" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

29 March 2009

PRAY FOR US


31/3/2009):TAHFIZ QURAN
3/4/2009(TUESDAY)
:CREATIVE & CRITICAL CHALLENGE
7/4/2009(TUESDAY):FIQH
13/4/2009(MONDAY):DIRASAH,TAFSIR
14/4/2009(TUESDAY):ULUM QURAN

mujahidah:kepada semua pelajar UIA,khusunya kepada adik beradik seperjuanganku:-)selamat menjawab "exam"dengan baik.doakan kejayaan bersama dan kepada semua pengunjung doakan kami mudah menjawab dengan baik dan cemerlangnya(*_*).

HALIMAH(*_*)

Assalammualaikum semua.tajuk hari ini bertajuk "halimah",nama pemilik blog ni.tapi bukan nak cerita mengenai diri sendiri,mengenai insan yang bertuah,insan barakah ketika awal kehidupan insan agung,nabi Muhammad S.A.W.

Disusukan Oleh Keluarga

Aminah masih menunggu akan menyerahkan anaknya itu kepada salah seorang Keluarga Sa'd yang akan menyusukan anaknya, sebagaimana sudah menjadi kebiasaan bangsawan-bangsawan Arab di Mekah. Adat demikian ini masih berlaku pada bangsawan-bangsawan Mekah. Pada hari kedelapan sesudah dilahirkan anak itupun dikirimkan ke pedalaman dan baru kembali pulang ke kota sesudah ia berumur delapan atau sepuluh tahun. Di kalangan kabilah-kabilah pedalaman yang terkenal dalam menyusukan ini di antaranya ialah kabilah Banu Sa'd. Sementara masih menunggu orang yang akan menyusukan itu Aminah menyerahkan anaknya kepada Thuwaiba, budak perempuan pamannya, Abu Lahab. Selama beberapa waktu ia disusukan, seperti Hamzah yang juga kemudian disusukannya. Jadi mereka adalah saudara susuan.

Sekalipun Thuwaiba hanya beberapa hari saja menyusukan, namun ia tetap memelihara hubungan yang baik sekali selama hidupnya. Setelah wanita itu meninggal pada tahun ketujuh sesudah ia hijrah ke Medinah, untuk meneruskan hubungan baik itu ia menanyakan tentang anaknya yang juga menjadi saudara susuan. Tetapi kemudian ia mengetahui bahwa anak itu juga sudah meninggal sebelum ibunya.

Akhirnya datang juga wanita-wanita Keluarga Sa'd yang akan menyusukan itu ke Mekah. Mereka memang mencari bayi yang akan mereka susukan. Akan tetapi mereka menghindari anak-anak yatim. Sebenarnya mereka masih mengharapkan sesuatu jasa dari sang ayah. Sedang dari anak-anak yatim sedikit sekali yang dapat mereka harapkan. Oleh karena itu di antara mereka itu tak ada yang mau mendatangi Muhammad. Mereka akan mendapat hasil yang lumayan bila mendatangi keluarga yang dapat mereka harapkan.

Akan tetapi Halimah bint Abi-Dhua'ib yang pada mulanya menolak Muhammad, seperti yang lain-lain juga, ternyata tidak mendapat bayi lain sebagai gantinya. Di samping itu karena dia memang seorang wanita yang kurang mampu, ibu-ibu lainpun tidak menghiraukannya. Setelah sepakat mereka akan meninggalkan Mekah. Halimah berkata kepada Harith bin Abd'l-'Uzza suaminya: "Tidak senang aku pulang bersama dengan teman-temanku tanpa membawa seorang bayi. Biarlah aku pergi kepada anak yatim itu dan akan kubawa juga."

"Baiklah," jawab suaminya. "Mudah-mudahan karena itu Tuhan akan memberi berkah kepada kita."Halimah kemudian mengambil Muhammad dan dibawanya pergi bersama-sama dengan teman-temannya ke pedalaman. Dia bercerita, bahwa sejak diambilnya anak itu ia merasa mendapat berkah. Ternak kambingnya gemuk-gemuk dan susunyapun bertambah. Tuhan telah memberkati semua yang ada padanya.

Selama dua tahun Muhammad tinggal di sahara, disusukan oleh Halimah dan diasuh oleh Syaima', puterinya. Udara sahara dan kehidupan pedalaman yang kasar menyebabkannya cepat sekali menjadi besar, dan menambah indah bentuk dan pertumbuhan badannya. Setelah cukup dua tahun dan tiba masanya disapih, Halimah membawa anak itu kepada ibunya dan sesudah itu membawanya kembali ke pedalaman. Hal ini dilakukan karena kehendak ibunya, kata sebuah keterangan, dan keterangan lain mengatakan karena kehendak Halimah sendiri. Ia dibawa kembali supaya lebih matang, juga memang dikuatirkan dari adanya serangan wabah Mekah.
Dua tahun lagi anak itu tinggal di sahara, menikmati udara pedalaman yang jernih dan bebas, tidak terikat oleh sesuatu ikatan jiwa, juga tidak oleh ikatan materi.



Kisah Dua Malaikat dan Pembedahan Dada

Pada masa itu, sebelum usianya mencapai tiga tahun, ketika itulah terjadi cerita yang banyak dikisahkan orang. Yakni, bahwa sementara ia dengan saudaranya yang sebaya sesama anak-anak itu sedang berada di belakang rumah di luar pengawasan keluarganya, tiba-tiba anak yang dari Keluarga Sa'd itu kembali pulang sambil berlari, dan berkata kepada ibu-bapanya: "Saudaraku yang dari Quraisy itu telah diambil oleh dua orang laki-laki berbaju putih. Dia dibaringkan, perutnya dibedah, sambil di balik-balikan."

Dan tentang Halimah ini ada juga diceritakan, bahwa mengenai diri dan suaminya ia berkata: "Lalu saya pergi dengan ayahnya ke tempat itu. Kami jumpai dia sedang berdiri. Mukanya pucat-pasi. Kuperhatikan dia. demikian juga ayahnya. Lalu kami tanyakan: "Kenapa kau, nak?" Dia menjawab: "Aku didatangi oleh dua orang laki-laki berpakaian putih. Aku di baringkan, lalu perutku di bedah. Mereka mencari sesuatu di dalamnya. Tak tahu aku apa yang mereka cari."

Halimah dan suaminya kembali pulang ke rumah. Orang itu sangat ketakutan, kalau-kalau anak itu sudah kesurupan. Sesudah itu, dibawanya anak itu kembali kepada ibunya di Mekah. Atas peristiwa ini Ibn Ishaq membawa sebuah Hadis Nabi sesudah kenabiannya. Tetapi dalam menceritakan peristiwa ini Ibn Ishaq nampaknya hati-hati sekali dan mengatakan bahwa sebab dikembalikannya kepada ibunya bukan karena cerita adanya dua malaikat itu, melainkan - seperti cerita Halimah kepada Aminah - ketika ia di bawa pulang oleh Halimah sesudah disapih, ada beberapa orang Nasrani Abisinia memperhatikan Muhammad dan menanyakan kepada Halimah tentang anak itu. Dilihatnya belakang anak itu, lalu mereka berkata:

"Biarlah kami bawa anak ini kepada raja kami di negeri kami. Anak ini akan menjadi orang penting. Kamilah yang mengetahui keadaannya." Halimah lalu cepat-cepat menghindarkan diri dari mereka dengan membawa anak itu. Demikian juga cerita yang dibawa oleh Tabari, tapi ini masih di ragukan; sebab dia menyebutkan Muhammad dalam usianya itu, lalu kembali menyebutkan bahwa hal itu terjadi tidak lama sebelum kenabiannya dan usianya empatpuluh tahun.



TIDAK AKAN MISKIN JIKA MEMBELA ISLAM!

27 March 2009

ALANGKAH...


