tidak berguna di sisi Allah.Jika tiada nilai di sisi Allah,,ia pasti akan membawa kepada kebinasaan kepada tuan punya diri di dunia,bahkan juga akhirat.
Allah pencipta dan pemilik kehidupan ini telah memberi panduan kepada kita untuk membangunkan akal dan hati supaya kita menjadi orang yang berjaya di dunia dan akhirat.

"Sesungguhnya orang yang paling baik untuk diberi kerja ialah ORANG YANG KUAT LAGI AMANAH"(al-qasas:26)

ORANG YANG KUAT:kuat fizikal,tubuh badan dan cerdas akal
AMANAH :baik kelakuannya,sihat hatinya,hanya hati yang sihat menjurus kepada
kebaikan.

Daripada sini,timbullah konsep MUKMIN PROFESIONAL,iaitu orang yang amanah(mukmin)dan kuat(profesional) dari segi usahanya atau cerdas akalnya.

mujahidah:hmm apa yang anda fikirkan?nak jadi yang bagaimana?apa-apa pun kita nak jadi,pastikan 2 perkara tersebut,akal yang cerdas dan hati yang sihat.contohnya untuk jadi soleh dan solehah,daripada fizikal sahaja tidak cukup,tapi apa yang pasti hati kita perlulah bersih daripada perkara-perkara yang dilarang oleh Allah,bila hati dah suci dan bersih daripada dosa dan noda,insyaAllah ita jadi akan Allah perkenankan.sekiranya kita tidak menjadi apa yang ingin kita jadi,soleh atau solehahnya,cuba "check"hati kita...mungkin bermasalah di situ.apa-apa pun...pastikan apa kita fikirkan dan apa yang ingin kita jadi,adalah apa yang diredhai Allah.wallahua'lam(*_*)

Free Signature Generator

27 April 2009

ANTARA 2 ALAM...

Hari ni jenguk email,dapat email daripada sahabat dalam yahoo group yang saya "join",dan terasa ingin kongsikan bersama.



ALAM PERKAHWINAN diriuh rendahkan..
ALAM KUBUR disenyap sunyikan...

ALAM PERKAHWINAN suatu pilihan...
ALAM KUBUR suatu kepastian..

ALAM PERKAHWINAN semua nak sampuk..
ALAM KUBUR semua bagaikan tersampuk..

Malam pertama di ALAM PERKAHWINAN semua tersenyum..
malam pertama di ALAM KUBUR...semua tak mahu..

Bidadari dunia semua mengejar....
Bidadari Syurga buat-buat tak nampak...

Teman ketawa dicari selalu..
Teman menangis ketika perlu...

Teman HIDUP semua nak cepat...
Teman MATI nak usahakannya beratlah amat..

Quran dibaca pembuka majlis....
Jarang sekali pembuka hati...

Teman karib di jaga hatinya...
Teman KUBUR (Quran) hiasan hanya...

KAHWIN
VS
KUBUR

Ingatlah teman...berkahwinlah kerana alam perkahwinan itu penuh rahmat dan mawaddah...
Cukuplah rasanya setakat ini dulu... kerna hati ini terlalu rendah...

Buat yang dah lepas, tahniah di ucap..
Buat yang belum.. banyak-banyak mengucap..

Buat yang dah ada, cepat-cepatlah berlangsung. .
Buat yang belum, usahlah dipancung..

Rezeki teman sampai awal..
Rezeki kita ALLAH yang kawal..
Bidadari dunia kurniaan pertama..
BIDADARI AKHIRAT kejaran UTAMA...

INGATLAH teman....
kita kan pergi..
banyakkan senyum dalam bersedih...
Usah bersedih pada dunia...
Supaya AKHIRAT tiada berpedih

KERANA CINTA HANYA MILIK NYA...

>

Free Signature Generator

26 April 2009

SEPATAH 2 KATA

Hari ni saya hanya ingin berkongsi kata-kata seorang ustaz...ketika mana saya menghadiri 1 kuliyyah satu masa dahulu,mari kita cuma pegang sama-sama,supaya ia menjadi motivasi kepada kita untuk memperbanyakkan amal ibadah khusus dan umum.

