" Hai orang beriman bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan)untuk mendekatkan diri kepadaNYA Dan berjuanglah di jalan Allah, agar kamu beruntung. "(Al-Maidah : 35)

25 June 2008

Nilailah!!!

Nilailah diri dengan enam unsur berikut, setiap urusan akan menjadi lebih mudah:

Musyaratah Membuat perjanjian diri sendiri.

Muraqabah Merasai kehadiran ALLAH setiap ketika dalam apa jua tindakan.

Muhasabah Menilai diri sendiri.

Muaqabah Sentiasa mendidik diri

MujahadahUsaha bersungguh-sungguh dalam setiap usaha.

Mu’atabah Menahan diri dari segala kekejian.

24 June 2008

benar2 beriman???atau berdusta???


أحسب الناس أن يتركوا أن يقولوا امنا وهم لايفتنون*ولقد فتناالذين من قبلهم فليعلمن الله الذين صدقوا وليعلمن الكاذبين*

(surah al-ankabut:ayat 2-3)

Mafhumnya:adakah bilamana sesorg itu mengaku mereka beriman mereka tidk akan diuji???sedangkan org2 terdahulu(para nabi,salafussalih n sbginye)juga diuji,mengapa???untuk Allah tau siapa yg benar2 beriman atau hanya berdusta semata…

Erm asyiknye dengan lagu2 yg aku suka ni.lagu yang membuatkan aku menangis,rangkap2 yg memang menginsafkan.yg membuai aku dengan mengimbau dosa2 yg aku lakukan. rangkap lagu2 yg bagiku sebagai doa.lagu2 yg memang memenuhi handset,latop n mp4 ku.

Terangi jalan hidupku

Dengan cahaya kasihMU

Bimbinglah daku dengan hidayahMU

(BISIKAN MALAM-UNIC)

Berikanlah ku hidayah

Agar dikuatkan iman yang lemah

Moga diberkati hidup ini

Menuju bahagia yang kekal abadi

(LAYAR KEINSAFAN-MESTICA)

Ya Allah tuhanku

Bantulah hambaMU

Jangan biarkan diriku

Terus dibelenggu

ampuni dosaku

terangi hatiku

izinkanku kembali ke jalan redahaMU

(NASUHA-MESTICA)

Telah aku merasakan

Derita jiwa dan perasaan

Kerna hilang dari jalan

Menuju redhaMU ya tuhan

Ku akui kelemahan diri

Ku insafi kekurangan ini

Ku kesali kejahilan ini

Terimalah,terimalah,terimalah taubatku ini

(TAUBAT SEORANG HAMBA-IRSYADEE_HAFIZ HAMIDON)

Yang hanyaku idam didalam pandanganMU

bersamaMU mereka terdahulu

yang hanya ku pinta harapan keampunan

hati ini telah kulukai

sungguh aku cari cahya itu

untuk menyuluh setelah ku dipaling

(SETELAH AKU DIPALING-RAST)

Ya Allah pintu hatiku diketuk lagi dengan amaranMU.syukran lillah.semoga apa yang berlaku ada hikmahnya.hati yang gusar,gelisah,xtenang amaran bahawa hati ini telah aku lalaikan,telah aku laghakan atas kejahilan diri ini.ampunkan hambaMU ini ya Allah,hambaMU ini amat lemah,hina lagi dina.hambaMU tidak mampu menanggung lagi ujian ini.bantulah hambaMU ini ya Allah,berikanlah hidayahMU,Jangan KAU hanyutkan diri yg lemah ini sehanyut-hanyutnya.bila mana diri ini leka Ya Allah,kau Ingatlkanlah aku dengan amaran2MU walaupun ia amat perit untk ku lalui.

"sekuat manapun godaan yang kita hadapi,sekukuh apa pun cubaan yang harus kita jalani,sebesar apa pun kegagalan yang kita rasai,sesusah mana pun hari-hari yang kita lalui,JANGAN BERHENTI BERDOA PADA ALLAH kerana harapan adalah masa hadapan kerana harapan adalah sumber kekuatan,kerana DOA ADALAH PINTU KEBAIKAN dan kerana DOA SENJATA ORANG BERIMAN"

Harus ada rasa bersyukur di setiap kali ujian menjelma

Itu jelasnya membuktikan Allah mengasihiMU setiap masa

Diuji tahap keimanan Sedangkan ramai telah biar dilalaikan

Hanya yang terpilih sahaja antara berjuta mendapat rahmatnya

RAHMAT UJIAN-MESTICA))

WANITA SOLEHAHKAH AKU???






Wanita solehahkah aku???

Mampukah aku Menjadi SITI KHADIJAH?

Agung cintanya kepada Allah & Rasulullah

Hartanya diperjuangkan ke jalan fisabilillah

Penawar hati kekasih Allah

Susah dan senang rela bersama..

Dapatkah ku didik jiwa seperti SITI AISHAH HUMAIRA'?

Isteri Rasulullah yang bijak

Pendorong kesusahan & penderitaan

Tiada sukar dilaksanakan..

Melihatkan pengorbanan puteri solehah SITI FATIMAH

Akur dalam setiap perintah

Taat dengan abuyyahnya yang sentiasa berjuang

Tiada memiliki harta dunia

Layaklah dia sebagai wanita penghulu syurga...

Ketika aku marah

Inginku intip serpihan sabar

Dari catatan hidup SITI SARAH

Tabahkah jiwaku?