Alangkah indahnya pejuang Islam itu baik pekertinya,

Alangkah indahnya pejuang Islam itu bijak jagaan masanya,

Alangkah indahnya pejuang Islam itu penyabar orangnya,

Alangkah indahnya pejuang Islam itu cemerlang pelajarannya,

Alangkah indahnya pejuang Islam itu mantap ibadahnya,

Alangkah indahnya pejuang islam itu istiqamah perjuangannya.

Alangkah indahnya,Alangkah baiknya,Alangkah cantiknya
Jika kamu dan akulah pejuang Islam itu!

~Bisikan qalbu oleh mujahidahputeri bertarikh 27Mac 2009 bersamaan 30RabiulAwwal 1430H jam 4.29PM~

TERUKNYA DIRI INI!

Minggu ni belajar bab taqlid dalam kelas Fiqh,banyak-banyak pengajian fiqh,kali ni paling rasa terkesan dan dapat ikut dengan baik(kurang faham bahasa arab:-( ).Taqlid ni kalau bahasa mudahnya kita ikut sesuatu perkara tu secara membuta tuli atau hanya ikut sahaja tanpa dalil.

MasyaAllah,rupanya banyak sangat amal ibadah yang kita lakukan tanpa mengetahui dalil-dalilnya.contohnya ustaz tanya,apa hukum tahiyat awal?sunat ab'ad.dalil daripada al-quran atau hadis mana yang mengatakan ia adalah sunat ab'ad?pada masa tu,kami semua pelajar terdiam...,ha tulah kita zaman sekarang ni,buat sesuatu tanpa dalil yang kukuh.alangkah baiknya kita melakukan sesuatu tu kita tahu asal usulnya,contohnya solat,apa hukum solat?wajibkan...mana dalil wajibnya solat?aqimussolah(dalil quran).kan indah tu,kita pun jadi yakin,dan nak terangkan orang pun mudah.

satu lagi masalah yang berlaku dalam masyarakat kita,menanyakan sesuatu bukan pada orang yang khusus bidangnya.contohnya bila kita ada masalah hukum,rujuklah pada orang yang khusus bidang fiqh,kalau meneganai penyakit,tanyalah dengan doktor,kalau nak tahu mengenai bina bangunan,tanya artkitek.ini tidak,asalkan tengok orang tu pakai kopiah,tudung labuh,ingat diorang faqih dalam hal-hal agama.contohnya,bila aje tengok pelajar daripada mesir,jordan,syria dan macam-macam lagi,dah ingat mereka ni faqih dalam hal-hal agama,padahal mereka pergi sana belajar bahasa arab sahaja,belajar nahu,saraf,syair-syair dan hal-hal khusus berkaitan dengan bahasa arab.Dan ada juga kes,diorang memang khusus bidang tu,tapi tak lulus,ha tu masalah juga tu.

Dan bertambah parahnya lagi,mereka yang bukan khusus bidang mereka dan tak lulus ni,sebab takut malu,jawab je untuk jaga populariti atau nama.Apalah salahnya jawab,nanti saya rujuk pada orang yang bidangnya,atau kalau memang tak mampu sangat,jawab saya tak tahu.oh ye,teringat ketika belajar di pondok dulu,ustaz pesan dalam banyak-banyak ilmu yang kita tahu,kita juga perlu ada ilmu tak tahu.kita ni bukan sempurna,memang mustahil kuasai semua perkara!adakah kita ingin menjadi penyumbang kesesatan umat dalam beragama?!nauzubillah.

Dan harapan ustaz pada kami,"belajarlah agama betul-betul,bidang agama atau apa-apa sahaja buka untuk "exam"tapi untuk diamalkan,jangan jadi perosak agama.Cuba dari sekarang,dalam melakukan apa sahaja mesti ada sebab dan dalilnya.Moga 1 hari nanti,muka-muka kamu inilah yang akan menjadi ulama'-ulama' dalam bidang khusus masing-masing.jangan jadi penentang agama pula,nanti saya pula menentang kamu(ustaz berseloroh)"

فَاسْئَلُوْا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُوْنَ
~tanyalah pada ahlinya,sekirannya kamu tidak mengetahui~
(Surah An-Nahl:43)

mujahidah:lagi belajar bidang yang berkaitan agama,lagi diri ini sedar betapa jahilnya diri ini selama ini.moga dengan pemilihan jalan ini,dapat membuatku memahami Islam dengan sebaiknya dan sepatutnya,bukan kerana ikut orang,kerana warisan,kerana membuta tuli.namun diri ini sedar,pasti bukan mudah.berikanku kekuatan ya Allah,bantulah hambaMu ini memahami agamaMU dengan sebaiknya untuk kemaslahatan diri,agama,keluarga,masyarakat,dan masa depanku yang mendatang.

25 March 2009

ISTERI YANG BAGAIMANA?

Jalan-jalan jenguk blog orang...hehe... blog kak sue(akk kene belanja makan lepas ni,sebab saya promote blog akk:-)) ,berkenan dan rasa tertarik dengan tajuknya...pernah terfikir nak post entri ni,tapi tak tahu nak mula:-(ni saya nak kongsi,saya ambil daripada blog k.sue(k.sue kata sebagai balasan kene cantikkan blog die...hehe,insyaAllah).ok jom kita hayati(*_*)


Salam.. renung fikirlah semasak2nya sebelum membuat keputusan.. perkahwinan bukan utk 1mingu, 1bln, 1th tpp utk selamanya...

Pada hari ini lelaki mencari isteri seperti membeli ikan di pasar. Apabila melihat sahaja pada zahirnya baik dan cantik dia terus membeli. Tetapi sebelum membelinya dia akan membelek-belek ikan itu kiri dan kanan malah membuka insangnya untuk memastikan masih segar. Kalau dia tidak berkenan terus ditinggalkan.
Inilah realiti yang dapat dilihat pada hari ini di mana-mana. Kesan daripada itulah kita lihat perkahwinan yang terbentuk pada hari ini tidak mencapai tahap kecemerlangan seperti yang dihendaki oleh Islam. Mungkin hasil perkahwinan itu dikurniakan anak yang ramai tetapi kehidupan suami isteri terus tidak bahagia. Mungkin isteri terpaksa melahirkan anak itu atas kehendak suami sedangkan dia belum bersedia untuk menjadi ibu.

Dalam keadaan itu isteri tidak senang dengan perbuatan suami dan sebaliknya suami juga tidak berpuas hati dengan sikap isteri. Hidup mereka penuh kepura-puraan, berlakon di pentas dunia sementara belum terbongkar segala rahsia di hati.


Sesetengahnya setelah 10 tahun berumah tangga, anak sudah lima enam orang, mereka masih berpeluang untuk memikirkan hendak bercerai dan hendak membawa haluan masing-masing atas alasan tidak sehaluan. Akhirnya anak dibiarkan menjadi mangsa perceraian pasangan tersebut. Persoalannya mengapa tidak sehaluan sedangkan pada awal perkahwinan dilihat seperti sehaluan. Mengapa tidak boleh sefahaman setelah lama membina rumah tangga. Bukankah semakin hari semakin mengenali isi budi masing-masing dan semakin memahami jiwa antara satu sama lain?

Jelas di sini, semasa mereka membina rumah tangga, tidak diambil peluang untuk saling mengenali hati budi pasangannya. Mereka ego dengan sikap masing-masing lalu apa yang difikirkan baik untuk diri dirasakan sudah difahami oleh pasangannya.

Di sinilah kesilapan umat Islam sama ada muda mudi, lelaki dan perempuan termasuk ibu bapa dalam memilih isteri untuk anak-anaknya. Sebenarnya dalam Islam, terdapat konsep, œapabila seseorang memilih isteri bererti dia memilih ibu untuk anak-anaknya.Maka kerana itu mereka perlu merancang masa depan kehidupannya dengan memilih isteri yang sesuai untuk dijadikan ibu suatu hari nanti.