"kita selalu belajar atau dengar daripada ustaz-ustaz yang kita ikuti pengajarannya,yang mana mereka mengatakan,untuk ibadah sunat,kalau kita buat dapat pahala,tinggal tiada apa-apa,tapi cuba kita ubah,IBADAH SUNNAH KITA BUAT DAPAT PAHALA,KITA TAK BUAT KITA RUGI! ,moga ibadah sunnah sedikit sebanyak dapat menolong kita di sana"

mujahidah:ibadah sunnah kita ibaratkan sebagimana barang-barang perhiasan di rumah,di mana ia mencantikkan rumah(yang mana memang keperluan yang amat pada kita),barang-barang hiasan tu menaikkan seri,mencantikkan,menjadikan rumah kita lebih menarik dan berseri, seronok kita melihatnya dan selesa kita dengan keadaan rumah tersebut,sebegitu juga dengan kita,bila mana ibadah wajib kita lakukan dan dalam masa yang sama ibadah sunnah kita juga amalkan,alangkah cantiknye....kita akan rasa selesa dengan diri kita dan jiwa kita merasa tenang dan seronok,orang yang sekeliling kita juga menerima auranya(untuk sama-sama beramal ibadah bersama).wallahua'lam.

"TAK BUAT IBADAH SUNAT...RUGI!"
Free Signature Generator

24 April 2009

KHAS BUAT YANG TERSAYANG...

NAMA: HJH.NORAINI HJ.MD SAID
TARIKH LAHIR:24 APRIL 1963
TEMPAT LAHIR:HOSPITAL BESAR MELAKA
UMUR:46 TAHUN
ANAK KE:2/8
SUAMI:JAAPAR MAHMUD
ANAK:1.HALIMAH JAAPAR
2.OMAR JAAPAR


mujahidah:selamat hari lahir mak,moga dengan pertambahan umur mak,semakin taqarrub mak kepada Allah.wakafa bilmauti wa'izhan(cukuplah sekadar mati itu menjadi peringatan).nanti kita beli kek ae...hehe.tadi tak sempat:-(
Free Signature Generator

23 April 2009

HAKIKATNYA BEGITULAH...

Free Signature Generator

22 April 2009

MUHASABAH SAT YOK!

Sebagaimana kita tahu,fitrahnya iman manusia boleh jadi turun atau naik.Bila naik,alhamdulillah,dari segi percakapan,amalan,dan segalanya terjaga...rasa tenang dan suka... baik je diri ni.tapi bilamana ia mula menurun,kadang-kadang kita bertindak daripada luar tindakan dan fikiran kita,kerana nafsu menguasai diri,sebagaimana kita tahu,nafsu sentiasa mengarah ke arah tidak baik.menyebabkan kita bukan menjadi diri sendiri,hati pun rasa tak tentu hala,tak tenang.

Pernah tak terjadi,diri kita atau orang di sekeliling kita,keluarga kita,sahabat kita yang kita kenal punya lah baik daripada percakapan...tapi tiba-tiba bercakap yang bukan-bukan dengan kita,atau kes yang lainnya... dia bagus amalannya,ibadahnya,tapi tiba-tiba dia kata dia malas pula nak buat ibadah yang selalu dilakukannya tu.tu tanda-tanda iman dia dah mula berkurang la tu.


Kadang-kadang diri kita penyebab iman orang lain goyah,iman orang lain turun(diri ni sendiri pun tak terlepas begitu:( )sekiranya kita sedar kita dalam zon kurangnya iman,cepat-cepatlah "topup"kembali iman kita dengan berzikir,mendengar tazkirah,mengingat mati dan perkara-perkara yang mengingatkan kita kepada Allah yang mampu membawa kita kembali ke jalan sebenar.

Iman selalu dikaitkan dengan hati,maka segeralah bersihkannya,pulihkannya...ditakuti lambat kita ubatinya,maka makin mudah dan seronok nafsu memandu diri kita ke arah tidak baik dan lebih tidak baik,dan lebih menakutkan dan merugikan lagi,ditakuti kita mati dalam keadaan diri yang banyak dosa dan noda,yang dalam kelalaian dunia,dan dalam keadaan orang iman yang kurang.nauzubillah.