Setabah UMI NABI ISMAIL

Menggendong bayinya yang masih merah

Mencari air penghilang dahaga

Di terik padang pasir merak

Ditinggalkan suami akur tanpa bantah

Pengharapannya hanya pada Allah

Itulah SITI HAJAR

MAMPUKAH AKU MENJADI WANITA SOLEHAH!!!

Mati dalam keunggulan iman

Bersinar indah,harum tersebar

Bagai wanginya pusara MASYITAH

23 June 2008


Lama..
Aku bersimpuh dihadapanMu
Begitu khusyu
Tak tahan jua airmataku
Mengalir tanda penyesalanku

Kini
Telah kusadari
Begitu banyak dosa mematri
Apakah hamba layak dipuji
Sedangkan diri kecil tak berarti

Besar rahmat-Mu penuh dengan ampunan
Namun kumalu karena HATI telah LALAI
Kekal adzab-Mu penguasa seluruh alam
Tersujud aku memohon keridhoan

Allah Ya Allah
Kau Pengasih Kau Penyayang
Allah ya Allah

Kau Pelindung Kau Pengampun
Pada-Mu ya Allah kami Serahkan
Segala ujian karunia-Mu
Ya Allah... Ya Allah

Kuatkanlah Iman dan kesabaran
Berikan ampunan dalam hidupku
Ya Allah ya Allah

Illahi...

09 June 2008

"AMARAN ALLAH BUAT DIRIKU YANG LEKA"









"syukran lillah atas nikmat iman,islam & memperjuangkan islam insyaAllah.semenjak 1,2 hari ini diri ini Allah turunkan rasa resah,gelisah,tension,sedih,menangis,marah,benci.macam2 ada la senang cerite.diri ku tidk ble dok tenang & berpikir sbntr...ape yg aku dok buat smpi lagu ni persaannye???lame2 dok pk,rasenye ade 1 bende yg mbuatkan aku rasa itulah jwpnnye.tp ape die,cek xdapt nak bg tau kat sinilah. kalo dikaitkan dgn ciri mukmin yg bjaya dlm post diri ini yg leps,mg xlayk tgolong dlm golongan mukmin yg berjaya,sbb ade bbrp ciri yg xade:(erm...muhasabah2...cuti smpi 3buln manalah xmcm2 godaan & dugaan.ujian pasti ade bg seorg yg bgelar muslim.ye tak...diriku ni byk leka,buang masa n mcm2 lg la mase cuti ni.rase xsabr nak masuk kampus,nak sibukkan diri dgn study,dgn gerak keje islam,jumpe shbt2 seperjuangan.cerita psl shbt2 ni,sayu la plak,mmg da nangis pun.sedihnye...diorg kebanyakkan akan ke kampus UIA kuantan yg sdiktnye di UIA gombak tmasuk diri ini.kebanyakkan adik2,mmg rapt dgn diorg da mcm sekeluarga da.maklumlah xrami adik...sorg je.
ape2 pun i2 antara sebb diri ini sedih sjk akhir2 ini.main nye...rahsia.ape2 pun aku amat bersyukur setiap kali aku leka Allah akn memberi amarannye kepada diriku yg selalu lupe & leka.subhanallah,terima kasih Ya Allah masih sudi memberi pentunjukMU kepadaku yg lemah,hina lg dina"

"YA ALLAH KU AMAT MEMOHON PETUNJUKMU,BAWALAH DAKU KE JALAN REDHAMU,JANGANLAH KAU HIJABKU DENGAN PETUNJUK YANG SALAH DISEBABKAN KELALAIANKU"

08 June 2008

CORETAN KEDUAKU:ADAKAH KITA MUKMIN YANG BERJAYA???


U want to know?Check it out…

1.khusyuk dalam solat

2.jauhkan diri dr perbuatan & perkataan sia2

3.tunaikan zakat

4.menjaga kehormatan kpd selain isteri/suami atau hamba

5.amanah & pegang janji

6.sentiasa pelihara solat

Bilamana kita memiliki ciri2 tersebut,maka kita dijanjikan mewarisi syurga firdaus & kekal di dalamnye.NAK KE TAK NAK?itu tepulang pd diri kite semua,tepuk dada tanye la iman masing2 yek.

YA ALLAH KAMI SEDAR KAMI TAK LAYAK KE SYURGAMU

NAMUN TAK MAMPU JUA KE NERAKAMU

Marilah kita bersam2 mencari MARDHOTILLAH dengan memiliki ciri2 mukmin yang berjaya.insyaAllah...ALLAHUAKBAR!!!

*surah mukminun(ayat 1-11)

wallahua’lam bissawabJ

NASUHA




PadaMu ku serah segala
Harta sepenuh jiwa raga
Hanya Kau yang Maha Pemurah
Meredakan hati yang gundah
Ya Allah
PadaMu ku curah segala
Perasaan yang melara
Engkaulah yang punyai cinta
Membawaku ke puncak nasuha
Ku kesali kealpaan diriku
Ku tangisi kesilapan lalu
Walaupun sekali
Tak kan aku ulangi
Ya Allah Tuhanku
Bantulah hambaMu
Jangan biarkan diriku
Terus dibelenggu
Ampuni dosaku
Terangi hatiku
Izinkan aku kembali
Ke jalan redhaMu
TIada lain yang ku harap
Hanya kasih sayangMu TUhan
Membawa ke rimbun keampunan
Ya Allah
PadaMu ku serah segala