Siapakah isteri yang layak menjadi ibu? Bagaimana sifat isteri itu? Bagaimana rupa dan tingkah lakunya? Persoalannya, bolehkah seorang isteri yang tidak berakhlak boleh mendidik anaknya menjadi seorang yang berakhlak. Bolehkah isteri yang berlatar belakangkan keluarga yang tidak menentu boleh menjadi ibu yang baik kepada anak-anaknya nanti?Berdasarkan itulah rasionalnya Rasulullah menyebut dalam sebuah hadis,pilihlah yang beragama, nanti kamu akan beroleh kebaikan dan keselamatan.Jadi, beragama adalah teras kepada kejayaan bahtera kehidupan. Seorang lelaki yang bijak sewaktu memilih bakal isteri akan melihat latar belakang kehidupannya, keluarganya dan cara hidupnya. Jika latar belakangnya adalah orang yang beragama pasti cara hidupnya sangat mematuhi peraturan agama. Mereka pasti tidak melanggar perintah Allah walaupun dalam soal yang kecil dan remeh-temeh.Jadi, mana mungkin isteri dipilih melalui internet, boleh terjamin imannya, ibadahnya dan akhlaknya. Tiada siapa yang boleh menyokong pemilihan itu kecuali sekadar pandangan zahir pada gambar atau tulisannya. Mana mungkin isteri dipilih melalui pandang pertama di majlis keraian, majlis hiburan dan sebagainya. Siapakah yang menyokong pilihan itu secara pasti? Walaupun dengan kadar kenalan zahir dalam tempoh yang lama, belum tentu terjamin kerana manusia biasa boleh berpura-pura.

Mana mungkin isteri dipilih melalui kenalan yang tidak tentu tahap keimanannya. Kenalan itu bukanlah boleh dijadikan sokong kerana lazimnya sokongan itu akan membawa rebah.Oleh sebab itu pilihan isteri mesti berasaskan agama, amalannya zahir dan batin sudah teruji, akhlaknya terpuji dan disenangi semua pihak. Pilihan isteri tersebut seharusnya dinilai dan diteliti oleh orang yang tidak berkepentingan dan yang pastinya dia juga orang yang beragama. Pilihan itu pasti disokong oleh bukti pergaulan harian, sikap dan akhlaknya dengan Allah dan manusia. Mereka yang beragama tidak mampu ditipu dengan kosmetik, tidak mampu dilakonkan dan tidak mampu disembunyikan rahsia yang tersirat.

Isteri berdasarkan pilihan ini pasti mampu menjadi ibu kepada anaknya dengan baik dan sempurna. Isteri yang mampu menjadi ibu ini akan terus mempertahankan maruah diri, suaminya dan anak-anaknya. Isteri inilah yang dijamin boleh membawa suami dan anak ke dalam syurga.

p/s:buat semua wanita,semoga kita ada ciri-ciri di atas,kalau tiada persiapakanlah diri kita ke arah itu.Buat lelaki,pilihlah yang beragama dan jangan terburu-buru membuat keputusan.Janganlah nanti tergolong daripada rumah tangga yang cerai berai,nauzubillah! semoga baitul muslim yang dibina dirahmati oleh Allah.insyaAllah.

24 March 2009

ALLAHUAKBAR!!!

Calon Pilihanraya kecil P059 Bukit Gantang,YAB Dato' Seri Nizar Jamaluddin.

Ayuh turun membantu kemenangan Islam.Ayuh!penduduk jati Bukit Gantang kembalikan semula kebenaran di bumi Darul Ridzuan.Takbir!Allahuakbar!.

22 March 2009

ENTAHLAH

Alhamdulillah akhirnya dapat juga pulang ke Melaka.balik melaka,teringat pak ali(YB Ali Rustam),alamak!hehe.Allah Maha Besar lagi adil!akhirnya kantoi juga pemimpin-pemimpin korup kita ni punya perangai.rasuah oh rasuah,tak sudah sudah!walaupun dah pelbagai nama dan cara digunakan.pak najib cakap kalau macam tu,siasat semua pemimpin-pemimpin umno yang lain(ha baguslah,termasuk diri tu sendiri agaknya terSPRM hehe)hmm...yang menyedihnnya lagi,ketua menteriku juga terlibat:-(sebelum ni dengan isu shah rukh khannya,sekarang ni dengan isu pak ketua menteri rasuah,lepas ni?...ntahlah.ha! saya rasakan...akan dapat ketua menteri lain agaknya(kita tunggu dan lihat!).

~sumber:harakahdaily.net~

(Analisis) Apa lagi yang harus diperkatakan tentang rasuah yang berlaku dalam Umno, walaupun sebelum ini ramai ahli Umno terutamanya di kampung menafikan pimpinan mereka menjalankan amalan yang tidak bermoral ini.

Ternyata sah pemimpin Umno menjalankan partinya dengan rasuah yang melingkari dalam pemilihan Umno sedang rancak kerana lobi-melobi dan sudah dijatuh hukum kepada ejen-ejen calon yang bertanding.

Namun hingga kini fungsi SPRM sebagai Suruhanjaya yang dikata telus menjalankan tugas membanteras rasuah masih gagal bertindak ke atas perasuah yang telah disahkan Lembaga Disiplin Umno termasuk Dato' Seri Mohd Ali Rustam.
Ramai yang bertanyakan kemana hilangnya Ketua Pengarah SPRM, Dato' Ahmad Said Hamdan dalam permasalahan rasuah Umno, sedangkan dalam kes 45 ekor lembu Menteri Besar Selangor, Ahmad Said dilihat menjadi wira membanteras rasuah.Persolana ini belum dikira dengan kes-kes rasuah membabitkan Khairy Jamaluddin, dan beberapa lain yang digolongkan dalam kelompok Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi.


Ada orang Umno termasuk ahli Parlimen merungut, kenapa hanya kelompok pro-Abdullah sahaja yang dikenakan tindakan, seolah-olah kelompok pro-Najib bersih dari persoalan rasuah.

Sedangkan kata mereka lagi, banyak juga laporan dihadapkan kepada Lembaga Disiplin dan SPRM berhubung politik wang membabitkan kem-Najib.

Secara jelasnya seperti kata Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa bahawa bayangan rasuah sudah menjadi darah daging pemimpin dan ahli Umno.

Begitu juga telahan Pensyarah Politik Universiti Utara Malaysia, Dr Mustafa Ishak bahawa kemelut rasuah dalam Umno tidak boleh dirawat dengan hanya memberi pil.

Sebaliknya satu vaksin imunisasi perlu diberikan bagi menyelesaikan kemelut rasuah yang menjadi darah daging Umno sejak 30 tahun lamanya.

Perihal rasuah yang kononnya ditentang bekas Presiden Umno, Tun Dr Mahathir Mohamad jelas hanya sebuah serangan kepada kem Abdullah, sedangkan Tun yang kini secara jelas menyokong Najib untuk menggantikan Abdullah pernah berlaku sedemikian dalam zaman pemerintahannya.

Maka Ali Rustam atau Najib ataupun Abdullah bolehlah dilihat dilihat mempunyai penyakit yang bakal memudaratkan Umno dan paling ngeri kepada negara.

Hasil kajian rawak Merdeka Centre dengan kerjasama UIAM, turut mendedahkan keraguan orang Melayu dan responden seramai lebih 1,000 orang itu, sudah tidak yakin untuk Umno menjadi peneraju kepimpinan negara.

Dalam kemelut menanti rebah yang dihadapi Umno, tercetus pula, kenyataan berani oleh bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Zaid Ibrahim yang mencadangkan kepada Yang DiPertuan Agong agar menolak Najib sebagai Perdana Menteri selepas Abdullah Badawi berundur nanti.

Hakikatnya, ia selaras dengan apa yang pernah disuarakan oleh Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang yang mahu Abdullah kekal selaku PM.