"hadirku untuk menjadi sahabat pemberi ingatan,
bukan untuk melalaikanmu,
adanya diriku sebagai penghembus semangat jihadmu,
bukan penggoyah imanmu,
namun andai kau rasa diriku ibarat embun,
muncul kala dinihari,
hilang kala terbitnya matahari,
maka ingatlah aku masih di sini,
sentiasa berdoa kau terpelihara sepanjang hari,
walaupun rembulan menyepi,
ingat!perjalanan kita tersangat jauh,
ingat!kita adalah insan yang telah Allah muliakan dengan IMAN"

mujahidah:maafkan imah,saya,ana,akak,aku sekiranya sepanjang perkenalan,sepanjang perbualan,sepanjang berukhuwah dengan diri yang banyak kelemahan ini,yang kadang-kadang dalam kelalaian,yang memang tak terlepas daripada melakukan dosa membuatkan diri anda semua dalam kelekaan,dalam kelalaian,yang mungkin sedikit sebanyak mengurangkan iman anda semua.sungguh diri tidak berniat begitu:-(hanya maaf yang mampu ku pohon,sama-samalah kita perbaiki diri kita dan ingatilah sesama kita sekirannya dalam kelalaian dan kelekaan,sama-samalah kita mendoakan sesama kita supaya beroleh kejayan di dunia dan akhirat,supaya kita bertemu denganNYA dalam husnulkhatimah(mati dalam keadaan baik)amin.
Free Signature Generator

LET'S TRY IT

Bila dah cuti,duduk rumah kenalah berkhidmatkan...takkan nak goyang kaki je.teringat kata-kata adik seperjuangan saya...madihah, dia kata kalau duduk rumah,bila dah cuti ambil peluang sebaiknya dengan family,berkhidmat untuk mereka,berbual dengan mereka,bergaduh dengan mereka(gaduh-gaduh sayang)tak adalah rasa terkilan bila dah habis cuti nanti(*_*),saya sokong kata adik saya tu!Hari ni saya nak kongsi lauk apa yang saya masak,saya kalau masak saya tak suka ada orang lain ganggu(memang selesa begitu)biar saya seorang je yang "handle"(macam dah pakar je konon...hik3)...ok menu saya hari ni,daging masak asam,sayur petola masak air dan ikan goreng.Tapi saya nak berkongsi macam mana nak masak asam je,yang sayur dan ikan tu mesti ramai da tahu.


DAGING MASAK ASAM


Bahan-bahan:

1.daging yang telah dipotong
2.bawang merah 4-5ulas
3.bawang putih 4-5ulas
4.kunyit 3 inci
5.halia 3inci
6.rempah kari daging
7.kerisik
8.asam jawa
9.daun limau dalam 4-5 helai
10.kentang(tak ada pun tak pe)
11.garam.
12.gula,khas untuk chef kelantan,hehe tak delah,sebagai ganti ajinomoto:-)
13.yang paling penting...hehe...lesung,sudip,periuk,kuali;-)

Cara-cara :

1.rebus daging sehingga empuk dalam periuk(nak cepat empuk masukkan sudu,petua ni)
2.bawang merah,bawang putih,kunyit dan halia di tumbuk
3.hasil tumbukkan tadi(erk...betul ke ayat tu...) gaulkan dengan rempah kari daging dan dimasukkan sedikit air(sebatikan)
4.panaskan minyak dalam kuali,selepas itu tumiskan hasil sebatian tadi ke dalam kuali tersebut sehingga garing,tapi jangan garing sampai hangus lak...
5.masukkan hasil tumisan dalm kuali tadi,kelaurkan dan masukkan ke dalam periuk yang berisi daging tadi
6.perahkan air asam ke dalamnya,masukkan garam dan gula secukup rasa,dan masukkan daun limau dan kentang.
7.tunggu sehingga mendidih,dan kentang empuk.
8.boleh di hidangkan(*_*)

SELAMAT MENCUBA(*_*)
Free Signature Generator

21 April 2009

BIDADARI DARI TIMUR

Buku ini mengisahkan epilog bahagia seorang isteri kepada Ulama' serta pemimpin berjiwa besar yang menyentuh nurani."BIDADARI DARI TIMUR",memoir isteri seorang pejuang!

Buku ni saya beli ketika "bookfair" hari tu,buku pertama yang berjaya menambat hati saya.Disebabkan ia bersaiz kecil,nipis dan yang pertama yang menambat hati saya,maka saya berkeputusan untuk membaca buku ini terlebih dahulu daripada buku-buku lain yang saya beli.