Hakikat ini sebenarnya terjelma kerana betapa Umno di penghujung hayat ini mempunyai pelbagai rekod buruk yang mendera rakyat.

Lebih-lebih lagi dalam suasana ekonomi global turut menyengat keselesaan hidup rakyat Malaysia yang sudah pasti ia memerlukan pemimpin negara yang tulus ikhlas, dan berjiwa kental serta terhindar daripada sebarang salah laku mahupun perbuatan jenayah!!

Janji reform yang dikeluarkan lidah Najib seolah-olah mahu memberikan satu suntikan kepada rakyat yang melihatkan dengan pelbagai persepsi buruk.

Najib sendiri seolah-olah tidak sedar, dikelilingnya dipenuhi persepsi yang wujud kerana keenganannya menjawab isu dakwaan kes Altantuya Shaariibu, kes komisen kapal selam dan beberapa kes lain berhubung penyalahgunaan kuasa.

Pada rakyat reform dibibir Najib umpama 'menanam tebu ditepi bibir'.Sudah cukuplah rakyat mempercayai kata-kata manis pemimpin Umno yang jelas di sebalik bibir yang meleret senyum terbayang hati yang busuk untuk menjunjung amanah rakyat dan negara.

Demi Tuhan Yang Esa, pemimpin yang belot dengan amanahnya pasti akan di hukum!!!

p/s:macam mana negara tak bermasalah,kadar jenayah tinggi,masalah tu,masalah ni...kalau pemimpin-pemimpin sendiri melakukan salah.bila atasan rosak,yang bawah pun akan ikut sekali.moga Allah memberi hidayah kepada pemimpin-pemimpin kita dan kita semua yang bergelar rakyat.ameen.

21 March 2009

DI TAG RDHANZ

da lama da kene tag ni,tapi ni baru faham,jadi baru nak balas...di tag rdhaz

Describe in 5 words about yourself
:
1. Muslimah
2. Seorang kakak kepada 1 adik lelaki
3. Pelajar
4. Anak
5. Cucu
mujahidah:banyak lagi:-D

3 perkara yang buat anda gelisah:
1.Bila tak tercakap apa yang ingin diluahkan.
2.Bila sedar atau tidak sedar melakukan dosa.
3. Bila sesuatu kerja tidak dapat disiapkan pada waktunya.
mujahidah:banyak lagi,tak cukup 3;-)


Huruf yang selalu anda guna:
rasanya huruf vokal la selalu banyak digunakan...hmm A
mujahidah:tak terkira pula,jawapan atas tu aggaran kasar:-)

5 perkara yang buat anda happy:
1. Bila dapat tasmi'/hafal dengan baik dan lancar depan ustaz.
2. Bila dapat keputusan yang baik.
3. Bila hati tenang dan dapat hindarkan diri daripada dosa.
4. Bila apa yang dilakukan menjadi/membuahkan hasil.
5. Dapat masak di dapur seorang diri dan "drive" kereta.
mujahidah:banyak lagi,tak terkira banyaknya

5 insan yang anda sayang:
1. Mak
2. Abah
3. Nek
4. Atuk
5. Adik
mujahidah:honestly ramai lagi yang saya sayang termasuk family yang lain dan adik beradik seperjuangan saya.

Anda marah bila...
lelaki tak menghormati perempuan dan memperlekehkan kemampuan yang ada padanya.
mujahidah:banyak lagi perkara yang akan buat saya marah,tapi tulis nanti banyak pula,apa-apa pun bersabar itu indah lagi terbaik:-)

Anda menangis bila...
Bila hati tak tenang(sedar diri berdosa),dan memang ada waktu "khas"automatik saya akan sayu lalu menangis:-(
mujahidah:ni pun banyak je asbab yang akan menyebabkan saya menangis...menangislah duhai diri,tap ingat nangis bertempat dan bersebab;-)

Anda memang SELAMBA kalau tag:


p/s:untuk gambar yang dalam situasi berbeza,maaf ana tak dapat sertakan.

DI TAG KALI KE 2

Kali kedua kene tag...hari tu dengan sahabat daripada blog-blog, rdhanz,tu pun tak jawab...pasni jawab kot...adoiii tak tahu sebenarnya tag-tag ni,tapi bila dikatakan jawab je soalan...jawab je la...saya jawab yang ditag oleh adik saya yang susah makan ni dulu ye...hehe,adikku jie,ni balasannya ye;-)

1) Apakah nama blog anda sekarang dan kenapa anda memilih nama itu?

The Sharing World-dunia perkongsian,untuk berkongsi apa sahaja yang rasa nak kongsi dan insyaAllah buat manfaat diri dan orang lain,dan blog lagi 1 ,ud'u ilaAllah-khas untuk doa-doa.
2) Apakah link blog anda sekarang dan bagaimana boleh timbul idea untuk menamakannya seperti itu?
http://mujahidahputeri.blogspot.com&http://mujahidahputerisolehah.blogspot.com,ambil daripada id email ia juga sebagai doa supaya saya benar-benar mujahidah lagi solehah,insyaAllah.ameen. mujahidahputeri,mujahidah,kerana diri ini sering dilanda 2 ujian berat bagi diri saya,jadi saya kene kuat untuk melalui 2 ujian tersebut dan ujian sampingan yang lain(*_*)puteri,bagi saya perlu bersifat "feminin" hehe.

3) Apakah 'method' penulisan dalam blog anda?
Penulisan pelbagai,kerana setiap orang mempunyai citarasa berbeza,ada suka politik,ada suka tazkirah,ada suka sirah dan macam-macam.dan saya lebih suka dalam bentuk santai,dan bagi saya sebaik-baiknya ia dari hati,kalau dari hati tengoklah samaada perlu santai,marah,gembira atau sebaliknya.dan yang penting ia bermanfaat dan boleh sama-sama ambil iktibar dan pengajaran.dan jika ia yang saya ambil daripada mana-mana artikel atau web,saya akan kongsi apa yang saya rasa ia sebagai peringatan buat saya(terkena pada diri sendiri),dan melihat situasi terkini.

4) Pernah terasa nak hapuskan blog anda? Sebabnya?
Alhamdulillah buat masa ni tak pernah pula terasa macam tu,doa-dokanlah saya tak hapuskannya:-)

5) Apakah pendapat anda mengenai blog kepada pemilik blog yang tag anda ni?
blog yang cantik,menarik,dan perkongsian yang menarik


6) Senaraikan 5 orang yang akan anda tag.
mereka yang akan penat menjawab soalan lepas ini ialah(*_*):-
  • rdhanz -tag balas:-)
  • amir -suka dan pandai berdiskusi
  • mas -adik "mayaku",tapi... nakal dan rapat kita, bagaikan pernah bersua:-)
  • ain sha -adikku yang baru berjinak dengan dunia blog,basha!!!
  • mysoff01-adik-adikku,penyambung rantai-rantai perjuangan khususnya Melaka,Allahuakbar!!!


17 March 2009

BUKAN ITU,TAPI INI...

لا تفكروا فى ذات الله ,وتفكروا فى خلق الله
~Janganlah berfikir tentang zat Allah,berfikirlah tentang ciptaan Allah~

Alhamdulillah dapat hidup di dunia
Allahuakbar,indahnya ciptaanMU ya Allah

SubhanaAllah,ciptaanMU tiada tandingan

MasyaAllah tomeiiinye(*_*)

Allahuakbar!!!

p/s:SubhanaAllah...indah dan cantiknya ciptaan Allah.kita sebagai hamba perlulah memandang,merenung hikmah setiap kejadian Allah,apa faedah dan fungsinya.bukan mempertikaikan atau membincangkan zat Allah(tangan Allah macam mana,muka Allah macam mana)itu bukan tugas kita.kita hanyalah hambaNYA,hamba yang sering alpa dan leka.bahkan tidak bersyukur dengan segala nikmat yang dikurniakan.

15 March 2009

MENU:SAMBAL BELACAN;-)

Tengah dok pilih lauk nak makan tadi,terpandang lah sambal belacan.tapi tak ambil pun sebab... nak tau kenapa?sebab sambal belacan luar dari melaka ni kurang menyengat,hehe jangan marah orang bukan melaka.kalau di rumah, "family"memang suka kalau saya yang buat sambal belacan,sedap katanya(perasan la pulak,hik3).dah lama tak pos entri pasal menu kan,kalau dulu menu kita sup,kali ni sambal belacan,mudah je.yok kita belajar buat sambal belacan(*_*)

Bahan-bahan:
  • Lesung batu :-D
  • 3-4 keping lada merah.
  • sedikit belacan(separuh dari genggaman tangan) yang dibakar sedikit.
  • 3-4 ulas bawang merah.
  • garam halus.

Cara-caranya:

  1. tumbuk bawang merah sehingga lumatdalam lesung batu .
  2. selepas itu tumbuk lada merah bersama dengan bawang merah tadi(sebatikan).
  3. tumbuk belacan bersama lada merah&bawang merah tadi(sebatikan).
  4. masukkan garam secukup rasa(sebatikan).
  5. siap:-)boleh hidangkan.



p/s:kalau nek saya dia minta masukkan tomato,sedap juga.tapi bagi saya masukkan mangga lagi sodap;-)kalau nak buat sambal belacan telur pula,lepas dah siap tu goreng sambal belacan tu bersama dengan 1 atau 2biji telur(macam telur hancur).itu pun sodap,hehe.selamat cuba,"test",try" ye(*_*)

FATAHAJJUD

Saidina Umar Al-Khattab:"sesiapa mengerjakan solat malam(tahajjud)dengan khusyu',nescaya dianugerahkan Allah 9 perkara.5 di dunia,4 di akhirat.
5 kurniaan di dunia:
  • lahir kesan taqwa pada wajahnya.
  • dikasihi sekalian mukmin dan seluruh manusia.
  • percakapan mengandungi hikmah.
  • dikurniakan kekuatan & rezeqi(halal &diberkati).
  • jauh daripada segala penyakit.
4 kurniaan di akhirat:
  • dibangkitkan dari kubur dengan wajah berseri-seri.
  • dipermudahkan hisab.
  • cepat dan mudah melalui sirat al-mustaqim seperti kilat.
  • diserahkan suratan amalan pada hari akhirat melalui tangan kanan.
"Sebutir airmata yang jatuh kerana keinsafan adalah 1,000 kali lebih baik daripada sejuta mutiara di lautan,sesaat bersedih kerana redha Allah adalah lebih mulia daripada seharian bersedih kerana cinta manusia,sejernih wajah kerana wudhu' yang sempurna adalah lebih bercahaya daripada kilauan segunung permata,sesuci hati hanya kerana Illahi itulah hakikat cinta abadi dan haqiqi"
p/s:waaa...banyaknya dan bertuahnya sesiapa yang bertajjud.apa lagi sahabat sahabiah sekalian!mari sama-sama kita taqarrub ilaAllah di sepertiga malam dengan bertahajjud.

14 March 2009

RAHSIA DARAH


DARAH A
  • keras kepala
  • serius
  • sabar
  • cool orangnya
  • tegas
  • boleh dipercayai
  • bersungguh-sungguh&konsisten
  • suka menyendiri
  • lebih cenderung bersama orang yang sependapat dengan mereka
DARAH B
  • tertarik dengan banyak perkara
  • banyak hobi
  • mudah bosan terhadap yang diminatinya
  • cenderung jadi no.1 dalam banyak perkara namun sering melalaikan sesuatu
  • dari luaran,nampak periang & bersemangat,tapi sebenarnya sukar bergaul dengan orang
DARAH O
  • berperanan mewujudkan suasana dan mencipta keadaan harmoni
  • tenang(pandai "cover" perasaan)
  • mencari tempat mengadu jika ada masalah
  • baik hati&pemurah
  • mudah hulurkan bantuan
  • disayangi orang sekeliling
  • boleh menerima sesuatu perkara baru
  • cenderung dipengaruhi oleh orang lain
DARAH AB
  • sensitif&lembut
  • prihatin terhadap perasaan orang lain
  • tegas dengan diri & orang terdekat
  • cenderung miliki dwiprsonaliti
  • berfikiran panjang & dalam
  • banyak teman tapi suka bersendiri
~petikan majalah konsep bulan November 2008~

p/s:mana 1 anda?apa-apa pun ia hanyalah 1 pemerhatian dan penyelidikan manusia,bukan fakta.wallahua'lam(*_*)

13 March 2009

RAYUAN NURANI


"Ya Allah,KAU jadikan AL-QURAN yang agung itu sebahagian dari hatiku,cahaya jiwaku,pengusir dukaku dan penolak kesedihanku juga deritaku wahai Yang amat Mengasihi & amat Pemurah daripada segalanya"


MOHON DENGAN SANGAT~KUMP.IRSYADEE~

Ya. Allah aku ini insan yang kalah
Balutlah hatiku yang terbelah
Juga terpisah - pisah

Ya.. Allah hanya pada-Mu aku meminta
Dan hanya pada-Mu ku memohon
Mohon dengan sangat

Ya.. Tuhanku apalagi yang salah dariku
Bersujudku mohon kepada-Mu
Ampuni dosaku

Ya.. Tuhanku hanya engkau yang dapat mengerti
Kesepian yang mencabik diri
Ku tak tahan lagi

Ya Allah, jangan biarkan aku terpisah
Terjerat dalam pusaran rindu
Rahasia kasih-Mu

Ya.. Allah, dia satu antara seribu
Kumohon jangan pisahkan aku
Mohon Dengan sangat

Ya.. Tuhanku apalagi yang salah dariku
Bersujudku mohon kepada-Mu
Ampuni dosaku

Ya.. Allah, dia satu antara seribu
Kumohon jangan pisahkan aku
Mohon dengan sangat
Mohon dengan sangat
Mohon dengan sangat


"Kita sering mahukan hari yang cerah,tapi Allah lebih mengetahui hakikatnya hujan perlu diturunkan,kita sering inginkan keseronokan,jauh sekali kesusahan tapi Allah lebih mengetahui kesusahan itulah mengajar kehidupan,kita sering inginkan ketenangan ,hakikatnya diri ini penuh dosa & kejahatan,tapi manusia tak dapat lari daripada kesilapan.Semua itu bukanlah hukuman,tapi sebagai tanda kasih & sayang agar kita lebih bersabar&dekat padaNYA"

12 March 2009

BUAT MATA YANG SEDANG MENANGIS

Duhai mata yang sedang menangis...

Mungkinkah tika ini kau sedang bahagia,
mungkin juga kau sedang berduka
Apapun situasimu,air yang mengenangi kelopakmu dan mengalir ke pipi
Ialah anugerah Allah yang tak terhingga.Ia mampu membuang racun
Ditubuhmu kemudian disusuli ketenangan jiwa.Bersyukurlah padaNYA

Kerana hingga saat ini kau masih mampu menangis…

Aduh…

Sungguh hairan ku melihat orang yang merasakan menangis itu 1 kelemahan
Malah menganggapnya 1 lambang ketidakmatangan
Sedangkan Allah merakam mulia sebuah tangisan dalam firmanNYA

Dan mereka menyungkur (sujud)di atas muka mereka sambil menangis
dan mereka bertambah khusyu’”(Surah Al-Isra’:109)
Apabila dibacakan ayat-ayat Allah Yang Maha Pemurah kepada mereka,
maka mereka menyungkur dengan bersujud dan menangis.”(surah Maryam:58)


Duhai mata yang sedang menangis…


Tahukah dikau,jika dikaji dari perspektif sains,tangismu mampu menjadi
terapi kesihatan yang berguna dalam merawat penyakit berbahaya
Tatkala dirimu dalam ketakutan,unsur-unsur berbahaya dijana tubuhmu
Airmata secara semulajadi boleh membuangnya,Otak pula bekerja
mengeluarkan unsur-unsur kimia daripada airmata
Bukan itu sahaja,tangisan menambah jumlah dengupan jantung sebagai
latihan berguna buat sekatan rongga badan,kedua-dua bahu dan urat-urat
dada.Setelah tangisanmu reda,kembalilah dengupan jantung ke asalnya
dan ketenangan mula menguasai jiwa.
SubhanaAllah hebat sungguh penciptaan airmata!!!