Datin Tuan Sabariah Tuan Ishak,penyeri dan permaisuri hati Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat.Mereka mendirikan rumah tangga melalui keluarga,tanpa kenal,apatah lagi bertentang mata.ketika itu isteri tok guru berumur 14 tahun,dan tok guru berumur 31tahun,terdetik dalam hati ni,bagaikan Nabi kita dan Siti Aisyah yang amat berbeza jarak umur mereka dalam mendirikan rumahtangga.

Antara yang dikongsi oleh Datin Tuan Sabariah,bagaimana mulanya hanya melayari hidup dengan suami tercinta yang pada mulanya hanya menjadi pendidik,pendakwah dan akhirnya kepada seorang yang kita kenali sekarang ni,seorang pejuang agama Allah dan ditambah lagi dengan menteri besar.Mengisahkan detik-detik hidup mereka,daripada berdua, ditambahkan seri dengan 10 cahaya mata,ditambah lagi dengan melayari hidup sebagai seorang isteri pemimpin masyarakat bahkan pejuang agama Allah.Ditempuhnya dengan penuh ketenangan,walaupun pelbagai cubaan dan dugaan yang dihadapinya,Datin Tuan Sabariah tetap tegar dan tabah mengharunginya.contohnya ketika anaknya Nik Adli dimasukkan ke dalam ISA(nak tahu lebih lanjut nanti beli ye:-)).

"Dalam menghitung perjalanan waktu yang kian mengengsot detik usia,aku terus tegakkan diri menerima suratan takdir menjadi isteri seorang pejuang.Biarpun ruang waktu untuk bersamanya kian berkurang aku redha.Biarpun tanggungjawab di rumah kian bertambah tatkala kehadiran zuriat kian bertambah,aku tidak pernah merasa terhimpit".

"Bagiku andai dia tega berjuang di luar demi menobatkan Islam di ancala kehidupan insan,aku akan sentiasa membina kekuatan untuk berjuang di rumah tangga ini.Dan nubariku ku bujuk untuk sentiasa bersyukur menerima segala takdir hidup ini".

"Buat mereka yang tertanya-tanya,Indahkah hidup menjadi suri hidup Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat???hadirnya dia dalam hidupku adalah 1 anugerah yang tiada ternilai.Hadirnya adalah wasilah untuk aku merandai hidup ini.Dia membawakan aku menemukan diri sendiri.Dia umpama lantera yang tidak pernah jemu menebarkan cahaya ke segenap ruang hidupku,lantas aku bisa terus mengatur katih mendepani segala cabaran dan dugaan hidup ini.Dunia kami yang berliku panjang,tiada puisi selayaknya yang mampu menggambarkan segalanya dengan tepat.Tiada akal yang dapat melukiskan segalanya secara terang nyata".
"inilah kisah hidupku.
Aku memilih
untuk menghidu bau syurgaMU
dengan setia bersama suamiku...

telah aku angankan menjejak ke dalamnya
melalui mana-mana pintu yang aku sukai.
Ya Allah,aku mohon redha dan syurgaMU
Amin..."

~Datin Tuan Sabariah Tuan Ishak~

Ya Allah Ya Aziz Ya Rahman Ya Rahim
pengetahuanku pada kemurahanMU
itulah yang memberhentikan aku
di pintuMU

Bagaimana aku akan kecewa?
sedangkan ENGKAULAH harapanku
bagaimana aku akan hina?
sedang ENGKAULAH tempat sandaran
Bagaimana aku akan mulia berbangga?
sedang ENGKAU menempatkanku
dalam lemah dan hina

Bagaimana aku akan miskin?
padahal ENGKAULAH ysng mencukupkan
hidupkanlah hati-hati ini
dengan makrifatMU

Matikanlah kami sebagai pejuang agamaMU
puaskanlah keluargaku dengan aturanMU
berbanding aturan kami sendiri
Bantulah aku dalam menunaikan
tanggungjawab selaku pemimpin

Ingatkanlah aku
bahawa aku hanya seorang hamba
supaya tidak lupa
Ya Allah...perkenankanlah permintaan ini.

~Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat~
Free Signature Generator

20 April 2009

ما في قلبي

Free Signature Generator

NAK CANTIK?