Duhai mata yang sedang menangis…


Tangisan bukan keaiban tapi 1 keperluan.sama ada kau lelaki atau wanita,
Kau perlu pada tangisan.Ia menjernihkan kornea dan menajamkan penglihatan
Ia meringankan ketegangan jiwa.Ia mengungkapkan kesedihan lalu
Mengungkai kesedihan lalu merungkai beban yang tersimpan.


Jika kau lelaki,kenapa perlu malu pada tangisan???
Mungkin sosiobudaya mendidikmu bahawa tangisan itu 1 kelemahan dalam
Mengendalikan kemampuan.Kau mungkin dipisahkan antara diri dengan perasaanmu
Sendiri oleh didikan silam.Apa pun,tak siapa dapat menafikan kau juga insan
Yang punyai hati dan perasaan.Isi hatimu kadangkala perlu diluahkan dengan tangisan
Untuk mengurangkan tekanan dan risiko penyakit.Usah menipu diri berlagak kuat dengan
menafikan airmata kerana kelak badanmu mendapat darurat.


Jika kau wanita,kau mungkin lebih banyak menangis daripada lelaki.
Tahukah dikau penyanyangNYA Allah padamu hingga DIA menciptakan
Kelenjar-kelenjar airmatamu lebih besar daripada lelaki.Tidak hairanlah kajian ilmiah
Menunjukkan kau menangis 4 kali lebih banyak daripada lelaki.
Ia antara penyebab panjangnya usiamu berbanding lelaki.Masakan tidak,
airmatamu keluar bersama keluarnya peratusan racun dari tubuh.
Doktor pakar mata berkata,airmata penting untuk menyucikan mata daripada
racun yang keluar akibat ketegangan urat saraf perasaan dan emosi yang tidak stabil.


Duhai mata yang sedang menangis…


Sungguh bertuah kau masih mampu menangis.Usah ditahan tangisan itu
Luahkannya dengan rasa takut dan harap pada Allah.
Benar, tangisanmu itu tidak mampu tak mampu mengembalikan masa lalumu.
Jangan birkan tangisan itu membibitkan kabus pada masa depanmu.
Anggaplah ia sebahagian daripada masa sekarangmu untuk melonjakkan
Amal dan perubahan hari esok.

Sesungguhnya tangisan kerana Allah ketika gembira atau derita
Ialah ubat mujarab untuk mencari ketenangan hidup.
Dengarilah pesanan Rasulullah S.A.W dalam menyampaikan kalam Yang Esa,

Aku haramkan neraka kepada mata yang selalu menangis kerana takut
Kepada Allah”.(Riwayat Ahmad & Nasa’i).




p/s:jom pakat nangis(*_*)

10 March 2009

STIGMA

Daripada demo,menuju pula ke program khas buat yang bergelar mahasisiwi anjuran HELWANI GAMIS,yang disertai daripada pelbagai kampus,IPTA,IPTS,Lembah Klang dan luar Lembah Klang,.Malam tu tak ada apa sangat(kepenatan ramai yang pergi demo),program dirasmikan oleh Dr.Maryam dan sedikit “briefing”untuk perjalanan program keesokkan paginya oleh urusetia.

6.30am:Setelah selesai solat subuh,kami di hidangkan dengan santapan rohani(tazkirah subuh)oleh cikgu Azmi,presiden TERAS.antara isi tazkirahnya


“tugas kita ialah menguatkan yang benar,bukan membenarkan yang kuat,perpaduan atas kebenaran,bukan atas kezaliman,kalau sesuatu itu benar bukan setakat menyokong tapi perlulah mendokongnya,dunia sedang mencari kebenaran,ISLAM lah penyelesaiannya,kembalilah kita kepada Islam,sokonglah yang memperjuangkan Islam,dan dokonglah ia.kenapa ramai orang Islam susah terima dan sokong islam,sebab mereka jahil,kalau ada tazkirah berapa ramai yang sertai,kalau pergi pun tidur,quran ada tapi tak dibaca,kalau dibaca pun tapi tak kerap,kalau kerap pun tak faham,kalau faham pun tak amalkan,kalau amalkan pun tak ikhlas.pecahkanlah kesombongan dalam diri.PPSMI(,Pemimpin-Pemmpin Sombong Mereng & Insing).siapa yang tak pergi demo semalam rugi,siapa yang pergi tak rasa pemedih api pun rugi,semoga kita besiap sedia bertemu Allah,JADILAH MUSLIM YANG KOMITED DENGAN PERJUANGAN,menjadi jahil itu haram,berilmu itu besar amanahnya.”peutupnya beliau membaca doa.


9.30am:Forum Halatuju & Peranan Gerakan Muslimat Srikandi Muda oleh YB.Senator Mumtaz Mohd Nawi(wakil Kerajaan Kelantan),dan Saudara Dzulkhairi Mohd Noor,Presiden GAMIS.Antara isi forum

Saudara Dzulkhairi:
”dirinya bagaikan Al-Qardhawi di sisi muslimat,ada seorang muslimin menanyakan beliau soalan mengenai muslimat,maka jawab Al-Qardhawi,siapa kamu untuk menanyakan hal muslimat lebih-lebih,biar muslimat sendiri yan bertanya.saya boleh nak ambil tahu hal musimat,tapi tak boleh lebih-lebih.kepimpinan peringkat tertinggi ialah dapat bagi inspirasi pada orang ramai,contoh saidatina Khadijah,Saidatina Aisyah,Khaulah Al-Azwar yang mana dapat memberi inspirasi pada orang lain,Khaulah Al-Azwar,lincah dan bergerak ke hadapan memimpin tentera menyebabkan Khalid Al-Walid terpesona.Muslimat juga perlu besedia jd “idealog”(mengatur & merancang),buat masa ni muslimat belum sampai lagi tahap itu,pecahkan tradisi itu.Muslimat masih lemah merancang,masih berharap pada muslimin,nantikan bulan 5 ini,ada cabaran buat muslimat.kebangkitan GAMIS sebenarnya adalah bemula dengan seorang muslimat,dan saya nampak kebangkitan muslimat bemula daripada “tenure”ustzah rafdah ini(tim.presiden GAMIS) ”

Senator Mumtaz:”Yusof al-Qardahwi,Tok Guru Nik Abdul Aziz,peimimpin beginilah yang melahirkan wanita-wanita yang hebat,mereka mencontohi nabi.kita kene tahu 3 peranan utama,mentarbiyah dan ditarbiyah,dia tahu dan bersedia didakwah dan mendakwah,dan dia tahu dia adalah pemimpin dan dipimpin.perempuan adalah “check&balance”contohnya dalam rumah tangga,kalau suami tak sihat untuk memandu kereta,si isteri akan mengantinya.lelaki hebat,tapi kehebatannya tidak mampu meelahirkan pemimpin,perempuan walaupun dikatakan lemah tapi mampu melahirkan pejuang-pejuang.kita sebagai perempuan kene tanamkan yang ‘aku bakal lahirkan pejuang-pejuang dalam rahimku’.kita kena tahu semua hal rumah tangga daripada sekarang lagi,bukan selepas berumah tangga baru nak belajar semua tu,kena selesaikan masalah diri,kena pastikan rumahtangga ceria,nak tahu bakal isteri yang baik,dia menjaga keluarganya(mak,abah,adik beradik dan lain2) dengan baik,bakal suami yang baik dia menjaga mak dan adik perempuannya dengan baik dan menghormati wanita..pemimpin kena selesai masalah rumahtangga sebelum selesaikan masalah orang lain.kita kena fahamkan keluarga kita yang kita keluar rumah bukan sebagai anak/isteri/emak tapi sebagai yang memperjuangkan islam.kena selalu solat hajat untuk dapat family dan bakal,suami yang baik.untuk muslimin,hormatiah wanita,saya memuji Dzulkhari yang memberi penghormatan kepada timbalannya tadi”