SEMUA orang hendak cantik. Demi cantik, sekarang orang sanggup bargadai, asalkan cantik. Tidak cukup dengan bedak dan mekap, sanggup mereka mengubah muka dengan pembedahan plastik, asalkan cantik.Kadang-kadang walaupun terseksa mereka tidak peduli, kerana yang penting bagi mereka ialah cantik. Muka kena menawan biar orang memandang, berpaling dan menjeling, yang penting cantik.

Apabila hendak cantik, tentu bahagian mukalah menjadi sasarannya, dengan hidung ditinggikan, mulut ditebalkan, tulang rahang dinaikkan, mata dibuat alis, dilentik malah apa saja sanggup diubah selagi dapat diubah, kerana yang penting cantik. Kadangkala kesian juga pada mereka yang hendak cantik tetapi tidak juga cantik-cantik. Selepas dicantikkan muka kemudian menjadi tidak cantik juga.

Kenapa? Sebabnya ialah kerana kecantikan bukan sahaja pada muka dan penampilan serta aspek luaran tetapi juga kecantikan dalaman (inner beauty). Kecantikan dalaman sangat jarang diberi keutamaan seperti muka yang tenang bercahaya berpaksi dari hati. Bercahaya bukan sahaja di dunia tetapi berpanjangan dan berkekalan hingga ke akhirat. Antara tip muka bercahaya yang membekas kepada kehidupan ialah kesan wuduk.

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

"Sesungguhnya umatku kelak akan dipanggil di hari kiamat dalam keadaan putih
cemerlang kerana kesan daripada air wuduk."


Ini satu jaminan kecantikan yang abadi. 'Inner beauty' yang penulis maksudkan ialah kecantikan hati yang membawa lahirnya peribadi cemerlang seperti nilai integriti seperti ikhlas, jujur, amanah dan sebagainya bermula daripada wuduk. Air wuduk bukan sahaja membersihkan anggota fizikal tetapi membersihkan kotoran batin seperti dosa dan maksiat yang dilakukan.

Jangan pandang kecil pada yang bernama pengampunan Allah sebab itulah pintu segala kebaikan dan kebajikan. Cuba lihat ibadat wuduk mendidik bersih hati dan nilai integriti. Wuduk biasanya dilakukan secara sendirian, tidak ada orang melihat seperti juga puasa orang tidak tahu. Boleh saja kalau yang berwuduk itu hendak menipu seperti tidak basuh kaki atau basuh tidak sempurna kerana orang tidak tahu. Kerana itulah wuduk hanya dilakukan orang yang ikhlas sahaja.

Orang ikhlaslah yang berseri wajahnya. Mereka yang tidak pernah menghiasi muka dengan mekap wuduk sudah tentu tidak terlatih dengan keikhlasan. Sebenarnya boleh sahaja kalau seseorang itu melakukan solat tanpa wuduk tetapi keikhlasan sahaja yang membuatkan mereka tidak akan menipu. Orang yang jujur akan terpancar pada wajahnaya cahaya keikhlasan. Seseorang yang sentiasa berwuduk sentiasa bersama malaikat.

Malaikat sebagaimana yang kita ketahui bersih dan tidak akan berada di tempat kotor. Apabila bersama malaikat bukan sahaja ia akan mendoakan orang yang berwuduk malah sentiasa mendorong dan membisikkan kebaikan. Lagi banyak bisikan kebaikan, lagi terdorong melakukan kebaikan. Bukankah kebaikan itu bermula dengan dorongan.

Sebab itulah orang berwuduk terpancar kebersihan dan cahaya dari wajahnya. Selepas kebersihan wajah dengan wuduk, kemudian muka pula berhias dalam batas syarak akan terserlah kecantikan. Kalau harap cantik dengan mekap dan krim pencantik tetapi muka jauh daripada wuduk, itu hanya lakonan dan sandiwara itu yang menyebabkan rumah tangga tidak kekal, tidak ada kesetiaan dan integriti.


mujahidah:wudhu' pembersih zahir dan batin,sempurna wudhu' kita... lagi moleklah zahir dan batin kita.cantik kita tidak diukur dari cantiknya wajah,pakaian kita,tapi indahnya pekerti dan akhlak kita.(indah ke akhlak aku!:-( )sama-sama menghijrahkan diri kita ke arah Redha Allah.