12.30pm:pembentangan kertas kerja Halatuju dan pelancaran nama baru HELWANI,SIGMA(Srikandi Gerakan Muslimat Muda) oleh Timbalan Presiden GAMIS,saudari Rafidah Mohd Salleh


Saudari Rafidah:”kita perlulah mengulangi sejarah srikandi Islam terdahulu,kitalah jurubicara ummah,kita perlu lebih kehadapan daripada daripada femininisme seperti SIS(sister In Islam).muslimat perlu kuasai formula MP3(multimedia,penulisan,peka isu,public speaking(pidato)),cukuplah kita menambah hanya kuantiti tapi tiada kualiti”
2.30pm:Bengkel penulisan,bengkel multimedia dan bengkel pidato berlangsung.
En.Lutfi ket.pengarang harakah mengendalikan bengkel penulisan

6.30pm:resolusi


8pm:Dialog bersama Timbalan Ketua Muslimat PAS pusat,Ketua lajnah tarbiyah &perkaderan,Ustazah Wan Harina Wan Hassan dan Setiausaha PAS pusat,ustazah Salbiah Abd,.Wahab.

“kekalkan kemenangan dengan usaha tarbiyah”




MUSLIMAT,POWER!,POWER!,POWER!


09 March 2009

TERBUKTI!


ZALIM!
KEJAM!
TAK BERPERIKEMANUSIAAN!
saya,yan,k.wani,najwa dan k.su bergegas ke Masjid Negara untuk sertai demonstrasi membantah PPSMI.kami lewat,sepatutnya mula perhimpunan daripada SOGO(dalam hati saya rasa tak rasa la aura demo macam ni).Setibanya di perkarangan Dataran Merdeka,ada seorang pak cik India memberi isyarat kepada kami dengan mengatakan "pedih".seterusnya kami segera bergegas,dan ada pak cik yang mengatakan demo sudah habis dan pihak polis sedang memebedil gas pemedih mata,tapi dia kata kalau nak pergi tegok, pergilah.Apabila jarak Masjid Negara makin dekat,kami melihat ramai manusia berlarian dan akhirnya jelas menunjukkan FRU sedang menjalankan kerja kotor mereka.

Walaupun jarak kami masih agak jauh daripada Masjid Negara,tapi kami sudah dapat rasakan pemedih mata tersebut hinggap di mata dan pipi kami.kami diarahkan untuk beranjak jauh daripada bedilan FRU,ramai yang berlari kebelakang cuba mendapatkan air dan melarikan diri mereka daripada keadaan kucar kacir tersebut.Kesian mereka,mata merah-merah(bangga dengan semangat mereka).

Setelah itu ada beberapa orang menjerit mengarahkan kami masuk ke masjid.Semua yang berada di situ berlari menuju ke masjid.MasyaAllah,ramainya manusia.Setiba sahaja kami masuk ke dalam masjid,saya nampak bedilan pemedih mata yang bagaikan bentuk api(tak pernah tengok sebelum ni)bagaikan peluru yang sedang membedil mangsanya.Masa tu saya rasakan bagaikan perang.Ada suara-suara menjerit"tunduk-tunduk","lari-lari".Ketika itu,dah tak fikir apa dah.berlari dan melompat macam kami berpakaian sukan,padahal tidak.masa tu saya dan Yan sahaja yang tinggal.Najwa entah hilang ke mana,k.su dan k.wani juga terpisah.

Kami dah tak tahan lagi,pemedih mata menguasai diri kami,mata pedih(tak boleh buka),pipi pedih,kepedihan itu terasa sehingga ke paru-paru(bagaikan nak mati,sungguh rasa tak tahan yang amat)saya ludahkan kepedihan yang rasa di tekak,ingin keluarkan racun yang menyerap ke paru-paru.masa tu lah,hati saya amat-amat geram(zalim!,kejam!,tak berperikemanusiaan!).sebelum ni saya hanya mendengar dan melihat di akhbar yang mengatakan yang polis ni kejam,zalim.manakan sama dengan hanya melihat dan mendengar.bila dah rasa sendiri,TERBUKTI! kaa-kata dan apa yang saya lihat sebelum ini.

Yan amat-amat tidak tahan(kesian yan),saya juga begitu,pertama kali dalam hidup tempuh begitu(teruk lagi di Gaza)kami terserempak dengan k.Faez(bekas pelajar UIA),dia mengajak untuk dapatkan air.tapi kami tak jumpa,sehinggalah ada 2 orang kakak mendekati kami dengan memberi garam dan air(dapat melegakan).dia minta untuk meletakkan garam tersebut di bawah lidah dan sapukan sedikit di bahagian muka.keadaan masa tu sudah mula agak tenang,saya melihat yang lain,sedang cuba menenangkan diri...tiba-tiba ada seorang pak cik yang berada tinggi(tangga) daripada kedudukan kami berkata
di sinilah p.cik tu berkata...

"INGAT NI SAMPAI BILA-BILA,KERAJAAN APA YANG MEMERINTAH SEKARANG NI YANG SANGGUP BUAT RAKYA BEGINI!!!"

K.su yang lincah

Begitulah laungan yang saya anggap bagaikan ayah sedang memberi wasiat pada anaknya(ramai mahasiswa masa tu).Setelah keadaan dah surut,kami menuju ke hadapan perkarangan masjid.melihat "hansdet",ada "missed call" daripada sahabat UIA saya,kayah dan mesej daripada sahabat saya Izzati yang menanyakan keadaan kami(sungguh prihatin mereka walaupun dalam keadaan huru-hara sempat bertanya keadaan kami...terharu).setelah itu saya teringatkan Najwa yang terpisah,cuba ditelefon tapi tak dapat,beberapa kali dicuba tapi tak dapa juga.kami dapatkan k.wani dan k.su.Di perkarangan masjid,kami berjumpa dengan sahabat-sahabat sekampus(bagaikan jejak kasih pulak),nampaklah izzati,kayah dan beberapa yang lain.Kayah yang begitu "excited" menceritakan keadaannya.kesian dia,dah lah semput,polis ni tak fikir agaknya semua ni.

Sedang duduk berbual-bual,tiba-tiba najwa muncul.MasyaAllah,legalah kami,dengan penutup hidung di dagunya yang diberikan oleh salah seorang demonstrater kepada dia.setelah itu,mulalah laungan-laungan keramat daripada mahasiswa dengan mengangkut keranda 152 dan disusuli dengan ucapan daripada wakil PAS,Dato' Mahfuz Omar dan diakhiri dengan doa.Tapi semua masih tidak mahu berganjak,laungan-laungan "HIDUP RAKYAT" masih bergema.Tiba-tiba adalah beberapa kelibat beberapa polis berjalan dalam perkarangan masjid,berjalan penuh angkuhnya tapi di ejek oleh pendemonstrater di situ dengan macam-macam tohmahan(geram sangat).

ربنا نجنا من القوم الظالمين


Lebih kurang jam 4.30pm,mulalah semua orang bergerak pulang.Mahasiswi pula bermula malam tu pula ada program Smposioum Tindakan Gerakan Muslimat Muda(STIGMA).saya dan yan dah bawa semua keperluan,jadi kami terus menuju ke destinasi seerusnya dengan menuju ke KTM Kuala Lumpur,dalam perjalanan ke sana,ada seorang pak cik tu memberi salam kepada kami dan berkata"MOGA ADA LAH HASILNYA APA YANG KITA LAKUKAN"(sayu hati mendegar harapan seorang yang bergelar bapa)lepas tu,berpisahlah dengan najwa,k.su dan k.wani.