-sumber iluvislam-
Free Signature Generator

19 April 2009

3 HARIKU...

17 APRIL 2009(BOOKFAIR)

saya,laila,angahku nisa',jie dan sufi pergi ke pesta buku,hari pertama kami telah menjejakkan kaki ke PWTC,bukan apa,saya dan angah saya ada 2 "event" 18 dan 19,lepas tu nak balik,jadi terpaksalah kami pergi awal,dikhuatiri tidak berkesempatan lepas-lepas ni.yang lain pun sama,macam jie dia ada "exam",18 hb(sempat lagi berjalan yek...hehe),yang sufi dan laila pun 19 ada hal,lepas 19 memang tak sempat nak pergi sebab kami cuti,mesti nak balik:-)

Gerai buku,keluaran buku PTS,banyak sangat buku menarik

kunjungilah gerai ni,banyak sangat buku-buku menarik,kalau ikutkan nak beli banyak sangat,tapi pulus tak keluar banyak masa tu,lagi pun banyak lagi buku-buku koleksi saya tak habis baca lagi.tapi tak pe je sebenarnya kalau beli banyak,kalau tak baca lagi,insyaAllah akan terbaca juga walaupun lambat habis,itulah saya;-)
gerai ni banyak buku-buku tok guru,milik ust Ridhuan md.nor

ha...gerai ni milik ada abang tu,ex-UIA,ramailah budak UIA yang jaga sini,ada akak tu ajak juga saya jaga gerai ni dari jam 3pm-9pm pada 18hb,tapi tak berkesempatan berbakti,ada hal lain

ni buku-buku yang berjaya "mencuri hati" saya(*_*)

yang cd dia atas tu,cd doa dan sedikit cerita pendek,bagus ceritanya,saya pun dah tengok,nak bagi ke buah hati saya,wan mujahid;-)


18 APRIL 2009(HI-TEA ANAK-ANAK MELAKA BERSAMA YB NIZAR&YB HUSAM MUSA)

hehe,yang ni seronok sikit nak cerita,memang ditunggu-tunggu oleh saya dan angah saya nisa',setibanya kami di stesen Universiti,kami tumpang kak Nas,akak UM(seumur saya pun sebenarnya,tapi panggilan dia memang itu;-)),kami ingat dia tahu jalan,hehe rupa-rupanya,banyak kali kami tawaf sekitar Amcorp Mall,sebab kami diberitahu tempatnya sekitar itu,sampai dah naik hafal bangunan sekitar itu.nasib baiklah akak tu bukan jenis emosional,kelakar lagi adalah,kami dalam kereta ni tak henti-henti ketawa...astaghfirullahalazhim,bukan baik sangat pun sebenarnya ketawa banyak-banyak,tapi dah lawak takkan nak nangis;-)hehe.akhirnya kak nas bertemu janji dengan seorang muslimin ni,kami ingat dia tahu jalan,lagi jauh perjalanan kami rupanya...(sesat juga;-)),lepas tu ditakdirkan kami terpisah pula daripada kereta dia,hmm,apa-apa pun kak Nas yang bersemangat waja tetap bersabar dan berlawak:-),Alhamdulillah,kami jumpa akhirnya,jumpa dulu sebelum muslimin tersebut;-)nasib baik 2 YB tu tak berucap lagi.
ucapan oleh Ust.Ghani Abd.Rahman,pesuruhjaya PAS Melaka

antara ucapan beliau,nampak di wajah saya ceria,tapi hati saya sedih bila memikirkan belum 1 kerusi pun Islam dapat bertapak di Melaka,tapi dengan seramai ini manusia di hadapan saya,saya bertambah berkeyakinan bahawa islam akan dapat mentadbir Melaka.Allahuakbar!

ucapan YAB Dato' Seri IR mohd Nizar Jamaluddin

antara ucapan beliau,bawa semangat bukit gantang,semangat kuala Terengganu ke Melaka dan pastikan kemenangan berpihak pada Islam pada pilihanraya akan datang!


ucapan YB Dato' Hj.Husam Musa,Naib Presiden PAS

Melaka ni bukan kalah ,cuma tak menang je lagi,saya dah mula nampak tanda-tanda UMNO&BN akan terkubur di Melaka sudah ada,dengan Ketua Menterinya yang dituduh merasuah,ambil peluang ini untuk kuatkan jentera kita.


antara hadirin yang hadir

dijangkakan yang hadir adalah 500 orang,tapi Alhamdulillah di luar jangkaan,lebih kurang 1.000 orang.
jamuan

majlis selesai dalam 6pm,selepas selesai majlis,kami ada perjumpaan anak-anak Melaka(MISA),sedikit perbincangan di situ:-)jam 8pm kami bersurai.