Masa di program STIGMA teringat Cik.Azmi presiden TERAS,ada berkata masa kuliyyah subuh mengenai hal ini"siapa yang tak pergi amat-amat rugi,yang pergi dan tak rasa pemedih mata juga rugi".pandangan dia.hmm mungkin yang tak pergi tu ada masyaqqah(kesulitan)yang tak dapat dielak.


mujahidah:Andaian saya,demo isu bahasa ini tak adalah sampai kene bedil dengan pemedih mata,mungkin macam perhimpunan yang dikawal rapi,nak-nak dah dapat permit.tapi andaian saya meleset.pengalaman yang amat bermakna,dengar khabarnya demo yang ni lagi amat dahsyat daripada BERSIH(tak pergi).cuma saya terkilan di sini,di mana sifat perikemanusiaan polis?tak fikir ke masa diorang nak bedil pemedih mata tu,ada kanak-kanak,orang tua,perempuan,yang kurang upaya pun ada.padahal yang peliknya dah dapat permit.faham dulu erti"menjaga keamanan dan keselamatan"tu.hadam habis-habis!


07 March 2009

MUHASABAH BERSAMA



~sekirannya kamu mencintai Allah,maka ikutilah aku( Nabi Muhammad S.A.W) mencintai Allah ,dan dihapuskan dosa kalian...~
(Ali Imran:31)

12 RabiulAwal 1430H,9/3/2009 sekali lagi kita akan menyambut Maulidur Rasul...saya cuma mahu kita muhasabah bersama:

1)Adakah sepanjang kita hidup kita mengamalkan sunnah Nabi?yang mana kita mengaku mencintai baginda!


2)sehari,berapa kali kita berselawat kepada baginda?


2 questions only,but... i believe many of us do not do it,am i right???even myself:-(


p/s:tidak cukup sekadar menyambut tapi tidak ambil pengajaran dan laksanakan sunnah nabi dalam kehidupan seharian(dushhh terkena lagi!!!)....muhasabah bersama.wallahua'lam.

06 March 2009

LIN NISA' WARRIJAL

Bismillahirrahmanirrahim..

Aku menegurmu teman,
Atas tautan ukhwah
Juga atas satu dasar yang kukuh
Nan Aqidah Muslim,
Aku melayangkan warkah ini buatmu teman..

Wahai temanku an-nisa'
Engkau sedia maklum,
Engkaulah hiasan dunia,
Lantaran fitrah itu,
Engkau seringkali menjadi fitnah lelaki itu,
Dan sememangnya itu bukan kesalahanmu,
Tetapi itulah hakikat kejadianmu..

Wahai temanku ar-rijal,
Aku mengetahui kesepian hati seorang lelaki,
Yang seringkali mengimpikan seorang teman di sisi,
Dan tentulah temanmu yang diimpi,
Seorang serikandi..

Wahai temanku an-nisa'
Aku mengetahui halusnya perasaanmu,
Engkau ingin disayangi,
Ingin dimanjai,
Engkau juga ingin menyayangi juga ingin memanjai..
Dan aku juga tahu,
Temanmu ar-rijal juga begitu..

Tetapi temanku an-nisa'
Ketahuilah engkau,

Bercinta itu fitrah,
Tetapi janganlah engkau cemarkannya dengan fitnah!!!

Kalau benar engkau mengasihinya,
kasihinyalah kerana Pencipta Fitrah,
Dan jika engkau benar mengasihinya KeranaNYA,
Engkau tak kan bisa,
Melunakkan soutul engkau,
Engkau tidak kan bisa,
Melemparkan panahan menggodamu,
Kerana engkau tahu,
Itu bisa menggoyahkan iman seorang ar-rijal

Dan engkau mengetahui,
Dia punya 9 akal, dan 1 nafsu,
Namun nafsu itu sentiasa beraja,
Dan engkau tidakkan bisa menjadikan sang nafsu itu,
Nafsu raja yang menggila!
Kerana engkau tahu sahabatku an-nisa'
Dia kan terjerumus ke dalam api yang membara
Andai dia menjadi hamba raja nafsu yang gila..
Adakah benar engkau mengasihinya keranaNya?

Wahai temanku ar-rijal
Andai engkau mencintainya,
Cintailah ia keranaNya,
Letakkanlah Ia melebihi cintamu kepada dia,
Andai engkau mengasihinya keranaNya,
Engkau tidakkan bisa,
Mengajaknya bermukah di taman sepi,
Kerana engkau tahu,
Dia punya 9 nafsu, 1 akal,
Tetapi manakan mampu 1 akal menguasai 9 nafsu?
Andai engkau mengasihinya keranaNya,
Engkau tidakkan bisa menyentuhnya
Walaupun yang ringan-ringan,
Kerana engkau tahu,
Itu sudah MENGHAMPIRI ZINA!
Dan engkau tahu bukan?
Zina tempatnya di api yang menjunam?
Apakah engkau benar mengasihinya,
Andai kau relakan dia terjun ke NERAKANYA
?

Sahabatku an-nisa'
Sahabatku ar-rijal
Aku mengasihimu LILLAH,

Lantaran itu,
Dengarlah sedikit pesan ikhlas ku LILLAH,
Manusia mana yg mampu hidup tanpa cinta?
Bercinta tak salah,
Tetapi letakkan cintamu kepadaNYA yg hakiki,
Dan engkau kan merasa cinta manusia ..
Sedikit cuma..
Andai DIA yg engkau dahului,
Engkau takkan gelisah,
Andai dia tidak mengirim sebarang sms,
Andai suaranya tidak didengar walau teknologi di
depan mata,
Engkau tidakkan rindu,
Andai sehari tidak besua,
Engkau tidakkan kecewa andai dia terlupa
mengatakan "I love you".
Kerana engkau percaya..
DIA yg terbaik..

Lantaran DIA yg terbaik
DIA akan menentukan yg terbaik untukmu,
Dan andai dia yang terbaik untukmu,
DIA akan satukan juga hatimu dengan hatinya..

Dan itulah sahaja melalui PERNIKAHAN
Dan itulah yg terbaik buat kalian…
Kalau ada jodoh tak ke mana..

Yakinlah!
Apakah benar engkau meyakini takdirNya?
Maafkan aku teman,
Bicaraku penuh ketegasan,
Aku tidak membencimu,
Tetapi aku membenci munkar itu,
Dan kerana aku takutkan api yang menjunam itu,
Aku menegur yang mana mampu,
Kerana aku takut,
Andai aku tidak menegurmu,
Kita kan sama-sama meredah lautan api...
Yang terlalu pedih, yang terlalu seksa, yang terlalu AZAB!!!
Na'uzubillah min zalik…

Sama-samalah teman

Pagarilah imanmu
Agar si iman itu tidak terlepas
Cintailah Ia,
Kerana DIAlah penjaga iman kita..
Yakinlah dengan Ia..
Serahkan segalanya pada DIA..
Kerana DIA tahu yang terbaik
Sedangkan kita tidak…….
Alllu'alam….

Akhirul kalam
Letakkan si DIA dalam hatimu,
Engkau akan merinduiNYA
Andai harimu tiada ingatan kpdNYA
Engkau akan gelisah
andai DIA tidak mendengar rintihanMu,
Engkau kan rindu
Andai DIA tidak memandangmu,
Engkau kan tak keruan
andai Doamu ditolak..

Dan itulah cinta hakiki..
Kerna engkau yakin
Di sana adanya sebuah
Pertemuan di taman Syurga yang Indah..
Bercintalah kerana ALLAH..
Dan Engkau akan merasakan
Erti bercinta yang sebenar

Insya ALLAH...



NO "LOVE" BEFORE MARRIAGE!!!