19 APRIL 2009(REHLAH)

rehlah bermula lebih kurang jam 1130am,lewat daripada jadual sebenar.ada 3 "checkpoint", sebelum tu kami dibahagikan kepada 2 kumpulan,kumpulan 1 dan kumpulan 2.saya kumpulan 1,yang ahli-ahlinye memang mantop-mantop hehe,fitri(asyik-asyik group dengan die...hehe),awal-awal dia dah jerit ke saya,"k.imah...apa yang penting?",saya layankanlah adik saya seorang ni,"kerjasama".selain tu,Fathi.Iqbal,Mazni,Laila,Angah Nisa',Najwa,Wani Sabah,dan Lina.

C1,kami kene makan roti secara tutup mata dan orang lain suap,hanya seorang muslimin dan muslimat daripada kedua-dua kumpulan sahaja dibenarkan buka mata.masyaAllah sampai mengalir air mata,semua macam tu,kenapa agaknye ye?entah...hehe kumpulan kami mendahului.

C2,kami dikehendaki mengisi air menggunakan straw ke dalam botol,sehingga paras hitam yang telah ditanda di botol tersebut.kumpulan kami menang lagi...basha!!!

selepas itu kami dikehendaki merentasi sungai,setelah itu ada beberapa soalan yang perlu dijawab dan setiap soalan yang betul diberi 5 markah,dan ditambah tegukkan air.kumpulan kami yang telah menang pada C1 dan C2 telah dibenarkan minum air laici,seorang 4 tegguk,kumpulan 1 lagi,4 teguk air laici dan 6 teguk air sungai:-)

selepas itu,kami sekali lagi berjaya menggupul markah terbanyak,jadi bertambah tegukkan,seorang 6 teguk:-)selepas itu,kami dikehendaki merentas semula sungai,dan kami dikehendaki memasak dengan bahan-bahan yang telah disediakan mengikut konsep dan tema kumpulan masing-masing.

disebabkan kami cepat,jadi kami dibenarkan memilih tempat masak kami sendiri.Alhamdulillah dengan chef-chef handalan yang diimport daripada pelbagai negeri,hehe,kami berjaya menghasilkan 5 lauk,telur dadar,sayur campur,asam pedas,kuah kari dan ikan bakar:-)kumpulan kami dapat pujian untuk masakan kuah kari...hehe sape lah yang masak tu yek...masak asam pedas terlebih minyak pula mengikut juri tersebut:-)kurangkan minyak yek lepas ni orang melaka(sape la tu...hik3)
ni masa nak merentasi sungai ke destinasi seterusnya

apa lah si fitri ni kipas...ha...ni lah hasil masakan kumpulan kami

eh macam kenal je la yang tukang masak tu...orang melaka eh...;-)

ni kumpulan saya...yang selalu menang...hik3

mak cik ni mengadili masakan kedua-dua kumpulan

ni ketika nak ke C2

ni masa modul kena masukkan air menggunakan straw ke dalam botol

ni ketika meraikan kemenangan dapat banyak markah,setiap markah bertambah tegukkan air

ni ketika kena soal,soalan banyak berkaitan Nabi Muhammad S.A.W

ni dok menghias makanan

resolusi


"ukhuwah itu indah,sekali berkenalan selamanya dalam ingatan,
takkan terputus kerana jauhnya jarak ini,kerana rindu kita,
kerana Islam,dan segalanya indah andai semuanya keranaNYA"



mujahidah:alhamdulillah seronok sangat,rugi siapa yang balik dulu.hehe.moga ukhuwah adik beradik kita di landasan Islam ini akan berkekalan sepanjang hayat,insyaAllah.mudah-mudahan.terima kasih kepada adi beradik muslimin yang banyak bertungkus-lumus(tak bagi muslimat buat apa-apa pun),terutamanya Ashraf,dia yang sediakan tentatif dan bahan-bahan aktiviti.syukran kathir.
Free Signature Generator